Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2003 #21 Del Skrevet 7. august 2003 ...også hvis mann banker opp kone og barn? Tja.. De mener dette for seg selv og hva de mener for andre skal ikke jeg si noe om. Og jeg tror ingen av de noen gang ville kunne valgt en mann som hadde potensiale for å slå de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiit Skrevet 7. august 2003 #22 Del Skrevet 7. august 2003 Åååååååååååååå, nå gjorde dere det jeg sa at dere ikke skulle gjøre! Jeg er ikke interessert i å høre at dere er uenige med meg. Det har vært diskutert opp og ned før. Jeg vet at de aller fleste synes det er helt greit med sex før ekteskapet. Det jeg ønsket, og som jeg mener står i første innlegget, er å få svar fra noen som har samme syn som meg: som mener at samleie hører til innenfor ekteskapets rammer. Til disse lurer jeg på: Klarte/klarer dere å leve i samsvar med denne overbevisningen? Vi klarte det ikke. Og jeg vet om maaange som virkelig har hatt problemer med å holde seg til de som DE SELV mener er det riktige: å vente. Det er vondt å oppleve å feile i forhold til det en selv opplever som viktig og riktig. Det er godt at vi alltid kan få mulighet til å starte på nytt - å kunne tilgi seg selv, og kunne vite at vi får starte med blanke ark. Så: noen som har vært i/er i samme situasjon? ( og da er jeg ikke interessert i å høre om alle dere som er uenig i selv problemstillingen, start heller deres egen tråd!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiit Skrevet 7. august 2003 #23 Del Skrevet 7. august 2003 Åååååååååååååå, nå gjorde dere det jeg sa at dere ikke skulle gjøre! Jeg er ikke interessert i å høre at dere er uenige med meg. Det har vært diskutert opp og ned før. Jeg vet at de aller fleste synes det er helt greit med sex før ekteskapet. Det jeg ønsket, og som jeg mener står i første innlegget, er å få svar fra noen som har samme syn som meg: som mener at samleie hører til innenfor ekteskapets rammer. Til disse lurer jeg på: Klarte/klarer dere å leve i samsvar med denne overbevisningen? Vi klarte det ikke. Og jeg vet om maaange som virkelig har hatt problemer med å holde seg til de som DE SELV mener er det riktige: å vente. Det er vondt å oppleve å feile i forhold til det en selv opplever som viktig og riktig. Det er godt at vi alltid kan få mulighet til å starte på nytt - å kunne tilgi seg selv, og kunne vite at vi får starte med blanke ark. Så: noen som har vært i/er i samme situasjon? ( og da er jeg ikke interessert i å høre om alle dere som er uenig i selv problemstillingen, start heller deres egen tråd!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2003 #24 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg kan ikke si at jeg har klart å "holde ut" til ekteskapet, for jeg er ikke gift ennå, men foreløpig har det gått greit. Passerte 30 for et par år siden, så kanskje blir jeg aldri gift, men jeg savner ikke egentlig verken sex eller partner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2003 #25 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg liker å prøve varen før jeg kjøper den, eller i hver fall før jeg må leve med den resten av livet Tenk om vi ikke hadde passet sammen der i det hele tatt, hadde bare blitt kluss ol? Ikke det at sex er det viktigste, men det må fungere det også ellers blir det et kjempe problem. det er vel som de sier med god sex teller ikke sex like mye i et forhold, men med dårlig sex teller det veldig veldig mye ca 90% Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neemi Skrevet 8. august 2003 #26 Del Skrevet 8. august 2003 Helt enig med gjest over her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #27 Del Skrevet 8. august 2003 Synes det er synd at folk ikke har MER sex før ekteskapet slik at de seksuelle erfaringene er på plass før man binder seg. ideen er at folk skal skjønne at gresset ikke er grønnere...hører dere?! Forøvrig er det pietismen og ikke kristendommen som har lagt grunnreglene for disse svartkristne ideene. F.eks: Blir latterlig når folk ikke kan drikke vin, for deretter med glans i øynene fortelle alle om mirakelet når Jesusen demses lager vin av vann. Å legge alt i hendene på lille Jesus er vel en skikkelig ansvarsfraskrivelse spør du meg, og dessuten trenger vi noen flere slike synds-avlatelses-korsfestelser for jeg er HELT sikker på at vi på jorda har syndet mer enn noensinne etter det sist gang.. Louis Cyphre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #28 Del Skrevet 8. august 2003 Tiit Hva ønsker du å vite? Hvis du ønsker å vite hvordan det er å ha slike holdninger så kan jeg spørre kona eller en av hennes venninder. Hvis du ønsker å vite hvordan det er å leve i et slikt forhold kan du også spørre meg. Og når det gjelder argumentet om å prøve varen før man "kjøper" den så kjøper ikke jeg helt det argumentet. Jeg tror at mange har erfart at det kan forandre seg svært mye i løpet av få år. Noen har et kjempegodt sexliv med en gang for så at det blir nesten ikke noe igjen etter noen år. Så jeg tror at hvis man lurer på hvordan sexliv man vil ha om 10år så er det viktigere om partneren er snill, har evne til å tilpasse seg, forsøker å skape romantikk og er klar over at et forhold er også noe man må jobbe med når hverdagen kommer. En slik kvinne, selv om hun er uerfaren i øyeblikket, tror jeg har større sjanse for å gi et godt sexliv om 10 år. En kvinne som er fantastisk i senga med en gang men som er veldig avhengig av følelser og som ikke gidder noe når partneren ikke er spennende lenger tipper jeg oddsene er dårligere for at du har et godt sexliv om 10år. Og det er mange som har erfart at kvinner som venter lengst er de som tenner mest når de først setter igang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #29 Del Skrevet 8. august 2003 (gutten, hvis du ikke hadde nok ereksjon til å trykke den inn i skjeden, hvordan fikk du den inn i en motvillig rumpe da??) Han sa "prøve å" ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiit Skrevet 8. august 2003 #30 Del Skrevet 8. august 2003 Hei, gjest. Det er så mange innlegg i denne tråden som ikke svarer på det jeg ba om, at jeg har problemer med å konsentrere meg om det jeg først spurte om... Kjenner meg irritert. Men du høres ut som om du har skjønt hva jeg mener.. Jeg ville bare snakke med noen andre som har denne overbevisningen, og kanskje ikke klarte å leve opp til den, slik som jeg..... Men det kan jo hende at din kone og du klarte det, da? Selv om både jeg og min mann er av samme oppfatning, ble det ganske så mye sex før eksteskapet ja, og det var egentlig ikke noe ok..... Så lurer jeg jo på om det er noen andre som har opplevd det på samme måten?! Fikk veldig mye dårlig samvittighet knyttet til sex, og var redd at dette skulle ødelegge hele opplegget for fremtiden også.. Men det har nå heldigvis ikke skjedd da :D Lurer på om noen "skiftet mening" om sex før ekteskapet da dere ikke klarte holde dere? Ei stund hadde jeg det slik, at jeg bare måtte slutte å bry meg om at jeg syntes det var galt... Men det gikk ikke så lenge. Så måtte jeg bare starte opp igjen med friskt mot, og be om tilgivelse. Og så prøvde jeg så godt jeg kunne å sette grenser for oss.... Inntil det "gikk for langt" igjen.. Jeg er nok enig med deg gjest, at jeg tror ei restriktiv holdning til sex og ekteskap, kan gi gode forutsetning for et godt samliv og god sex med den man har valgt å leve livet med. (om noen som er kjempeuenig med mitt syn leser fortsatt, så kan jeg godt si at jeg mener ekteskapet skal vare til døden skiller oss, men at det er grenser for hvor lenge man skal holde ut i et dårlig ekteskap der man har prøvd alt men ingenting fungerer, eller det er snakk om vold og store personlige konflikter.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 8. august 2003 #31 Del Skrevet 8. august 2003 Nei, det er ikke synd. Jeg har ingen religion som sier det er synd og har da bare mine egne meninger å forholde meg til. Mange av mine kristne venner venter derimot til de gifter seg og de gifter seg når de er 19-21. Noe jeg ikke hadde klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 8. august 2003 #32 Del Skrevet 8. august 2003 Hva er egentlig et ekteskap? Er det å gå i kirken og fortelle hverandre alle et rungende høyt ja foran festkledte mennesker? Eller er det å leve sammen og dele alt av seg selv med hverandre - deriblant sex? Dette høres kanskje veldig dumt ut, men jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde klart å gå sammen så lenge uten sex, for å vente på et bryllup. Man bør vel finne ut om man fungerer sexuelt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johanna Skrevet 8. august 2003 #33 Del Skrevet 8. august 2003 Synes ikke at sex før ekteskapet er synd, man må jo prøve skuta før man kjøper den... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiit Skrevet 8. august 2003 #34 Del Skrevet 8. august 2003 BANG! * slamrer døren og går ut av diskusjonen mens hun ryster sint på hodet*: "Det er jo for f... ingen som gidder å høre hva jeg sier....!!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #35 Del Skrevet 8. august 2003 Det går ikke an å sammenligne en partner i et forhold med skuter.. En skute er vanligvis best når den er ny. En partner (og seksuallivet) blir derimot bedre og bedre jo eldre forholdet er (hvis forholdet er godt). Og som jeg skrev tidligere så tror jeg at hvis man skal gjette seg frem til hvordan seksualivet er om 10år så er det en del andre personlige egenskaper som har større innflytelse på seksualivet om 10år enn hvordan seksualivet er i øyeblikket. Seksualivet er et resultat av følelsene mellom partene. Hvis man forkaster en partner fordi vedkommende er usikker og klosset i senga så synes jeg man er for overfladisk. Jeg tror det er viktigere hva man tror potensiale til partneren er enn hva partneren "yter" i øyeblikket. Hva er ekteskapet? For noen (f.eks. min kone) så er det fra det øyeblikket man forplikter seg til å leve sammen resten av livet på godt og ondt. Og for min kone så har seksualivet kun plass i denne rammen. Tiden før man er gift er en prøvetid hvor man vurderer om man vil satse alt på denne ene (og om det er sjanse for at vedkommende kommer til å slå kone og barn m.m.) Selv deler jeg noe av denne oppfatningen. Jeg mener ekteskap er vesentlig mer forpliktende enn kjæresteforhold, samboerforhold o.s.v. Når man gifter seg så gjelder det livet ut og da skal man hele tiden forsøke å legge frustrasjoner "døde" fordi de kan være ødeleggende for det livslange forholdet man har lovet å satse på. For meg er et kjæresteforhold eller samboerforhold et prøveforhold hvor man lett samler opp frustrasjoner og vurderer hele tiden om man vil takle eventuelt et livslangt forhold med den man er sammen med. Tiit, du skriver om å "starte på nytt" og om "synd" som jo er et religiøst begrep. To av jentene (blandt annet min kone) var/er religiøse mens den siste ikke var det overhodet. Men jeg har ikke inntrykk av at deres valg om å vente var sterkt religiøst betinget. Jeg hadde vel heller følelsen at alle tre syntes det var greie regler utfra hvordan de så på ekteskapet. Var det vanskelig å holde seg? Jeg synes det var vanskeligst til å begynne med og hadde store problemer med å se poenget i å vente. Jeg forsøkte da også å friste både på den ene og den andre måten. Men da jeg forsto at hun mente det seriøst og jeg begynte å bli svært glad i henne så bestemte jeg meg for å respektere hennes valg og ikke gjøre det vanskelig for henne. Så jeg støttet henne i hennes avgjørelse fullt ut inntil vi ble gift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 9. august 2003 #36 Del Skrevet 9. august 2003 Til forfatter av hovedinnlegget! Jeg klarer å holde meg ifra å ha sex hvis han er gift. Sexy Sadie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 9. august 2003 #37 Del Skrevet 9. august 2003 Kan alle prøve å holde seg til tema, som er å klare/forsøke, men ikke klare, å vente med sex til etter at man har giftet seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 9. august 2003 #38 Del Skrevet 9. august 2003 Nei, synes det er en kjempe DUM ide. Hva om man oppdager at mannen du giftet deg med kun hadde 3 centimeter penis ( i stående posisjon)...Fy flate! Nei, man må prøve ut fyren før man vet om han er ...hehe...you know... Det hadde vært Krise, det!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 9. august 2003 #39 Del Skrevet 9. august 2003 Jeg skjønner egentlig ikke problemet her. Hvis man ikke vil ha sex - så har man ikke sex. Er problemet at man roter, og så tar man veeldig på hverandre, og så er man så "med" at man dytter den inn? Hva med å ikke sette seg i situasjoner hvor man kan ha slike "uhell"? Dette minner meg om dårlige unnskyldninger dagen derpå for en teit ons. "Han var så skjønn.. og så hadde jeg drukket en del.. og så ble logikken igjen da jeg gikk" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. august 2003 #40 Del Skrevet 9. august 2003 Nei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå