Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_siri_*
Skrevet

Er 6 uker på vei nå og føler et behov for ekstra sukker, fått helt dilla på potetgull og porøs melkesjokolade.

Spiser absolutt IKKE dette hver dag, men hvor mye kan jeg spise om dagen av dette hvis jeg spiser det 1-2 ganger i uka?:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, du bør jo helst ikke spise mer enn bitte litt en sjelden gang, dessverre ... Pass spesielt på med potetgullet etter hvert, for det er mye salt i det - og salt gjør problemer med vann i kroppen verre (men det merker du hvis du får trøbbel med det). Dårlig samvittighet er heller ikke sunt, så om du ikke klarer å la være, synes jeg du skal la være å piske deg selv for det etterpå. Bare tenk som røykerne: hver sjokoladebit du greier å la ligge på hylla, er en tjeneste du gjør kroppen din.

Skrevet

Det er da ikke farlig å spise litt godteri? "En bitteliten bit en skjelden gang?" Vel, hvis du vil være så streng mot deg selv, så vær så god, men det er absolutt ikke farlig for ungen om du spiser en sjokoladeplate og litt potetgull til helgekosen.

Det får da være måte på til forsakelser...

Gjest Gjest_lina_*
Skrevet

Jeg er helt i slutten av svangerskapet nå (uke 36) og har vel stort sett knasket no snacks + drukket brus nesten hver dag (stort søtsug og svak vilje).

Alle målinger hos legen er fremdeles bra, både babystørrelse (helt på snittet), vekta mi (gått opp 10kg), blod og urin er også bra. Tror det handler litt om hva kroppen takler også (vi er alle ulike og reagerer ulikt på søtt, salt, karbo osv).

Skrevet

Jeg har helt ærlig ikke spist noe mindre godteri nå enn før!

Skrevet

Nei, farlig for ungen, nei - det er det nok ikke. Men det er jo ganske mange av oss som har opplevd å få en del flere kilo på under svangerskapet enn vi burde. Så jeg personlig mener, basert på egen erfaring, at du for din egen del bør droppe søtsakene. Men bare litt er naturligvis bedre enn mye, og av og til er bedre enn hver dag.

Skrevet

Selv om man går opp en del kilo (som man faktisk skal!), så går det jo ofte fort av igjen da. Sist gikk jeg opp 15 kilo og ned 24, på bare 3-4 mnd... Tenk m jeg bare hadde lagt på meg 5-6 kilo under svangerskapet da - hadde jo blitt et underernært skjelett... Var normalvektig i utgangspunktet. Nei, denne gangen tar jeg de kiloene jeg får...

Spiser for øvrig omtrent samme godterimengde som før, litt mer nå på slutten tenker jeg.

Skrevet

det er vel litt viktig å tenke på tennene også ettersom tannkjøttet blir mykere og det er lettere å få tannråte og hull i tennene.

ellers så er jeg i uke 10 og småspiser på alt hele dagen for å unngå å omkomme av kvalme og uggenhet :-)

Skrevet (endret)
Nei, farlig for ungen, nei - det er det nok ikke. Men det er jo ganske mange av oss som har opplevd å få en del flere kilo på under svangerskapet enn vi burde. Så jeg personlig mener, basert på egen erfaring, at du for din egen del bør droppe søtsakene. Men bare litt er naturligvis bedre enn mye, og av og til er bedre enn hver dag.

Jeg har heller ikke gått opp mye - 11,5kg, og ungen skal ut om en uke....og som sagt har jeg spist like mye usunt nå som før jeg ble gravid.

Men selvfølgelig, man bør se an litt utover også, har man tidlig i svangerskapet gått opp 20 kg og har spist usunt, bør man vel tenke litt på hva man stapper i gapet...

Endret av soon_to_be
Skrevet

Jeg spiser heller ikke mindre snop enn før - og jeg er veldig glad i lakris og sjokolade spesielt.

Men prøver å spise sunne middager, da. Mye grønt, litt fisk av og til - og tar multivitamin og omega 3.

Det blir altså snop hver dag, ja. Men har hatt et plettfritt svangerskap så langt, og har vært fin i formen hele tiden.

Skrevet

Noe jeg synes er en viktig årsak til å ikke spise godteri hver dag, i tillegg til dette med vektøkningen da, er svangerskapsdiabetes. Det er kjipt å få det. I tillegg er det ikke alle som blir kvitt det etter fødselen heller, og da har du det gående. Da kan du plutselig ikke spise søtsaker lenger.

Skrevet

skjønner at det kanskje ikke var ment sånn, men å sammenlikne sjokolade med røyk blir litt ute på viddene for min del.

Selv spiste jeg mere godteri i svangerskapet enn jeg gjorde før, endte opp med å legge på meg 11 kg, og ungen var helt normalvektig.

Så dette anti-godtehysteriet går litt for langt noen ganger syns jeg. Litt må man ha lov til å kose seg uten dårlig samvittighet, det er jo så mye annet man må kutte ut!

Skrevet

Jeg spiste ikke godteri de første mnd pga kvalme, men etter dette har det blitt en del godteri. Jeg føler konstant litt dårlig samvittighet for dette.. men nå er jeg helt på slutten, har lagt på meg 10 kg, og barnet er litt mindre enn normalt.

Det man bør passe litt på er at sukker også kan øke faren for svangerskapsforgiftning, i tillegg til en del andre ting som ikke er bra. Salt godteri har ikke bare med vann å gjøre, men nyrene har en stor påkjenning under graviditen, og salt potetgull osv er derfor ikke så bra.

Men jeg syns ikke man skal bli så hysteriske for alt dette.. man bør prøve å tenke litt fornuftig, og spesielt ut i fra hvordan man ser det går med vekt og blodprøver osv.. samtidig som man skal ha det bra, kose seg litt, oppføre seg litt som normalt.. Og dersom man sliter med kvalme osv. syns jeg man skal spise det man får i seg, enten det er cola eller potetgull. Å kose seg 2-3 ganger i uken tror jeg faktisk er mindre enn det mange andre gjør..

Det går jo an å prøve å spise "sundt" godteri innimellom også, velge nøtter fremfor potetgull av og til, ren mørk sjokolade fremfor smågodt, eller lignende. Og så kan det hjelpe å alltid ha fristende frukt fremme, fråts i jordbær, kirsebær, fersken, druer osv osv.., bruk isbiter og lag fristende sunne smoothier, velg usukret jus fremfor brus osv. Men jeg tror ikke det er farlig å kose seg med godteri.

De siste ukene av svangerskapet har jeg kost meg med is hver eneste dag... klarer ikke å la være. Satser på at det går bra..... :)

Skrevet
Noe jeg synes er en viktig årsak til å ikke spise godteri hver dag, i tillegg til dette med vektøkningen da, er svangerskapsdiabetes. Det er kjipt å få det. I tillegg er det ikke alle som blir kvitt det etter fødselen heller, og da har du det gående. Da kan du plutselig ikke spise søtsaker lenger.

Signerer!

Jeg fikk skikkelig søtsug i svangerskapet og endte opp med for høye blodsukkerverdier i uke 28. Etter en måned med sukkerfri diett, var heldigvis verdiene normale igjen.

Et tips til TS: Prøv å spise noe annet før du tyr til chipsen og sjokoladen. Da kan suget bli borte.

Skrevet

Har nok kost meg ekstra mye i dette svangerskapet enn jeg gjorde før jeg ble gravid... Fikk en liten tankevekker da jeg fikk beskjed om at barnet var 15% over gjennomsnittet.. Men på senere kontroller er han helt innenfor sin kurve, så de mener første måling måtte være feil. Har heller ikke antydning til svsk.forgiftning. I tillegg til dilla på sjokolade, har jeg også fått syk lyst på peanøttsmør og brunost med jordbærsyltetøy på brødskiva hver morgen. Og det har jeg faktisk unnet meg. Kos deg med god samvittighet. Så lenge du ikke overdriver går det nok greit.

Som Imli over gikk jeg ned 18-20 kg etter siste svangerskap på 4 mnd og da hadde jeg lagt på meg ca 12 kg under graviditeten. Nå har jeg gått opp 10 kg og har under 14 dager igjen til terminen.

Skrevet

Tror mors sukkerinntak har lite å si for barnets størrelse... Sist var jeg veldig "flink" og spiste lite godteri, men fikk et barn på 4,3 kg.

Denne gangen har jeg hatt mye mer søtsug og spist mer godteri, men iflg både SF-mål og ultralyd er barnet gjennomsnittlig eller litt under snittet.

Skrevet
Tror mors sukkerinntak har lite å si for barnets størrelse... Sist var jeg veldig "flink" og spiste lite godteri, men fikk et barn på 4,3 kg.

Denne gangen har jeg hatt mye mer søtsug og spist mer godteri, men iflg både SF-mål og ultralyd er barnet gjennomsnittlig eller litt under snittet.

:jepp:

Babyen her er estimert til å være ca 16% under normalen ved termin, og han kommer jo 10 dager før nå da...

For all del, tenk litt over det, men det er ikke noe farlig å spise litt godteri.

Skrevet
skjønner at det kanskje ikke var ment sånn, men å sammenlikne sjokolade med røyk blir litt ute på viddene for min del.

Selv spiste jeg mere godteri i svangerskapet enn jeg gjorde før, endte opp med å legge på meg 11 kg, og ungen var helt normalvektig.

Så dette anti-godtehysteriet går litt for langt noen ganger syns jeg. Litt må man ha lov til å kose seg uten dårlig samvittighet, det er jo så mye annet man må kutte ut!

Bare for å rydde opp i den sammenlikningen, det jeg skrev, var: Hver sjokoladebit du lar ligge på hylla, er en tjeneste du gjør kroppen din. Med andre ord: Akkurat som røykere har helsegevinst av å trappe ned (selv om de ikke klarer å slutte), har sjokomane (som jeg) helsegevinst av å spise mindre sjokolade (selv om vi ikke klarer å slutte). Jeg har aldri sagt eller ment at sjokolade/snop er like helseskadelig som røyk.

Skrevet

Jeg spiste nok litt mer snop enn jeg vanligvis gjør under graviditeten.. Jeg gikk opp ca 7,5kg og babyen var 3700g når hun ble født... Ikke noe problemer med svangerskapsdiabetes eller noe annet...

Men hadde jeg gått opp mye i vekt, eller hatt noen problemer hadde jeg nok kuttet ned... Uansett hvor vanskelig det hadde vært..

Så jeg ville sett an prøvene de tar.. Ser de fin ut og du ikke går veldig opp i vekt, så ser jeg ikke noe grunn til å være helt nazi på sukkerinntaket...

Men selvfølgelig: alt med måte :jepp:

Gjest sanna84
Skrevet

det er vel greit å bare tenke seg litt om og ikke spise for mye! la du på deg lett av godtespising før du ble gravid ville jeg vel vært forsiktig nå mens du er gravid.. unn deg det du føler for med måte! før jeg ble gravid spiste jeg masse godteri. i begynnelsen av svangerskapet var jeg mye kvalm og hadde ikke lyst på det i det hele tatt, men spiste desto mere mat, og der fikk jeg noen ekstra kg jeg ikke trengte.. så alle reagerer forskjellig. Er jo bare å prøve seg litt frem. selv om jeg merker jeg får fortere kg av mat enn av snop, spiser jeg alikevel heller mere mat, og får heller ta av det når babyen er født. Er litt greit å tenke på at hjernen utvikles hos barnet og.. og sukker skal ikke være så bra i forhold til utvikling av adhd osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...