Gå til innhold

Sykkelhjelm


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Syns det er alt for mange syklister som ikke bruker hjelm. Jeg vil tro de vet hvor mye en hjelm kan hjelpe mot hodeskader hvis de er uheldige. Selv bor jeg sammen med en som ikke bruker hjelm, og jeg irriterer meg egentlig over det.

For noen år siden var det snakk om at det skulle bli påbudt med hjelm for de som sykler i trafikken, men har ikke hørt noe mer om dette senere. Syns det er påtide med lovpålagt hjelm på syklister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som tryna skikkelig på sykkel i en nedoverbakke. Han hadde ikke hjelm og pådro seg hjerneskade som gjorde han uføretrygda. Men enkelte er vel villige til å betale den prisen for ikke å se dum ut med sykkelhjelm. De er forhåpentlig single og uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor et hjelmpåbud ikke er blitt innført for lengst. Det er regler for sikkerhetsutstyr som skal være montert på sykkelen, så hvorfor kan de ikke påby syklisten å sikre hodet sitt også?

Datteren til en venninne av min mor syklet uten hjelm, falt, og knuste hodet i fortauskanten. Bokstavlig talt. Hun bor på pleiehjem, og er på samme stadium som en toåring. Og slik kommer hun til å være resten av livet. Bare fordi hun ikke ville ha hjelmsveis. Så utrolig bortkastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er alt for mange syklister som ikke bruker hjelm. Jeg vil tro de vet hvor mye en hjelm kan hjelpe mot hodeskader hvis de er uheldige. Selv bor jeg sammen med en som ikke bruker hjelm, og jeg irriterer meg egentlig over det.

For noen år siden var det snakk om at det skulle bli påbudt med hjelm for de som sykler i trafikken, men har ikke hørt noe mer om dette senere. Syns det er påtide med lovpålagt hjelm på syklister!

Jeg synes også at dette burde vært lovpålagt. Har ikke hjelm selv, men har heller ikke syklet siden jeg ble mor, og det endrer jo perspektivet litt!

Nå skal vi til å kjøpe barnesete til sykkelen, og da blir det kjøpt hjelm til mor, far og barn i samme slengen. Føler jeg blir kvalm når jeg ser familier på sykkeltur, og ingen bruker hjelm. Hadde de ikke besøk av politiet på skolen som slapp et egg i gulvet, med og uten hjelm, tenker jeg da... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke at hjelm skal bli hjelmpålagt. Jeg har kjøpt flere hjelmer på salg på internett, bla. chainreactioncycles, og har hjelmer som matcher både antrekk til daglig (kjøpte veske etter hjelm til og med :ler: ) og treningstøy. Hva skal jeg med et hjelmpåbud når jeg allikevel bruker hjelm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor syklet uten hjelm inntil den dagen da hun falt og slo seg alvorlig. HELDIGVIS gikk det verre ut over psyken enn hodet, men hun gikk rundt med blåveis i et halvt år etterpå. Bare ren flaks at hun ikke fikk en skikkelig hodeskade.

Det kommer ikke på tale at verken jeg selv eller familien min sykler uten hjelm.

Som bilist syns jeg at hjelm burde vært påbudt, i hvertfall i veibanen. Det er utrolig skummelt å kjøre forbi syklister - desto mer dersom de ikke har hjelm på seg. Jeg har forsåvidt sett en forbedring, også hos kamikatzesyklistene, etter at TDF fikk hjelmpåbud hos rytterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg sykkel, og da er det helt naturlig å kjøpe sykkelhjelm også.

Det forundrer meg at voksne mennesker er så til de grader forfengelige at de synes sveisen er viktigere enn helsen og hjernekapasiteten. Forøvrig synes jeg det ser ut som om det blir mer og mer vanlig at voksne har hjelm, og det er en veldig positiv utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler så og si aldri uten hjelm. Er det en gang jeg ikke har den, så føler jeg virkelig at det er noe som mangler. Skal jeg ut i trafikken tar jeg den alltid, men om jeg bare skal svippe på en sti over til naboen skal jeg innrømme at jeg ikke tar den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Jeg bruker alltid hjelm i treningssammenheng, og da ferdes jeg i veien.

Jeg bruker aldri hjelm hvis jeg bare skal en tur på butikken e.l. I motsetning til førstnevnte, har jeg da en forsiktig kjørestil og lav fart, står ikke på retten min og ferdes stort sett på fortau/gang- og sykkelvei.

Krasjet med en bil for seks år siden. Hjelmen sprakk, men den gjorde jobben. (Noen vil kanskje ha innvendinger der.) Hadde jeg ikke brukt hjelm, hadde jeg neppe vært i stand til å berike KG med mine eminente innlegg på samme måte som jeg gjør i dag, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min første sykkelhjelm siden jeg måtte ha en for å delta i sykkelløp for ti år siden nettopp, og jeg sykler veldig mye.

Det var alt annet enn tøft å bruke hjelm da jeg var mindre, og det har vel hengt i enda.

Men jeg bruker fortsatt Bysykkel og tar kortere turer uten hjelm, da.

Jeg synes forøvrig ikke det er noen politioppgave å sørge for at absolutt alle på sykkel har på seg hjelm.

Men det BURDE være påbudt for arbeidsgivere å pålegge ansatte som får betalt for å sykle, å alltid bruke hjelm. Hvis det ikke er det allerede :) Nå ble det jo nettopp tillatt å få refundert utgifter for ALL sykling i jobbsammenheng, ikke bare det som overstiger 12km, så det er mer aktuelt enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er så fort gjort å glemme det :sjenert:

Det er egentlig min grunn også. Jeg husker den som regel når jeg sykler til jobb fordi det er så mange galninger på sykkelstien i morgentimene, men når jeg bare skal ha en kjapp bytur blir den som regel igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor et hjelmpåbud ikke er blitt innført for lengst. [...]
Jeg sykler og bruker enten sykkelhjelm eller skallehjelm. Men et påbud vil være upraktisk, ettersom en sykkel har mange flere bruksområder enn motorkjøretøy. Mange av disse gjør hjelm unødvendig, og vanskelig å håndtere, sånn som bysyklene.

Har mye mer tro på

a) Eksempelets makt - barn lærer av voksne

b) Opplæring i skolen

c) Holdningskampanjer, reklame for voksne med gørr og plassering av ansvar for hva barn ser (de leker jo voksne.)

[...] Hjelmen sprakk, men den gjorde jobben. (Noen vil kanskje ha innvendinger der.) [...]
Hjelmen er konstruert for å sprekke. Dette er en av måtene den absorberer kollisjonsenergi. Sykkelhjelmer skal skiftes ut før de blir gamle, eller når de får seg en trøkk. De er "engangshjelmer", som er laget slik at de sprekker istedenfor hodeskallen.

[...] :) Nå ble det jo nettopp tillatt å få refundert utgifter for ALL sykling i jobbsammenheng, ikke bare det som overstiger 12km, så det er mer aktuelt enn før.
Dette var nytt for meg. :danse:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bilist syns jeg at hjelm burde vært påbudt, i hvertfall i veibanen. Det er utrolig skummelt å kjøre forbi syklister - desto mer dersom de ikke har hjelm på seg. Jeg har forsåvidt sett en forbedring, også hos kamikatzesyklistene, etter at TDF fikk hjelmpåbud hos rytterne.

Som syklist vil jeg bemerke at bilister holder mer avstand til syklende, når de har langt hår, sykler i vanlige hverdagsklær, og ikke bruker hjelm. Alle disse faktorene påvirker bilistene hver for seg. Det kom fram i en europeisk undersøkelse jeg leste om i et sykkelforbund jeg var medlem av. Bilistenes behov er det siste jeg tenker på når jeg velger om jeg vil være for eller imot sykkelhjelm-påbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Jeg sykler og bruker enten sykkelhjelm eller skallehjelm. Men et påbud vil være upraktisk, ettersom en sykkel har mange flere bruksområder enn motorkjøretøy. Mange av disse gjør hjelm unødvendig, og vanskelig å håndtere, sånn som bysyklene.

Korleis i all verda gjer ein hjelm sykkelen vanskeleg å handtere??? Eller er det berre eg som ikkje skjønner kva du meiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fropessor Snurre

Jeg har ikke sykkelhjelm. Av dem jeg har prøvd (og det er mange!) føler jeg at hodet sitter fast i en skrutrekker. Meget ubehagelig følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som syklist vil jeg bemerke at bilister holder mer avstand til syklende, når de har langt hår, sykler i vanlige hverdagsklær, og ikke bruker hjelm. Alle disse faktorene påvirker bilistene hver for seg. Det kom fram i en europeisk undersøkelse jeg leste om i et sykkelforbund jeg var medlem av. Bilistenes behov er det siste jeg tenker på når jeg velger om jeg vil være for eller imot sykkelhjelm-påbud.

Hva i allverden har lengden på håret å gjøre med bilistenes avstand til syklisten å gjøre? Tenker du at man holder mer avstand til jenter?

Jeg er både syklist og bilist og merker ingen forskjell hjelm kontra ikke-hjelm. Sykler alltid i hverdagsklær, benytter ca. utelukkende sykkel til skole/butikk/jobb.

Som bilist holder jeg like stor avstand til alle syklister, men føler meg ekstra bekymret dersom syklisten ikke har hjelm. Jeg sjekker også alltid bakspeilet etter jeg har passert for å forsikre meg om at passeringen gikk problemfritt for syklisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis i all verda gjer ein hjelm sykkelen vanskeleg å handtere??? Eller er det berre eg som ikkje skjønner kva du meiner?

Tenker på at det i mange situasjoner rett og slett ikke er praktisk å bruke hjelm på sykkel. Som for eksempel om du er i by'n og bestemmer deg for å korte ned etpar kilometer ved å bruke bysykkel. Ikke alle har sykkelhjelm i lomma, eller er sygen på å gni fremmedes hodelus, flass og psoriassis inn i sin hårmanke.

Om du sykler i gangfart på fortau eller gang-/sykkelsti, og sykkelens funksjon er kun å bære varer i kurven, ikke fart. Da blir skadene oftest som når gående ramler. Og vi må nok enda ha minst to perioder til med SV, før også fotgjengerhjelm påbys...

Eller det kan være så mye enklere å sykle en sykkel førti meter, fremfor å leie den, hvis den står i veien og må ryddes unna.Da blir det styr å måtte i hus etter hjelm, eller hente en som har hjelm.

Sånne situasjoner, tenkte jeg på, og fler til.

Er bare ikke så glad i forbud og påbud, fordi de gjør livet bare mindre fleksibelt.

Men som hovedpoenget i innlegget mitt stadfester, hjelm bør være regelen - ikke unntaket. Bare ikke spikret fast inne i regelverket, hvor det vil stjele ressurser fra et allerede overbelastet kontrollapparat. Får UP litt kapasitet til overs, vil jeg heller se dem ved fotgjengerfeltene og der fotgjengere krysser i veikryss (hvor mange bilister har glemt at de fremdeles har vikeplikt for kryssende fotgjengere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i allverden har lengden på håret å gjøre med bilistenes avstand til syklisten å gjøre? Tenker du at man holder mer avstand til jenter?

Ja, det kan du lure på. Ifølge undersøkelsen, fikk en samme effekt av å ta på seg lang parykk, dersom en var mann.

Enda en undersøkelse som avdekker hvordan gjennomsnittet oppfører seg, på samme måte som at røde biler oftere stoppes i trafikkontroller, og får strengere bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...