Gå til innhold

13-årig "dagmamma"

Fremhevede innlegg

Skrevet
En 13 åring som skal jobbe fra kl 07.30-16.00 ?

Hvilke barneskole er det dere har ? Min 13 åring går på skole i den tiden :klø:

Slik jeg skjønte ts var dette i ukene før skolen begynner igjen.

Det er stort ansvar for en trettenåring å passe to førsteklassinger, men om jeg kjente trettenåringen kunne jeg nok ha latt henne få jobben. En to- eller fireåring hadde ikke vært aktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Min 13-årige datter passer to nabojenter på 5,5 år, som ikke ville begynne i barnehagen etter ferien med foreldrene. De skal begynne på skolen til høsten. Spørsmålet kom i dag fra foreldrene: hvor mye skal vi betale henne? Hun drar dit om morgenen, passer dem fra kl. 07.30-16.00, sørger for mat, klær, trøst, aktivisering, turer ut osv. Hva er passe lønn?

For det første, så overlater man ikke disse to barna ti en 13 åring i så lang tid. Hun skal ha ansvaret for alt.....nei,nei hadde jeg sagt til foreldrene om jeg var 13 åringens mor. <<<<<en 13 åring har heller ikke lov å jobbe så lenge

Skrevet
Da jeg trillet mine to små tremenninger på den alderen, fikk jeg 200,- for 3 timer.

Dette er jo litt mer arbeid og lengre dager, faktik 8,5 timers dag. Jeg ville sagt 750- 1000,- dagen jeg, selv om det er MYE for en 13åring å tjene.

med 1000 kr dagen, så blir det 20.000 i mnd med 5 dagers uke.

dette viser nivået her inne enkelte ganger....herregud...

for det første overlater man ikke to barn til en så ung jente, men så kommer du med råd med 20.000 i mnd..........

visvas

Skrevet
Si et sted mellom 80 og 110 kr timen da.

Men synes absolutt at hu skal tjene på det!!!

Som barnevakt tjente jeg 30 kr t.

Men dette er jo 2 + at det er mer "våken tid"

Prøv å spør hu å, hva hu synes det er verdt. 1000 kr dagen er litt mye eller?

Fagarbeider lønn det:p

110 i t er faktisk 18.700 i mnd om hun jobber mandag til fredag.

Er du virkelig seriøs?

Antagelig har solen varmet deg litt for mye i dag.

er du klar over hva en voksen dagmamma får?

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg har den oppfatning av at det er sunt for ungdom å jobbe litt. Synes kanskje det var litt mange timer, og at det er mange dager, men går ut i fra at trådstarter og foreldrene til barna har snakket litt om dette. Jeg har selv en datter på tretten år, og hun kunne gjerne ha passet to jenter på 5,5 år, men tviler på at hun hadde orket det i 8,5 timer hver dag frem til skolestart. Har ingenting i mot at datteren min hadde jobbet hver dag, men ikke så mange timer.

Her er forøvrig en tråd om lønn til trettenåring.

Skrevet
Min 13-årige datter passer to nabojenter på 5,5 år, som ikke ville begynne i barnehagen etter ferien med foreldrene. De skal begynne på skolen til høsten. Spørsmålet kom i dag fra foreldrene: hvor mye skal vi betale henne? Hun drar dit om morgenen, passer dem fra kl. 07.30-16.00, sørger for mat, klær, trøst, aktivisering, turer ut osv. Hva er passe lønn?

Først av alt synes jeg at det er snakk om en utrolig flink og ansvarsbevisst 13-åring! Dere har all grunn til å være stolte!

Når så er sagt, er det med lønna litt vanskelig. Hvis du regner ut fra timelønna, burde jo totalen for en full dags jobb (i forhold til kveldsjobb) være 7-800 kroner. Men det er jo helt sprøtt, også med tanke på voksne dagmammaer. I tillegg kommer det at jentene som passes er ganske store og selvgående, og at en 13-åring ikke kan få andre typer jobb enn å gå med avisen.

Hvis det er snakk om de to første ukene i august, så er det i alt ti arbeidsdager. Jeg ville foreslått at lønna var 3000 kroner i alt for de to ukene. Det er mye penger for en 13-åring, så hun blir sikkert fornøyd- særlig hvis hun liker jobben og synes det er en grei måte å tilbringe ferien på (hvis jentene idoliserer henne og følger etter henne på alt hun gjør, og det gjør nok småjenter med en "stor" barnevakt :ler: )

Skrevet
Der kommer et aspekt av samfunnet jeg ikke skjønner: Hvorfor skal alder påvirke lønnen egnetlig? Teller ikke innsatsen mer?

men ja, som sagt, det er mye penger. Jeg tar bare utgangspunkt i min "timebetaling" fra da jeg var barnevakt og slikt jeg...

Selvfølgelig skal det være forskjell på lønn pga alder. Du mener vel ikke at en som er 13 skal ha samme lønn som en på 35?

senere i arblivet når du har passert 18,så erdet ikke alder som avgjør,men hvor mange år deu har i yrket. Om du da er 19 eller 40,så er det samme lønm,men ansenitet spiller inn

Skrevet

Hva om noe skulle skje med ungene mens de er på jobb, har hun noen som kan komme og hjelpe henne? Syns 8 timer er lenge å jobbe for en 13-åring hver dag, selv om det er frivillig må jeg si at disse foreldrene har vært heldige med ordningen sin og bør betale henne i alle fall 3000,- for de to ukene.

Skrevet

Her i Norge er det hvertfall sommerferie, vet ikke hvor i verden du bor...

Skrevet

Man må ta hensyn til at barnepasseren er 13 år. Jeg jobber i barnehage som assistent og har 1000kr dagen før skatt, så det blir altfor mye for en 13-åring synes jeg.

Litt vanskelig i og med at hun skal passe barna så lenge, for da fortjener hun litt lønn, men det må ikke bli for mye siden det ikke er noe hun betaler skatt av.

Jeg synes 3000kr høres bra ut, og som noen sier så er det mye penger for en på hennes alder.

Skrevet
Man må ta hensyn til at barnepasseren er 13 år. Jeg jobber i barnehage som assistent og har 1000kr dagen før skatt, så det blir altfor mye for en 13-åring synes jeg.

Litt vanskelig i og med at hun skal passe barna så lenge, for da fortjener hun litt lønn, men det må ikke bli for mye siden det ikke er noe hun betaler skatt av.

Jeg synes 3000kr høres bra ut, og som noen sier så er det mye penger for en på hennes alder.

Tusen takk for mange gode innspill!

3000 kr høres akkurat "passe" ut. Det er 300 kr dagen, 1500 kr i uka.

For de som lurer, så passer hun ungene denne uka og neste uke, før de skal begynne på skolen 17. august. Hun er pliktoppfyllende og har klart "barnetekke", ser at ungene trekkes mot henne og både de og hun trives i hverandres selskap. Hun er selvfølgelig vant med å passe barn, og tvillingene kjenner henne godt.

Ja, det er mye ansvar for henne. Heldigvis jobber begge foreldrene bare 5 min. kjøring herfra, og det finnes også besteforeldre ikke langt unna. Men ungene ville heller bli passet av vår datter, enn av besteforeldrene. Og disse første tre dagene har gått superflott!

Skrevet

Regner med at dette er frem til skolen starter om ett par uker. Det står ganske tydelig at det gjelder frem til barna begynner på skolen.

Gjest Gjest_Tuppelure_*
Skrevet
Ingen andre enn meg som synes at 7,5 timers arbeidsdag med å passe to små barn alene (med det enorme ansvaret det innebærer) er mye for en 13-åring?

Jeg syns også det høres mye ut!

Først av alt synes jeg at det er snakk om en utrolig flink og ansvarsbevisst 13-åring! Dere har all grunn til å være stolte!

Når så er sagt, er det med lønna litt vanskelig. Hvis du regner ut fra timelønna, burde jo totalen for en full dags jobb (i forhold til kveldsjobb) være 7-800 kroner. Men det er jo helt sprøtt, også med tanke på voksne dagmammaer. I tillegg kommer det at jentene som passes er ganske store og selvgående, og at en 13-åring ikke kan få andre typer jobb enn å gå med avisen.

Hvis det er snakk om de to første ukene i august, så er det i alt ti arbeidsdager. Jeg ville foreslått at lønna var 3000 kroner i alt for de to ukene. Det er mye penger for en 13-åring, så hun blir sikkert fornøyd- særlig hvis hun liker jobben og synes det er en grei måte å tilbringe ferien på (hvis jentene idoliserer henne og følger etter henne på alt hun gjør, og det gjør nok småjenter med en "stor" barnevakt :ler: )

Søsteren min er også dagmamma for tiden, hun får kr 1000 per uke...

Skrevet
Ingen andre enn meg som synes at 7,5 timers arbeidsdag med å passe to små barn alene (med det enorme ansvaret det innebærer) er mye for en 13-åring?

endelig reagerte flere på det der og ikke bare jeg....

Skrevet

Jeg syns hun burde få 4-500 kr dagen, da har hun ca 2500 kr uka. Det er latterlig mye penger for en 13 åring, men hun fortjener såpass.

Skrevet

Helt enig med de to over.

Alt for stort ansvar for en 13-åring å passe på to små barn.

Synes det er rart at dere som foreldre ikke ser det....

Tror nok heller ikke jeg ville latt en 13-åring passe datteren min så mange timer i løpet av en dag.

Det er mye som kan skje på 7,5 time.

Skrevet
endelig reagerte flere på det der og ikke bare jeg....

Jeg gidder ikke lese hele tråden, men det dreier seg vel ikke om så veldig mange ukene? Slik jeg forsto det så var det bare noen få uker før skolestart. Om hun jobber noen timer hver dag før skolen begynner så ser ikke jeg problemet.

Noe annet er at jeg slett ikke ville en 13 åring til å passe to unger så lenge, som sagt over; det er mye som kan skje..

Skrevet
Jeg gidder ikke lese hele tråden, men det dreier seg vel ikke om så veldig mange ukene? Slik jeg forsto det så var det bare noen få uker før skolestart. Om hun jobber noen timer hver dag før skolen begynner så ser ikke jeg problemet.

Noe annet er at jeg slett ikke ville en 13 åring til å passe to unger så lenge, som sagt over; det er mye som kan skje..

Det er snakk om hver dag i 14 dager, 7.30 - 16.00.

Skrevet

To uker er ikke så mye, syns det er greit jeg. Hun har vel fri i helgene. Når det gjelder typen arbeid syns jeg det er for kmye, ikke med timene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...