Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #1 Skrevet 6. august 2009 Jeg er ei jente på 22 år, som har vært syk i noen måneder. Jeg er bl.a. utrolig sliten, og hadde mistanke om at jeg muligens hadde stoffskifteproblemer. Var hos legen for to måneder siden, og TSH lå på 4,27, normalverdien skal ligge 0.27 - 4,20. Ifølge legen min så var dette så lite utenfor området, at det ikke var noen vits å følge opp videre, han mente heller jeg skulle sjekke med en psykolog (sliter mye med stress, men har ingen psykiske problemer såvidt jeg vet ihvertfall...). TSH lå i fjor høst på 2,9. Jeg har fått time hos psykolog om en måned, men jeg føler at det ikke er der problemet ligger for meg i det hele tatt. Nå har jeg vært sykmeldt i to måneder, og har stresset masse ned, men er ikke bedre i det hele tatt. Eller er jo bedre, men det er jo fordi jeg bare slapper av hele dagen lang, hadde jeg jobbet og gjort alt jeg pleier hadde jeg nok ikke vært mye bedre. Så selv om jeg slapper så mye av og har fjernet masse stress, så er jeg ikke bra. Så jeg lurer fortsatt på om det kan være stoffskiftet mitt som er problemet, da alle symptomene passer så utrolig godt til hvordan jeg har det, men utenom en ting. Den siste tiden har jeg begynt å svette MASSE. Jeg takler ikke varmen, og kan svette så det renner nedover ryggen bare av å gå på butikken. Og dette passer jo ikke inn med lavt stoffskifte, gjør det vel... Noen som har noen gode ideer til hva jeg skal gjøre nå? Hilsen lei og fortvilet
superlady Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Nå er det jo ikke bare TSH som sier noe om stoffskiftet da, men krev å bli henvist til en endokrinolog. Du har rett til en second opinion! Fastleger er litt overivrige med å prakke psykiske problemer på fysisk syke kvinner med diffuse problemer, men om du står på ditt, så kan det godt hende de finner ut av det tilslutt. Gå til psykologen uansett du, kan være kjekt å snakke med noen når man er så sliten.
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #3 Skrevet 6. august 2009 Hei, og takk for svar! Ja har tenkt å ta den psykologtimen uansett, da jeg som sagt er plaget av stress og, og en psykolog kan jo hjelpe meg med stressmestring til den dagen jeg skal tilbake til full fart. Også er det jo uansett greit å bare få det på papiret at det ikke er psyken min som er det store problemet, for jeg er jo ikke deprimert eller noe til vanlig. Må man til endokrinolog for å få påvist stoffskifteproblemer? Virker som om legen min har "bestemt" seg for at det er psykiske problemer jeg sliter med, så tror ikke han har så lyst å videresende meg... Han har jo sett prøveresultatene mine og, og sett at de ligger litt utenfor normalverdiene... Bor på et lite sted så er ikke bare å bytte fastlege heller...
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Man må ikke til endokrinolog for å påvise stoffskifteproblemer. Fastlegen din har sannsynligvis testet flere stoffskiftehormoner samtidig, normalt tas TSH og FT4 samtidig. Dersom TSH er innen normalområdet betyr det sannsynligvis at stoffskiftet ditt er normalt, men lurer du kan du høre med legen hva FT4 svaret er. Vanligvis er TSH høy og FT4 lav ved lavt stoffskite (din lå jo like ved referanseområdet) og TSH ikke målbar og FT4 høt ved for høyt stoffskifte. Når du svetter mye indikerer ikke dette lavt stoffskifte, noe TSH verdien din bekrefter. Det kan godt være stress eller ubehandlet depresjon som gjør at du føler seg utenfor og sliten. Depresjon betyr ikke nødvendigvis at man låser seg inne med triste tanker, det kan være en kroppslig reaksjon på stress som kroppen din setter i gang for å få hvile. Jeg syns du skal gå til psykolog og få hjelp der, selv om du ikke føler det er psykisk, kan det godt være at psyken og stresset slår ut kroppen din, såkalt psykosomatisering. Hvis du ikke føler seg bedre om noen uker kan du be legen din om å ta nye blodprøver. Mange tenker lavt stoffskifte med en gang de føler seg sliten, men hød de færreste er det dette som er problemet.
superlady Skrevet 6. august 2009 #5 Skrevet 6. august 2009 Må man til endokrinolog for å få påvist stoffskifteproblemer? Virker som om legen min har "bestemt" seg for at det er psykiske problemer jeg sliter med, så tror ikke han har så lyst å videresende meg... Han har jo sett prøveresultatene mine og, og sett at de ligger litt utenfor normalverdiene... Bor på et lite sted så er ikke bare å bytte fastlege heller... Mange får påvist stoffskifteproblemer hos fastlegen, fordi for mange er det kun en enkelt liten blodprøve som skal til. Men i tilfeller hvor det er komplisert (og det er det kanskje i ditt tilfelle), så kan en spesialist lese mer av prøvene samlet enn det en fastlege kan. En fastlege bør innse sin begrensning og sende videre der han har mulighet. Jeg ville bare ikke gitt meg om jeg var deg. Blodprøven er ikke helt innenfor normalen, du føler deg ikke frisk. Krev henvisning til spesialist. Si at du skal undersøke psyken også, men ønsker å undersøke andre ting samtidig for du ønsker ikke å være sykemeldt og føler ikke selv at det er psyken det er noe i veien med. Les opp om det du kan. Få kopi av blodprøvene dine og les om TSH, Anti-TPO, T3 og T4. Jo mer du kan slå i bordet med, jo bedre og jo større sannsynlighet for at du får de henvisningene du ønsker deg. Jeg vet at det er slitsomt når du allerede er syk, men dessverre så er det nødvendig i din situasjon og ikke ta legens ord for god fisk.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #6 Skrevet 6. august 2009 Blodprøven er ikke helt innenfor normalen, du føler deg ikke frisk. Nå må du gi deg med å skremme vettet av folk. Blodprøven ligger helt på normalgrensen, og er ikke høy nok til at det er patologisk avvik. Det blir som å si at en infeksjon med CRP på 12 må behandles når øvre verdigrense er 10. Dagsformen kan avgjøre en blodprøve, og 0,07 over høyeste referanseverdi er ikke tegn på sykdom. Det kan godt være andre forhold som liger bak ts sin sykehistorie, vi kjenner henne ikke mer enn hun forteller her. Å forlange og kreve på komme til spsialist har ingenting for seg når det ikke her her problemet ligger. (hun vil heller ikke prioriteres når prøvene er normale) Fastlegen vet nok atskillig bedre enn deg hva som er rett behandling, å gi råd som du gjør her hører ingensteds hjemme. Hvis alle skulle kreve å komme til spsialist hver gang de var uenig med fastlegen ville køene vært ennå mer milelange enn de er i dag, og de som faktisk trenger spsialistbehandling måtte vente pga kverulanter og besserwissere som deg.
superlady Skrevet 6. august 2009 #7 Skrevet 6. august 2009 Nå må du gi deg med å skremme vettet av folk. Blodprøven ligger helt på normalgrensen, og er ikke høy nok til at det er patologisk avvik. Det blir som å si at en infeksjon med CRP på 12 må behandles når øvre verdigrense er 10. Dagsformen kan avgjøre en blodprøve, og 0,07 over høyeste referanseverdi er ikke tegn på sykdom. Det kan godt være andre forhold som liger bak ts sin sykehistorie, vi kjenner henne ikke mer enn hun forteller her. Å forlange og kreve på komme til spsialist har ingenting for seg når det ikke her her problemet ligger. (hun vil heller ikke prioriteres når prøvene er normale) Fastlegen vet nok atskillig bedre enn deg hva som er rett behandling, å gi råd som du gjør her hører ingensteds hjemme. Hvis alle skulle kreve å komme til spsialist hver gang de var uenig med fastlegen ville køene vært ennå mer milelange enn de er i dag, og de som faktisk trenger spsialistbehandling måtte vente pga kverulanter og besserwissere som deg. Jeg var i TS sin situasjon for noen år siden, ble henvist til endokrinolog og jommen viste det seg ikke at jeg hadde lavt stoffskifte allikevel! Så akkurat her har jeg litt erfaring føler jeg... 1
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #8 Skrevet 6. august 2009 TS her... Som sagt i første innlegg, så er jeg jo ordentlig syk. Har nå vært sykmeldt i to måneder, uten at noenting har blitt gjort fra fastlegen sin side, utover de prøvene for to måneder siden + henvisning til psykolog. Og det er enda en måned til jeg får første timen der. Er hos fastlegen annenhver uke, han spør om det har hjulpet å slappe av, jeg sier nei, og han skriver sykmelding for to uker til. Hadde det vært psykisk, så hadde jeg vel i det minste vært ekstra nedstemt, etc før jeg ble syk? Det begynte med at jeg ble sliten, og siden jeg var så sliten ble jeg mye mer stresset enn vanlig, og så ballet det bare på seg. I tillegg har jeg mye klassiske stoffskifte symptomer som tørr hud, håravfall, mageproblemer, konsentrasjonsproblemer osv. Jeg aner ikke om det er stoffskiftet mitt som gjør dette, men det passer ihvertfall godt inn, i tillegg til at prøvene var litt utenfor normalverdien. Jeg føler at alt bare står på stedet hvil, ett eller annet feiler det meg, og jeg vil bare finne ut hva det er så det kan bli fikset, og jeg kan gå videre med livet mitt. Siden jeg er så sliten er jeg minimalt sosial, ikke på jobb, og jeg begynner å bli frustrert og deppa på grunn av det her, det er ikke sånn jeg ønsker at livet mitt skal være. Jeg skal tilbake i neste uke så da skal jeg ta han litt fatt og si at noe mer må gjøres, jeg kan jo ikke fortsette å gå sånn her.... Så jeg lurer litt på hvordan jeg kan gjøre det, hva burde jeg si, osv, for han er bare interessert i å sykmelde meg videre, og ikke gjøre noe med problemet.
Virreliten Skrevet 6. august 2009 #9 Skrevet 6. august 2009 Jeg har masse erfaring, men du trenger flere tall: FT3, FT4, TSH, jern, ferritin, B12 og helst noen til. Hvis FT4 er lav normal og TSH høy normal er det typisk for lavt stoffskifte. Det er viktig at du også har normalområdene for det laboratoriet som har analysert prøvene, siden de varierer fra sted til sted. Aker sykehus har en øvre grense for TSH på 3,5, i Tyskland har de dumpet den til under 3. Typisk følger det også med lavt ferritin, ofte for lav B12, og tomme jernlagre for lite b-er kan gi de samme symptomene. Så får man altså gjerne flere ting lesset på seg. Og jo, svetting kan også være en del av det, samtidig som man blir frossen og var for både varme og kulde. At legen din ikke er villig til å diskutere dette med deg, men har "bestemt" seg gjør det lite fruktbart å fortsette der. Jeg ville bedt om en second opinion, det trenger ikke være spesialist, og ikke gi deg.
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #10 Skrevet 6. august 2009 Takk skal du ha superlady, skal prøve å høre om henvisning til endikrinolog i hvertfall! Regner med at det er ventetider der og, er derfor jeg vil komme i gang med ting snart!
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #11 Skrevet 6. august 2009 Jeg har masse erfaring, men du trenger flere tall: FT3, FT4, TSH, jern, ferritin, B12 og helst noen til. Hvis FT4 er lav normal og TSH høy normal er det typisk for lavt stoffskifte. Det er viktig at du også har normalområdene for det laboratoriet som har analysert prøvene, siden de varierer fra sted til sted. Aker sykehus har en øvre grense for TSH på 3,5, i Tyskland har de dumpet den til under 3. Typisk følger det også med lavt ferritin, ofte for lav B12, og tomme jernlagre for lite b-er kan gi de samme symptomene. Så får man altså gjerne flere ting lesset på seg. Og jo, svetting kan også være en del av det, samtidig som man blir frossen og var for både varme og kulde. At legen din ikke er villig til å diskutere dette med deg, men har "bestemt" seg gjør det lite fruktbart å fortsette der. Jeg ville bedt om en second opinion, det trenger ikke være spesialist, og ikke gi deg. Hei og takk for svar! Har funnet de forrige prøvene mine nå, det var ikke alle du sa som sto der bare disse: Ferritin 46 (ref 10 - 167) Jern 19.7 (ref 9 - 34) Fritt T3 4.9 (ref 4 - 6,8) Alle disse er jo normale, var tatt en del andre prøver og, men alt lå innenfor normalen. Problemet er bare at jeg ikke aner hverm jeg skal be om en second opinion, for jeg bor på et lite sted og det er ikke så mange leger rundt her. Og så føler jeg at det blir slitsomt å begynne å bytte lege midt oppi alt det her, selv om jeg kanskje burde. Skal ihvertfall sjekke med han neste uke, og prøve å stå litt mer på krava! Takk for svar!
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #13 Skrevet 6. august 2009 Er b12 skjekket? Det står ikke B12 noen steder på arket, men det heter kanskje noe annet i prøvesammenheng? Jeg ander jo ikke hva mesteaprten av det på arket er...
Virreliten Skrevet 6. august 2009 #14 Skrevet 6. august 2009 Se en gang til etter FT4, evt. tyroksin, fritt. Og anti-TPO. De andre prøvene ser fine ut, og kan indikere at du ikke har gått så lenge med dette (lenge=mer enn ett år eller to). HVIS det viser seg at det er stoffskiftet ditt som har skylda er det bedre jo tidligere du får behandling, du slipper masse styr og plager, og oftest virker standard behandling helt utmerket ganske raskt. For vurdering av en lege til kan det jo gå an å ringe en i akseptabel reiseavstand for et par besøk, og si det som det er. Det koster litt mer, men kan være verdt det hvis det sparer deg måneder med sykemelding og plager.
Gjest thyreoideapasienten Skrevet 6. august 2009 #15 Skrevet 6. august 2009 Nå må du gi deg med å skremme vettet av folk. Blodprøven ligger helt på normalgrensen, og er ikke høy nok til at det er patologisk avvik. Det blir som å si at en infeksjon med CRP på 12 må behandles når øvre verdigrense er 10. Dagsformen kan avgjøre en blodprøve, og 0,07 over høyeste referanseverdi er ikke tegn på sykdom. Det kan godt være andre forhold som liger bak ts sin sykehistorie, vi kjenner henne ikke mer enn hun forteller her. Å forlange og kreve på komme til spsialist har ingenting for seg når det ikke her her problemet ligger. (hun vil heller ikke prioriteres når prøvene er normale) Fastlegen vet nok atskillig bedre enn deg hva som er rett behandling, å gi råd som du gjør her hører ingensteds hjemme. Hvis alle skulle kreve å komme til spsialist hver gang de var uenig med fastlegen ville køene vært ennå mer milelange enn de er i dag, og de som faktisk trenger spsialistbehandling måtte vente pga kverulanter og besserwissere som deg. Du har tydeligvis ikke mye greie på stoffskifte. TS har en TSH som er utenfor normalområdet, og i tillegg har hun mange symptomer på lavt stoffskifte. Da er muligheten for at hun faktisk har lavt stoffskifte svært stor, og hun bør tilbys prøvebehandling med Levaxin. Som en under meg har skrevet har aker satt grensen ved 3,5 nå og dette er det en grunn til. Altfor mange stoffskiftesyke blir avspist med at de ikke er syke når de har en TSH i øvre normalområdet, selv om de helt klart har lavt stoffskifte. En gammel professor fortalte om dengang han startet som lege. Da hadde man ikke disse flotte prøvene som vi har idag, men måtte stole på den kliniske vurderingen. Idag ser legene kun på blodprøvene, men hører lite og ser enda mindre på pasienten foran seg. Da går man glipp av veldig mye informasjon. Dessuten er det slik at hvis kartet og terrenget ikke stemmeroverens, må man følge terrenget. I dette tilfellet symptomene. Jeg hadde en flott lege som hørte hva jeg sa den gang jeg ble syk, så på hvordan jeg så ut, og lot meg starte prøvebehandling, selv om verdiene mine ikke var over normalområdet. Jeg hadde helt klart lavt stoffskifte, viste de utvidete prøvene i etterkant, og det var helt riktig å starte behandling, men en annen lege ville antagelig ha avvist meg. Heldigvis for meg hadde jeg en lege som ikke kun så på tallene, for det viste seg nemlig at jeg hadde kreft i skjoldbrukskjertelen. Til TS: Ferritinprøven din er noe lav etter min mening, mens de andre prøvene er greie. Nå er det slik at det gjerne er et etterslep på Ft3 og Ft4, slik at disse gjerne synker mer ettersom tiden går. Jeg synes du skal kreve å få tatt en prøve som heter anti-TPO. Dette er en prøve som indikerer om kjertelen din brytes ned. Hvis du ikke får hjelp av fastlegen din, bør du vurdere om du har råd til privat lege. Jeg kan varmt anbefale Balderklinikken, men det er dyrt der. Ellers kan du be psykologen om hjelp. De er etterhvert blitt flinke til å sjekke om det kan være lavt stoffskifte, når det kommer inn nye pasienter. 1
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #16 Skrevet 6. august 2009 Se en gang til etter FT4, evt. tyroksin, fritt. Og anti-TPO. De andre prøvene ser fine ut, og kan indikere at du ikke har gått så lenge med dette (lenge=mer enn ett år eller to). HVIS det viser seg at det er stoffskiftet ditt som har skylda er det bedre jo tidligere du får behandling, du slipper masse styr og plager, og oftest virker standard behandling helt utmerket ganske raskt. For vurdering av en lege til kan det jo gå an å ringe en i akseptabel reiseavstand for et par besøk, og si det som det er. Det koster litt mer, men kan være verdt det hvis det sparer deg måneder med sykemelding og plager. Nei, det er ingen av de på arket jeg har fått utlevert. Ja jeg må vel nesten det om jeg fortsatt ikke får noe mer respons, kan jo ikke gå sånn her i alle evigheter...
Gjest syk Skrevet 6. august 2009 #17 Skrevet 6. august 2009 Til TS: Ferritinprøven din er noe lav etter min mening, mens de andre prøvene er greie. Nå er det slik at det gjerne er et etterslep på Ft3 og Ft4, slik at disse gjerne synker mer ettersom tiden går. Jeg synes du skal kreve å få tatt en prøve som heter anti-TPO. Dette er en prøve som indikerer om kjertelen din brytes ned. Hvis du ikke får hjelp av fastlegen din, bør du vurdere om du har råd til privat lege. Jeg kan varmt anbefale Balderklinikken, men det er dyrt der. Ellers kan du be psykologen om hjelp. De er etterhvert blitt flinke til å sjekke om det kan være lavt stoffskifte, når det kommer inn nye pasienter. Hei, og takk for svar! Ok, så da burde jeg også be om å ta ferritin og TSH på nytt? Siden disse prøvene er to mnd gamle, så burde de kanskje ha forverret seg litt og, hvis det er dette som er problemet...? Skal skrive ned de andre du foreslår, og be han ta disse prøvene og! Er ikke så mye private legeklinikker i mitt område, og føler det blir litt langt å dra til Oslo bare fordi jeg har en mistanke om at det kan være stoffskifteproblemer... Om det ikke blir noe bedring, hverken av formen eller av legen, så får jeg heller vurdere det da. Men takk for svar!
superlady Skrevet 6. august 2009 #18 Skrevet 6. august 2009 Bare husk at dersom du får en henvisning til en endokrinolog, så be om en privat som har avtale med det offentlige. Bl.a. er det noen på Spesialistsenteret Pilestredet Park (Oslo). Aker Sykehus anbefales ikke, da de har lange ventelister og plutselig kan avvise deg allikevel om de har for mye å gjøre (sa legen min til meg og siden har jeg hørt flere andre si det samme).
Gjest Chiffon Skrevet 6. august 2009 #19 Skrevet 6. august 2009 Bare husk at dersom du får en henvisning til en endokrinolog, så be om en privat som har avtale med det offentlige. Bl.a. er det noen på Spesialistsenteret Pilestredet Park (Oslo). Aker Sykehus anbefales ikke, da de har lange ventelister og plutselig kan avvise deg allikevel om de har for mye å gjøre (sa legen min til meg og siden har jeg hørt flere andre si det samme). Om man bør utenfor Oslo, som jo mange gjør, må man bare ta til takke med den ene endokrinologen som finnes. Om man da ikke vil ta fly til nestemann
superlady Skrevet 6. august 2009 #20 Skrevet 6. august 2009 Om man bør utenfor Oslo, som jo mange gjør, må man bare ta til takke med den ene endokrinologen som finnes. Om man da ikke vil ta fly til nestemann Om du leser noen få innlegg over, så kan man kanskje lett få inntrykk av at Oslo i det minste er nærmeste by for videre utredning...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå