Gå til innhold

Katteallergi og nabokatter

Gjest Ekstremt plaget av katter

Anbefalte innlegg

Gjest Ekstremt plaget av katter
Skrevet

Jeg bor i et stort hus hvor det er åpen tilgang til hage (bak tujatrær) og med en stor terrasse. Det er i tillegg en trapp ned til en garasje. Der hvor garasjen er, er det et leilighetsbygg. I en av leilighetene er to katter som nesten hver dag er enten i hagen, eller på terrassen. Jeg er sterkt plaget av katteallergi og hovner opp bare det er en katt i nærheten. Naboene som eier kattene har bodd i leiligheten i 5 år, jeg har bodd i huset i over 17 år. En annen nabo får tilgriset beddene med kattedritt og er mektig lei, men kattenaboene mener at det er denne naboens skyld at kattene driter der. Kattenaboene mener at jeg bør synes at det er greit at kattene bruker hagen og terrassen der jeg ofte er.

Jeg vil gjerne ha noen tips eller lignende på ting jeg kan gjøre for å stoppe besøk av disse kattene da jeg er så plaget. Jeg vil ikke være henvist til å sitte innendørs bare fordi at naboens katter bare skal komme og gå som vil. Sorry.

Er det noen produkter, eller mat eller planter som får katter til å gå et annet sted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strø pepper rujndt i hagen.. Har ikke prøvd det selv, men flere som har sagt at dette holder kattene borte. Vet ikke om dette skader planter og plen, men kanskje verdt et forsøk om du er så plaget av allergi.

Skrevet
Strø pepper rujndt i hagen.. Har ikke prøvd det selv, men flere som har sagt at dette holder kattene borte. Vet ikke om dette skader planter og plen, men kanskje verdt et forsøk om du er så plaget av allergi.

Du kan jo prøve dette og http://www.fk.no/trade/productview/416148/922/

Skrevet

Det finnes flere midler for å holde katter vekk, som for eksempel kan sprayes på. Det beste er å gå i en dyreforretning, hvor de selger slikt. Ekspertisen vet mer enn folk/idioter på dette forumet.

Skrevet

Nå kommer det masse mer eller mindre tåpelige råd om hvordan man skal holde disse pelsdottene borte.

Er det ikke mere naturlig at eierne av krekene tar vare på dem slik at dem ikke er til plage for andre?? Det er jo slik med alle andre dyr!

Gjest Ts_Pelsgnott
Skrevet
Nå kommer det masse mer eller mindre tåpelige råd om hvordan man skal holde disse pelsdottene borte.

Er det ikke mere naturlig at eierne av krekene tar vare på dem slik at dem ikke er til plage for andre?? Det er jo slik med alle andre dyr!

Problemet er jo at eierne ikke gidder å ta vare på dem slik at de ikke er til plage.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Problemet er jo at eierne ikke gidder å ta vare på dem slik at de ikke er til plage.

Mener du at de skal holde de i bånd da eller?

Skrevet
Mener du at de skal holde de i bånd da eller?

Jeg vet at katter er selvstendige frittgående dyr, men å la kattene være ute døgnet rundt, også i regnvær, eller mens de er på ferie og så nærmest lar oss naboene ta "vare" på dem, er litt drøyt synes jeg.

Kattene shiter ned alt som er av busker og blomster og driter på terrasser og heller og andre steder.

Skrevet

Det finnes enkelte kattehatere/katteeierhatere på KG som alltid bruker tråder som dette til å spre sin edder og galle. Bare overse dem.

TS - prøv pepper, løk, KattDegVekk eller annet som er ment for å holde katter borte. Som andre sa, spør i en dyrebutikk, de selger nok slikt.

Skrevet
Det finnes enkelte kattehatere/katteeierhatere på KG som alltid bruker tråder som dette til å spre sin edder og galle. Bare overse dem.

Hehe, ja det er jo den naturlige reaksjonen når man ikke kan forsvare sitt dyrehold..

Skrevet
Hehe, ja det er jo den naturlige reaksjonen når man ikke kan forsvare sitt dyrehold..

På hvilken måte synes du et kattehold skal være da?

Skrevet

Nei, det er den naturlige reaksjonen når man har lest for mange useriøse innlegg om dette emnet

Skrevet
På hvilken måte synes du et kattehold skal være da?

Det er vel ikke vanskelig!

På en slik måte at det er til minst mulig plage for andre menesker. Dette gjelder for alt dyrehold, også katter.

Skrevet

Er det nok at kattene har oppholdt seg et øyeblikk på terassen i løpet av dagen, eller er det viktigst at de ikke er det når du skal være ute selv? Hvis det er sistnevnte så har katter veldig god hukommelse, så hvis du tar med deg en spruteflaske med sitronvann ut og spruter på dem hver gang du ser dem på eiendommen din, så vil de sky området til slutt. Ihvertfall synet av deg, og mest sannsynlig området der de har opplevd ubeheget.

Når det gjelder katteholddiskusjonen så skjønner jeg ikke poenget med å klage her på Kg. Har man et problem med at katter tillates å vandre fritt her til lands så får man vel heller gjøre en apell til Mattilsynet, for å forby kattehold. Å holde katten inne 24/7 er ikke kompatibelt med de aller fleste katter, de mistrives under slike forhold. Men det er vel heller tvilsomt om man kommer noen vei med et sånt forslag. Katten er et etablert kjæledyr i alle land (fordi den er skadedyrutrydder) og er nok dessverre kommet for å bli ;)

Skrevet

Mange gode råd her, men jeg undrer meg litt over en ting: Går det virkelig an å være så ekstremt allergisk at man ikke tåler at en katt har vært på samme terasse som man selv bruker? Da må det jo være et mareritt å bevege seg utendørs generelt, for katter har jo vært overalt langs de fleste veier og gater. Og hvis du er på kafé/butikk/jobb etc så er jo faren stor for at den som er en meter unna deg har klærne fulle av kattehår. Det må vel egentlig være verre enn at en katt har vært på terassen du skal bruke?

Har du prøvd allergivaksine, ts? Man går til legen, får en sprøyte med jevne mellomrom over en lang periode (tre år?) og så skal allergien være historie. For de fleste. Verdt et forsøk når du er så sterkt plaget som du er. Ellers blir nesten alternativet å isolere seg i en hermetisk lukket leilighet.

Skrevet
Det er vel ikke vanskelig!

På en slik måte at det er til minst mulig plage for andre menesker. Dette gjelder for alt dyrehold, også katter.

Siden det ikke er vanskelig ville jeg sette pris på om du kunne komme med en nøyaktig forklaring på hvordan du mener man skal ha et kattehold som er minst mulig til plage for andre mennesker? :)

Skrevet
Er det nok at kattene har oppholdt seg et øyeblikk på terassen i løpet av dagen, eller er det viktigst at de ikke er det når du skal være ute selv? Hvis det er sistnevnte så har katter veldig god hukommelse, så hvis du tar med deg en spruteflaske med sitronvann ut og spruter på dem hver gang du ser dem på eiendommen din, så vil de sky området til slutt. Ihvertfall synet av deg, og mest sannsynlig området der de har opplevd ubeheget.

Dette funker - og legg gjerne litt katt vedd rundt terassen.

Det er også veldig effektivt å hive en bøtte vann på dem - naboens katter skyr uteområdet mitt som pesten etter at jeg gjorde det. Tidligere hadde jeg dem i møbler og over alt.

Skrevet
Katten er et etablert kjæledyr i alle land (fordi den er skadedyrutrydder) og er nok dessverre kommet for å bli ;)

Katten er ikke noe skadeutrydder, katten er et skadedyr selv.

Pisser og driter ned andres eiendom, utrydder småfugl-bestanden, drar med seg rester av mus og fugl med alskens sykdommer.

Katten har ikke noe naturlig plass i norsk fauna, hold svineriet inne eller i bånd. Er det for vanskelig kan dere la være å skaffe dere dette dyret!

Skrevet

Det er nok best å bare overse kattehatere som sprer edder og galle. Fokusere på temaet og overse deres utbrudd. Det blir nok ikke noe konstruktivt ut av å gå i debatt med dem uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...