Gå til innhold

Katteallergi og nabokatter

Gjest Ekstremt plaget av katter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Helt seriøst, jeg er ikke enig i antikattefolkene her inne, men hvis du fysisk ser en av kattene dine angripe et fredet dyr burde du ikke stoppe de?

Jeg mener, det er vel en grunn til at det er fredet. Og jeg er fulstendig klar over at det ikke er noe du kan gjøre hvis du ikke ser det, og jeg har ikke noe problem med å forstå det. Men hvis du faktisk SER at den/de angriper et fredet dyr ville du ikke hindret de?

Og dette innlegget er til deg og Tabris :)

Hvis jeg ser det skjer, griper jeg selvsagt inn. Men nå har jeg aldri sett mine katter fange stålorm, bare fått de servert på senga (døde)...

Fordi det er et totalt unyttig dyr som vi ikke har behov for i Norge, at du velger å ha det som kjæledyr betyr ikke det skal få lov å leve ut sine drapsinstinkter i norsk fauna. Tenk om alle hunde-eiere var like egoistiske og uansvarlige som dere katte-eiere? Da ville det ikke vært mange katter igjen!

Det er nesten helt utrolig hvor langt dette med katter har fått lov å utvikle seg, nå er det på tide med en kraftig skatt på katt.

Eneste måten å regulere bort alle dere useriøse uansvarlige katte-eiere. (eier man egentlig en katt ,den er jo gratis?)

Tamkatten er blitt benyttet opp gjennom tidene som nyttedyr på gårdene. Der er faktisk katten til stor nytte. Og kattene mine var kanskje gratis å skaffe, men jeg bruker vel rundt 500,- i mnd på for. I tillegg så kommer kastrering/sterilsering, pluss andre veterinærbesøk.

I tettbygde strøk burde det være max to katter pr hustand og krav om å kastrere/sterilisere. I tillegg burde det være pålagt å chippe kattene. Samt pålegg om kattesand inne, slik at kattene har et alternativ til naboens blomsterbed...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten min er et råskinn, han tar både mus rotter og stålorm.

Han går heller ikke av veien for å hoppe på vannet etter ender og svaner .

Men det er svært sjelden han går til angrep på mennesker .

Som regel bare meg når jeg raker i hagen , kan jo ikke gjøre sånn såklart .

Men han er ikke en trussel for barn eller sau eller vill laks stammen .

jeg har forresten en venninne som er veldig alergisk mot katt, men hun er blitt bedre etter vaksine

Skrevet
Katten min er et råskinn, han tar både mus rotter og stålorm.

Han går heller ikke av veien for å hoppe på vannet etter ender og svaner .

Men det er svært sjelden han går til angrep på mennesker .

Som regel bare meg når jeg raker i hagen , kan jo ikke gjøre sånn såklart .

Men han er ikke en trussel for barn eller sau eller vill laks stammen .

jeg har forresten en venninne som er veldig alergisk mot katt, men hun er blitt bedre etter vaksine

Seriøst, angriper han mennesker..? Er han kastrert?

Skrevet
Skal hunde-eiere forby hundene sine å drepe katter? Blir det også for dumt?

Ja det blir for dumt. Det er båndtvang for hunder. Og en hund uten bånd skal holdes under kontroll. En katt får lov å gå løs og gjøre som den vil... Vil du endre dette, så får du begynne å jobbe konstruktivt mot en lovendring framfor å syte og klage på KG!

Skrevet
Seriøst, angriper han mennesker..? Er han kastrert?

hehe ja han er kastrert, og han angriper ikke mennesker.

Bare meg når jeg raker i hagen eller noe annet som ser veldig gøy ut.

Men han er jo svær da , med lange klør, så kan bli litt voldsomt av og til.

men tror ikke han helt vet at han er katt , skal alltid bli med på tur og elsker vann.

jaja.

Skrevet
Ja det blir for dumt. Det er båndtvang for hunder. Og en hund uten bånd skal holdes under kontroll. En katt får lov å gå løs og gjøre som den vil... Vil du endre dette, så får du begynne å jobbe konstruktivt mot en lovendring framfor å syte og klage på KG!

Det er ikke båndtvang for hunder hele året. Uansett er det naturlig for en hund å jakte på katter og siden dere er så opptatt av at kjæledyrene skal få utløp for sine instinkter så er det fritt frem for kattejakt utover høsten. Blir morro dette. :skratte:

Skrevet (endret)
Det er ikke båndtvang for hunder hele året. Uansett er det naturlig for en hund å jakte på katter og siden dere er så opptatt av at kjæledyrene skal få utløp for sine instinkter så er det fritt frem for kattejakt utover høsten. Blir morro dette. :skratte:

Når det ikke er båndtvang skal hunden være under kontroll av eieren. Og for en hund så er det ikke naturlig å jage katter... Det vitner bare om dårlig kontroll fra eiers side.

Reagerer på at det alltid er gjester som lirer av seg så mye svada. Virker som om det er unge folk med dårlig sosialisering fra barnsben av. Kanskje vi burde få en lov å forby slikt? :idesmil:

Endret av Furstina
Skrevet (endret)
Reagerer på at det alltid er gjester som lirer av seg så mye svada. Virker som om det er unge folk med dårlig sosialisering fra barnsben av. Kanskje vi burde få en lov å forby slikt? :idesmil:

Det er et par (eller en?) som ynder å spy sin edder og galle ut i slike kattetråder. Jeg tror ikke det er særlig matnyttig å gå i debatt med dem, så for min del vil jeg anbefale å bare overse slik svada. På samme måte som man overser barn som trasser og styrer for å få oppmerksomhet. :)

Endret av Tabris
Gjest Utlogget nå
Skrevet

Joda, noen steder er det det.

Fra 1. april til 20. august er det absolutt båndtvang over hele landet. I Follo har kommunene Ås, Enebakk og Ski gått sammen om en lokal hundeforskrift som krever at hunden må gå i bånd i tettbebygde strøk hele året.

Selv om det er naturlig for hunder å jakte på katter så kan man lære hunden sin å lytte til eier og dressur slik at den ikke løper etter katter.

En hund som er i bånd kan eieren kontrollere. Men eieren av katt kan vanskelig hindre katten sin i å komme dit hvor hunden er.

Jeg mener det er katteeierens eget ansvar at katten evnt. blir skadet om katten kommer seg inn i en hage hvor det er en hund og hunden angriper katten. Men så klarer jo katter å ta igjen rimelig bra med hunder da. Katteklor i min hunds ansikt er bevis på det.

Men ute på tur så synes jeg det er hunde-eiers ansvar å sørge for at hunden hverken løper etter, jager eller angriper noen som helst. Være seg mennesker eller andre dyr.

Dyrehold = ansvar!!!

Skrevet
Dyrehold = ansvar!!!

Helt enig, bare synd katte-eierne ikke tar det inn over seg...

Skrevet
Helt enig, bare synd katte-eierne ikke tar det inn over seg...

Jeg er helt enig i at mange katteeiere kunne tatt mer ansvar, men for oss som faktisk gjør det, hadde det vært hyggelig om naboene også var litt bevisste på all den eder og galle som bare spys ut helt uten mål, mening og - som oftest - uten grunn!

Om naboene mine hadde latt være å legge all skyld på min katt (bare fordi de vet at en av alle kattene i nabolaget er min), når det i ettertid kan bevises at min katt var inne på det aktuelle tidspunktet, vi var på ferie, katten hadde en annen farge el.l, så hadde det også i stor grad bidratt til et hyggeligere naboskap. Jeg tar gjerne innover meg kritikk, men den MÅ være begrunnet!

Gjest Gjest_Lill_*
Skrevet
Joda, noen steder er det det.

Fra 1. april til 20. august er det absolutt båndtvang over hele landet. I Follo har kommunene Ås, Enebakk og Ski gått sammen om en lokal hundeforskrift som krever at hunden må gå i bånd i tettbebygde strøk hele året.

Selv om det er naturlig for hunder å jakte på katter så kan man lære hunden sin å lytte til eier og dressur slik at den ikke løper etter katter.

En hund som er i bånd kan eieren kontrollere. Men eieren av katt kan vanskelig hindre katten sin i å komme dit hvor hunden er.

Jeg mener det er katteeierens eget ansvar at katten evnt. blir skadet om katten kommer seg inn i en hage hvor det er en hund og hunden angriper katten. Men så klarer jo katter å ta igjen rimelig bra med hunder da. Katteklor i min hunds ansikt er bevis på det.

Men ute på tur så synes jeg det er hunde-eiers ansvar å sørge for at hunden hverken løper etter, jager eller angriper noen som helst. Være seg mennesker eller andre dyr.

Dyrehold = ansvar!!!

"Problemet" med katt er jo at den ikke kan dresseres slik man kan med en hund. Man har jo mye mer styring på en hund. En katte-eier har stort sett ikke peiling på hva katten foretar seg utendørs. Om den f.eks. går å legger seg på andres terrasser. Og selv om man vet at den gjør det - hvordan skal man kunne venne den av med det??? Tror ikke en katt kan læres opp til å bare gå spesielle steder og la være å gå andre.

Jeg synes man skal ta hensyn til omgivelsene rundt seg.

Man kan ha en hund som er helt bajas. Men da må man sørge for at den er i bånd og at den ikke plager andre. Det kan man lett gjøre. Men en katte-bajas får man jo bare kontrollert ved at man også begynner å gå med den i bånd og ellers holder den inne.

Som råd til de som er plaget med katter på terrassen: Ta ihvertfall inn stolputer og sånne ting.

Og til katte-eiere: Hva ville du ha svart om en nabo kom og høflig fortalte at akkurat din katt hadde gjort naboens terrasse til sitt hjem nr. 2? Og at dette var plagsomt pga allergi. Jeg har hatt mange katter selv og jeg tenker at det faktisk er meg som eier dyret som har ansvar for det. Også når det gjør ting som plager andre. Og jeg må ta hensyn til det! Mitt dyr skal ikke være til bry for andre og jeg må faktisk gjøre noe når andre reagerer med allergi! Men hva synes da dere man skal gjøre for å LØSE problemet (ikke bare kjefte om at katter og katteeiere ikke blir forstått)? Man kan jo ikke bare si at jeg har katt og det får naboene bare leve med selv om katten er til sjenanse.

Skrevet
Og til katte-eiere: Hva ville du ha svart om en nabo kom og høflig fortalte at akkurat din katt hadde gjort naboens terrasse til sitt hjem nr. 2? Og at dette var plagsomt pga allergi. Jeg har hatt mange katter selv og jeg tenker at det faktisk er meg som eier dyret som har ansvar for det. Også når det gjør ting som plager andre. Og jeg må ta hensyn til det! Mitt dyr skal ikke være til bry for andre og jeg må faktisk gjøre noe når andre reagerer med allergi! Men hva synes da dere man skal gjøre for å LØSE problemet (ikke bare kjefte om at katter og katteeiere ikke blir forstått)? Man kan jo ikke bare si at jeg har katt og det får naboene bare leve med selv om katten er til sjenanse.

Selvfølgelig skal man gjøre det man kan for å løse problemet hvis noe sånt skjer! Mange sløve katteeiere der ute.

Hvis naboen kom og fortalte meg at kattene mine var til sjenanse ville jeg gått til innkjøp av katt deg vekk produkter til vedkommende, og samtidig sjekket ut andre råd som kan hjelpe på nett, og hjulpet naboen med å få gjennomført dette. Det er mitt valg å ha katt så det er ikke naboen som skal måtte betale og ta ansvaret for å holde de vekke hvis de skulle plage hun/han.

Og kjære dere andre katte eiere, så lenge dere har naboer: Ha kattedo inne for å miske risikoen for at de gjør fra seg i naboen sin hage! Og strø gjerne litt brukt kattesand i et hjørne i din egen hage så kattene kanskje vil foretrekke å gå der ;)

Siden katter går løst har vi ikke så god kontroll på hva de gjør til enhver tid som hunde eiere (forhåpentligvis) har over hundene sine. Men tiltak som de over er det minste vi kan gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...