Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #22 Skrevet 11. august 2009 Har ikke helt sansen for det, men foretrekker heller den engelske versjonen, Rachel med engelsk uttalelse. Vet ikke om det er samme navn, men har hørt om noen som heter Rakel, men som uttaler det Rachel.
Gjest antigartner Skrevet 11. august 2009 #23 Skrevet 11. august 2009 (endret) Har ikke helt sansen for det, men foretrekker heller den engelske versjonen, Rachel med engelsk uttalelse. Vet ikke om det er samme navn, men har hørt om noen som heter Rakel, men som uttaler det Rachel. Utenlandsk uttale på navn er noe av det rareste jeg vet, når hele familien er rotnorsk, og særlig hvis etternavnet er typisk norsk. "Reitsjel Pedersen" - vet ikke helt, jeg... Endret 11. august 2009 av antigartner
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. august 2009 #24 Skrevet 11. august 2009 Forferdelig navn. Rakel er på en måte et navn som mangler noe foran, selvom det egentlig ikke gjør det. Navnet virker ikke ferdig. Skal man først kalle en jente ett navn syns jeg disse er penest: Andrea Agnete Anette Mari Mangler noe foran: O-rakel kanskje bedre. Men fra spøk til alvor, jeg synes Rakel er ganske pent. Men klart navnet har en jødisk og bibelsk tilknytning. Det er jo for alltid knyttet til begrepet ramaskrik: Da kong Herodes bestemte seg for å drepe alle guttebarn under tre år i sitt rike fordi profetiet om den nye jødenes konge kom, heter det i Bibelen: En røst ble hørt i Rama, gråt og stor klage, Rakel gråt over sine barn og ville ikke la seg trøste, for de er jo ikke mere til. Nå er jeg virkelig imponert over meg selv hva jeg husker fra pensum i religion fra skolen for sånn cirka 1 000 år siden.
Ella_Grey Skrevet 11. august 2009 #25 Skrevet 11. august 2009 Jeg tenker at det er et navn som blir mest brukt av religøse folk, pinsevenner og jehovas vitne etc. De Rakel som jeg har møtt har iallefall kommet fra sånne familier.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #26 Skrevet 11. august 2009 Kjenner en hyggelig dame som heter Rakel. Ellers forbinder jeg navnet med bilelen.
The Kitten Skrevet 11. august 2009 #27 Skrevet 11. august 2009 Jeg synes det er et veldig hardt navn. Det lyder ikke pent i mine ører.
Gjest Gjest_Ylva Virvla_* Skrevet 11. august 2009 #29 Skrevet 11. august 2009 "Rar" Men synes likevel navnet er fint.
Gjest Gjest_Ylva Virvla_* Skrevet 11. august 2009 #30 Skrevet 11. august 2009 Også er det jo heller ikke så veldig vanlig, og det er jo en fordel. Så slipper jenta å ha to andre i klassen som heter det samme.
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 11. august 2009 #31 Skrevet 11. august 2009 Da tenker jeg på en gammel dame som bodde på sykehjemmet der jeg jobber. Synes det er et fint navn, heller det enn noe alle andre heter (Linnea, Leah osv.).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. august 2009 #32 Skrevet 11. august 2009 Også er det jo heller ikke så veldig vanlig, og det er jo en fordel. Så slipper jenta å ha to andre i klassen som heter det samme. To andre! Det var verre da på 60-tallet da vi het Anne og Kari annenhver en. Også en og annen Anne-Kari for å få litt balanse.
Lunamamma Skrevet 11. august 2009 #33 Skrevet 11. august 2009 Jeg synes det er et veldig hardt navn. Det lyder ikke pent i mine ører. Slenger meg på denne. Jeg er ikke så storfan av noen jentenavn med R i, hvertfall ikke som forbokstav. Husker jeg likte Rachel (engelsk uttale) da Friends gikk, men på engelsk slipper en jo unna den grufulle rulle-R-en. Men om du liker det så er jo allting vel. Det vakreste navnet jeg vet om, er Luna, og derfor heter datteren min det, men jeg vet at mange rynker på nesa av det. (Dette er et uvanlig navn her jeg bor, vet det er mer vanlig på østlandet).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. august 2009 #34 Skrevet 11. august 2009 Slenger meg på denne. Jeg er ikke så storfan av noen jentenavn med R i, hvertfall ikke som forbokstav. Husker jeg likte Rachel (engelsk uttale) da Friends gikk, men på engelsk slipper en jo unna den grufulle rulle-R-en. Men om du liker det så er jo allting vel. Det vakreste navnet jeg vet om, er Luna, og derfor heter datteren min det, men jeg vet at mange rynker på nesa av det. (Dette er et uvanlig navn her jeg bor, vet det er mer vanlig på østlandet). Kalle datteren din for måne, for Luna er jo latinsk for det, men det vet du vel? Ja, ja hvorfor ikke. Stella= stjerne er jo et ganske vanlig navn i engelsktalende land.
Nepa Skrevet 11. august 2009 #35 Skrevet 11. august 2009 Skal man først kalle en jente ett navn syns jeg disse er penest: Andrea Agnete Anette Mari Ikke uvanlig at man kommer til det punkt at man må komme opp med et navn Ved siden av bibelsk referanse er min helt frie assosiasjon til navnet Rachel at det er en rakrygget, klok kvinne. Ikke spør meg hvorfor! Kjente ei knakande kjekk jente som het Anne Rachel, så hun hjalp nok til med å sette navnet i et positivt lys for meg. Det klinger godt med et Anne foran, men du er gjerne ikke ute etter dobbeltnavn?
Gjest Eurodice Skrevet 11. august 2009 #36 Skrevet 11. august 2009 Mangler noe foran: O-rakel kanskje bedre. Men fra spøk til alvor, jeg synes Rakel er ganske pent. Men klart navnet har en jødisk og bibelsk tilknytning. Det er jo for alltid knyttet til begrepet ramaskrik: Da kong Herodes bestemte seg for å drepe alle guttebarn under tre år i sitt rike fordi profetiet om den nye jødenes konge kom, heter det i Bibelen: En røst ble hørt i Rama, gråt og stor klage, Rakel gråt over sine barn og ville ikke la seg trøste, for de er jo ikke mere til. Nå er jeg virkelig imponert over meg selv hva jeg husker fra pensum i religion fra skolen for sånn cirka 1 000 år siden. Du husker fra bibelhistorien du også, skjønner jeg ;-), men du blander begivenhetene. Kong Herodes opptrer i det nye testamente. Historien om Rama står i det gamle testamente, nærmere bestemt hos profeten Jeremias, kap. 31, vers 15. Jeg siterer: Matteus kap. 2: Vers 16. Da Herodes nå så at han var blitt narret av vismennene, ble han meget vred, og han sendte bud og lot drepe alle guttebarn som var i Betlehem og alt landet deromkring, fra to år og derunder, etter den tid han nøye hadde utspurt av vismennene. Vers 17. Da ble det oppfylt som er talt ved profeten Jeremias, som sier: Vers 18: En røst ble hørt i Rama, gråt og stor klage; Rakel gråt over sine barn (dvs. Judafolket, som hadde vendt seg bort fra Gud, min presisering) og ville ikke la seg trøste, for de er ikke mere til. _________________________________________________________________ Bibelen er en spennende bok, synes jeg, enten man leser den fra den ene eller andre synsvinkelen.
Gjest kenneth Skrevet 11. august 2009 #37 Skrevet 11. august 2009 KLM (Kirkevaag, Lystad og Mjøen). I en Skai-TV-episode, Miami Lies, er Kokett og Snobb fanget på en båt. De ligger tynt an, og utbryter "nå trenger vi et mirakel!". Så kommer ei lettkledd dame: "Hei, jeg heter Rakel". "Det er så nære at det må vi kunne godta", sier Kokett. Og så befrir hun dem, og vi får en happy end.
Gjest Stjernedryss Skrevet 11. august 2009 #38 Skrevet 11. august 2009 Av en eller annen grunn tenker jeg på fargen lilla. Aner ikke hvorfor... Mulig jeg forbinder navnet med en litt hekseaktig person (som da er glad i lilla :klø Jeg og, men usikker på hvor jeg har det fra :klø:
Gjest Chrizzy Skrevet 11. august 2009 #39 Skrevet 11. august 2009 Keg synes Rakel er fint, ser for meg en vakker jente med brunt hår
Lunamamma Skrevet 11. august 2009 #40 Skrevet 11. august 2009 Kalle datteren din for måne, for Luna er jo latinsk for det, men det vet du vel? Ja, ja hvorfor ikke. Stella= stjerne er jo et ganske vanlig navn i engelsktalende land. Ja, det er jeg klar over. Navnet ble bestemt da jeg var 7 år, og jeg har aldri vært i tvil om at navnet var perfekt. Da jeg var gravid frarådte hele slekta meg å kalle barnet Luna, men nå synes de at det er et pent navn. Tror dette med navn har 100% med å gjøre om du kjenner noen med navnet, og hvilket forhold du har til dem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå