Gå til innhold

Katteallergi og nabokatter

Gjest Ekstremt plaget av katter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mange gode råd her, men jeg undrer meg litt over en ting: Går det virkelig an å være så ekstremt allergisk at man ikke tåler at en katt har vært på samme terasse som man selv bruker? Da må det jo være et mareritt å bevege seg utendørs generelt, for katter har jo vært overalt langs de fleste veier og gater. Og hvis du er på kafé/butikk/jobb etc så er jo faren stor for at den som er en meter unna deg har klærne fulle av kattehår. Det må vel egentlig være verre enn at en katt har vært på terassen du skal bruke?

Har du prøvd allergivaksine, ts? Man går til legen, får en sprøyte med jevne mellomrom over en lang periode (tre år?) og så skal allergien være historie. For de fleste. Verdt et forsøk når du er så sterkt plaget som du er. Ellers blir nesten alternativet å isolere seg i en hermetisk lukket leilighet.

Jeg kan svare for meg selv. Problemet er dersom katten(e) har herjet i utemøblene. Katteallergener henger nemlig i leeenge! Bruker jeg da møblene blir jeg eksonert for allergener over lengre tid, og for hver gang blir jeg litt dårligere... Kattedama på butikken er jeg bare en kort periode i nærheten av, og gjerne kun én gang.

Allergivaksiner hjelper ikke mot dyreallergi, da allergenene hos ulike dyr, innen samme rase, ikke er like.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Katten er ikke noe skadeutrydder, katten er et skadedyr selv.

Pisser og driter ned andres eiendom, utrydder småfugl-bestanden, drar med seg rester av mus og fugl med alskens sykdommer.

Katten har ikke noe naturlig plass i norsk fauna, hold svineriet inne eller i bånd. Er det for vanskelig kan dere la være å skaffe dere dette dyret!

Helt enig.

Problemet til disse folkene er jo at da blir det plutselig masse arbeid og ansvar med dette dyret. Da ville 99% av kattene i Norge blitt avlivet.

Skrevet
Katten er ikke noe skadeutrydder, katten er et skadedyr selv.

Pisser og driter ned andres eiendom, utrydder småfugl-bestanden, drar med seg rester av mus og fugl med alskens sykdommer.

Katten har ikke noe naturlig plass i norsk fauna, hold svineriet inne eller i bånd. Er det for vanskelig kan dere la være å skaffe dere dette dyret!

Her hos meg har kattene en nyttefunksjon i tillegg til kosen. De holder rotter, mus og stålorm på avstand. Så jeg vil ikke se på katten som et skadedyr. Nå bor jeg landlig til og har mulighet til å ha de dyrene jeg måtte ønske.

Jeg forstår frustrasjonen til dere som bor i boligstrøk. Og jeg synes katteeiere der burde ta hensyn. Bor man slik at andre plages av katteholdet, så skaff heller et dyr som er ment til å være innendørs. Eller velg en katterase som er avlet opp som typiske innekatter.

Skrevet
Bor man slik at andre plages av katteholdet, så skaff heller et dyr som er ment til å være innendørs.

Det er vel ingen dyr som er ment til å være innendørs. Det er vel helst menneskers (egoistiske) ønske om å tilpasse dyr ens egne leveforhold på tvers av dyrets egne behov og instinkter som gjør at vi har fått slike betegnelser.

Skrevet
Her hos meg har kattene en nyttefunksjon i tillegg til kosen. De holder rotter, mus og stålorm på avstand. Så jeg vil ikke se på katten som et skadedyr. Nå bor jeg landlig til og har mulighet til å ha de dyrene jeg måtte ønske.

Jeg forstår frustrasjonen til dere som bor i boligstrøk. Og jeg synes katteeiere der burde ta hensyn. Bor man slik at andre plages av katteholdet, så skaff heller et dyr som er ment til å være innendørs. Eller velg en katterase som er avlet opp som typiske innekatter.

Jeg er veldig enig i resten av innlegget ditt, veldig fornuftig. Katter fjerner mus i låver, staller osv.

Men stålorm? De er jo fredet, kjempesøte og svært lite plagsomme, spiser vel mark.

Skrevet
Det er vel ingen dyr som er ment til å være innendørs. Det er vel helst menneskers (egoistiske) ønske om å tilpasse dyr ens egne leveforhold på tvers av dyrets egne behov og instinkter som gjør at vi har fått slike betegnelser.

Derfor burde folk som bor i byen tenke seg svært nøye om før de skaffer seg en katt.

Skrevet
Derfor burde folk som bor i byen tenke seg svært nøye om før de skaffer seg en katt.

Alle bør tenke seg nøye om før de skaffer seg noe som helst dyr.

Skrevet
Alle bør tenke seg nøye om før de skaffer seg noe som helst dyr.

Jada, og de fleste burde nok kommet til at det skal de ikke gjøre. Men om en katt ikke kan tåle å være inne / gå i bånd har den ingenting i en by å gjøre.

Skrevet
Jada, og de fleste burde nok kommet til at det skal de ikke gjøre. Men om en katt ikke kan tåle å være inne / gå i bånd har den ingenting i en by å gjøre.

Jeg synes heller ikke katter har noe i en by å gjøre. Altfor mye trafikk og altfor mange fulle og galne folk som kan finne på gud-vet-hva på en fredagsnatt mot katter de ser.

Skrevet
Jeg synes heller ikke katter har noe i en by å gjøre. Altfor mye trafikk og altfor mange fulle og galne folk som kan finne på gud-vet-hva på en fredagsnatt mot katter de ser.

Ja det er ikke mye som slår å ta en hårdott på halv-spretten å se den forsvinne over et hustak.. :skratte:

Skrevet
Men stålorm? De er jo fredet, kjempesøte og svært lite plagsomme, spiser vel mark.

Så da skal jeg forby kattene mine å drepe de? Det blir jo bare for dumt...

Skrevet

Ser du at katten di er på vei til å angripe en stålorm ser jeg ikke noe galt i å gripe inn. Ellers har man svært liten kontroll på hva kattene foretar seg, sånn er det bare.

Reagerte bare på at du sa at en av grunnene til å ha katt er å ta stålorm. :) Altså bare en liten kommentar til et ellers bra innlegg.

Skrevet (endret)

Lol, en slik type kontroll har verken jeg eller kattene noen interesse av at jeg skal ha.

(venter i spenning på at edder-og-galle-gjestene skal komme og fortelle meg hvor egoistisk jeg er og at kattene mine fortjener en langsom, pinefull død alle som en. :popcorn: )

Endret av Tabris
Skrevet
Lol, en slik type kontroll har verken jeg eller kattene noen interesse av at jeg skal ha.

Dette understreker jo bare mitt poeng om at katter er skadedyr.

Skrevet

Hunder har jo ikke lov å jage vilt, hvorfor skal den teite katten din få drepe dyr som er fredet?

Skrevet
Hunder har jo ikke lov å jage vilt, hvorfor skal den teite katten din få drepe dyr som er fredet?

Og hvorfor er katten min teit? Den følger sitt instinkt. Og hvis den vil drepe stålorm, så får den gjøre det. Jeg har katter som har flere mål å boltre seg på. Jeg behøver ikke bry meg om naboer...

Skrevet
Og hvorfor er katten min teit? Den følger sitt instinkt. Og hvis den vil drepe stålorm, så får den gjøre det. Jeg har katter som har flere mål å boltre seg på. Jeg behøver ikke bry meg om naboer...

Helt seriøst, jeg er ikke enig i antikattefolkene her inne, men hvis du fysisk ser en av kattene dine angripe et fredet dyr burde du ikke stoppe de?

Jeg mener, det er vel en grunn til at det er fredet. Og jeg er fulstendig klar over at det ikke er noe du kan gjøre hvis du ikke ser det, og jeg har ikke noe problem med å forstå det. Men hvis du faktisk SER at den/de angriper et fredet dyr ville du ikke hindret de?

Og dette innlegget er til deg og Tabris :)

Skrevet

Fordi det er et totalt unyttig dyr som vi ikke har behov for i Norge, at du velger å ha det som kjæledyr betyr ikke det skal få lov å leve ut sine drapsinstinkter i norsk fauna. Tenk om alle hunde-eiere var like egoistiske og uansvarlige som dere katte-eiere? Da ville det ikke vært mange katter igjen!

Det er nesten helt utrolig hvor langt dette med katter har fått lov å utvikle seg, nå er det på tide med en kraftig skatt på katt.

Eneste måten å regulere bort alle dere useriøse uansvarlige katte-eiere. (eier man egentlig en katt ,den er jo gratis?)

Skrevet (endret)
Eneste måten å regulere bort alle dere useriøse uansvarlige katte-eiere. (eier man egentlig en katt ,den er jo gratis?)

Er de det? Jeg har betalt for mine katter, og mange av de jeg kjenner med katt har også betalt for sine. Kattene mine har i tillegg en microchip og et registreringsbevis fra NRR som sier at jeg er eieren deres. Forøvrig synes jeg ikke noen dyr burda være gratis å skaffe seg.

Og jeg synes heller ingenting om din grove generalisering av alle oss 'useriøse uansvarlige katte-eiere'.

Endret av Cayenne
Skrevet

Jo, hadde jeg sett at katten min jaget et dyr jeg visste var fredet, så hadde jeg stoppet den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...