Gå til innhold

Kutt ut eldremaset !

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere Nordmenn er en nasjon som alltid klager på noe og maser hele tiden. Sykehus, skole, eldreomsorg, sykehus, skole, eldreomsorg, sykehus, skole, eldreomsorg, sykehus, skole, ............ i det uendelige. Man skulle tro at alle dere trenger et sykehusplass, tullinger.

Eldre i Norge har det som regel veldig bra. Vil du gjøre det bedre for dem så ikke send dem til gamlehjem men la dem leve sammen med deg og familien din, spesielt når du har godt med plass, f.eks har hus !. Slikt praktiseres det i mange andre land hvor ofte flere generasjoner bor sammen i samme hus med kun fordeler for alle sammen:

1. Eldre bor sammen med familien sin og har det mye bedre enn hvis de skal sitte i en oppbevaringsboks for levende lik, som dere kaller for gamlehjem.

2. De har daglig og nær kontakt med både barna og barnebarna sine.

3. De kan alltid hjelpe deg og utføre små jobber ( så mye som selv vil ) hjemme hos deg, når du din tulling er på jobb og barna dine er på skole eller i barnehage.

Er du tilbake fra jobb er middagen ferdig og du sliper å krangle med kjærringen din om hvem skal lage mat.

4. De føler at noen har fortsatt bruk for dem - positivt

Det viktigste i skolen er hva du kan eller selv vil lære og ikke hvordan bygningen ser ut eller hvordan stolen ræva di sitter på ser ut. Vannlig vedlikehold periodevis er nok og ingen trenger noe mer.

Sykehus, sykehus, sykehus, sykehus. Man skulle tro at alle dere trenger et sykehusplass, tullinger. Hold deg og ræva di i form da trenger du ikke et sykehus !

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dere Nordmenn er en nasjon som alltid klager på noe og maser hele tiden. Sykehus, skole, eldreomsorg, sykehus, skole, eldreomsorg, sykehus, skole, eldreomsorg, sykehus, skole, ............ i det uendelige. Man skulle tro at alle dere trenger et sykehusplass, tullinger.

Eldre i Norge har det som regel veldig bra. Vil du gjøre det bedre for dem så ikke send dem til gamlehjem men la dem leve sammen med deg og familien din, spesielt når du har godt med plass, f.eks har hus !. Slikt praktiseres det i mange andre land hvor ofte flere generasjoner bor sammen i samme hus med kun fordeler for alle sammen:

1. Eldre bor sammen med familien sin og har det mye bedre enn hvis de skal sitte i en oppbevaringsboks for levende lik, som dere kaller for gamlehjem.

2. De har daglig og nær kontakt med både barna og barnebarna sine.

3. De kan alltid hjelpe deg og utføre små jobber ( så mye som selv vil ) hjemme hos deg, når du din tulling er på jobb og barna dine er på skole eller i barnehage.

Er du tilbake fra jobb er middagen ferdig og du sliper å krangle med kjærringen din om hvem skal lage mat.

4. De føler at noen har fortsatt bruk for dem - positivt

Det viktigste i skolen er hva du kan eller selv vil lære og ikke hvordan bygningen ser ut eller hvordan stolen ræva di sitter på ser ut. Vannlig vedlikehold periodevis er nok og ingen trenger noe mer.

Sykehus, sykehus, sykehus, sykehus. Man skulle tro at alle dere trenger et sykehusplass, tullinger. Hold deg og ræva di i form da trenger du ikke et sykehus !

Jeg er ikke helt uenig med deg i alt, men jeg er veldig uenig med deg i løsningen.

Jeg har bekjente som i sommer har hatt sommerjobb på et sykehjem, og det er slett ikke bra for mange av de som bor der.

Løsningen kan være å bli boende hjemme som du sier.

Problemet er at du ikke forstår hvor mye pleie de som er på pleiehjem egentlig trenger. Dette forstår tydligvis ikke politikerene heller.

Mange pasienter har et pleiebehov som tilsier at de må ha hjelp til noe hvert 15.minutt.

Det kan være hjelp til å spise, hjelp til å gå på do, hjelp til å legge seg, hjelp til å sette seg i en stol, hjelp til å reise seg fra stolen, hjelp til å gå på rommet sitt, hjelp til å finne brillene om de skal lese, hjelp til å få bladet som ramlet på gulvet opp igjen, hjelp til å kle på seg, hjelp til å kle av seg, osv, osv.

Ideelt sett burde det kansje vært maks 3 pasienter pr pleiemedhjelper. I realiteten er det ofte bare 1 pleier på 10 pasienter.

I tillegg får de legebesøk MAKS 1 gang/uke. I realiteten får de kansje 1 gang annehver mnd fordi legen bare har 3 minutter pr pasient. Når noen er syke (noe det altid er) så kan det være at det tar både 3 og 4 månder før et evt legebesøk.

En sykepleier kan ha ansvaret for opptil 50 pasienter om natten. Det sier seg selv at det er UMULIG å sikre pasientene en fullverdig behandling. Mange er døende og trenger noen som kan sitte ved sengen den siste tiden. Dette bør ikke være noe luksus, men er det likevel om det ikke finnes påpørende eller pårørende bor for langt unna. En sykepleier kan ikke sitte ved 2 senger samtidig.

Bemanningen burde mao vært MYE større. Det synes som om politikerene er livredde for at de ansatte skal kunne sette seg ned mer enn 5 minutter/dag uten å gjøre noe sammen med pasientene.

Maten er ofte ekstremt kjedelig. Det går i de samme tørre brødskivene hver eneste dag. Kjøkkentjenesten er ofte satt bort til eksterne bedrifter som gjør alt de kan for å spare på kostnadene. Næringsrik mat er ikke et tema mange steder.

Tilsavrende løsning (med å sette bort kantine/mat) gjøres på sykehusene, men leger og sykepleiere vil raskt kunne hive ut et firma som ikke leverer TOPP mat. Dessuten hender det at politikere er på sykehus, og de vil også påpeke dette. Når de samme legene/sykepleierene/politikerene, etc selv kommer på sykehjem er det ingen som lytter til dem.

Er beborene på pleiehjem heldig kan de få en tur ut av hjemmet 1 gang/år med buss. Årsaken er at det trengs mye hjelp om 50% sitter i rullestol. Dessuten må de som er igjen på sykehjemmet også ha hjelp.

Skrevet

Man kommer ikke på gamlehjem fordi man er gammel, men fordi man ikke klarer seg alene hjemme. Dersom gamlingene er så oppegående at de kan lage middag og hjelpe til i huset, så bor dem jo i sitt eget hus. Det hjelper ikke å bo hos barna sine, når dem er på jobb til kl 5. (du vet, vi nordmenn jobber vi)

Når jeg blir så gammel at jeg ikke klarer å komme meg toalettet alene, vil jeg heller på gamlehjem enn at barna mine skal måtte tørke meg i ræva!

Gjest No wonder woman
Skrevet

Hvem er du og hvor kommer du i fra?

Gjest Supermimz
Skrevet

Min besta nektet å dra på gamlehjem og ville bo hos seg selv.

Hun ble glemsom og klarte ikke lage sin egen mat, og sølte olje over seg selv, før hun dro for å fyre i ovnen. Gamle glemsomme eller senile mennesker er ikke i stand til å, som du skriver, lage mat for en hel familie og jobbe hjemme hos dere mens dere er på jobb.

Min veninne fortalte om skarpe glassbiter i et brød som hennes bestemor hadde laget. Uhell kan skje.

På et hjem får de egen leilighet og mennesker som passer på de, de får være sosiale og sladrest over kaffe'n. Jeg tror ikke de lider..

!Når jeg blir så gammel at jeg ikke klarer å komme meg toalettet alene, vil jeg heller på gamlehjem enn at barna mine skal måtte tørke meg i ræva!"

- Bra sagt!

Skrevet

Det er bare en løsning på bemanningsproblemet: Verneplikten må omfatte ALLE innbbyggere uansett kjønn.

Verneplikten må deretter endres til en samfunnsplikt. Samfunnsplikten må være på et år, med en måndes repitisjonstjeneste hvert eneste år.

Samfunnstjenesten blir slik at de som er best egnet havner i Forsvaret, resten blir plassert til andre ting, hovedsaklig til avlastning i omsorgsyrker. Mange eldre vil bare ha en samtalepartner og hjelp til småting, og dette kan da være ansvar for alle disse ungdommene som gjør tjeneste.

De får en opplæring og er assistenter til de som arbeider på sykehjem, sykehus osv.

Hvert år må en gjøre en uke repitisjonstjeneste. Vi må akseptere at de eldre faktisk eksisterer og innvolvere dem i våre liv på en god måte, om det er plikttjeneste som må til for å gi de eldre en verdig alderdom hvor de får selskap så får vi ha plikttjeneste.

Landet må rett og slett begynne med en skikklig dugnadsånd igjen for å få bukt på utfordringene vi møter med flere og flere eldre.

Skrevet
Det er bare en løsning på bemanningsproblemet: Verneplikten må omfatte ALLE innbbyggere uansett kjønn.

Verneplikten må deretter endres til en samfunnsplikt. Samfunnsplikten må være på et år, med en måndes repitisjonstjeneste hvert eneste år.

Samfunnstjenesten blir slik at de som er best egnet havner i Forsvaret, resten blir plassert til andre ting, hovedsaklig til avlastning i omsorgsyrker. Mange eldre vil bare ha en samtalepartner og hjelp til småting, og dette kan da være ansvar for alle disse ungdommene som gjør tjeneste.

De får en opplæring og er assistenter til de som arbeider på sykehjem, sykehus osv.

Hvert år må en gjøre en uke repitisjonstjeneste. Vi må akseptere at de eldre faktisk eksisterer og innvolvere dem i våre liv på en god måte, om det er plikttjeneste som må til for å gi de eldre en verdig alderdom hvor de får selskap så får vi ha plikttjeneste.

Landet må rett og slett begynne med en skikklig dugnadsånd igjen for å få bukt på utfordringene vi møter med flere og flere eldre.

Så de som er utdannet leger må ut og tørke folk i ræva hvert år?

Skrevet
Eldre i Norge har det som regel veldig bra. Vil du gjøre det bedre for dem så ikke send dem til gamlehjem men la dem leve sammen med deg og familien din, spesielt når du har godt med plass, f.eks har hus !.

Aldri i livet om jeg skal ha mine foreldre eller svigerforeldre boende i mitt hus! Jeg har ingen planer om å stelle noen av dem når de blir gamle utover det å hjelpe dem i nye og ne. Jeg vil ha mitt eget liv i fred og ikke ha noen innblanding fra dem i hvordan jeg lever. Har de behov for hjelp bortimot 24 timer i døgnet bør de være der det er noen som kan hjelpe dem.

Skrevet

Dette var ikke så dumt synes jeg.

Vi har jo verneplikt for menn, så hvorfor skulle vi ikke ha det samme eller andre plikter for kvinner ?

Ja hvorfor ikke ?

Det finnes en mengde folk der ute som har like lang og viktig utdannelse som det leger har. Skal de også slippe "å tørke folk i ræva" eller er det bare spesifike utdannelser som skal untas ?

Skrevet

Nå kan det jo være fritak for de som allerede arbeider i omsorgsyrker og helsevesenet. Akkurat som at de som er ansatt i forsvaret ikke går på repitisjonstjeneste en uke i året fordi de er i tjeneste hele året.

Men må vel innrømme at jeg er enig med far til 2, at det er mange med høy utdanning og viktige yrker som blir omfattet av dette så hvorfor skulle ikke overlegen få lov til å oppleve å utføre omsorgsarbeid om de ikke gjør det til vanlig?

Dette ville jo være en dugnad som hele samfunnet gjør, og hvorfor skulle egentlig noen få fritak? Faktisk burde selv statsministeren gjøre slik tjeneste, og gjerne også de konglige. Det skal være til hjelp og utvikling for både de eldre og for de som lærer å oppdage de eldre og oppdage at eldring er en naturlig prosess og ikke noe å skamme seg over.

Skrevet
Dette var ikke så dumt synes jeg.

Vi har jo verneplikt for menn, så hvorfor skulle vi ikke ha det samme eller andre plikter for kvinner ?

Ja hvorfor ikke ?

Det finnes en mengde folk der ute som har like lang og viktig utdannelse som det leger har. Skal de også slippe "å tørke folk i ræva" eller er det bare spesifike utdannelser som skal untas ?

Må bare presisere at jeg mener ikke at menn skal i militæret og at kvinner skal på gamlehjem. Mange menn slipper forsvaret i dag og alle de burde også plasseres i omsorgsyrker, og de kvinnene som er bedre egnet for forsvaret enn for omsorg enn menn burde bli plassert i forsvaret i stedet for dem.

Ellers takk for støtten :)

Jeg tror en nasjoanl dugnad i form av et års samfunnsplikt, og en uke i året med repitisjonsplikt og tjeneste er den eneste måten hvor vi som nasjon egentlig kan løse utfordringen med et voksende tall med eldre.

Eneste andre alternativet er den kortsiktige løsningen å ta inn flere arbeidsinnvandrere, men disse blir eldre til slutt og blir som nordmenn flest og det løser i det lange løp ingenting.

Gjest Ikke misforstå
Skrevet

Mye fremtidig hjelp i pleie- og omsorgssektoren vil bli opptatt av pleietrengende unge hvis behov i utgangspunktet kunne ha blitt oppdaget før de ble født. (Kromosomfeil, cp etc)- Dersom dette ble gjort (fosterdiagnostikk, UL-lyd etc) og abort ble utført om foreldrene ønsket det vil denne fremtidige arbeidskraften stå ledig til å ta vare på de menneskene som allerede er i live og som trenger hjelp og omsorg.

Dette er en løsning på å lette på mangelen på folk i denne sektoren, men det er selvfølgelig en løsning som er alt for ukonservativ og kanskje for ytterliggående til at noen tør å ytre den.

Og nei, jeg syns ikke at vi skal ta livet av, ta verdigheten fra eller ta hjelpen fra de psykisk utviklingshemmede som i dag trenger hjelp. Selvfølgelig skal de få all den hjelpen og omsorgen de trengerog har krav på! Poenget mitt med innlegget er at foreldre selv må få velge om de vil beholde et sykt barn og DERSOM de ikke vil det, er dette egentlig positivt for samfunnet fordi hjelpen dette barnet ville trengt og fått kan bli gitt til noen som allerede er i live og trenger den.

Gjest Gjest_hehe_*
Skrevet
Aldri i livet om jeg skal ha mine foreldre eller svigerforeldre boende i mitt hus! Jeg har ingen planer om å stelle noen av dem når de blir gamle utover det å hjelpe dem i nye og ne. Jeg vil ha mitt eget liv i fred og ikke ha noen innblanding fra dem i hvordan jeg lever. Har de behov for hjelp bortimot 24 timer i døgnet bør de være der det er noen som kan hjelpe dem.

Jaha, du høres jo ikke egoistisk ut i det hele tatt. Greit nok at du ikke vil ha dem hjemme hos deg. Men litt følelser kan du jo ha! Det skader deg ikke lille venn. Håper dine barn har samme innstilling som deg. Håper de ikke la deg komme på besøk en gang.

Skrevet
Jaha, du høres jo ikke egoistisk ut i det hele tatt. Greit nok at du ikke vil ha dem hjemme hos deg. Men litt følelser kan du jo ha! Det skader deg ikke lille venn. Håper dine barn har samme innstilling som deg. Håper de ikke la deg komme på besøk en gang.

Du kan bare drite i å kalle meg lille venn! (Klassisk hersketeknikk) Jeg mangler ikke følelser overfor mine foreldre. Dette med å stelle dem eller ikke når de blir pleietrengende er noe jeg har snakket med dem om. Der har vi samme syn. De har betalt sin skatt i alle år og det er staten som skal sørge for at de får pleie når de ikke kan klare seg selv. Det hadde jammen blitt trivelig med pleietrengende foreldre og svigerforeldre boende i samme hus gitt! man har faktisk en jobb og sitt eget liv også. Skal jeg ofre meg da, eller? Skal jeg sitte på jobbb og bekymre meg for at den senile gamle setter fyr på huset eller ramler ut av senga, eller kanskje går ut og roter seg bort mens jeg er ute?

Jeg har ikke barn. Hadde jeg hatt barn ville jeg ikke være en byrde for dem og meg var seriøst pleietrengende.. Når man er gammel, syk og pleietrengende er en eller annen form for institusjon tingen sånn at man kan få hjelp av folk som er utdannet til jobben.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er i andre kommuner, men i min så kommer ikke eldre inn på sykehjem/ bu og behandlingshjem, før de er så syke at det ikke er lenge til de dør. Eller at de er en direkte fare for seg selv ved å bo hjemme.

Her er det hjemmetjenesten som har de som ikke klarer å komme seg på toalettet selv, og som ikke klarer å legge seg selv. Sykehjem er den siste plassen di kommer på, og da er de veeldig syke rett og slett. Og ingen vanlige norkse familier vil ha mulighet til å gjøre samme jobb som hjemmetjenesten, da mange av de eldre egentlig ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Her i Norge jobber både mor og far, da er det ikke mulighet å ha noen som trenger konstant stell, tilsyn og hjelp, hjemme hoss seg.

I tillegg så har man de eldre som ikke vil flytte ut av boligen sin, uansett om de fikk bo med familien sin, det er et nederlag for de fleste eldre som har tatt vare på seg selv å skulle ha familien som sin nærmeste hjelp.

At norske folk klager sier seg da selv! Man betaler skatt på alt i Norge og tror at nårt man blir eldre så vil man få det bra, men slik som det fungerer i Norge, så får ikke de eldre det de har rett på!

Hjemmetjenesten har dårlig tid, og stresser fra person til person.

Ikke får de eldre komme seg opp om morgenen når de ønsker det, da hjemmetjenesten ikke kan være hoss alle klokka 9. Og ikke får de legge seg når de vil heller!

Ikke føler de seg trygge, de trenger hjelp til det meste, men har ingen som er i nærheten hele tiden, mange hadde følt seg tryggere hadde de fått kommet inn på pleiehjem tidligere, enn rett før de dør.

Og det og bli sendt at og fram på sykehus, for så og få kortidsopphold på sykehjem, og etter en uke der, hjem igjen, så går det noen mndr. og så er det på an igjen. Dette tar livet av de eldre!

Nei det er mange områder Norge kan bli bedre på, og eldreomsorgen burde hatt førsteprioritering!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...