Gå til innhold

Lindberg's diett - har du prøvd ?

@lfakrøll

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s

Jeg er litt skeptisk til Lindberg-dietten (og alle andre dietter). syns det er skummelt at så mange helt kutter ut enkelte matvarer som inneholder næringsstoffer kroppen trenger. Hvis jeg skulle fulgt en slik diett, ville jeg i allefall rådført meg med en ernæringsspesialist slik at jeg var sikker på å få i meg alle næringsstoffer!

Syns også det virker sm om "fett er ok" og at det er lov å pøse på med rømme og fløte, selv om man går ned i vekt pga lavt karboh. inntak, så har ikke indre organer godt av animalsk fett (fra rømme, fløte, etc)!!

Jeg bruker å tenke at all energi (karbohydrat) som ikke brukes, lagres. Dermed er det ikke om å gjøre å i k k e spise brød eller pasta, men å tilpasse mengdene man spiser til aktivitetsnivået!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja men det er jo det Lindberg også mener. du må IKKE blande Lindberg og Atkins!!!! Atkins mener alle karbohydrater er fy-fy, mens du kan spise all fet mat av hjertens lyst.

Lindberg derimot mener du SKAL spise karbohydrater hver dag, men lavglykemiske karbohydrater, som grovt brød, LITT poteter, litt pasta og ris, men ikke for mye, men altså tilpasse aktivitetsnivået. det er altfor mange som blander disse to uten å sette seg inn i hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har lest boka til Lindberg og boka til Atkins. Plukket litt fra begge og lagde meg min egen diett ( ligner kanskje mest på Atkins).

Jeg fulgte dietten i drøyt 4 månder. Gikk fra 66 kilo til 58. Har altså ikke fulgt dietten nå i sommer, men har klart å holde vekten stabil. Kjenner nå at jeg begynner å bli mer fysen på søtsaker, denne fysingen var helt borte under dietten.

Jeg var også litt betnkt med tanke på om kroppen fikk nok vitaminer og mineraler, tok derfor vitaminpiller daglig ( dobbel dose ). Etter å ha fulgt dietten 2,5 mnd, dro jeg til legen min og tok blodprøver og de var fine alle sammen.

Jeg er litt ensformig i kosten ellers også, og det var jeg selvfølgelig under dietten også. Derfor spiste jeg ofte det samme til frokost hver dag en lang periode , til jeg ble lei, og så byttet jeg til noe annet som jeg spiste like lenge.

Til frokost spiste jeg egg, bacon, tomat og agurk. etter en stund byttet jeg til omelett lagd av de samme matvarene + løk. Brukte kanskje smårettskinke i stedet for smårettbacon.

Til lunsj spiste jeg ofte salat med kylling eller skinke, tomat, agurk, egg og noen ganger litt ost. Noen ganger også reker.

Til middag spiste jeg kjøtt og de tillatte grønnsakene ( blomkål og brokoli).

Til aftens knekkebrød med makrell i tomat på. eller med italiensk salat og skinke på. Var altså ikke redd for å spise majones og rømme og slike ting, men tok aldri lettproduktene av dette. Men jeg husker ikke navnet på det knekkebrødet jeg spiser, de fleste knekkebrød inneholder for mye karbohydrater.

Når jeg trengte noe raskt å spise, varmet jeg meg pølser. Spiste da kun de uten noen form for tilbehør. Dette er kanskje ikke det beste å spise, men det ødela ikke for meg. Jeg var kommet i ketose og forble der.

Spiste også noen nøtter hver dag.

Når jeg skulle kose meg med gotteri spiste jeg baconcrisp.

Nå når sommeren er over kommer jeg nok til å skjerpe litt på kostholdet igjen, men kommer ikke til å følge dietten like strengt. Har fremdeles ønske om å gå ned 3 kilo til. Jeg er bare 160 høy, så 55 er en fin vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nesten gratis med andre ord...

Man bør være obs hvis man har barn. Er rart hvis mor spiser bacon, og barn brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Lindberg og fett:

Lindberg anbefaler av 30% av det daglige energiinntaket kommer fra fett. Det er det samme som statens ernæringsråd sier. Lindberg sier at dman ikke skal være "redd" for å spise fett, men spise "sunt" fett.

Personlig følger jeg ikke Lindbergs råd -enda. Skal prøve, sånn etterhvert. Er planen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har fulgt Fedon Lindberg`s kostholdsforslag i snart ett år. Har aldri følt meg i bedre form - men det skyldes nok også at jeg er mye mer bevisst på trim. Har gått ned over 15 kg.

Jeg er så lei av all skrekk-propaganden som blir ham til fordel. Sist nå nettopp da en ung jente døde. Avisene blander sammen Dr. Atkins og Dr. Lindberg - til de norske bedreviterne, "brød-guruene": Frølich og Norum`s store fornøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

August: Hva heter boka til Dr. Atkins?

Boken til Dr. Atkins heter "The new Diet Revolution" - vet ikke hva den heter på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal være litt forsiktig med både Lindeberg og Atkins. Det skader nok ikke å følge dette en liten stund, men legen min fortalte meg idag om hvor grusomt farlig det kan være å kutte veldig ut på karbohydrater. Greit å redusere dem, men for all del, ikke kutt dem helt ut. Det kan forekomme mange mangler og sykdommer ved å følge et slikt kosthold til punkt og prikke. Selv om man går ned i vekt, så burde man kanskje tenke litt på den totale helsen før man hiver seg utpå? Er nok bedre å øke treningen og ellers kutte ut matvarer vi alle vet at er usunt. For vi er jo alle ganske klar over at man ikke skal ha for mye av godteri, kaker og slike ting? :lol: Er nok et mer levlig kosthold på sikt også. Å leve sunnere og trene mer. Selv om jeg er håpløs til å følge det selv da :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal være litt forsiktig med både Lindeberg og Atkins. Det skader nok ikke å følge dette en liten stund, men legen min fortalte meg idag om hvor grusomt farlig det kan være å kutte veldig ut på karbohydrater. Greit å redusere dem, men for all del, ikke kutt dem

Nå har ikke jeg studert Atkins noe særlig, men Lindberg sier absolutt ikke at man skal _kutte ut_ karbohydrater, bare unngåredusere inntak av visse TYPER karbohydrater (som i brød og poteter, f.eks.)

helt ut. Det kan forekomme mange mangler og sykdommer ved å følge et slikt kosthold til punkt og prikke. Selv om man går ned i vekt, så burde man kanskje tenke litt på den totale helsen før man hiver seg utpå? Er

Det dreier seg om å sørge for at kroppen får i seg de næringsstoffene den trenger da. Dette kan justeres med vitamintilskudd, juice, ektra grønnsaker til middag - det er bare snakk om å planlegge litt og være litt bevisst.

Forøvrig er det en del sykdommer og andre fysiske plager som forsterkes av overvekt.

nok bedre å øke treningen og ellers kutte ut matvarer vi alle vet at er usunt. For vi er jo alle ganske klar over at man ikke skal ha for mye av godteri, kaker og slike ting? :lol: Er nok et mer levlig kosthold på sikt

Alt som er godt, er sunt.

Jeg mener det.

En kollega pleide å si det til meg før, jeg lo det for det meste vekk, men har tenkt litt på det. Hvorfor skal man ikke nyte livet mens man kan? Kjøpe en vaffel eller is i en kaffepause på jobben en gang i blant uten dårlig samvittighet; det er ikke noe man ødelegger kostholdet av akkuat.

OK, jeg skeier ikke ut veldig ofte egentlig, men spiser det jeg har lyst til når jeg har lyst til det. Jeg trener en god del, og spiser ganske fornuftig ellers (etter Lindbergs prinsipper), og har ingen problemer med å holde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må bare komme med min kommentar.

Jeg har PCO og vet at det omtrent er umulig å gå ned i vekt på tradisjonelle måter da. Det har jeg fått støtte på av spesialist også. Jeg ble anbefalt av sykehuset at jeg skulle gå på en ekstrem kur for å gå ned i vekt og få kontroll på insulinresistensen. Ekstremkuren jeg ble satt på vil jeg ikke anbefale noen andre prøve med mindre det er i samarbeid med lege.

Kuren jeg er på er som følger: kun frukt og grønt første tre uker. Deretter fikk jeg lov til å spise egg, rent kjøtt og fisk i tillegg. Det må nevnest at olje, eddik, krydder, light saft og brus, youghurt natruell var lov hele tiden. Dietten var knall tøff de første tre ukene, etter det gikk det greit. På denne kuren har jeg gått ned over 15 kg i løpet av 2 mnd, mangler 5 kg før legen er fornøyd.

I tillegg til at jeg har gått ned over 15 kg, har jeg merket en klart bedring i helsetilstanden min, symptomene på insulinresistens har gått tilbake og jeg har det rett og slett bedre.

Men som sagt, denne kuren må tas i samråd med lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også PCO - så vet alt om hvor vanskelig det er å gå ned i vekt på en sunn måte..og i det hele tatt....

Er ikke kjempeovervektig (i egne øyne) 15 kg. ned ville være fint...og siden mandag har jeg gått ned nesten 3 ! Årsak er hverken Lindberg eller Atkins, men samlivsbrudd - og det anbefales ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Samlivsbrudd ambefales definitivt ikke som slankemetode, PCO eller ikke. Jeg er nok noe mer overvektig enn det du er, og selv når jeg har tatt av det antall kg som jeg og legen er enige om er jeg ikke tynn. Det har mye med å akseptere den kroppen man har og være glad i seg selv, samtidig som man tar vare på helsen sin.

Og du, husk å ta vare på deg selv i den tida du går igjennom nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal være litt forsiktig med både Lindeberg og Atkins. Det skader nok ikke å følge dette en liten stund, men legen min fortalte meg idag om hvor grusomt farlig det kan være å kutte veldig ut på karbohydrater. Greit å redusere dem, men for all del, ikke kutt dem helt ut.

I følge Lindberg skal man heller ikke kutte ut karbohydrater, bare "de raske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lilleputt - da tror jeg både du og legen din må sette dere inn i hva Dr. Lindberg anbefaler. Han ber oss nemlig ikke å kutte ut karbohydrater, men å redusere dem. Samtidig oppfordrer han til mer trim - det er ikke snakk om noen slankekur, det er snakk om en levemåte. Jeg er Lindberg evig takknemlig - han har hjulpet meg til et bedre liv - slankere, i bedre form og ikke minst har jeg kuttet røyken ved hjelp av dette kostholdet.

Jeg tror man skal være MYE mer obs på Grethe Roede, Libra ol... her er det snakk om en kost på et såååå lavt kalori-inntak at man nærmest er desperat etter at kuren er over ... og da skjer det som skjer med de fleste av deltakernå på slike kurs: de legger på seg mer enn de tok av. For her er det ikke snakk om en levemåte over tid - men en måte å leve på en kort stund mens man går ned i vekt. Få vet hvor vanskelig det er å holde dette etter kursets slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...