Gå til innhold

Dater på 17 vurderer p-stav

Gjest Undrende tenåringspappa

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende tenåringspappa

Min datter på 17 ønsker å sette inn en p-stav.

Hun sier selv at det er for å minske plagene med menstrasjon, men vil jo tro at det også har noe å gjøre med at det er en enkel og grei form for prevensjon da :)

Men er det noen som har noen erfaringer med dette og eventuelle bivirkninger, har lest en del på nettet og funnet mye nyttig info allerede. Men er jo alltid greit å høre fra de som evnt har brukt denne :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis legen anbefaler dette og synes det er OK, så hvorfor ikke. Slipper å huske piller hver dag, etc.

Kjenner en del som bruker dette og de er fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner ingen som har brukt dette, men kan jo svare på generelt grunnlag.

du vet jo sikkert at ulike p-piller har ulike hormoner(og noen kombinasjon) med gestagen og/eller østrogen.

gestagen gir andre bivirkninger, og kan deriblandt gi endel kviser.

så jeg ville nok rådet noen til å forsøke et preparat med gestagen i kanskej et halvt år eller så for å sjekke hvordan kroppen reagerer på dette.

det kan hende hun har mindre bivirkninger på kombinasjon/østrogen, og da er det kjedelig å ha tatt inngrepet....

etter å ha lest om p-stav ville jeg sikkert selv ha valgt dette dersom jeg var ung, nettopp på grunn av at det muligens kan gi mindre bivirkninger - i tillegg til å være omtrent 100% sikkert.

det finnes flere piller som kun inneholder gestagen, men jeg ville holdt meg unna yasmin da disse har ligget(og kanskje fortsatt er) på statens overvåkningsliste - og at det har vært flere alvorlige bivirkninger og faktisk dødsfall(også i norge) enn ved mange andre piller.

men aller viktigst er kanksje å minne henne grundig på at piller/stav/ring osv kun beskytter til en stor grad(aldri 100%) mot graviditet - og ikke mot kjønnsykdommer......kun kondom er sikkert mot begge deler. mange ungdom glemmer dette, og norsk ungdom ligger på verdensbunn i kondombruk og på topp i klamydia.

det kan aldri understrekes nok:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-stav er på en måte det beste prevansjonsmiddlet siden man ikke trenger å tenke på å putte på en kondom eller ta en pille til samme tid hver kveld. På den måten er det flott for en 17åring å ha det :)

På en annen side er en slik stav fylt av hormoner akkurat som p-pillene og dette har selvfølgelig de samme bivirkningene som p-pillene som ofte er humørsvingninger, større matlyst, kontrollert mens og noen ungdommer opplever også å miste sexlysten pga dette.

Men jeg syns absolutt ikke det er noe å nøle med, dersom fastlege, deg og henne er alle enige om det. Det er jo bare bra at hun vil beskytte seg og samtidig kontrollere mens- og menstruasjonssmerter bedre. Tror det er litt dyrt for en slik stav, men det varer jo i 3 år så det blir i det lange løp mye billigere enn kondomer, p-piller og andre prevasjonsmidler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Jeg fikk p stav for et halvt år siden. Mensen uteblev i flere måneder så ble den uregelmessig, nå har jeg hatt mensen i 3 uker, men det har kun blødd minimalt. Det er bivirkninger og alle reagere så forskjellig.

Jeg synes det er utrolig greit å slippe å huske på p pillen hver dag, siden jeg hadde vane for å glemme og det førte med seg mye stress. Merker ingenting av pstaven, ingen ubehag overhodet, sånn fysisk.

Sikker opplagt men det beskytter ikke mot KJønnssykdommer.

Ulempen med P staven er at jeg ikke har oversikt over mensen med mindre jeg skriver ned og slikt, men nå er det uansett så uregelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en vennine som har kjempe arr på armen etter p stav. Den måtte opereres ut, og armen ble vondt og betent(derfor den ble tatt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis tester legen deg med en spesiell p-pille først, for å sjekke at du tåler innholdet i staven.

jeg ble ikke testa med p-pille, heller ingen av venninene mine som har/har hatt p-stav.

jeg har akkurat satt inn min andre p-stav. første varte i fem år, denne jeg har nå varer i tre. jeg var 18 når jeg satt inn min første.

jeg er veldig fornøyd med p-staven, har aldri merka noe til noe bivirkninger utenom litt uregelmessig mens de første 6mnd, men det er så lite som kommer uansett så det plaget ikke meg.

jeg anbefaller den til alle som spør ihvertfall. det er deilig å slippe å tenke på noe som helst, den er liksom bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er visst veldig lett å sette inn, men et skikkelig slit å få ut. Etterlater ofte stygge arr..

det kommer nok veldig ann på.

jeg har kun ett arr etter å ha satt inn to ganger.

han åpna arret der jeg satte inn den første når den skulle ut. det var litt pirk med å få "løsna" den, men ellers ikke no stress. så lite åpning at jeg slapp å sy tilogmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...