Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Min 13-årige datter passer to nabojenter på 5,5 år, som ikke ville begynne i barnehagen etter ferien med foreldrene. De skal begynne på skolen til høsten. Spørsmålet kom i dag fra foreldrene: hvor mye skal vi betale henne? Hun drar dit om morgenen, passer dem fra kl. 07.30-16.00, sørger for mat, klær, trøst, aktivisering, turer ut osv. Hva er passe lønn?
Gjest D-shol Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Da jeg trillet mine to små tremenninger på den alderen, fikk jeg 200,- for 3 timer. Dette er jo litt mer arbeid og lengre dager, faktik 8,5 timers dag. Jeg ville sagt 750- 1000,- dagen jeg, selv om det er MYE for en 13åring å tjene.
ofelia Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Da jeg trillet mine to små tremenninger på den alderen, fikk jeg 200,- for 3 timer. Dette er jo litt mer arbeid og lengre dager, faktik 8,5 timers dag. Jeg ville sagt 750- 1000,- dagen jeg, selv om det er MYE for en 13åring å tjene. 750-1000 kroner dagen er mer enn en assistent i barnehage tjener!!!
Gjest Gjest Lærling i bhg Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Si et sted mellom 80 og 110 kr timen da. Men synes absolutt at hu skal tjene på det!!! Som barnevakt tjente jeg 30 kr t. Men dette er jo 2 + at det er mer "våken tid" Prøv å spør hu å, hva hu synes det er verdt. 1000 kr dagen er litt mye eller? Fagarbeider lønn det:p
Gjest D-shol Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 750-1000 kroner dagen er mer enn en assistent i barnehage tjener!!! Seriøst?!? Tjener de mindre enn 100,-/timen
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 Dette er jo litt mer arbeid og lengre dager, faktik 8,5 timers dag. Jeg ville sagt 750- 1000,- dagen jeg, selv om det er MYE for en 13åring å tjene. Mye for en 13 åring å tjene??? Mener du seriøst at en skal betale en 13 år gammel unge 750-1000 kr dagen for å passe unger? Det er ikke engang sikkert en av foreldrene har så mye i inntekt selv.
Gjest ts Skrevet 5. august 2009 #7 Skrevet 5. august 2009 Husk at jenta er bare 13 år! Ser for meg at hun ikke vil ha andre jobber senere i livet, fordi hun ikke når opp lønnsmessig. Når hun passer dem på kveldstid, så får hun 300 kr for en hel kveld, men da sover de jo etter kl 20-21, så det er jo et annet ansvar nå.
Gjest D-shol Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 (endret) Mye for en 13 åring å tjene??? Mener du seriøst at en skal betale en 13 år gammel unge 750-1000 kr dagen for å passe unger? Det er ikke engang sikkert en av foreldrene har så mye i inntekt selv. Der kommer et aspekt av samfunnet jeg ikke skjønner: Hvorfor skal alder påvirke lønnen egnetlig? Teller ikke innsatsen mer? men ja, som sagt, det er mye penger. Jeg tar bare utgangspunkt i min "timebetaling" fra da jeg var barnevakt og slikt jeg... Endret 5. august 2009 av D-shol
ofelia Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Seriøst?!? Tjener de mindre enn 100,-/timen Etter skatt iallefall.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 5. august 2009 #10 Skrevet 5. august 2009 Der kommer et aspekt av samfunnet jeg ikke skjønner: Hvorfor skal alder påvirke lønnen egnetlig? Teller ikke innsatsen mer? Nå har ikke du barn (enda ) Men tenk deg at du har barn, har en lønn på 25000 kr/mnd brutto. Hadde du villet betalt en unge på 13 år 20000 kr/mnd for å passe ungen(e)? Når ingen andre unger eller voksne dagmammaer har i nærheten av den lønnen for å passe unger?
Gjest D-shol Skrevet 5. august 2009 #11 Skrevet 5. august 2009 (endret) Nå har ikke du barn (enda ) Men tenk deg at du har barn, har en lønn på 25000 kr/mnd brutto. Hadde du villet betalt en unge på 13 år 20000 kr/mnd for å passe ungen(e)? Når ingen andre unger eller voksne dagmammaer har i nærheten av den lønnen for å passe unger? Hvorvidt jeg har barn kan du da vel ikke uttale deg om i det hele tatt! Men dette har ingeting med alder på den som arbeider å gjøre, og er ikke noe svar på spørsmålet mitt. Skjønner godt at dette er mye penger og det er derfor jeg sier at jeg tar utgangspunkt i min erfaring, et regnestykke basert på min timelønn fra da jeg var 13 år og barnevakt.. Aner ingenting om lønnen til en vanlig dagmamma, har aldri jobbet som det. Jeg ville også tatt mer hensyn til innsats enn til alder. Og jeg ville aldri gitt en 13-åring eneansvar for mine to barn under skolealder hele dagen, men det er en annen diskusjon. Endret 5. august 2009 av D-shol
Gjest Smaragd Skrevet 5. august 2009 #12 Skrevet 5. august 2009 Jeg passet to barn da jeg var rundt 15 år. en på 3 år og en på 5-6 år Jeg hadde dem hver dag i fire uker i ca 6 timer pr dag. Lagde ofte også middag til moren kom hjem. Minsten hadde også astma, og måtte medisineres i løpet av dagen. Jeg husker ikke hva timelønnen var, men husker totalsummen vart 3005 kroner Jeg syns det var mye, selv om det var mye arbeid. (Dette er nå 14 år siden.) 30 t i uka x 4 = 120. 3005 / 120 = 25 kr i timen. Må huske på at dette var uten skatt, og at jeg valgte selv om jeg ville ta det eller ikke. Får datteren din 50 kr/t, så er det MYE for en 13 åring! 37,5 x 50 = 1875kr i uka. på to uker er hun plutselig nesten 4000 kr rikere!
Myrthel Skrevet 5. august 2009 #13 Skrevet 5. august 2009 Da jeg trillet mine to små tremenninger på den alderen, fikk jeg 200,- for 3 timer. Dette er jo litt mer arbeid og lengre dager, faktik 8,5 timers dag. Jeg ville sagt 750- 1000,- dagen jeg, selv om det er MYE for en 13åring å tjene. Hvis du har barn og bor i nærheten av meg.... stiller jeg gjerne opp som dagmamma for deg... Her jeg bor er det vanlig å betale voksne dagmamma`r rundt 200 kr DAGEN... (Jeg vet om noen som tar helt ned i 170 kr dagen også....)Jeg har vært litt dagmamma for venner i perioder, men kun fordi jeg selv er hjemmeværende og liker å ha småtasser rundt meg;-)(for man tjener ingenting) Det er et stort ansvar, og mye jobb, men altså ikke noe betalt. Jeg tok rundt 300 kr dagen, litt utifra ungen og da måtte de ha med mat og drikke til barnet. Det er mer en jobb man gjør for å "være snill" enn å tjene litt...
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #14 Skrevet 5. august 2009 Min 13-årige datter passer to nabojenter på 5,5 år, som ikke ville begynne i barnehagen etter ferien med foreldrene. De skal begynne på skolen til høsten. Spørsmålet kom i dag fra foreldrene: hvor mye skal vi betale henne? Hun drar dit om morgenen, passer dem fra kl. 07.30-16.00, sørger for mat, klær, trøst, aktivisering, turer ut osv. Hva er passe lønn? En 13 åring som skal jobbe fra kl 07.30-16.00 ? Hvilke barneskole er det dere har ? Min 13 åring går på skole i den tiden :klø: Uansett... Jeg var dagmamma for en del år tilbake, er voksen jeg da. Da fikk jeg ca 3000,-kr i mnd pr barn. (Passet 3 barn på rundt 1 år) Passet de fra ca 7.00 til 16.oo (kom litt an på køen fra jobb) Det dekket frokost og lunsj til ungene. Bleier, klær osv holdt foreldrene selv, selvfølgelig.
Gjest salma Skrevet 5. august 2009 #15 Skrevet 5. august 2009 Tillater meg en liten off-topic: Jeg syns du har en flott og ansvarsfull 13-åring, som heller vil tjene penger og gjør MYE jobb for å oppnå det, når hun kunne ligget på stranda hele dagen og hatt fri. Lister meg ut igjen....
Norbertine Skrevet 5. august 2009 #16 Skrevet 5. august 2009 Når hun får 300 kr for å passe de på kveldstid med færre timer og mindre ansvar, så bør man vel gå litt opp fra det. 400-500 kr burde vel være greit?
Myrthel Skrevet 5. august 2009 #17 Skrevet 5. august 2009 Nå må jeg bare legge til at mitt priseksempel på gjennomsnittlig 200 kr dagen, gjalt for 1 barn.. Men det pleier ikke å være mange kronene mer, for å ha f.eks søsken. Itillegg er lønna ofte lavere, når barna er så store som de TS beskriver. Det er mye mer jobb med en liten tass, som ikke spiser selv, og som man skifter bleier på. Unger på 5,5 år klarer jo det meste selv, så det blir mer å "bare" være der og se etter.
Gjest Chiffon Skrevet 5. august 2009 #18 Skrevet 5. august 2009 Når jeg hadde dagmamma for noen år siden tok hun 25 kr i timen. Jeg nekter å tro at timelønnen er steget til 100 kr timen for et barn på disse årene.
CeeCee Skrevet 5. august 2009 #19 Skrevet 5. august 2009 Ingen andre enn meg som synes at 7,5 timers arbeidsdag med å passe to små barn alene (med det enorme ansvaret det innebærer) er mye for en 13-åring?
Sia444 Skrevet 5. august 2009 #20 Skrevet 5. august 2009 Jeg tror jeg heller ville sjekket hva lærlinger og sommervikarer under 18 år tjener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå