Gå til innhold

Grøfte køyrer min økonomi om og om igjen

Gjest Motsattavonkelskrue

Anbefalte innlegg

Gjest Motsattavonkelskrue

Yo!

Som tittel sier så er eg håpløs med penger og trenger litt råd og tips.

Penger går med på alt mulig tull, penger brenner i lomma.

Har en greit betalt jobb med ca 25k i fastlønn + provisjon brutto. Eg begynte i denne i Juli, og Mai/juni så vart det lite jobbing pga examener på skule etc.

Har 3000 i husleige, 3500 i billån, 1500kr mnd i forbrukslån, blir trekt 1500kr på jobb personallån, og 500kr i mnd i kasko. Totalt 10k.

Pr dags dato så har eg ca 13000 som ligger hos namsmann og skal bli trekt av lønn. herlig. Har fortsatt ikkje betalt veiavgift, skylder kompis 1600. Skal betale 4000kr i egenandel på forsikringsskade, og 3000kr til 2 nye dekk. Samt eg skylder 3000kr for nokre andre deler. Kompis skulle skru noke på bilen min, noke vart ødelagt, måtte sette bil på verksted, det kom på 6500 kr som eg fortsatt ikkje har utbetalt + ei husleige på 3000 for forrige måned og strøm på 2500. Så totalt så skylder eg 23900 ca, og eg har litt under 8k på konto. Så får betalt husleiga denne mnd her, samt eine på 3000kr.

Neste lønning kjem den 12 September. Eg trenger en plan for å få denne skuta på riktig kjøl :/

Er 24 og å flytte heim frister lite. hehe

Noken andre som har gode råd:/?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å ta opp lån, hør med dei du skylder penger om du kan dele opp innbetalingene. Sett opp betalingsplan som du faktisk holder. Ikkje lån bort penger før du kan betale ned ditt eige. Jobb overtid om du har muligheten. Selg bilen og ta bussen i stedet. Sykle/gå. Spar inn der du kan på hobbyer, unødvendig husholdningsutgifter o.l. Selg noko om du har noko som kan omsettes (kamera e.l.).

Viktigst av alt: lær av bommertene dine og kom ikkje i denne knipa igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det første du må ha fokus på (virkelig fokus, ikke bare si med et sukk og tenke på noe annet) er at du SKAL betale det du skylder så fort du greier, og at det er noe som alltid skal være førsteprioritet. Når du kjøper eller fikser noe - betal med en gang, unngå nedbetalingsopplegg eller å legge vekk regningene.

Jeg skjønner at når du først er i en ond sirkel med for store regninger, er det lett å lukke øynene og fortsette i samme sporet. Derfor er det nok lurt å begynne med å få en avbetalingsavtale du greier å håndtere - og jeg synes du får gode råd over her. Bit i det sure eplet og ta kontakt med alle du skylder penger, regn evt først på hvor mye du kan betale på hver regning i måneden (mulig noen ting må betales ned raskere pga rentenivå eller ulike konsekvenser) så du har noe konkret å foreslå.

Også for all del - unngå å sløse, kjøp bare nødvendige ting som mat og bensin (evt selg bilen ja) og vent med å fly på byen etc til du i det minste har fått satt opp og betalt første avdrag på nedbetalingsplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for trekket fra namsmannen, så kunne du ha klart å snu skute på egenhånd ved å beinhardt legge regningene inn til nedbetaling i nettbanken og betale så fort du kan- selv om det blir litt over. For det er det viktigste: legg inn regninger aller aller først, selv om du så må spise havregrøt resten av måneden.

Men når du skylder såpass mye og i tillegg får en måned der alt spises opp (faste trekk pluss 13000), så kommer du lett i purringsklemma. Er det mulig å dele opp trekket fra namsmannen, eller er det sånt som ikke går an å gjøre? Hvis ikke må du jo bare kontakte et par av de du skylder penger og be om utsettelse. Og fremdeles leve på havregrøt et par måneder, men da med bedre samvittighet og uten å være redd for galopperende krav. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp en realistisk plan for de neste seks månedene. Kontakt namsmannen og lag avtale med han. Kontakt alle de andre du skylder penger og lag avtaler med dem. Lev på husman knekkebrød og first price baconost i tre måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest31

Tips fra bankmann:

Selg bilen. Erfaringer viser helt klart at bilen ofte er skyld i dårlig økonomi. Du har 3500,- i mnd låneutgifte + vedlikehold og verksted. Du er 24 år og kan kjøre rundt i en skrabbete billig bil som lever 2 år om gangen med minimal påkost.

Hva for en bil har du og hva kostet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med siste. Med din rotete økonomi har du ikke råd til å ha bil, langt mindre en som er såpass dyr. Selg bilen og kjøp sykkel, evt en liten, gammel bil til ca 10 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest31
Helt enig med siste. Med din rotete økonomi har du ikke råd til å ha bil, langt mindre en som er såpass dyr. Selg bilen og kjøp sykkel, evt en liten, gammel bil til ca 10 000.

Da er vi enig, hyggelig.

Tipper at TS ungår å svare fordi bilen er hellig. Gutt på 24 år og sikkert en ordentlig penisforlenger (golf, bmw,audi,passat) som er stæsja opp for å trekke jenter. Et liv i en toyota corolla 1990 moddel ville antakelig være det samme som å bli kastrert eller hengt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

hey hopp!

Takker for gode svar. Bilen er levert på heillakkering, som er dekka av forsikring. Så eg har lagt bilen ut for salg for eitpar dager siden. Trur eg kanskje får rundt 100k for den. Har også begynt å sjå etter billig bil, faktisk toyota corolla, evt noke billig diesel skit.

TS ungår å svare fordi TS har vert ute med svineinfluensa og jobba 16timers skift =) Er ikkje sugen på å selge bilen min i det heile tatt, har hatt den nokre år, og har vert fantastisk. Elsker bilen. Er en Volvo til informasjon. Har fått ordna nedbetaling hos namsmann, samt på inkasso skit. Har levert inn skilta på bilen, så får eg betale dei ut om en mnd eller to.

Bilen må uansett selges innen eit år grunnet utenlandsstudie, og desto tidligere eg selger den så får eg spart opp meir kronasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest31
hey hopp!

Takker for gode svar. Bilen er levert på heillakkering, som er dekka av forsikring. Så eg har lagt bilen ut for salg for eitpar dager siden. Trur eg kanskje får rundt 100k for den. Har også begynt å sjå etter billig bil, faktisk toyota corolla, evt noke billig diesel skit.

TS ungår å svare fordi TS har vert ute med svineinfluensa og jobba 16timers skift =) Er ikkje sugen på å selge bilen min i det heile tatt, har hatt den nokre år, og har vert fantastisk. Elsker bilen. Er en Volvo til informasjon. Har fått ordna nedbetaling hos namsmann, samt på inkasso skit. Har levert inn skilta på bilen, så får eg betale dei ut om en mnd eller to.

Bilen må uansett selges innen eit år grunnet utenlandsstudie, og desto tidligere eg selger den så får eg spart opp meir kronasjer.

Det hørs fornuftig ut og beklager at jeg tok en råsjans på at du var en "biltype", som gir faen i alt bare man har sin penisforlenger strøken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke flinke ts som er på vei til å ordne opp!!! :) Nå skal du se det ordner seg for deg bare du følger det opplegget og budsjettet som er satt opp...

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...