Gå til innhold

Samme antrekk til brudgom, forlover, svigerfar og far?

cappocino

Hva ville du ha valgt til forlover, svigers, og far - brudgomen sjakett  

1. 1. Hva ville du ha valgt til forlover, svigers, og far - brudgomen sjakett

• Sjakett
      4
    • Kjole hvitt
      0
    • Smoking
      6
    • Mørk dress
      13

Anbefalte innlegg

Bruden skal heller ikke ha slep på kjolen dersom ikke brudgommen har frakk. Det betyr ikke at flok flest følger denne regelen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og skal det være HELT korrekt skal gommen vies i sjakett og skifte til smoking til middag klokken 17.

Forøvrig ble Mette Marit og Haakon viet kl 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoking er et aftensantrekk og skal derfor ikke brukes av noen før kl 17.00. Det er mange i dag som ikke tar dette så nøye og gifter seg i smoking selv om bryllupet er tidligere på dagen.

Men skal du følge skikk og bruk - nei da er det ikke korrekt

Gjelder det også kjole og hvitt? mulig jeg spør teit men bedre det enn å lure :)

Og alle bryllupene jeg har vært i har brudgommen hatt enten smoking eller kjole/hvitt og vielsene var før kl 17.00....men som du sier mennesker er kasnkje ikke så nøye på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri lest noe sted at kjole og hvitt ikke kan benyttes før kl 17, men er ikke sikker på dette. De fleste steder står det at brudgommen formelt skal gifte seg i sjakett.

Fant også dette om brudgommens utstyr:

BRUDGOMMENS UTSTYR

Hvis det er et formiddagsbryllup, er brudgommens formelle påkledning sjakett med grå vest, eller blådress. Er det et ettermiddagsbryllup er han derimot i kjole og hvitt eller mørkt tøy, men aldri smoking, hvis skikk og bruk skal følges. Smoking er ikke en påkledning, som brukes i kirken. Det er en festdrakt som etter kl. 17.00. I knapphullet velger mange å sette en blomst av samme slags type som inngår i brudebuketten. Hvis brudgommen er i kjole og hvitt skal han bære en hvit tversoversløyfe ellers slips som passer til antrekket. Han kan eventuelt bære flosshatt. Ringene har han i høyre jakkelomme, hvis han ikke har overlatt dem til forloveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir nesten for mye for meg å huske på. Har ikke tenkt særlig i de baner i det hele tatt.

Sambo skal ha sjakett, og det passer visst bra når vielsen er kl. 1400. De blir ikke snakk om å skifte til middagen. Har aldri hørt om noen som har gjort det.

Jeg regner med at forlover og øvrige gjester skal ha mørk dress, så da går nok det bra. Sambo blir den flotteste uansett. :P

Når det gjelder knapphullsblomst så blir det til brudgom, forlover, brudgoms far (brudens far er ikke til stede) og sikkert til sønnen vår også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte bare "dress" som kleskode på invitasjonen, så hos oss er det fritt fram med tanke på farger. Brudgommen kommer iallefall til å skille seg ut, for han skal ha norsk festdrakt på seg. Han syntes det var mye finere enn både sjakett og smoking, så den fiksa han selv. Forloverne hans regner jeg med kommer til å stille i dress - type mørk.

Knappehullsblomster hos oss er det bare brudgommens to forlovere og våre fedre som får. Brudgommen skal ikke ha blomst.

Har også hørt om regler ved bruk av smoking, og når vi først er inne på det.....de som kommer i bunad skal etter regelen skifte etter middagen. Bunad skal man ikke bruke på fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad skal man ikke bruke på fest.

Ehh.... Helt feil. Bunad er det eneste antrekket som er korrekt i alle sammenhenger. Det kan brukes uansett hva kleskoden sier, selv ved galla, og må gjerne brukes hele kvelden. Det VANLIGE er derimot at man skifter etter vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoking er et fest/selskapsantrekk, og skal ikke brukes i kirker. Den regelen brytes ofte, folk flest vil neppe tenke over dette.

Jeg synes det er urtøfft at de andre karene matcher brudgommen. Det har jeg lyst til, såfremt de andre går med på det eller jeg blir veldig rik og kan kjøpe til de. men vi skal ikke kjøre sjakett da (han nekter, synes det ser teit ut). Han skal ha en pen svart dress med en flott vest og kravatt i noe lyst iøyenfallende stoff (lys gulbeige eller noe) mens forlover/far/svigerfar kunne ha hatt svart dress med vest og kravatt i grå eller mørk blå eller noe. Det hadde vært tøfft. Og alle sammen med en liten knappehullsblomst, kanskje brudgommen litt mer forseggjort enn de andre. Hvorfor skal man ikke gjøre stas på fedrene også i en slik anledning?? Mødre og forloveren min skal alle få blomster fordi de alle har en spesiell rolle den dagen.

Du kunne jo ha kjørt sjakett på de andre også, bare at brudgommen er mer strålende i farger, mens de er avdempet i farger på vest og kravatt, og de tre har samme? Det tror jeg kunne blitt veldig tøfft. Og tenk så tøffe bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoking er et fest/selskapsantrekk, og skal ikke brukes i kirker. Den regelen brytes ofte, folk flest vil neppe tenke over dette.

Cappo skriver: Merket det i de andre bryllupet vi har vært i :)

Jeg synes det er urtøfft at de andre karene matcher brudgommen. Det har jeg lyst til, såfremt de andre går med på det eller jeg blir veldig rik og kan kjøpe til de. men vi skal ikke kjøre sjakett da (han nekter, synes det ser teit ut). Han skal ha en pen svart dress med en flott vest og kravatt i noe lyst iøyenfallende stoff (lys gulbeige eller noe) mens forlover/far/svigerfar kunne ha hatt svart dress med vest og kravatt i grå eller mørk blå eller noe. Det hadde vært tøfft. Og alle sammen med en liten knappehullsblomst, kanskje brudgommen litt mer forseggjort enn de andre. Hvorfor skal man ikke gjøre stas på fedrene også i en slik anledning?? Mødre og forloveren min skal alle få blomster fordi de alle har en spesiell rolle den dagen.

Du kunne jo ha kjørt sjakett på de andre også, bare at brudgommen er mer strålende i farger, mens de er avdempet i farger på vest og kravatt, og de tre har samme? Det tror jeg kunne blitt veldig tøfft. Og tenk så tøffe bilder.

Jeg vet : det hadde blitt kjempetøffe bilder :)

Tenkte at brudgommen har farge som skiller seg ut, som du skriver de andre kunne hatt mørke vester, mens brudgommen en lys, og kanskje litt større knapphullsblomst...

Så gøy med blomster til damene også.. hvordan blomster skal de få da? Buketter? i håret?

Hadde vært hyggelig overraskelse til de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hans bror giftet seg, hadde mødrene corsage på brystet (de kommer som både håndleddspynt og som dekorasjon som festes med nål) liksom opp mot skulderen. Det var stilig. Forloveren hadde en liten bukett, men der var det 2 voksne brudepiker som hadde likedan. Forloveren vet jeg ikke enda, kanskje hun får slik som mødrene.. Kanskje jeg skulle ta et av de bildene og legge ut en dag, med scratcha ansikter. Et prosjekt for fremtiden.

http://www.brudehuset.no/html/visning.htm helt nederst til høyre er veldig fin synes jeg

http://www.piscador.co.uk/docs/waist.htm har mange vester og kravatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kommende mann skal ha skreddersydd dress med kina-krage. Broren min som mest sannsynlig skal følge meg opp kirkegangen, skal ha sort dress i samme stoff som kjæresten min. Ellers blir det nok mørk dress på de andre også.

Liker tanken på at hele den nærmeste familien og forlovere skal ha corsager/knapphullblomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...