Gjest husleier Skrevet 5. august 2009 #21 Skrevet 5. august 2009 Har du forståelse for at utleier prøver å leie ut fra den dagen din oppsigelse går ut? I den forbindelse så må en kanskje regne med visninger. Hadde det vært greit at han arrangerte visninger i den leiligheten du bor mens du var på jobb? Jeg ville vel sett problemstillingen slik at det er bedre at disse evnt. leietakerene avtale med deg om når det passer for deg at de kommer og kikker - enn at andre disponerer som det passer for dem. Jeg prøver bare og se en løsning som kan være til det beste for flere parter og hvor du har kontrollen over dine ting. Hjelp til selvhjelp Jeg kan godt være her mens visningen foregår også jeg. Sammen med utleier, men vil ikke ha ansvaret. mener at det er vanlig at utleier eller vaktmester f.eks har visning. jeg er ingen megler. Takk for råd. Det er utleier sitt ansvar å arrangere visninger og utleier kan ikke bare låse seg inn uten å ha fått leietakers godkjenning først. TS er selvfølgelig klar over at det blir visninger - men ikke at hun skal ha jobben med å avtale tider med de interesserte og vise dem rundt. Da er det bedre at utleieren avtaler tid med henne og at hun ikke er hjemme når det er visning. Ellers kunne jeg og vært her, mens de har visning? Ja, hvorfor gjøre det enkelt når en kan gjøre ting vanskelig? Smidighet for alles parter er ikke så himla dumt. Jeg prøver å være smidig altså, men jeg kan ikke gå på akkord med meg selv, når jeg ikke kan gå god for muggsopp, ødelagte dører, osv. Som jeg skrev over, så ville jeg blitt flau over å vise den frem. Forhåpentligvis skal de pusse opp alt. jeg har nok med jobb, pakking, og flytting.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. august 2009 #22 Skrevet 5. august 2009 Jeg kan godt være her mens visningen foregår også jeg. Sammen med utleier, men vil ikke ha ansvaret. mener at det er vanlig at utleier eller vaktmester f.eks har visning. jeg er ingen megler. Takk for råd. Ellers kunne jeg og vært her, mens de har visning? Jeg prøver å være smidig altså, men jeg kan ikke gå på akkord med meg selv, når jeg ikke kan gå god for muggsopp, ødelagte dører, osv. Som jeg skrev over, så ville jeg blitt flau over å vise den frem. Forhåpentligvis skal de pusse opp alt. jeg har nok med jobb, pakking, og flytting. Det går veldig bra an og være smidig og ikke ta ansvar Si fra at de nye kan komme og kikke - og når de kommer - så sier du fra at du ikke står ansvarlig for noe og at hvis de lurer på noe så får de kontakte huseier. Jeg tipper en slik visning er fort gjort så lenge de ikke skal kjøpe leiligheten - så er de vel bare ute etter å se rommene kun.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #23 Skrevet 5. august 2009 Ja, hvorfor gjøre det enkelt når en kan gjøre ting vanskelig? Smidighet for alles parter er ikke så himla dumt. Jeg kan ikke se at det skal være enklere for ts å ta jobben med å holde visninger enn at huseier gjør det når hun ikke er hjemme. Men du kan vel kanskje forklare meg hvorfor dette er enklere for henne?
Gjest husleier Skrevet 5. august 2009 #24 Skrevet 5. august 2009 Det går veldig bra an og være smidig og ikke ta ansvar Si fra at de nye kan komme og kikke - og når de kommer - så sier du fra at du ikke står ansvarlig for noe og at hvis de lurer på noe så får de kontakte huseier. Jeg tipper en slik visning er fort gjort så lenge de ikke skal kjøpe leiligheten - så er de vel bare ute etter å se rommene kun. Joda, men jeg må ha tid og da. Har jeg tid så orker jeg ikke krangle meg i hjel om en liten fellesvisning. Å ta telefonen for flere folk som skal på visning, det har jeg i hvertfall ikke tid, eller ork til. Ja, man får se hva da blir til.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #25 Skrevet 7. august 2009 Hei. Jeg har bodd et sted i 3 år. jeg sa opp leieforholdet mitt, og bor her ut oppsigelsestiden. Jeg sender så huseieren en mail om at de skal si i fra i god tid før visning. Da får jeg beskjed om at huseier kommer til å gi mitt telefon-nr til potensielle leietagere, slik at jeg må ta meg av visningen. Dette har jeg opplevd før, men da har jeg gjort det fordi jeg har flyttet før oppsigelsestiden, men nå mener jeg at dette ikke er min oppgave? Jeg skjønner ikke helt at de ikke ser at jeg har en jobb, og at dette blir vanskelig for meg? I tillegg til det blir jeg nødt til å ljuge til disse leietagerne og da, det er proppfullt av muggsopp og andre feil her som var her siden starten av. Har selv vært utrolig mye syk det siste året pga muggsoppen. Hva tror dere er det riktige oppi det hele her? Du kan la vær å ta telefonen.....du kan ta den, fortelle om hvor stor den erosv,men om de går inn på det tekniske eller lign, så be de kontakte huseier. Om de vil komme å se, så kan du svare at da får de kontakte huseier,så de får avtale tid. Om huseier ber deg,så kan du bare si du skal bort
Colargol Skrevet 7. august 2009 #26 Skrevet 7. august 2009 Skal bare si meg enig med de fleste her og deg. Jeg bor selv i en leid leilighet som fungerer som bofelleskap nå, og synes det er ok å bruke tid på visninger (satte til og med inn annonse selv) siden jeg skal bo her videre og selv vil velge hvem jeg bor med. Hadde jeg flyttet før tiden fra en leilighet så kunne jeg også tatt på meg å skaffe en ny leietager, -men i den situasjonen du er nå så hadde jeg nektet (har gjort det en gang tidligere også). Om jeg skulle satt noen krav på dette så hadde blitt noe sånnt som :Om huseier tar seg av annonse, telefoner osv., så kunne jeg stilt meg til rådighet ved å vise frem leiligheten til avtalt tid om jeg hadde hatt har mulighet. Hadde satt krav om at det ikke skulle blitt "en visning her, og en visning der" men f.eks. gått med på å sette av en kveld eller en lør/søn der folk hadde kommet på rekke å rad. Om huseier hadde planlagt mer enn 4-5 på visning, som hadde tatt litt tid -hadde jeg bedt om avslag på siste husleie. Jeg ville heller ikke godtatt at huseier/vaktmester hadde visning i leiligheten uten meg tilstede, tross alt bor man der enda og har private (og kanskje verdifulle) ting i leiligheten som man ikke vil at hvem som helst skal kunne snoke rundt i. Lykke til! Sånne boligsaker er alltid så vanskelige...
Noldus Skrevet 8. august 2009 #27 Skrevet 8. august 2009 Vet ikke hvilken kontrakt du har, men når jeg har leid har vi brukt en slik standar kontrakt. Denne er som en liten bok å fås kjøp på bokhandlere vertfall, gjerne andre steder også! I denne kontrakten går det tydelig frem at ved flytting, plikter leietaker å stille leiligheten disponibel i EN lørdag eller søndag samt EN ukedag i tillegg. Huseier har alt ansvar under visning, men om ønskelig kan leietaker også være tilstede.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #28 Skrevet 8. august 2009 De skal avtale med deg om visning, men det er bedre at de avtaler en fellesvisning slik at du slipper å ha folk rennende inn og ut i oppsigelsesperioden. Det vil jeg i så fall kalle vesentlig ulempe og ville krevd prisavslag i husleie for. Om jeg skulle satt noen krav på dette så hadde blitt noe sånnt som :Om huseier tar seg av annonse, telefoner osv., så kunne jeg stilt meg til rådighet ved å vise frem leiligheten til avtalt tid om jeg hadde hatt har mulighet. Hadde satt krav om at det ikke skulle blitt "en visning her, og en visning der" men f.eks. gått med på å sette av en kveld eller en lør/søn der folk hadde kommet på rekke å rad. Om huseier hadde planlagt mer enn 4-5 på visning, som hadde tatt litt tid -hadde jeg bedt om avslag på siste husleie. Det følger av husleieloven § 10-1 at leietaker plikter å gi leiesøkende adgang for å se på leiligheten i "rimelig utstrekning". Man kan derfor ikke uten videre kreve at det kun blir én fellesvisning og at alt utover dette skal gi prisavslag.
Gjest husleier - hjelp????? Skrevet 10. august 2009 #29 Skrevet 10. august 2009 Hei igjen. Jeg har nå snakket med huseier igjen. Eier skal komme og befare med tanke på muggsoppen. og noen skal komme å se på muggsoppen. Det rare i dag var at: han fikk en narkoman person og vaktmesteren (portør er det han er) til å fjerne gamle rør i kjelleren, fordi han i fjor byttet om fra sentralfyr til strømovner. Når jeg spurte hvorfor de fjernet disse sa de det var pga asbest. Dette skjedde forøvrigt kl 2100 i kveld. Aldri opplevd at noen jobber så sent her i området. Nå er jeg skikkelig redd. for asbest, muggsopp og det som verre er.
Gjest husleier Skrevet 10. august 2009 #30 Skrevet 10. august 2009 fikk en følelse av at han fjernet disse rørene (som ligger rett under min leilighet) fort som f***, siden folk som virkelig kan inneklima kommer i løpet av uken for å sjekke fukt og mugg. for å skjule asbesten rett og slett. driter i visningen nå. det tror jeg eieren også gjør.
Gjest husleier Skrevet 10. august 2009 #31 Skrevet 10. august 2009 Hei igjen. Jeg har nå snakket med huseier igjen. Eier skal komme og befare med tanke på muggsoppen. og noen skal komme å se på muggsoppen. Det rare i dag var at: han fikk en narkoman person og vaktmesteren (portør er det han er) til å fjerne gamle rør i kjelleren, fordi han i fjor byttet om fra sentralfyr til strømovner. Når jeg spurte hvorfor de fjernet disse sa de det var pga asbest. Dette skjedde forøvrigt kl 2100 i kveld. Aldri opplevd at noen jobber så sent her i området. Nå er jeg skikkelig redd. for asbest, muggsopp og det som verre er. fikk en følelse av at han fjernet disse rørene (som ligger rett under min leilighet) fort som f***, siden folk som virkelig kan inneklima kommer i løpet av uken for å sjekke fukt og mugg. for å skjule asbesten rett og slett. driter i visningen nå. det tror jeg eieren også gjør. dette er meg. TS!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #32 Skrevet 10. august 2009 Hjelpes - skjønner godt at du er bekymret! Nøyaktig hva er det de holder på med - er det store mengder asbest det er snakk om? Denne linken kan kanskje være til hjelp - jeg ville kontaktet kommunen og hørt med dem om det de driver med strengt tatt er lovlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå