Gå til innhold

Svenn Rommerud kan sikre oljevernberedskapen

BenedicteN

Anbefalte innlegg

For oss som har fulgt med "Full City" på Langeland, er dette det siste eksemplet på hva skipsskader og ikke minst olje kan gjøre mot sjø og dens liv.

Jeg ble oppmerksom på denne bloggen når jeg leste VG for en tid tilbake: http://a-aa-bloggen.blogspot.com/2009/08/s...et-oljebad.html

For å gjenngi mesteparten så mener en mann ved navn Svenn Rommerud å ha en løsning som vil bedre og effektivisere oljevernberedskapen i alle verdens land.

Svenn Rommerud har en båt som raskt kan være oppe i situasjoner hvor oljelekkasje har oppstått, samtidig som et middel som tar seg av oljen på overflaten.

Alt i alt vil det være stasjoner plassert på strategiske steder, disse vil være tilgjenglige døgnet rundt.

Jeg synes det er merkelig at det har gått så langt tid før i det hele tatt noen som Svenn Rommerud har tatt tak i dette problemet. Vi er et av verdens rikeste oljeland, men vet ikke hvordan vi kan kontrollere den. Det er interessant det, og enda mer interessant å se Svenn Rommerud sin løsning i praksis :)

For meg er Svenn Rommerud en ukjent person, men kan se at dette er mannen bak UPC-koding, bedre kjent som strekkodesystemet i dagens butikker.

Videre har Svenn Rommerud stiftet organisasjoner og råd som: European Code Council, Dansk Varekodekomite, GEMAS, Dansk Organisation af Detallhandelskæder

Det virker jo som Svenn Rommerud er en stødig forretningsmann som både har kunnskap og ressurser til å kunne gjennomføre dette prosjektet. Blir spannande å sjå framover :)

Fant også Svenn Rommerud sin CV på Store Norske Leksikon, men ser ut som at akkurat den delen ble fjernet av sjefene for kategoriene, for ikke lenge siden.

Svenn Rommerud, f. 06.01.1947

Svenn Rommerud hadde et rikt ungdomsliv, og var kinosjef, formann i den lokale Jaer ungdomsforening, sommerferievikar som journalist i Akerhus Amtstidende, aktiv i skolemiljøet og var russeformann. Allerede fra sine yngre dager hadde Svenn Rommerud pågangsmot og engasjement som skulle vise seg å være til god hjelp. For Svenn Rommerud utnyttet tiden godt, et eksempel er fra 1971 til 1973 hvor han i løpet av to år ekspanderte som nyutdannet siviløkonom til Generalsekretær i Dansk Organisation af Detailhandelskæder, medlem i Dansk Varekodekomité, EuropeanCode Council i Paris og GEMAS i Bryssel. Svenn Rommerud var svært sentral i grunnleggelsen av samtlige organisasjoner og komiteér.

1967; Eksamen Artium, Kristelig Gymnasium, Oslo.

1968; Studentfagkurs (Stud.fag) Wang Handelsskole, Oslo

1971; Siviløkonom fra Handelshøjskolen I København.Senere tilleggsutdannelse i EU-forhold og internasjonal forretningsrett.

1971-1975; Informasjonssjef og senere informasjonsdirektør i IRMA AS, Kjøbenhavn.

1973-1975; Svenn Rommerud utnevnes til Generalsekretær i ”Dansk Organisation af Detailhandelskæder”, medlem i ”Dansk Varekodekomité”, ”EuropeanCode Council” i Paris og GEMAS i Bryssel.

1975-1978; Disponent i Kefas Østfold AS

1976-1978; Medlem av Norsk Varekodekomité.

1978–1984; Svenn Rommerud starter i ny stillking som Adm. dir og medlem av styret i Teppeland AS

1978-1984; Styreformann i Myresjøhus Norge AS (stiftet av Svenn Rommerud)

1984-1986; Adm dir og styreformann i BIOS-gruppen, herunder Bionova Helsehotell.

1986-1987; Direktør hos Kai Langebeck AS (Princess-gruppen)

1987-1991: Adm dir og Styreformann for AS Norsk Fjærfabrik.

1992-2009; Forskjellige aktiviteter i forbindelse med utvikling av ”grønne” produkter i Sveits og USA.

2009- ; Adm dir og styreformann i Prima Marin AS

Etter mange år i utlandet ønsket Svenn Rommerud å flytte til hjemlandet Norge i 1975. I løpet av perioden 1975 til 2009 har Svenn Rommerud en rekke respektable stillinger i arbeidslivet å tenke tilbake på. I dag er Svenn Rommerud administrerende direktør og styreformann i Prima Marin AS.

Endret av BenedicteN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For oss som har fulgt med "Full City" på Langeland, er dette det siste eksemplet på hva skipsskader og ikke minst olje kan gjøre mot sjø og dens liv.

Jeg ble oppmerksom på denne bloggen når jeg leste VG for en tid tilbake: http://a-aa-bloggen.blogspot.com/2009/08/s...et-oljebad.html

For å gjenngi mesteparten så mener en mann ved navn Svenn Rommerud å ha en løsning som vil bedre og effektivisere oljevernberedskapen i alle verdens land.

Svenn Rommerud har en båt som raskt kan være oppe i situasjoner hvor oljelekkasje har oppstått, samtidig som et middel som tar seg av oljen på overflaten.

Alt i alt vil det være stasjoner plassert på strategiske steder, disse vil være tilgjenglige døgnet rundt.

Jeg synes det er merkelig at det har gått så langt tid før i det hele tatt noen som Svenn Rommerud har tatt tak i dette problemet. Vi er et av verdens rikeste oljeland, men vet ikke hvordan vi kan kontrollere den. Det er interessant det :)

For meg er Svenn Rommerud en ukjent person, men kan se at dette er mannen bak UPC-koding, bedre kjent som strekkodesystemet i dagens butikker.

Videre har han stiftet organisasjoner og råd som: European Code Council, Dansk Varekodekomite, GEMAS, Dansk Organisation af Detallhandelskæder

Det virker jo som Svenn Rommerud er en stødig forretningsmann som både har kunnskap og ressurser til å kunne gjennomføre dette prosjektet. Blir spannande å sjå framover :)

- Og selvsagt ønsker denne karen å selge oss dette systemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Og selvsagt ønsker denne karen å selge oss dette systemet...

Ja. fysj!

Man skal ikke tjene penger på å sikre miljøet. Det skal være forbeholdt idealister som mottar statsstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, selv om jeg er absolutt for oljevern, så må man jo se på prisen og i det minste vite om det holder det det lover. Jeg antar at de greien er ganske dypt dykk i pengepungen og da er det faktisk kjekt å ikke bare kjøpe i vilden sky, men faktisk prøve å finne ut om det funker først... Da må sikkert analyser og ingeniører til for å finne ut av det.

Bare gjetting fra min side, men jeg antar at vanlig reklamasjonsrett i slike tilfeller ikke gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sånn at vi mangler velprøvd teknikk i oljevernberedskapen, snarere at vi mangler midler til å kjøpe inn, deponere og drille utstyret. Akkurat på dette punktet, vil et brakvalg for FrP sende oljevernberedskapen et kvantesprang fremover, på utstyrssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes det er suspekt at alle de aktuelle artiklene på wikipedia og SNL er skrevet av bruker vellevold nå de siste ukene, og at Svenn Rommerud ikke ser ut til å ha eksistert før dette? Hvorfor er ikke Svenn Rommerud i skattelistene? Kan det være fordi han er samme person som Svend Rommerud, som ikke er så veldig velkommen i Norge lenger?

"Stødig forretningsmann" er ikke en oppfatning jeg deler:

Dagbladet #1

Dagbladet #2

Hegnar.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare meg som synes det er suspekt at alle de aktuelle artiklene på wikipedia og SNL er skrevet av bruker vellevold nå de siste ukene, og at Svenn Rommerud ikke ser ut til å ha eksistert før dette? Hvorfor er ikke Svenn Rommerud i skattelistene? Kan det være fordi han er samme person som Svend Rommerud, som ikke er så veldig velkommen i Norge lenger?

"Stødig forretningsmann" er ikke en oppfatning jeg deler:

Dagbladet #1

Dagbladet #2

Hegnar.no

Om man leser denne artikkelen fra Pressens Faglige Utvalg så er jeg ikke helt sikker på om mann skal stole 100% på de to artikklene fra dagbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man leser denne artikkelen fra Pressens Faglige Utvalg så er jeg ikke helt sikker på om mann skal stole 100% på de to artikklene fra dagbladet.

Jeg så den saken ja, men jeg oppfatter det slik at dagbladet kun er felt på én overskrift, ikke på artiklenes innhold forøvrig. Jeg anser det som usannsynlig at dagbladet tar ting helt ut av løse luften, og en som får slike artikler mot seg (i tillegg til Hegnars artikkel) stoler jeg ikke på lengre enn jeg klarer å kaste et flygel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...