Fru Fomle Skrevet 7. august 2003 #1 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg får alltid problemer når jeg skal lage glasur til sjokoladekake. Enten blir det klumper i eller så klarer jeg ikke å få rørt inn smøret, det legger seg som en fetthinne utenpå. Enden på visa er at jeg må bruke miksmasteren - og dermed blir glasuren LYS (visstnok pga at det kommer luft i glasuren). Og det vil jeg ikke ha! Hva gjør jeg galt?? Noen som har en "bombesikker" oppskrift på mørk, blank glasur til meg?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 7. august 2003 #2 Del Skrevet 7. august 2003 Smelt mørk sjokolade i vannbad og bland inn litt kokosfett. La det avkjøles til det blir litt mer tyktflytende og hell/smør over kaka. Kokosfett blander seg i sjokoladen på en helt annen måte enn smør og gir ikke noe smak når brukt i små mengder (som her). Dermed har du glasur som egentlig er ren sjokolade som bare er litt fetere en vanlig, og dermed mer medgjørelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 7. august 2003 #3 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg rører alltid melisen ut med vann på forhånd, jeg. Har ikke oppskriften i hodet, men jeg har melis, smør, vann, kakao og noen spisesjeer kokt kaffe. Meeeget viktig med kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 7. august 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 7. august 2003 Takk for svar begge to! Kokosfett høres lurt ut, men det blir ikke litt "kjedelig" glasur da? Eller kan man ta i litt kaffe e.l.? Har temperaturen på smøret noe å si, jeg har det alltid så travelt at jeg glemmer å avkjøle smøret før jeg hiver oppi det andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 7. august 2003 #5 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg avkjøler aldri smøret. Hiver det oppi alt det andre. blir det klumper kan man ta oppi mer av kakao og melis og røre kraftig med gaffel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 7. august 2003 #6 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg pleier bare bruke melis, kakao og kaffe, jeg....den pleier og bli ganske mørk...bare røre alt sammen sammen som vanlig melis og legges i et tykt lag på kaka.... Ellers er Freias glasur i pose fin, synes jeg....varmes i vannbad og fordeles pent på kaken...akkuratt passe vanskelig for meg :oops: ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2003 #7 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg bruker litt vann i glasuren, da unngår jeg klumper. :D Rører alltid med gaffel! Det med at fettet legger seg som en hinne utenpå har kanskje noe med at du smører den på mens kaken eller glasuren er varm..?? Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 7. august 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 7. august 2003 Fettet legger seg som en hinne utenpå mens glasuren er i bollen og jeg rører. Mulig at den hadde endret konsistens hvis jeg ventet til den var litt avkjølt - og så rørte. Har vel ikke verdens beste tålmodighet til å røre, pleier å hente mikseren ganske fort... Røre med gaffel skal jeg prøve. Og pose-glasur. Takk for gode forslag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 7. august 2003 #9 Del Skrevet 7. august 2003 Dette er en kjempegod glasur: (nok til langpannekake) 300g melis 10ss Nesquick 1 ss vaniljesukker 6-8ss smeltet smør 8-10ss kaffe Bland det tørre, ha i det våte, og rød. Spe eventuelt med mer vått til ønsket konsistens. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå