Gå til innhold

Hvordan bruker dere språket?

waco

Anbefalte innlegg

Som en forsiktighetsforanstaltning så elsker jeg å skrive lange ord helt ut. Det er flere årsaker til dette, en av dem er at det at det gjør det lettere å huske hvordan ord skrives og det gjør det enklere for mottageren av teksten å forstå hva som menes.

Men i det siste så har jeg lagt merke til at folk forkorter hele tiden, for eksempel en barnehage blir forkortet bhg og kvinneguiden blir meget ofte forkortet kg, også videre er det utall andre eksempler.

Nei jeg savner ikke tiden dengang vi skrev scandinavien airlines system i stedet for sas, eller dengang man sa norsk rikskringkasting og ikke nrk.

Dere som elsker forkortelser, - gjør det det fordi dere mestrer norsk så godt at dere ikke behøver bruke språket? Variere ord?

Til dere moderatorer som leser dette innlegget. Jeg synes dere er flinke til å endre og fjerne og avbryte tekster, - men hva om dere fikk liten oppgave til? - For eksempel rette innlegg som inneholder forkortelser slik at vi kan lese hva ordene egentlig betyr?

Dumt å være lat, - ta foreksempel forkortelsen P som slutter på ULE, som blir pule som ofte blir misforstått da det står for PepperkakesmULE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere navn som innerholder vederstyggelighet dersom man kun leser litt av navnet. Ta meg for eksempel som har dysleksi og store vanskeligheter å kommunisere skriftlig og gjøre meg forstått.

Jeg leser cANal digital og diktANALyse. For ikke snakke om det gamle ANALogiske systemet vi har hatt før.

Andre ord kan inneholde andre ting igjen som for eksempel setningen jeg vil ha pult med hu deilige rødhårede som sender blikk hele tiden, mens det kan oversettes jeg ønsker meg en pult, - trenger noe å skrive på.

Rart at språket gjenspeiler holdninger.

Ta for eksempel en aftenposten reportasje som kan stå "horekunder og prostituerte". Altså en mann blir horekunde og kvinnen som da skulle være hore dersom mannen skal være horekunde blir omtalt som prostituert.

Er det ikke merkelig at det er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver mindre korrekt på KG enn i andre, mer seriøse sammenhenger. Det betyr ikke at jeg kaster alle språkregler på båten, men jeg er mer tilbøyelig til å bruke forkortelser og muntlige ord. Jeg syns også det er helt greit, siden man ikke bør trenge å føle det som om man skal skrive stil hver gang man skal skrive et innlegg.

Når det er sagt, syns jeg man bør anstrenge seg for å gjøre seg forstått og følge et minimum av regler. Jeg forstår at enkelte har dysleksi, og de er selvfølgelig unnskyldt. Men å skrive på dialekt, å droppe tegnsetting, bare bruke små bokstaver osv, irriterer meg. Jeg kan derfor hoppe over innlegg som blir for slitsomme å lese.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melchizedek

Jeg bryr meg ikke så mye om jeg skriver feil her inne. Mens andre steder hvor det er viktig så dobbelsjekker jeg om jeg har skrevet det riktig.

Men på KG så er jeg ikke så nøye på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nynorsk
Jeg savner debatanter som behersker nynorsk jeg. Et fantastisk og kraftfullt målføre.

Eg beherskar nynorsk. Er frå Rogaland og har hatt det som hovudmål i 10 år, men eg foretrekkjar bokmål foran nynorsk. Forstår eigentleg ikkje kvifor det heiter NYnorsk når det høyrast meir ut som gammalnorsk i mine øyrer. Menmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender jeg forkorter ord her inne. Da er det ofte ord jeg bruker mye som jeg kanskje er litt lei av å skrive. I tillegg bruker jeg forkortelser på ord jeg mener det er "normalt" og forkorte. Jeg har også et mer muntlig språk når

jeg skriver her inne enn andre mer seriøse steder. Likevel prøver jeg å skrive mest mulig riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker endel forkortelser på kg (der gjorde jeg det igjen!) men jeg skriver så mye hver eneste dag at jeg må lage meg forkortelser for lange ord jeg bruker svært ofte (msk - menneske, NS - neversystemet, RM - ryggmarg osv...)

Jeg er dessuten veldig flink til å skrive, skriver svært lite feil og har et veldig godt språkøre slik at jeg gjerne hører hva som blir riktig stavemåte dersom jeg sier ordet høyt for meg selv om jeg er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NorskGrunnfag
Eg beherskar nynorsk. Er frå Rogaland og har hatt det som hovudmål i 10 år, men eg foretrekkjar bokmål foran nynorsk. Forstår eigentleg ikkje kvifor det heiter NYnorsk når det høyrast meir ut som gammalnorsk i mine øyrer. Menmen :)

Jeg skjønner hvordan du tenker, og at mange deler din oppfatning, men om du leser litt om norsk språkhistorie blir det straks mer forståelig. Perioden som blir mest interessant i denne sammenhengen er da landet vårt tilhørte Danmark og den påvirkningen dette hadde på språket vårt, og frem til Ivar Aasen og dannelsen av nynorsk o.s.v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Dumt å være lat, - ta foreksempel forkortelsen P ..., ... som ofte blir misforstått da det står for ...

Jeg er veldig glad i P, men jeg liker ikke smuler i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkorter vel litt av og til sjøl (eller skriver feil, taster litt for fort så enkelte bokstaver "forsvinner"), men eg skrive ikkje med "sms-språk" slik som så mange folk gjør til vanlig. Haaaaaater det, får rett og slett lyst å slå folk som skriver som små drittunger med å forkorte alt (Det = d. Er = r. Kult = qlt osv) Overlever brb, lol greit, men herlighet... Klarer ikkje ta voksne mennesker seriøst på noen som helst måte om de skriver "sms-språk" til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjennes naturlig for meg også å bruke et temmelig muntlig språk her på Kvinneguiden, og dette innebærer å forkorte (eksemplene waco nevner er såpass vanlige at jeg ikke reagerer om jeg ser disse).

Men hvis det blir for mye forkortelser, som jg istedet for jeg, mn for men og d for det blir det slitsomt.

Jeg har forøvrig hverken dysleksi eller andre problemer med å lese, men jeg fniser likevel ofte inni meg når jeg leser analysere og andre rompeord :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjennes naturlig for meg også å bruke et temmelig muntlig språk her på Kvinneguiden, og dette innebærer å forkorte

Altså når du snakker med folk så forkorter du? I din muntlige tilværelse så benytter du deg av forkortelser... hmmm interessant, mimer du med kroppspråk hva folk skal si da? I forkorte muntlig språk høres vel slik ut; - Hi ska vi splle pkr? LL kke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det ikke moderatorer her? Jeg lurer på om dere fikk med meg hva jeg mente, for moderatorene er de mest vanlige til å bruke forkortelser, for eksempel som kaller de seg mod..

Waco utenforkortelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No wonder woman
Dere som elsker forkortelser, - gjør det det fordi dere mestrer norsk så godt at dere ikke behøver bruke språket? Variere ord?

Jeg har stort sett dårlig tid. Det er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når du snakker med folk så forkorter du? I din muntlige tilværelse så benytter du deg av forkortelser... hmmm interessant, mimer du med kroppspråk hva folk skal si da? I forkorte muntlig språk høres vel slik ut; - Hi ska vi splle pkr? LL kke?

Dette tenkte jeg meg at du kom til å kommentere.

Ja, vi forkorter masse i muntlig språk, vi sier ikke hi, splle pkr, men vi snakker absolutt ikke i fulle setninger slik vi må gjøre når vi skriver.

"Bli med på kafe, eller jeg trur ikke, eller Stine sa at hun ville vente, vi tar det etter fire."

Sånt blir meningsløst når man skriver det, men det er helt vanlig å snakke sånn.

I skriftspråk blir det heller å forkorte selve ordene, og det var det jeg mente da jeg nevnte "muntlig språk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bare er jeg dysletiker, men jeg er ordblind også. Den dualiteten med å være dobbelt handikappet skriftlig, - altså ikke ha en evne til ordforråd gjør det ekstra viktig å kunne lese og forstå hva folk mener.

Ta for eksempel no wonder woman som ikke en gang har tid til å skrive bokstavene helt ut. Denne kvinnen har altså funnet det regningssvarende å kunne benytte seg av en liten del av språket, - hun synes det er for lite betydningsfult å bruke hele språkbredden.

Fangeliv, er det en giljotin du har på avataren din? Er det hodet ditt som skal rulle eller er du bøddelen? - eller kanskje folkemengden som hojer og roper når knivbladet treffer skaftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...