Gå til innhold

Hva assosierer du med navnet Rakel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lunamamma, du har valgt et nydelig navn på jenta di. Kunne nesten ikke vært bedre, faktisk:)

Måtte bare si det, jeg blir alltid litt betatt når jeg hører det navnet:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Chrizzy
Skrevet
Lunamamma, du har valgt et nydelig navn på jenta di. Kunne nesten ikke vært bedre, faktisk:)

Måtte bare si det, jeg blir alltid litt betatt når jeg hører det navnet:)

Enig :)

Skrevet
Utenlandsk uttale på navn er noe av det rareste jeg vet, når hele familien er rotnorsk, og særlig hvis etternavnet er typisk norsk. "Reitsjel Pedersen" - vet ikke helt, jeg... :fnise:

Jeg liker mest engelske/internasjonale navn med engelsk uttalelse uavhengig av etternavn.

Gjest Gjest Marit
Skrevet

Nå ble dette nesten til en diskusjon om hvilke navn vi andre liker, men man venner seg til det meste.

To grelle eksempler på uttale av navn: Angelita (Ansjelita)

Patrik (Pætrik)

Kjenner en som ble døpt i 1969 til Ronald. Alle synes det var rart den gangen, men vi venner oss til alt.

Personlig syns jeg vi bør tenke litt over hva vi velger, det er tross alt noen som skal leve med valget vårt.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg syns Rakel er et kjempefint navn. Det er eldgammelt og har vært i bruk i tusener av år, det er litt morsomt det og.

Min assosiasjoner går til at det er et jødisk navn, og så tenker jeg på Raquel Welch som var sexsymbol på søttitallet omtrent.

Skrevet

Jeg tenker på Rakel i bibelen. Var det ikke hun som var den vakre kvinnen som ble mor til Josef og Benjamin, og faren elsket disse barna mer enn de 10 andre sønnene, nettopp fordi det var hans elskede Rakel som var deres mor.

Jepp, jeg har gått på søndagsskolen! :nigo:

Skrevet

Syns Rachel er et nydelig navn!

Har ei i familien som heter det og hun er ei lang, slank og smellvakker ung jente. Har bare positive assosiasjoner til navnet.

Skrevet

Jeg tenker på ordet rake, med en l bak. Rakel tror jeg faktisk er det styggeste jeg vet om av alle jentenavn, vet av ei lita jente som heter det, og jeg fikk skikkelig hakeslepp da jeg hørte det. Synes det er helt fryktelig. :sjenert:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet (endret)
Du husker fra bibelhistorien du også, skjønner jeg ;-), men du blander begivenhetene. Kong Herodes opptrer i det nye testamente. Historien om Rama står i det gamle testamente, nærmere bestemt hos profeten Jeremias, kap. 31, vers 15.

Jeg siterer:

Matteus kap. 2:

Vers 16. Da Herodes nå så at han var blitt narret av vismennene, ble han meget vred, og han sendte bud og lot drepe alle guttebarn som var i Betlehem og alt landet deromkring, fra to år og derunder, etter den tid han nøye hadde utspurt av vismennene.

Vers 17. Da ble det oppfylt som er talt ved profeten Jeremias, som sier:

Vers 18: En røst ble hørt i Rama, gråt og stor klage; Rakel gråt over sine barn (dvs. Judafolket, som hadde vendt seg bort fra Gud, min presisering) og ville ikke la seg trøste, for de er ikke mere til.

Bibelen er en spennende bok, synes jeg, enten man leser den fra den ene eller andre synsvinkelen.

Ja, du har rett.

Jeg har nå gått inn med "dobbeltbriller" for å lese i Bibelen (skriften er så liten og gotisk at jeg knapt ser noe).

Men sitatet står jo begge steder da, både hos Jeremias i Det gamle testamentet og hos Matteus i Det nye testamentet.

Men at jeg ikke visste at det sto begge steder: Her må jeg straks på timen sende klage til nonnene på St. Sunniva som ikke lærte meg opp skikkelig i bibelhistorie! :ler:

Endret av Strix
Skrevet

Takk for svar fra trådstarter, interessant å høre forskjellige meninger! Jeg liker navnet selv (syns de beste jentenavnene er de som ikke er så søte, og Rakel syns jeg høres ut som ei flott, naturlig vakker jente med bein i nesa!) men om det blir det som går av med seieren tilslutt er vanskelig å vite. :)

Fortsatt fin dag til alle! :goodbye:

Skrevet
Jeg og, men usikker på hvor jeg har det fra :klø:

Harry Potter vel :ler: Hun spåkona der heter Rakel (på norsk ihvertfall)

Skrevet

Minner meg om ei venninne eg hadde når eg var yngre. Bortskjemt lita drittkjerring, "wannabe-cool" løgneraktig b*tch. Løy om forskjellige meir alvorlige ting som liksom hadde skjedd med ho, men som bare var bullshit, slik at folk skulle syns synd på ho. Grein verre enn en drittunge for oppmerksomhet, slutta spise og begynte kaste opp maten for oppmerksomhet (ho blei ikkje tynnere så ho gjorde det visst ikkje heile tida, men gjorde det liksom bare foran de ho var med). Hadde lyst å slå ned heile kjerringa tilslutt. Og eg var ikkje den einaste..

Liker ikkje navnet.

Skrevet (endret)

Rakel minner meg om en småsur jente fra gamledager :)

Endret av buttergirl
Skrevet

Jeg tenker på orakel,,,, det har jo forsåvidt en fin betydning... Men synes selve navnet ellers er ganske lite pent, synes det er mandig og hardt!

Skrevet

Syns det er fint, forbinder det med en trener på SATS! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...