Gå til innhold

Merinoullen skjæres av lam uten bedøvelse?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette er jo igrunn gammelt nytt (var mye på nyhetene tidligere i år), og mange butikker og nettbutikker selger nå merinoull som er produsert under etisk forsvarlig produksjon. Greit å sjekke dette før en kjøper noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyremishandling er ille, uansett hvilken "grunn" som ligger bak mishandlingen - enten det produseres merinoull, pels eller industrikylling. Lettvint å peke på Australia og si at "det der, det er dyremishandling det, sånn som merinolammene behandles, jammen bra vi ikke driver med sånt her" - men det er jo ikke akkurat vanskelig å finne forhold som er minst like ille her i Norge. (Hint: industrikyllingproduksjon)

Man kan være opptatt av å behandle dyr greit selv om man ikke er vegetarianer, mener jeg - men å bli kjempeopprørt over merinolam / kinesisk pelsproduksjon / færøysk hvalslakt / whatever samtidig som man gomler billig kyllingfilet fra Rema blir kanskje litt... lite gjennomtenkt? :)

Ja, det var litt mer diplomatisk. Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry altså, men så lenge dere tygger i stykker dyret mellom tennene deres og la det etses opp av magesyre i magesekken, klarer jeg ikke helt å ta seriøst at dere synes det er "skikkelig ille lizm" at dyret må lide. Dyret DØR for at dere skal spise det.

Og å DØ (veldig dramatisk med store bokstaver) er ikke ensbetydende med å lide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry altså, men så lenge dere tygger i stykker dyret mellom tennene deres og la det etses opp av magesyre i magesekken, klarer jeg ikke helt å ta seriøst at dere synes det er "skikkelig ille lizm" at dyret må lide. Dyret DØR for at dere skal spise det.

Men det er jo greit at folk bryr seg i hvert fall om noe? Litt bedre at man unngår merinoull men likevel spiser kylling, enn at man både spiser kylling og bruker merinoull.

At man blir helt tårevåt over de 'stakkars dyrene' er jo en sak, men jeg synes at man burde gjøre så mye man kan. Om det betyr at man likevel spiser kylling en gang i blant, er det likevel bra om man prøver å gjøre de riktige valgene i andre ganger.

Ellers kan jo man like greit gi opp helt, siden de fleste tar jo ikke bare riktige valg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det som ER ille med desse sauene er jo at menneske har avla dei fram til å bli så mislukka som dyr at dei same menneska ser seg nøydd til å hakke av dei ræva for å hindre infeksjonar. Nei, lenge leve villsau og geit, framavla dyr er sjeldan ein god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...