Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #21 Skrevet 6. august 2009 Det står ikke B12 noen steder på arket, men det heter kanskje noe annet i prøvesammenheng? Jeg ander jo ikke hva mesteaprten av det på arket er... http://www.furst.no/bb/index5.html Cyanocobalamin kan og være er ord for b12.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #22 Skrevet 6. august 2009 Jeg synes også du skal kreve mer utredning når det gjelder stoffskifte, fordi det skal mer enn TSH-verdi til for å si noe sikkert. Har hørt flere si at legen i første (og kanskje andre og tredje) omgang utelukker stoffskifteproblemer, men så viser det seg likevel at det er det som er problemet... Virker som du får noen gode svar her på hva mer som bør utredes. Samtidig har jeg selv erfaring med en stressreaksjon og du trenger definitivt ikke kjenne på forhånd at noe er galt psykisk. Det er et av problemene med stress - man holder hodet over vannet og synes selv at man er sterk selv om man ikke får ro i hodet. Også setter reaksjonene seg i kroppen. De aller fleste av symptomene du beskriver kan godt være pga stress, og det er ikke uvanlig at energiløsheten og utmattelsen varer lenge etter at man har fjernet den opprinnelige stresskilden. Så gi psykologien en sjanse og prøv ut stressmestringsstrategier. Men som sagt, be også om mer oppfølging i forhold til stoffskifte.
Lissi Skrevet 6. august 2009 #23 Skrevet 6. august 2009 Jeg lå på 4 og fikk tyroksin. Jeg var skikkelig dårlig, og om jeg var deg så vil jeg ikke gå sånn over tid å slite på indre organer. Under 2 bør du ikke begynne, men oppi 4 så bør du det!
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #24 Skrevet 6. august 2009 http://www.furst.no/bb/index5.html Cyanocobalamin kan og være er ord for b12. Nei, har ikke den heller. Har sjekket ut de tingene jeg ikke vet hva er for noe nå, og det er ikke målt noe b12. Trodde det var ganske vanlig når man skulle sjekkes ut for å være sliten og sånn? Da får jeg føye den på listen og! Ser forresten av noen andre prøver jeg tok for et år siden, at B12 lå på 170, ref var 160 - 800. Det hørtes ikke særlig høyt ut, men det ligger jo innen referanseverdi? Kan man bli veldig dårlig av å kun mangle b12?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #25 Skrevet 6. august 2009 Nei, har ikke den heller. Har sjekket ut de tingene jeg ikke vet hva er for noe nå, og det er ikke målt noe b12. Trodde det var ganske vanlig når man skulle sjekkes ut for å være sliten og sånn? Da får jeg føye den på listen og! Ser forresten av noen andre prøver jeg tok for et år siden, at B12 lå på 170, ref var 160 - 800. Det hørtes ikke særlig høyt ut, men det ligger jo innen referanseverdi? Kan man bli veldig dårlig av å kun mangle b12? Det var absolutt i lavere skala ja. Og referansenivåer er et gjennomsnitt. Det er ikke umulig at dine normalnivåer er høyere/lavere enn snittet. Selv sliter jeg om jeg ligger i lavere del av normalen på jern og b12, men i følge legen skal jeg være helt fin.
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #26 Skrevet 6. august 2009 Jeg synes også du skal kreve mer utredning når det gjelder stoffskifte, fordi det skal mer enn TSH-verdi til for å si noe sikkert. Har hørt flere si at legen i første (og kanskje andre og tredje) omgang utelukker stoffskifteproblemer, men så viser det seg likevel at det er det som er problemet... Virker som du får noen gode svar her på hva mer som bør utredes. Samtidig har jeg selv erfaring med en stressreaksjon og du trenger definitivt ikke kjenne på forhånd at noe er galt psykisk. Det er et av problemene med stress - man holder hodet over vannet og synes selv at man er sterk selv om man ikke får ro i hodet. Også setter reaksjonene seg i kroppen. De aller fleste av symptomene du beskriver kan godt være pga stress, og det er ikke uvanlig at energiløsheten og utmattelsen varer lenge etter at man har fjernet den opprinnelige stresskilden. Så gi psykologien en sjanse og prøv ut stressmestringsstrategier. Men som sagt, be også om mer oppfølging i forhold til stoffskifte. Jeg begynte å bli sliten i vinter, men da jeg ikke er særlig glad i vinteren, så tenkte jeg sikkert at det bare var litt problemer med mørketid og sånn. Men siden jeg ble sliten, så ble jeg lettere stresset enn vanlig, og så ballet det bare på seg derfra. Jeg er jo normalt en blid og fornøyd person, og har aldri hatt det sånn som jeg har nå. Nå blir jeg fortvila fordi jeg er syk, at jeg ikke klarer og orker noe osv. Og det her er følelser jeg aldri har opplevd før, men disse kom jo ikke i forkant av at jeg ble syk. Jobber i en klesbutikk, så er ikke en veldig stressende jobb. Er jo selvfølgelig noen tider som er mer stressende enn andre, men er jo ikke sånn at jeg jobber 12 timers dager med stress fra ende til annen. Jeg har en kjæreste som jeg er glad i, og vi har vår egen leilighet som vi kjøpte for to år siden. Alt i alt så vil jeg si at jeg har et bra liv, utenom det at jeg er syk nå...
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #27 Skrevet 6. august 2009 Jeg lå på 4 og fikk tyroksin. Jeg var skikkelig dårlig, og om jeg var deg så vil jeg ikke gå sånn over tid å slite på indre organer. Under 2 bør du ikke begynne, men oppi 4 så bør du det! Takk for svar! Har sitti å lest litt om det nå, og ser det er veldig delte meninger om hvorvidt man skal prøve tyroksin ved lave verdier. Noen mener at man må ha TSH på minst 10 først? Leste også, at hvis man prøver, kan man ødelegge noe, sånn at man da får stoffskifteproblemer, og må uansett gå på pillene hele livet? Det har jeg jo ikke noe særlig lyst til... Hvordan var utredningsprosessen for deg? Var det legen som tok iniativ til alt, prøver, medisin, etc? Eller måtte du ta ansvar for å få til ting selv?
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #28 Skrevet 6. august 2009 Det var absolutt i lavere skala ja. Og referansenivåer er et gjennomsnitt. Det er ikke umulig at dine normalnivåer er høyere/lavere enn snittet. Selv sliter jeg om jeg ligger i lavere del av normalen på jern og b12, men i følge legen skal jeg være helt fin. Da skal jeg ihvertfall få tatt den prøven på nytt neste uke! Kan man bare kjøpe b12 tabletter på apoteket, og ta de? Jern sjekket jeg for 2 mnd siden, den lå på 19,7 med ref verdier på 9-34, så den var ihvertfall bra!
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #29 Skrevet 6. august 2009 Da skal jeg ihvertfall få tatt den prøven på nytt neste uke! Kan man bare kjøpe b12 tabletter på apoteket, og ta de? Jern sjekket jeg for 2 mnd siden, den lå på 19,7 med ref verdier på 9-34, så den var ihvertfall bra! Du får kjøpt svake b12 tabletter, og de vil være nok til å forstyrre prøvene, men ikke nok til å bygge opp et lager Med andre ord, blodprøve først, og så b12. Enten på resept, eller snik det over grensen om du har en lege som insisterer på at du må ha under gjennomsnittsverdiene for å merke det.
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #30 Skrevet 6. august 2009 Du får kjøpt svake b12 tabletter, og de vil være nok til å forstyrre prøvene, men ikke nok til å bygge opp et lager Med andre ord, blodprøve først, og så b12. Enten på resept, eller snik det over grensen om du har en lege som insisterer på at du må ha under gjennomsnittsverdiene for å merke det. Ok, takk, da skal jeg ihvertfall vente til etter legetimen med å ta de!
Lissi Skrevet 6. august 2009 #31 Skrevet 6. august 2009 Nei, jeg måtte finne ut det meste selv, men han rekvirete blodprøver. Husk at du kan bli sykere på sikt av å gå med ubehandlet stoffskifteproblemer enn å ta tyroksin. Er ikke så ille som man tror å ta den lille pilla for å gjøre samme jobben som ikke skjoldbruskkjertelen gjør. Det er mye herlige å bli frisk igjen. Jeg har ligget et år på sofaen, nå jobber jeg som butikksjef. At jeg også har kvittet meg med en destruktiv eks har jo gjort utslaget til at jeg er friskere, men anbefale deg å ikke gå sånn for lenge. Lurt å sette seg inn i det selv. Jeg kjenner selv når stoffskifte er på avveie. Har gått på samme dose lenge nå og det er helt ukomplisert.
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #32 Skrevet 6. august 2009 Nei, jeg måtte finne ut det meste selv, men han rekvirete blodprøver. Husk at du kan bli sykere på sikt av å gå med ubehandlet stoffskifteproblemer enn å ta tyroksin. Er ikke så ille som man tror å ta den lille pilla for å gjøre samme jobben som ikke skjoldbruskkjertelen gjør. Det er mye herlige å bli frisk igjen. Jeg har ligget et år på sofaen, nå jobber jeg som butikksjef. At jeg også har kvittet meg med en destruktiv eks har jo gjort utslaget til at jeg er friskere, men anbefale deg å ikke gå sånn for lenge. Lurt å sette seg inn i det selv. Jeg kjenner selv når stoffskifte er på avveie. Har gått på samme dose lenge nå og det er helt ukomplisert. Ja, på en måte "håper" jeg litt på at det er stoffskifteproblemer jeg har, for da kan jeg ta piller og så blir det løst, ihvertfall sånn noenlunde. Og jeg har jo bare lyst å bli frisk igjen, komme meg tilbake på jobb, og tilbake til det normale livet mitt. Er livredd for at det skal vise seg å være ME, eller noe i den duren, som man på en måte ikke kan gjøre noe med... Men nå har jeg ihvertfall fått en del å gå videre med, så da får vi se hvordan det går! Takk for alle gode svar!
Virreliten Skrevet 6. august 2009 #33 Skrevet 6. august 2009 Jeg vil bare minne om at TSH alene KAN være fullstendig verdiløs. En høy TSH kan være helt normalt for noen få, andre igjen har knapt målbar verdi som får legene til å gå i spinn. Mange, lange og vonde historier rundt leger som er helt fokusert på TSH. Den skal måles, men sees i sammenheng med resten av prøvene, spesielt FT3 og FT4, anti-TPO skal også måles. Har du utslag på den er diagnosen knallsikker, da har du en tilstand som over tid effektivt tar knekken på kjertelen din, enten TSH er sånn eller slik. De lærde strides, men det heller mer og mer over til at da skal man på Levaxin først som sist, før man blir ordentlig dårlig og bruker lang tid på å bli bra. Jo kortere tid man har vært syk jo mer vellykket er behandlingen. Sånn helt generelt. 1
Gjest syk Skrevet 7. august 2009 #34 Skrevet 7. august 2009 Jeg vil bare minne om at TSH alene KAN være fullstendig verdiløs. En høy TSH kan være helt normalt for noen få, andre igjen har knapt målbar verdi som får legene til å gå i spinn. Mange, lange og vonde historier rundt leger som er helt fokusert på TSH. Den skal måles, men sees i sammenheng med resten av prøvene, spesielt FT3 og FT4, anti-TPO skal også måles. Har du utslag på den er diagnosen knallsikker, da har du en tilstand som over tid effektivt tar knekken på kjertelen din, enten TSH er sånn eller slik. De lærde strides, men det heller mer og mer over til at da skal man på Levaxin først som sist, før man blir ordentlig dårlig og bruker lang tid på å bli bra. Jo kortere tid man har vært syk jo mer vellykket er behandlingen. Sånn helt generelt. Hva hvis de andre prøvene er helt fine? Vile du anbefale å prøve Levaxin da? Om det kun er TSH som er forhøyet?
Gjest norah Skrevet 7. august 2009 #35 Skrevet 7. august 2009 Jeg vil bare minne om at TSH alene KAN være fullstendig verdiløs. En høy TSH kan være helt normalt for noen få, andre igjen har knapt målbar verdi som får legene til å gå i spinn. Mange, lange og vonde historier rundt leger som er helt fokusert på TSH. Den skal måles, men sees i sammenheng med resten av prøvene, spesielt FT3 og FT4, anti-TPO skal også måles. Har du utslag på den er diagnosen knallsikker, da har du en tilstand som over tid effektivt tar knekken på kjertelen din, enten TSH er sånn eller slik. De lærde strides, men det heller mer og mer over til at da skal man på Levaxin først som sist, før man blir ordentlig dårlig og bruker lang tid på å bli bra. Jo kortere tid man har vært syk jo mer vellykket er behandlingen. Sånn helt generelt. jeg har hatt både høyt og lavt stoffskifte - og har hatt det i snart ti år. glem alt noen sier om å ta ulike kosttilskudd osv. det tar du kun dersom prøver viser at du faktisk mangler dette. først av alt vil jeg si at de symptomene du har, er tegn på mange ulike tilstander - deriblandt depresjon og stoffskifteforstyrrelser. svetting er klassisk for høyt stoffskifte, men du har ingen andre tydelige symptomer på dette. legen din tar helt feil når han sier at det ikke er verdt å følge opp, for noen kan føle seg dårlige på mindre variasjoner innenfor normalområdet. som andre her sier: man må se alle resultatene i sammenheng - tsh kan godt variere dersom t4 er normal og visa versa. MEN DETTE ER VIKTIG: en gjest sier det ikke er "så farlig" å ta medisiner(levaxin) dersom man bare tar litt(forutsatt at man kanskje ikke har lavt stoffskfite). det er helt feil. for det første er det en belastning for hjertet, du får høyere risiko for benskjørhet - og det er svært ubehagelig. i det lange løp får du symptomer på høyt stoffskifte(kraftige fordøyelsesplager/angst/større vektnedgang-++++) tro meg, jeg har prøvd det - og det var helt ufattelig kjipt. jeg ville ikke tatt turen til en endokrinolog helt enda, men bytett fastlege - og bedt om de prøvene som jeg har tatt i fet skrift. i tillegg ville jeg bedt om en ultralyd av skjoldbruksskjertelen for å sjekke etter varme/kalde knuter dersom prøvene ikke viser noe spesielt. jeg fikk selv diagnosen på denne måten da blodprøvene ikke viste noe jevnt hverken høyt eller lavt. men jeg hadde absolutt alle symptomer også da.....hele 14 stk:S DERSOM du får en diagnose, selv bare lett senket stoffskifte, så ville jeg startet med en lav dose levaxin - i tett oppfølging med legen. skulle det vise seg at du ikke har lavt stoffskifte: pris deg lykkelig, og be om videre utredning på vitaminmangler osv. skriv et nytt innlegg når du har fått prøveresultatene da:=)
Gjest hh Skrevet 8. august 2009 #36 Skrevet 8. august 2009 Jeg hadde først for høyt stoffskifte og fikk for lavt etter en operasjon hvor jeg fjernet skjoldbruskkjertelen. Har vært medlem av Thyrodeaforbundet i flere år. Var på en forelesning hvor hun som foreleste snakket om det forbanna normalnivået. Det er generelt og trenger ikke å være ditt normalnivå. Hun oppfordret oss til å ta en blodprøve når vi faktisk følte oss bra. Resultatet var tilnærmnet likt ens eget normalnivå.
Gjest Chiffon Skrevet 9. august 2009 #37 Skrevet 9. august 2009 Jeg ville ikke håpet på stoffskifteproblemer. Ikke alle blir velregulert og ikke alle blir helt bra. For enkelte kan trøttheten og de fleste symptomer henge igjen selv om de er korrekt medisinert. Ikke det, de fleste er det nok enkelt å få regulert, men å håpe på livslang medisinering synes jeg er rart.
Relativista Skrevet 9. august 2009 #38 Skrevet 9. august 2009 Unnskyld, men det er litt for lite kjøtt å jobbe ut ifra her. Slapphet og trøtthet kan være alt mulig rart fra kyssesyken, CMV til addison's og Hashimoto tyreoiditt, som noen mener burde vært testet her med å sjekke antistoffer mot Thyreoperoxidase (tpo --> god ide, folkens). Om du blir fulgt opp om noen uker av legen igjen, så si det at du gleder deg til psykologitimen, si at du fremdeles føler deg slapp, og at noen på et internettforum lurte på om det var noe poeng i å undersøke nærmere i retning av Hashimoto tyreoiditt, subakut skjoldbruskkjertel-underfunksjon, infeksjoner som EBV og CMV osv. Hadde det ikke vært et poeng å undersøke i den retningen selv om du tror det først og fremst er et psykisk problem, også på grunn av de andre symptomene jeg har? Så tråkker du han litt på tærne, men pakker det inn slik at han tåler det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå