Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Jeg skriver ikke dette for å kjefte eller klage på fedre i det generelle men bare lurer på hva nav tenker med... 1. Bidraget ble redusert til 1500,- 2. Særtilskudd til tannregulering ble avslått. Det er ikke samværsfradrag da samvær ikke finner sted..men det er regnet at med en inntekt på 280.000, to barn og ektefelle (i full jobb), skatteklasse 2 utgjør at han ikke har full bidragsevne... Jeg har, 3 barn, ingen samboer og 180.000 i året (inkl barnetrygd)...er fars økonomiske situasjon vanskeligere enn min??? Jeg ser ingen annen løsning enn å ta av tannreguleringen (etter 3 mnd) nå siden min inntekt ikke kommer til å stige i overskuelig fremtid... Trodde da virkelig kriteriene for å få nedsatt bidragsevne var lavere inntekt ol enn dette. Hva mener dere?? Er det grunnlag for å klage på vedtaket, jeg kan bare ikke fatte at dette kan være riktig???
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Rettelse, min oppgitte inntekt her er: inntekt+barnetrygd+skattefordelen ved å være i klasse 2, altså er min faktiske inntekt en god del lavere enn beskrevet... blir bare så utrolig forb..over at det igjen skal gå ut over et stakkars barn som virkelig har sett frem til å få denne reguleringen på og få et normalt smil igjen..
Gjest selv bidragsmottaker Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Rettelse, min oppgitte inntekt her er: inntekt+barnetrygd+skattefordelen ved å være i klasse 2, altså er min faktiske inntekt en god del lavere enn beskrevet... blir bare så utrolig forb..over at det igjen skal gå ut over et stakkars barn som virkelig har sett frem til å få denne reguleringen på og få et normalt smil igjen.. Unnskyld meg, men nå blir jeg skikkelig opprørt, og det går ikke i DIN favør, for å si det sånn... Hva pokker er det du tenker på? Straffe barnet? Tannreguleringen skal IKKE av, du hjar værsågod å finne en løsning. Mødre som deg gjør at jeg skammer meg over å være bidragsmottaker...
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Er ikke tannlege gratis for barn? Hvorfor tjener du så lite? Forøvrig er det vel ikke relevant at fars nye kone er i fullt arbeid, hun skal jo ikke sponse dine barn. Fars bidragsevne må vurderes uavhengig av ny partner.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Unnskyld meg, men nå blir jeg skikkelig opprørt, og det går ikke i DIN favør, for å si det sånn... Hva pokker er det du tenker på? Straffe barnet? Tannreguleringen skal IKKE av, du hjar værsågod å finne en løsning. Mødre som deg gjør at jeg skammer meg over å være bidragsmottaker... Helt enig! Jeg hadde heller kledd meg i sekk og aske, solgt alt jeg kunne, levd uten data og tv, framfor å straffe barnet ved å ta av reguleringen. Jeg har vært der, og jeg inngikk nedbetalingsavtale med reguleringstannlegen. Det tok over 3 år før gjelden var nedbetalt, men datteren min har i alle fall et pent smil nå. Hun hadde en kraftig bittfeil i tillegg, så reguleringen var ikke bare kosmetisk, men likevel.
Gjest også "bidragsmottaker" Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 Unnskyld meg, men nå blir jeg skikkelig opprørt, og det går ikke i DIN favør, for å si det sånn... Hva pokker er det du tenker på? Straffe barnet? Tannreguleringen skal IKKE av, du hjar værsågod å finne en løsning. Mødre som deg gjør at jeg skammer meg over å være bidragsmottaker... Unnskyld meg men jeg må som bidragsmottaker også si at jeg ble virkelig oppgitt over ditt svar. Tror du ikke barnet f.eks. foretrekker mat og fritidsaktiviteter i stedet for regulering? Er ikke tannlege gratis for barn? Hvorfor tjener du så lite? Forøvrig er det vel ikke relevant at fars nye kone er i fullt arbeid, hun skal jo ikke sponse dine barn. Fars bidragsevne må vurderes uavhengig av ny partner. Tannlege er gratis, men ikke regulering. Man kan om det er særlige grunner og store feil få dekket inntil 75 %, men likevel kan dette beløpe seg til veldig mange tusen. TS kan være uføretrygdet f.eks. Ha barn som krever særlig tilsyn og derav ikke kunne jobbe fullt. Være arbeidsledig. Det kan være mange grunner uten at vi skal sitte her og dømme. Jo det er ytterst relevant at far har kone. Så lenge far bor sammen med en annen voksen så har han mindre boutgifter. Han har nemlig en annen voksen og dele dem med og ergo får han høyere bidragsevne. Det er ikke snakk om at fars nye kone er med på å sponse barnet, men at far har rimeligere hushold enn om han bodde alene. Helt enig! Jeg hadde heller kledd meg i sekk og aske, solgt alt jeg kunne, levd uten data og tv, framfor å straffe barnet ved å ta av reguleringen. Jeg har vært der, og jeg inngikk nedbetalingsavtale med reguleringstannlegen. Det tok over 3 år før gjelden var nedbetalt, men datteren min har i alle fall et pent smil nå. Hun hadde en kraftig bittfeil i tillegg, så reguleringen var ikke bare kosmetisk, men likevel. Du hadde kledd deg i sekk og aske. Og sikkert klart deg uten internett og tv. Men tror du et barn som er i alder for regulering virkelig synes det er ok uten tv og internett? Da lever du i en drømmeverden. Ikke alle har noe å selge heller forresten. Synes dere ga TS utrolig mange fordømmende svar.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #7 Skrevet 5. august 2009 Hva med å se på din egen inntekt, og begynne å jobbe fulltid når du faktisk har forsørgeransvar for tre barn?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 Du hadde kledd deg i sekk og aske. Og sikkert klart deg uten internett og tv. Men tror du et barn som er i alder for regulering virkelig synes det er ok uten tv og internett? Da lever du i en drømmeverden. Ikke alle har noe å selge heller forresten. Synes dere ga TS utrolig mange fordømmende svar. Hvis du leste videre, så sto det også at jeg inngikk en nedbetalingsavtale med reguleringstannlegen, der jeg betalte reguleringen over 3 år... det kalles en konstruktiv løsning. Og mine barn har klart seg uten både tv og internett, det måtte de... Syntes de det var morsomt? Nei, så absolutt ikke! Men de visste at det var nødvendig, og de visste at det var for en periode.
Gjest også "bidragsmottaker" Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Jeg skriver ikke dette for å kjefte eller klage på fedre i det generelle men bare lurer på hva nav tenker med... 1. Bidraget ble redusert til 1500,- 2. Særtilskudd til tannregulering ble avslått. Det er ikke samværsfradrag da samvær ikke finner sted..men det er regnet at med en inntekt på 280.000, to barn og ektefelle (i full jobb), skatteklasse 2 utgjør at han ikke har full bidragsevne... Jeg har, 3 barn, ingen samboer og 180.000 i året (inkl barnetrygd)...er fars økonomiske situasjon vanskeligere enn min??? Jeg ser ingen annen løsning enn å ta av tannreguleringen (etter 3 mnd) nå siden min inntekt ikke kommer til å stige i overskuelig fremtid... Trodde da virkelig kriteriene for å få nedsatt bidragsevne var lavere inntekt ol enn dette. Hva mener dere?? Er det grunnlag for å klage på vedtaket, jeg kan bare ikke fatte at dette kan være riktig??? Hei Har far skatteklasse 2? Eller misforsto jeg dette her? Så lenge far faktisk betaler et bidrag på 1500 så har han jo bidragsevne, da ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle få særtilskudd heller. Jeg hadde klaget! Men siden det helt sikkert tar til med klage så må du jo prøve å gjøre noen grep i mellomtiden Du kan søke sosialkontoret om støtte, helt eller delvis. Send en søknad og send med avslaget fra NAV trygd. Du kan også prøve å få til en midlertidig avbetalingsordning med reguleringstannlegen. Knip inn der du kan, men jeg skjønner at det ikke er lett med din inntekt. Du har ikke mye. Men for all del, ikke selg ting du og barnet/barna trenger i hverdagen. For en normal familie inkluderer det pc og tv etter min mening. De fleste barn trenger jo også PC i skolen, selv min førsteklassing måtte bruke PC i leksesammenheng i fjor. Ønsker deg lykke til. Og skulle det ende med at reguleringen må tas av, så finnes det alltid en sjanse for å få den på igjen senere
Gjest også "bidragsmottaker" Skrevet 5. august 2009 #10 Skrevet 5. august 2009 Hvis du leste videre, så sto det også at jeg inngikk en nedbetalingsavtale med reguleringstannlegen, der jeg betalte reguleringen over 3 år... det kalles en konstruktiv løsning. Og mine barn har klart seg uten både tv og internett, det måtte de... Syntes de det var morsomt? Nei, så absolutt ikke! Men de visste at det var nødvendig, og de visste at det var for en periode. Ja jeg så det, og jeg ga også dette rådet til TS. Men likevel, du er fordømmende i ditt svar etter mitt syn. Mulig dine barn klarte seg uten. Vi hadde f.eks. ikke gjort det da begge mine barn trenger PC og internett til leksearbeid og det ikke finnes noe offentlig tilbud om pc her vi bor (f,eks. bibliotek etc)
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #11 Skrevet 5. august 2009 Hva med å se på din egen inntekt, og begynne å jobbe fulltid når du faktisk har forsørgeransvar for tre barn? Hva vet du om hvorfor hun har lav inntekt? Kanskje hun ikke er i jobb i det hele tatt slik en annen her skriver. Og har ikke far også forsørgeransvar for barna??
Gjest TS Skrevet 5. august 2009 #12 Skrevet 5. august 2009 Litt videre informasjon om denne saken. Jeg skulle gjerne vert i full jobb og var det tidligere men pga en arbeidsskade er jeg nå på rehabilitering og går til behandling 3 gg i uken,...håper å bli frisk nok til å begynne studier til neste høst da min nåværende utdannelse har svært begrenset arbeidsområde (innen offshore industri). Jeg aner rett og slett ikke hvor jeg skal spare inn,..internett må vi ha da barnet bruker det mye i forbindelse med skolearbeid. Mulig jeg kan si opp dette neste høst når ungdomstrinnet starter, tror de blir utstyrt med egen pc og internett da.. Barnet går allerede i 50% arvet tøy, men de to minste har ingen å arve av så de sliter på det de har. Vi lever så visst ingen liv i luksus men noen steder må vi stramme inn. Har vurdert å si opp mobilen og evt ha kontantkort men også det skaper en del vanskligheter. Foreldrene mine betaler deler av fritidsaktiviteter for meg, samt fyringsutgifter og daglig avis, jeg kan ikke be om mere derfra... Det er lenge siden dette barnet sluttet å spørre om penger, hun vet hva svaret blir... Jeg ha vert inne på bidragskalkulatoren og plottet inn de samme opplysningene som er oppgitt i denne saken og da ble bidraget satt til ca 2500,- og den totale bidragsevnen på over 5000,- dersom han skulle betale for flere barn..har tatt en utskrift som jeg kommer til å legge ved klagebrevet samt at jeg også kommer til å sette opp mitt eget regnestykke på min inntekt og de utgiftssatsene nav bruker...
Gjest også "bidragsmottaker" Skrevet 5. august 2009 #13 Skrevet 5. august 2009 Litt videre informasjon om denne saken. Jeg skulle gjerne vert i full jobb og var det tidligere men pga en arbeidsskade er jeg nå på rehabilitering og går til behandling 3 gg i uken,...håper å bli frisk nok til å begynne studier til neste høst da min nåværende utdannelse har svært begrenset arbeidsområde (innen offshore industri). Jeg aner rett og slett ikke hvor jeg skal spare inn,..internett må vi ha da barnet bruker det mye i forbindelse med skolearbeid. Mulig jeg kan si opp dette neste høst når ungdomstrinnet starter, tror de blir utstyrt med egen pc og internett da.. Barnet går allerede i 50% arvet tøy, men de to minste har ingen å arve av så de sliter på det de har. Vi lever så visst ingen liv i luksus men noen steder må vi stramme inn. Har vurdert å si opp mobilen og evt ha kontantkort men også det skaper en del vanskligheter. Foreldrene mine betaler deler av fritidsaktiviteter for meg, samt fyringsutgifter og daglig avis, jeg kan ikke be om mere derfra... Det er lenge siden dette barnet sluttet å spørre om penger, hun vet hva svaret blir... Jeg ha vert inne på bidragskalkulatoren og plottet inn de samme opplysningene som er oppgitt i denne saken og da ble bidraget satt til ca 2500,- og den totale bidragsevnen på over 5000,- dersom han skulle betale for flere barn..har tatt en utskrift som jeg kommer til å legge ved klagebrevet samt at jeg også kommer til å sette opp mitt eget regnestykke på min inntekt og de utgiftssatsene nav bruker... Da var det som jeg trodde trygdeytelse som gjorde inntekten så lav. Så lenge du er på rehabiliteringspenger så er det jo fint lite å gjøre for å øke inntekten også. Det virker som om du har gjort det du kan. Det er fryktelig å bestandig måtte si nei til ungene når de spør om noe. Been there, done that. Gleden over at det i dag er mulig til å gjøre noe annet er stor for min del. Siden din situasjon er som den er så ville jeg tatt turen til sosialkontoret jeg. Søkt om støtte til tannregulering, enten som lån som tilbakebetales uten renter eller som ren støtte. Det er faktisk mulig å få slik støtte Og det er kjempebra at du klager. Det trengs, det er ikke bestandig NAV trygd regner riktig heller. Men har du 1500 i bidrag for alle tre barna? Og det uten samværsfradrag?
Gjest TS Skrevet 5. august 2009 #14 Skrevet 5. august 2009 De 1500,- er for den eldste, før var det på 3100,-. Da det ble regnet ut forrige gang var inntekten litt høyere hos far og han hadde også da to egne barn å forsørge, samt en ektefelle å dele utgiftene med. Jeg var også gift dengang ellers ville bidraget muligens blitt enda høyer iflg saksbehandler.. Litt surt med dette gebyret på over 800,- som også må betales for omregning av bidrag,..jeg skulle gjerne hatt privat ordning om ikke det hadde vert for at pengene ikke kommer inn da. Mottar noe bidrag for de to minste fra deres far men han har ganske stort fratrekk for samvær så det er ok. Dessuten har han nå som jeg er på rehab sagt seg villig til å betalt for fritidsaktivitetene for sine. Vi har privat ordning og det fungerer helt topp...
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #15 Skrevet 5. august 2009 Jeg skriver ikke dette for å kjefte eller klage på fedre i det generelle men bare lurer på hva nav tenker med... 1. Bidraget ble redusert til 1500,- 2. Særtilskudd til tannregulering ble avslått. Det er ikke samværsfradrag da samvær ikke finner sted..men det er regnet at med en inntekt på 280.000, to barn og ektefelle (i full jobb), skatteklasse 2 utgjør at han ikke har full bidragsevne... Jeg har, 3 barn, ingen samboer og 180.000 i året (inkl barnetrygd)...er fars økonomiske situasjon vanskeligere enn min??? Jeg ser ingen annen løsning enn å ta av tannreguleringen (etter 3 mnd) nå siden min inntekt ikke kommer til å stige i overskuelig fremtid... Trodde da virkelig kriteriene for å få nedsatt bidragsevne var lavere inntekt ol enn dette. Hva mener dere?? Er det grunnlag for å klage på vedtaket, jeg kan bare ikke fatte at dette kan være riktig??? Hvorfor har han klasse 2 da kona arbeider? eller misforsto jeg? Han får vel ikke nedsatt bidraget uten grunn? Du kan jo klage over bidraget? han behøver ikke ha bedre råd enn dag, selv om han har 100.000 mere. Er bidraget med i regnestykket ditt? har du 1500 pr barn? så har du 45000 i året. Om det erfor alle tre,så får du vel mistebidrag via nav. du har det som mange andre aleneforsørgere. jeg selv har vert i den situasjonen som du beskriver,men det løste seg. far hadde ikke evne til å bidra med noe. Jeg måtte få en ordning med tannlegen om avbetaling. Den avbetalingen varte lenge du.......ingen ferie og innstramminger over en lav sko. Far hadde på paoiret mer inntekt enn meg,men ikke nok til at han måtte hjelpe til. kan opplyse om at jeg kun hadde trygd den gangen. Det er lett å uffe seg over at far har bedre råd enn meg osv...... Selvsagt har han noen å dele regninger med,men der stopper hennes ansvar.
Gjest også "bidragsmottaker" Skrevet 5. august 2009 #16 Skrevet 5. august 2009 Hele poenget er vel det at det er et hårreisende system som fritar noen foreldre fra ansvaret det er å ha barn, dvs. forsørgelse av disse. Og staten tar heller ikke over. Staten betaler ut kun en brøkdel ofte av det man egentlig skulle hatt i bidrag. Som hovedforsørger kan man aldri frasi seg forsørgeransvaret for barn, men det kan visst den andre part. Har selv null i bidrag fra barnefar, null fra staten og 1000 kroner mer i årsinntekt enn det grensen skulle tilsi for at jeg hvert fall skulle fått ca 600 kroner pr. måned pr. barn. Han jeg fikk barn med hadde inntekt og bidro så lenge vi var gift, men etter at vi ble skilt har han ikke bidratt med et øre. Forstå det den som kan.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #17 Skrevet 5. august 2009 Tror det lurest du kan gjøre er å klage på vedtaket, evt høre med saksbehandler først. Her inne blir det fort mye saklig og usaklig diskusjon rundt hvordan det "burde" være, uten at man får så nyttig informasjon... Jeg reagerer litt på at bidraget var såpass mye høyere før, selv om inntekten hans også var litt høyere. Dessuten er vel bidraget ment å være med på å dekke barnets behov utfra de forutsetningene begge foreldrene har...
Gjest farge Skrevet 8. august 2009 #18 Skrevet 8. august 2009 Jeg skjønner deg veldig godt jeg ts. Har vært i samme situasjon som deg. Regulering var tvingende nødvendig. Selv om jeg fikk dekket mesteparten så var min andel på 20 000. Far gidder ikke å jobbe og lever på sosialen så da ble alt mitt. Heldigvis var jeg under attføring og av den grunn kunne søke studielån. Ene og alene grunnen til at jeg klarte å betale. Jeg snakket på Nav trygd og spurte om det at far skulle betale dersom han kom i jobb. Fikk beskjed da at regningene var foreldet etter 1 år. Altså. Far kunne gi f*** en tid. Han kunne ha fått seg jobb. Jeg hadde ingen krav siden det var gått et helt år. Eller i verdenen så foreldes en regning etter 3 år og skattekrav etter 10. Ja, jeg har betalt reguleringstannlege og konfirmasjon osv av egen lommebok. Selvfølgelig er jeg veldig glad for at jeg klarte. Klarte å gi barnet mitt det det trengte. Bitter i forhold til systemet. Nja. Gidder ikke å bruke all verden energi på sånt, men det er sabla urettferdig.
Gjest annen gjest Skrevet 8. august 2009 #19 Skrevet 8. august 2009 Men likevel, du er fordømmende i ditt svar etter mitt syn. Det må være lov å være kritisk til at en mor velger å straffe barnet sitt framfor å finne løsninger for å beholde tannregulering. Slik sutring som: Far betaler så lite bidrag at reguleringen må av! er utrolig patetisk! Det handler om prioriteringer! Hvis man så lett lar barna bli straffet fior foreldrenes uenigheter, så fortjener man ikke å være forelder...
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #20 Skrevet 8. august 2009 Har selv null i bidrag fra barnefar, null fra staten og 1000 kroner mer i årsinntekt enn det grensen skulle tilsi for at jeg hvert fall skulle fått ca 600 kroner pr. måned pr. barn. Får ikke alle et minstebidrag, altså?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå