Gå til innhold

13-årig "dagmamma"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorvidt jeg har barn kan du da vel ikke uttale deg om i det hele tatt!

Men dette har ingeting med alder på den som arbeider å gjøre, og er ikke noe svar på spørsmålet mitt.

Skjønner godt at dette er mye penger og det er derfor jeg sier at jeg tar utgangspunkt i min erfaring, et regnestykke basert på min timelønn fra da jeg var 13 år og barnevakt.. Aner ingenting om lønnen til en vanlig dagmamma, har aldri jobbet som det.

Jeg ville også tatt mer hensyn til innsats enn til alder. Og jeg ville aldri gitt en 13-åring eneansvar for mine to barn under skolealder hele dagen, men det er en annen diskusjon.

Men å være barnevakt noen timer en dag i ny og ne, ansees som en tjeneste, og dermed ikke så rart at det betales litt ekstra. Når det gjelder en person med en jobb, så blir det noe helt annet. Dagmammaer tjener ikke så mye som du foreslår, så det blir dermed helt urmielig at en på 13 skal det. Og ja, alder har noe å si. Det er en grunn til at mindreårige har mye mindre lønn enn de over, ifølge tariffen. Tariffen er på rundt 88-90 kr i timen for de under 18 år, mens for dem over, er vel tariffen (minstetariffen?) 119 kr. timen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes 2-300 kr dagen hørtes mer enn nok ut jeg. Det er jo det de fleste voksne dagmammaer får, og jeg synes i alle fall ikke en trettenåring burde tjene mer enn en voksen. Ja, det er en ansvarsfull jobb, men en normalt ansvarsfull trettenåring klarer det fint når det er snakk om så store barn. Det er jo ikke bleieunger på 1-2 år det er snakk om her, da ville saken stilt seg annerledes. Med 5-6-åringer er det jo "bare" å passe på, de greier jo det meste selv. Klart ting kan skje, men regner med det er naboer i nærheten og telefoner tilgjengelig hvis ulykken er ute. Synes ikke en trettenåring er for ung til en slik jobb. Tror tvert i mot det kan være sunt, tenker trettenåringen vokser mye på de to ukene jeg :)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

200 kr dagen synes jeg er passe. Barnevakt for naboen er ikke en ordentlig jobb, og det er heller ikke meningen at det skal være det. Jeg vil heller se på det som en vennetjeneste mot at man får litt lommepenger. 200 kr dagen blir 1000 kr i uka, dvs mer enn nok for en trettenåring. Jeg ser ikke noe problemer med at trettenåringen passer to jenter på 5,5 år en kort periode. Det er jo bare snakk om to uker. Mest sannsynlig er denne trettenåringen mer oppmerksom enn foreldrene eller noen andre voksne noen gang kommer til å være.

Gjest Smaragd
Skrevet

Hvordan gikk dette her?

Ble dere enige om lønn? :)

*lurer*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...