Gå til innhold

Fri bar i bryllup?


Bahia

Anbefalte innlegg

Vi spanderer selvfølgelig drikke til maten + velkomstdrink og avec til kaffen. + to drikkebonger til hver.

En grunn er selvfølgelig at det blir mer forutsigbart hva totalregninga ender på.

Men et enda viktigere argument er at det kanskje stopper flatfylla. At folk ikke bare drikker og drikker fordi det er gratis.

Det har jeg vært vitne til før, og det er ikke noe koselig.

Men det blir altså 1 glas velkomstdrink, 4 glas +++ vin til maten og 1 avec + to gratisdrinker, så det synes jeg må være bra?

Jeg regner med at det er det vi også ender opp med!

Hvordan gjør dere det med de som vil drikke mer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært i bryllup der vi fikk vin/øl til maten velkomstdrink og en likør til kaffen. Resten betalte vi selv utenom mineralvann. Men vi betalte kostpris for varene 15 kr for en øl f.eks. Helt greit. Og vi visste det på forhånd. Har og vært i bryllupp som kun hadde velkomsdrink, vin til maten og en likør til kaffen, og heller ikke tilbud om å kjøpe noe. Mineralvann fikk vi jo da. Egentlig helt greit det og. Går ikke i bryllupp for å drikke mest mulig..

Hvor mye måtte du betale for brøet til maten?

Ikke skjønner jeg at en kan skille mat og drikke. Dette inngår jo i en symbiose.

Synes i grunnen at det var mye verre at dere fikk øl til kostpris kr 15.

Jeg kan forstå at et ungt par synes det blir for dyrt å betale hotellpris for drikke og spesielt når en ikke kan forutsi hva kostnaden blir. Skulle gjerne hjulpet de litt med å betale drikke etter at matservering er ferdig.

Om de derimot ikke hadde råd til å gi meg en brus eller en øl når jeg var tørst men jeg fikk det til samme pris som de ga på Rema1000 hadde jeg blitt gretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bryllupet vårt på et lokale der det ikke var tillatt å kjøpe inn drikke selv, så med 120 gjester (ingen kaffegjester) så valgte vi å gjøre det sånn at velkomstdrink, pluss all vin/øl/brus til middagen holdt vi. Det var ubegrenset, ikke noe sånn ala 1 glass for hver rett (flaskene som gikk ble talt opp etterpå), og såklart kaffe avec var inkludert. Alle gjestene fikk og 3 bonger hver (sånn loddlapper) som lå under tallerkenen. Dette opplyste toastmasteren om.

Ingen gjester reagerte på dette, og bartenderen var virkelig kjempegrei. F.eks fikk barna gratis brus hele kvelden og vi som brudepar fikk og gratis drikke (lokalet spanderte!) De som ikke drakk alkohol fikk 2 ganger f.eks brus på en bong (og noe vi ikke betalte ekstra for). Var ikke så mange barn forresten, våre 2stk barn og noen mindreårige søsken.

Stemningen var kjempegod, og det var ingen som var fulle. De fleste gjestene tok drinker på de bongene de fikk av oss, og kjøpte øl/vin selv når bongene var brukt opp.

Var nettopp i et bryllup med som var holdt i et grendahus der brudeparet hadde fri bar. Verste jeg har vært med på, de hadde kjøpt hjemmelaget øl, hjemmelaget vin og hjemmebrent. Til forreten hadde de kjøpt inn bokser m cider, og servitørene gikk rundt med ciderboksene og bare tømte oppi glassene. Ble ei giga fyllefest der voksne mannfolk sto utenfor og tisset, folk ramlet på dansegulvet, tok helt av. De siste gjestene sovnet i lokalet i 7 tiden på morgenen....(jeg forlot festen rundt midnatt, da var det rett og slett ubehagelig å være der..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser på innlegg(ene) til gjest at dette er en type mennesker jeg ikke har i min vennekrets, og jammen glad for det.

Alle har sin egen måte å feire en stor dag som dette på, og godt er det.

Jeg synes vi er spandable og dekker alt til maten jeg, vi sitter jo med bordet en stor del av kvelden, hvis noen har lyst på mer så er de velkomne til å kjøpe det.

Lykke til alle andre bruder og håper dere alle får den dagen DERE legger opp til og at gjestene deres setter pris på alt dere legger ned i dette.

Jeg for min del ønsker ikke å ruinere meg på at gjestene skal få drikke til de stuper!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi er spandable og dekker alt til maten jeg, vi sitter jo med bordet en stor del av kvelden, hvis noen har lyst på mer så er de velkomne til å kjøpe det.

Og jeg regner med at du ikke synes jeg er kjip som da drar på byen etter maten, for selskapet ditt er jo ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg regner med at du ikke synes jeg er kjip som da drar på byen etter maten, for selskapet ditt er jo ferdig.

Selvfølgelig ikke, hvis det var det du følte for da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gjest, mulig du reiser i ett bryllup bare for å drikke, men da er du ikke typen gjest jeg ville hatt ihvertfall.

Synes ikke brudepar skal ruinere seg selv for at gjester skal få en flatfylla, men drikke til maten og velkomstdrink, samt kaffe avec hører med. Har man råd til fri bar, flott det, men jeg synes også de løsningene andre har gjort her er helt fine, og de har opplyst på forhånd om det.

Løsningen med hjemmelaga til fri bar likte jeg derimot ikke. Tror kanskje noen glemmer at det er en fest for å feire brudeparet, ikke drikke dem ut (det gjøres på forhånd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liker ikke fyll
Jeg regner med at det er det vi også ender opp med!

Hvordan gjør dere det med de som vil drikke mer da?

Vi har skrevet i invitasjonen at vi har drikkebonger, men at det kan være lurt å ta med en slant i lomma.

Da kan de som synes dette er helt uhørt få sladre ferdig om det før bryllupet, i stedet for å bli sure der og da når de hadde skjønt at det ikke var fri bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

BONGER???

Bonger er noe du får på firmafest - hvor firma sponser en del av festen.

Bryllup er noe helt annet. Der gir gjester gaver. Tenker man at man vil ha stort bryllup så får man ha det. Har man ikke rå - vel så fins det gode alternativer.

Men nei, det går ikke an at folk skal betale sine drinker i ett bryllup hvor alle kommer med kostbare gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
gjest, mulig du reiser i ett bryllup bare for å drikke, men da er du ikke typen gjest jeg ville hatt ihvertfall.

Synes ikke brudepar skal ruinere seg selv for at gjester skal få en flatfylla, men drikke til maten og velkomstdrink, samt kaffe avec hører med. Har man råd til fri bar, flott det, men jeg synes også de løsningene andre har gjort her er helt fine, og de har opplyst på forhånd om det.

Løsningen med hjemmelaga til fri bar likte jeg derimot ikke. Tror kanskje noen glemmer at det er en fest for å feire brudeparet, ikke drikke dem ut (det gjøres på forhånd)

Om brudepar ruinerer seg selv - så gjør de det selvvalgt. Det er kun snakk om å bruke hodet. Har man ikke råd så har man ikke råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest, mulig du reiser i ett bryllup bare for å drikke, men da er du ikke typen gjest jeg ville hatt ihvertfall.

Synes ikke brudepar skal ruinere seg selv for at gjester skal få en flatfylla, men drikke til maten og velkomstdrink, samt kaffe avec hører med. Har man råd til fri bar, flott det, men jeg synes også de løsningene andre har gjort her er helt fine, og de har opplyst på forhånd om det.

Løsningen med hjemmelaga til fri bar likte jeg derimot ikke. Tror kanskje noen glemmer at det er en fest for å feire brudeparet, ikke drikke dem ut (det gjøres på forhånd)

Har nok ikke vært på fylla siden jeg var et par og tjue. Dog synes jeg god mat og god drikke hører sammen og ikke liker jeg brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Kan ikke du komme med løsningen da? Hva er den perfekte sammensetningen med mat og drikke, i forhold til kvantum og pris?

Endret av mross
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Gjest: Kan ikke du komme med løsningen da? Hva er den perfekte sammensetningen med mat og drikke, i forhold til kvantum og pris?

Det er det samme som å spørre om hvor mye koster en bil?

Din økonomi forteller deg hva du har råd til.

Det er ikke noe fasit svar på det.

Har du ikke råd til bil så kjøper du tråsykkel: hjemmebryllup med kun de nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri skjønt dette ramaskriket rundt fri bar eller ei. Jeg har vært i bryllup med ulike løsninger; noen med bonger, noen der man betale all drikke etter kaffen selv, og atter andre med fri bar. De som ikke har hatt fri bar har på ingen måte vært ekstragavante på en slik måte at gjestene måtte "lide" for det ved å betale litt i baren; det har vært fine, personlige bryllup der brudeparet ikke har all verdens god råd, og har måttet gjøre det på denne måten for å kunne invitere de de ønsket å ha der.

Nå kan man jo alltids si at om man ikke har råd til fri bar i et enkelt bryllup med mange gjester, ja da får man skjære ned på gjestelisten. Vel, jeg er ikke enig. Personlig setter jeg langt mer pris på å bli bedt i et bryllup og betale et par lapper i baren etter middag, enn å falle utenom gjestelista for at det skulle være fri bar.

Det jeg imidlertid synes er litt kjedelig, er om man ikke får nok vin til maten, slik at man må skåle med tomme glass etc. Hvis jeg som bryllupsgjest kunne velge, vil jeg heller ha nok vin til maten og betalbar, fremfor for lite vin til middagen og fri bar.

Da vi giftet oss hadde vi fri bar (sted med skjenkebevilgning), men det var fordi vi var så heldige å ha råd til det. Ikke alle har det, og jeg synes ikke at det er riktig at man da skal skjære ned på gjestelisten for å få råd til fri bar. Men jeg kan jo si meg enig i at det virker særdeles merkelig om bruden har kjole til 20-30 000, og det ikke er fri bar. :)

Endret av -Englefjes-
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BONGER???

Bonger er noe du får på firmafest - hvor firma sponser en del av festen.

Bryllup er noe helt annet. Der gir gjester gaver. Tenker man at man vil ha stort bryllup så får man ha det. Har man ikke rå - vel så fins det gode alternativer.

Men nei, det går ikke an at folk skal betale sine drinker i ett bryllup hvor alle kommer med kostbare gaver.

Vi vil ikke ha stort bryllup. Ikke har vi råd heller, og vi kan ikke vente flere år og spare da vi gifter oss nå først og fremst pga enklere å få arbeidstillatelse. Men når familien hørte dette, syntes de det var helt uhørt at det ikke skulle være noen feiring. Hva gjør man da, liksom? Jeg har ikke råd til fri bar for et lite bryllup en gang! Og gaver forventer jeg heller ikke, langt mindre av den kostbare sorten... Er alt virkelig så svart/hvitt for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup er kanskje kostbart for brudeparet, men kan også være kostbart for gjestene. Reise, hotell og gave kan fort bli noen tusenlapper. Derfor hadde jeg følt at det var litt lusent å måtte kjøpe drinker til 80 kr glasset etter middagen.

Det beste må jo være å prøve å gjøre en avtale med hotellet. At man kun har begrensede typer sprit, som man kjøper inn selv eller gjennom hotellet. Kun cognac, øl, vin, cider og 4 utvalgte, enkle drinker. Så betaler man timepris for bartenderen. Det bør vel være mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig med Englefjes.

Ellers sier folk som jobber i serveringsbransjen at det går omternt like mye drikke om man har tre bonger til hver etter maten eller om man har helt fri bar (kommer jo litt an på gjestene, så klart).

Jeg skal i bryllup i helga hvor det serveres drikke til maten, som er selvlaget tapasbufet, og hvor vi som gjester tar med drikke selv til festen etterpå. Helt grei løsning. Men så er det heller ikke brudekjole til flere titusener, bryllupsreise jorda rundt, spesialbestilte grisedyre servietter eller overdådige dokurver i dette bryllupet.

En løsning er jo at man tar symbolsk pris for drikken etterpå (jeg forventer faktisk at selv om man har betalbar så er mineralvann, kaffe og te gratis hele kvelden), f.eks. 20 kr for et glass vin eller en flaske øl. Og man trenger jo ikke ha spritservering dersom man er redd for overstadig berusete gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd det var vanlig at brudeparet stiller med alkohol, men i det siste så har jeg vært i noen bryllup der gjestene har måtte stå for alkoholen selv.

Så da lurer jeg egentlig på hva resten av brudene her inne har planer om?

Det er jo selvfølgelig mye penger spart om gjestene medbringer dette selv, men samtidig er det jo bare den ene kvelden der vi gjerne vil gjøre litt stas på gjestene også :)

Jeg har inntrykk av at det er mer og mer vanlig at gjestene betaler for alle de "kjedelige og dyre greiene" som mat og drikke til gjestene, slik at bruden kan slå seg desto mer løs til gjestekurver, brudekjole, manikyr, pedikyr, brudesuite, monogram og bryllupsreise. Mulig jeg tar feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers sier folk som jobber i serveringsbransjen at det går omternt like mye drikke om man har tre bonger til hver etter maten eller om man har helt fri bar (kommer jo litt an på gjestene, så klart).

:Nikke:

Vi hadde et særdeles festlig (les: ganske fuktig) bryllup med mange tørste gjester, som varte til langt ut i de små timer, og likevel gikk det bare i snitt litt over to enheter med alkohol per voksne person til festen. Det kan godt ha en sammenheng med at det var rikelig med både aperitiff og vin til maten, samt at det var enkelte som var avholds. Pluss at en god del av den eldre garde gikk til sengs i ett-tida. Men likevel, det gikk langt mindre enn hva vi på forhånd antok ville gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Vi vil ikke ha stort bryllup. Ikke har vi råd heller, og vi kan ikke vente flere år og spare da vi gifter oss nå først og fremst pga enklere å få arbeidstillatelse. Men når familien hørte dette, syntes de det var helt uhørt at det ikke skulle være noen feiring. Hva gjør man da, liksom? Jeg har ikke råd til fri bar for et lite bryllup en gang! Og gaver forventer jeg heller ikke, langt mindre av den kostbare sorten... Er alt virkelig så svart/hvitt for deg?

Inviterer du til bryllup så innebærer det en del for gjester - du legger en standard for hva du inviterer inn til. Med bryllupsinvitasjon vil det følge mye; gaveplikt, mer staselig pynting.......mye større krav enn en sammenkomst. Og skal en ha det så forplikter det også for vertskapet, synes jeg.

Kan dere ikke be inn til en feiring/fest en annen dag - da vil forventningene fra gjestene bli mye mindre og dere tilfredsstiller familien og dere kan komme veldig rimelig ut av det fordi da blir helt andre rammer.

Bryllup/bryllupsinvitasjon er noe stort, høytidelig og det stiller krav til vertskap og gjester. Og det må være litt ille og sitte med en flau smak i munnen av at dette var ikke særlig "classy" og ikke kunne fullføre forpliktelsene og bare servere halvt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...