Gå til innhold

Billig liten bil


Nala

Anbefalte innlegg

Vi har planer om å kjøpe en bil til. Pga arbeidstidene til mannen blir det nemlig vanskelig for oss å skulle klare oss med den ene bilen vi har.

Noen som har formeninger om små personbiler av litt eldre årsmodell (80-tallet) som holder godt (selv ser jeg for meg feks Golf eller Toyota)? Noen som har formeninger om biler vi absolutt IKKE burde vurdere? Vi tenker å legge oss på en pris rundt 15.000-20.000 kroner.

Noe spesielt dere mener vi bør tenke på, så skrik gjerne ut. Blir takknemlig for alle tilbakemeldinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sambo kjøpte en eldre Toyota Corolla en gang. Tror at han ga ca 15000 for bilen, men er ikke sikker.

Den var ikke spesielt pen, men det var ikke et eneste problem med den så lenge vi hadde den. Gikk som ei klokke og var egentlig veldig god/enkel å kjøre. Ikke noe mikk-makk som kunne gå i stykker.

Har også hørt slekt og venner snakke varmt om Toyota fordi bliene er så driftsikre. Har ei tante som har hatt sin Corolla i 15 år uten problemer.

Golf har vi også hatt. Sambo har faktisk hatt 5 stykker. Hadde ingen problemer med den vi hadde, men den ble litt liten, så vi byttet den ut ganske raskt. Har inntrykk av at Golf er en populær ungdomsbil og at dette presser prisene oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Først og fremst; unngå Golf. VW har urimelige delepriser og kvaliteten er horribel.

Mitt beste og definitivte tips i klassen 80taller i denne prisklassen: Mazda 929 85-87.

Et pent eksemplar med fire dører bør koste straks rundt 12.000-13.000. Dette er en bil med god plass, fin sittekomfort og så er den faktisk litt lukseriøs også. Enkle geniale konstruksjonstrekk gjør at den er utrolig enkel å vedlikeholde, og den er utsatt for mindre feil enn andre biler.

Noe av det flotte med 929 er det trivelige interiøret som definitivt føles langt mer lukseriøst enn noen annen bil for samme pris i samme klasse - dette nærmest garanterer jeg. Her er det full konsoll fra dash til gulv, lite stygg plast og dashbordet inneholder langt flere målere enn noen annen bil fra samme tid kunne tilby som standard. Setene er meget behagelige, om enn kanskje noe korte i ryggen for høye personer.

Med andre ord, her får du mye for pengene - og det føles!

Noen typiske feil er gjengangere uansett;

* Forgasserutgaven kan ha noe ujevn gange og kranglete choke (anbefaler uansett innsprøytnings-utgaven).

* Bærearmene bak er plaget av rust i ytre forankring, men så lenge dette holdes ved like og rustfritt - så er det en helt genial og enkel bakaksel og oppheng.

* Fjærene bak har en tendens til å bli signe etter mange års bruk, men klart - dette skifter man så er problemet eliminert.

* Hva rust i karosseri angår, så er det stort sett i brønnen bak hjulhusene bak og karosseriplater rundt frontpartiet som er utsatte. Med andre ord enkle plasser å reparere.

* Registerreim er Mazda's eneste svake motorpunkt, denne MÅ ettersees og skiftes regelmessig.

Bensinforbruket er behagelig lavt, til tross for at det er hele 127 hester tilgjengelig i 2liter motoren. Startvillig, pålitelig og faktisk ganske gøy. Fem trinns manuell gearkasse anbefales. Fire holder, men blir litt traust og kjedelig. Automatkassene til Mazda er noe regelrett dritt, unngå disse.

929 har i tillegg skivebremser på alle fire hjul - en klar fordel.

Det finnes også en todørs sportsvariant av bilen, denne begynner få stor etterspørsel og har en voksende kult-status på gang. Bør ligge i prisklasse 10.000 - 20.000,- http://www.mazda929.de/

Deleprisene er noe høyere på karossdeler, men ellers er alt teknisk likt 4dørs utgaven. Trenger du deler, så mailer du bare meg ;)

Utrolig deilig bil å kjøre, både design og teknologi var langt forut for sin tid. Alt utstyr er stort sett elektrisk, sittekomforten er fremragende, og du får til og med elektrisk justerbare støtdempere som tilpasser seg etter veg og hastighet.

Det er også mulig å få neste generasjon (87-91) 929 til rundt 15.000-20.000. men nå snakker vi om en fire dørs bil på hele 4.88 meter; større enn Mercedes E-klasse og lignende. Har en slik selv, helt fantastisk bil jeg aldri i hele verden selger. Selv om jeg har en veldig mye større motor enn hva vanlig er, så tror jeg at den normale 2.2 er et meget godt alternativ. Men klart, bilen er stor og krever litt plass. http://www.japancars.agava.ru/page/mazdap/929.html

Andre biler jeg vil anbefale?

* Nissan Sunny/Cherry. Definitivt slitesterk, min fars gamle Nissan gikk 700.000 kilometer før den avgikk med rust-døden.

* Volvo 240. Ser ikke akkurat pen ut, kanskje, men tåler det meste. veldig billige deler, og du finner dem over alt.

* Ford Escord 1.3 og 1.6. Helt ok så lenge det IKKE er en brasiliansk eller britisk produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men er ikke Mazda 929 enormt stor?

Vi hadde en 626 en gang, syns den var ganske stor også jeg....

Men det var aldri noen problemer med den.

Liten bil heter vel da 323...

Ellers har Toyota et godt rykte, ja. Har aldri eiet en, og har du stor mann Nala, får han ikke plass i en corolla. det gjør iallefall ikke jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med Suzuki Swift? 8)

Liten, lett og snerten bil. Ikke dyr. Like driftsikker som Toyota. (Han bilgærne mannen i Autofil anbefaler dem som vil ha en bil som aldri stopper, å kjøpe japansk!...)

Den produseres vel ikke lenger, men det finnes sikkert noen "gamle" som selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Sissan: Mnja, mellom 85-87 er dem ikke akkurat små, men heller ikke gigantiske. Synes det er en grei mellomklasse-bil, alt i alt. Men som jeg sier, generasjonen etter - den jeg selv har nå - den krever noe plass. Denne bilen var tilsiktet det amerikanske markedet, og var en luksusflåte (er vel en av få biler i verden som ble standardlevert med et slags lite kjøleskap bak) med de fysiske mål det krever. Så akkurat den utgaven bør man kanskje tenke seg litt om før man skaffer.

En av de andre store fordelene med 85-87 (også kjent som HB) er at sittestillingen gir deg en usedvanlig god utsikt over alle hjørner i bilen. Her kan selv kortvokste og lange mennesker finne seg til rette, i en og samme bil.

Et annet punkt som kanskje er litt viktig; sikkerheten. Min gamle 4dørs sedan (85 mod) ble for noen år siden skadet da en Caravelle svingte ut fra en busslomme og ut rett foran meg. jeg slo Caravellen rammeskeiv, min bil fikk trykket inn støtfanger (det er det de er der for) og ene frontlykten. Med andre ord; min bil kunne kjøre der i fra, Caravellen var skrot.

Swift er en bil som ikke innehar en cm av passiv sikkerhet. Livsfarlig i ulykkes-situasjoner, ingen bil jeg f.eks. ville plassert et barn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt en flott Opel Corsa, den er liten, kjekk og veldig billig i drift. Slike biler har ofte ikke kjørt dødslangt heller, fordi det er typisk bybil og ikke reise hele verden rundt bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Imax: Men biler som har vært brukt til langkjøring er av langt bedre helse enn typiske bybiler.

Bykjøring er drepen på enhver bil, in the long run.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bykjøring er jo drepen ja...da hjelper det ikke at den har gått lite.

Og en liten bil går ikke så langt (km.stand) som en med større motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger, dere! Får se hva det blir til. Skal skrike ut når bilen er kjøpt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har en Toyota Corolla -86, GENIAL bil!!! Betalte 12000 for min, og det er aldri trøbbel med den.....startet til og med i -25 grader, etter å ha stått ubrukt i ei uke, på første forsøk!!!

Hadde adskillig mer trøbbel med min Mazda 929.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi kjøpt bil. Endte opp med en Mazda 323, 86-modell. Betaler 21500 for den, men den var gulle god. Bare gått 95.000 km faktisk. Var et pensjonist som hadde hatt den først, og deretter en familie som hadde brukt den som ekstrabil. De hadde papirer fra et par NAF-tester, begge viste at bilen var i utmerket stand. Inga rust, gode dekk. Håper vi blir å trives med bilen.

Takk for alle tilbakemeldinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...