Gjest husleier Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Hei. Jeg har bodd et sted i 3 år. jeg sa opp leieforholdet mitt, og bor her ut oppsigelsestiden. Jeg sender så huseieren en mail om at de skal si i fra i god tid før visning. Da får jeg beskjed om at huseier kommer til å gi mitt telefon-nr til potensielle leietagere, slik at jeg må ta meg av visningen. Dette har jeg opplevd før, men da har jeg gjort det fordi jeg har flyttet før oppsigelsestiden, men nå mener jeg at dette ikke er min oppgave? Jeg skjønner ikke helt at de ikke ser at jeg har en jobb, og at dette blir vanskelig for meg? I tillegg til det blir jeg nødt til å ljuge til disse leietagerne og da, det er proppfullt av muggsopp og andre feil her som var her siden starten av. Har selv vært utrolig mye syk det siste året pga muggsoppen. Hva tror dere er det riktige oppi det hele her?
LaFemme Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Merkelig. Jeg hadde ikke tatt på meg den oppgaven. Det er huseier som skal finne ny leietaker, ikke du.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Om han er så frekk at han tvinger deg til å stå for visningen, ville jeg rett og slett være ærlige med de potensielle nye leietagerne om muggsoppen og alle de andre feilene. Jeg ville ikke ha det særlig godt med meg selv om jeg ble tvunget til å lyve til uskyldige mennesker på visning.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Hei. Jeg har bodd et sted i 3 år. jeg sa opp leieforholdet mitt, og bor her ut oppsigelsestiden. Jeg sender så huseieren en mail om at de skal si i fra i god tid før visning. Da får jeg beskjed om at huseier kommer til å gi mitt telefon-nr til potensielle leietagere, slik at jeg må ta meg av visningen. Dette har jeg opplevd før, men da har jeg gjort det fordi jeg har flyttet før oppsigelsestiden, men nå mener jeg at dette ikke er min oppgave? Jeg skjønner ikke helt at de ikke ser at jeg har en jobb, og at dette blir vanskelig for meg? I tillegg til det blir jeg nødt til å ljuge til disse leietagerne og da, det er proppfullt av muggsopp og andre feil her som var her siden starten av. Har selv vært utrolig mye syk det siste året pga muggsoppen. Hva tror dere er det riktige oppi det hele her? Det er overhodet ikke din oppgave å ha visning for huseieren din! De har ikke lov til å kreve det av deg. Det du gjør er å skrive en mail tilbake der du sier at du skal ha en fast timelønn (ta utgangspunkt i ca timelønn til megler for samme jobb) for all din tid som går med til visning eller å snakke på tlf med folk som skal på visning. Og samtidig gir du beskjed om at du kommer til å opplyse eventuelle leietagere om mangler ved bolig og spesielt om muggsoppen. Så får du se hvor lyst de har til å overlate visningen til deg
Gjest husleier Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 Merkelig. Jeg hadde ikke tatt på meg den oppgaven. Det er huseier som skal finne ny leietaker, ikke du. Ikke sant? Leiligheten er nedslitt og ikke i særlig bra stand heller, så å ha visning ville vært flaut. Om han er så frekk at han tvinger deg til å stå for visningen, ville jeg rett og slett være ærlige med de potensielle nye leietagerne om muggsoppen og alle de andre feilene. Jeg ville ikke ha det særlig godt med meg selv om jeg ble tvunget til å lyve til uskyldige mennesker på visning. Jeg tenkte tanken selv. Og har selv blitt astmatisk etter å ha bodd her (de opplyste aldri meg om muggsoppen). Har lyst til å gå til legen å få en legeattest på dette, mtp at de driver og leier ut leiligheter full av muggsopp. Og jeg mener, den muggsoppen er i et kjøkkenskap, og den er tykk og svær. Ser ut som grønn mose Ja, det er frekt, men de er late.
Gjest husleier Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Det er overhodet ikke din oppgave å ha visning for huseieren din! De har ikke lov til å kreve det av deg. Det du gjør er å skrive en mail tilbake der du sier at du skal ha en fast timelønn (ta utgangspunkt i ca timelønn til megler for samme jobb) for all din tid som går med til visning eller å snakke på tlf med folk som skal på visning. Og samtidig gir du beskjed om at du kommer til å opplyse eventuelle leietagere om mangler ved bolig og spesielt om muggsoppen. Så får du se hvor lyst de har til å overlate visningen til deg Mooahahaa Ja, de opplyste aldri meg om muggsoppen. Litt min feil som ikke kikket heeelt innerst i dette matskapet, men men...
Gjest salma Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Du har ingen forpliktelse, verken juridisk eller moralsk, til å gjøre dette. Derimot ville jeg hatt moralske kvaler med å anbefale folk et husvære de kunne bli syke av å bo i.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 Litt på siden her, er det egentlig lov å leie ut hvis det er farlig muggsopp i leiligheten? Er det noen her inne som vet om det er noen ts kan ta kontakt med som igjen kan nekte huseier å leie ut videre? Det er litt skummelt hvis huseiere har lov å leie ut leiligheter med sopp
Nimorna Skrevet 4. august 2009 #9 Skrevet 4. august 2009 Litt på siden her, er det egentlig lov å leie ut hvis det er farlig muggsopp i leiligheten? Er det noen her inne som vet om det er noen ts kan ta kontakt med som igjen kan nekte huseier å leie ut videre? Det er litt skummelt hvis huseiere har lov å leie ut leiligheter med sopp Ja, at det står så dårlig til er skremmende :O Her står det litt om hvordan det står til i Larvik i hvert fall, om jeg var TS ville jeg tatt en telefon til kommunen og spurt dem om de hadde noen ordning for å sjekke boliger.
Gjest husleier Skrevet 4. august 2009 #10 Skrevet 4. august 2009 Litt på siden her, er det egentlig lov å leie ut hvis det er farlig muggsopp i leiligheten? Er det noen her inne som vet om det er noen ts kan ta kontakt med som igjen kan nekte huseier å leie ut videre? Det er litt skummelt hvis huseiere har lov å leie ut leiligheter med sopp Si det. Muggsopp er jo fare for liv og helse. Jeg fant det ikke ut før etter en stund. Jeg ble mye syk, og dro til legen. Etter mye om og men spør han meg om jeg har muggsopp. Fikk en liten "aha-opplevelse" da kan man si. Jeg har ikke sagt noe om muggsoppen før nå, siden jeg ikke visste hvor farlig det var før nå, blandt annet. Samboeren min har jobbet i flere leiligheter for dem i det siste (malt for dem, osv) og sier at samtlige leiligheter enten er i dårlig forfatning eller har muggsopp. Er det noe jeg kunne gjort for min egen del, for å stille sterke (evt. flytte før, få kompensasjon på husleie eller lignende) m.t.p muggsoppen, eller burde jeg sagt i fra før? Ja, at det står så dårlig til er skremmende :O Her står det litt om hvordan det står til i Larvik i hvert fall, om jeg var TS ville jeg tatt en telefon til kommunen og spurt dem om de hadde noen ordning for å sjekke boliger. Takk for tips. Det skal jeg gjøre.
Nimorna Skrevet 4. august 2009 #11 Skrevet 4. august 2009 (...)Og jeg mener, den muggsoppen er i et kjøkkenskap, og den er tykk og svær. Ser ut som grønn mose Fy så kvalmt! Jeg ser det for meg; et grønt teppe av mugg der man faktisk skal oppbevare mat! Jeg håper virkelig at det kommer en-eller-annen inspektør fra kommunen på besøk, og at ikke huseierne får lov til å leie ut det hølet igjen før feilene har blitt utbedret.
Gjest husleier Skrevet 4. august 2009 #12 Skrevet 4. august 2009 Fy så kvalmt! Jeg ser det for meg; et grønt teppe av mugg der man faktisk skal oppbevare mat! Jeg håper virkelig at det kommer en-eller-annen inspektør fra kommunen på besøk, og at ikke huseierne får lov til å leie ut det hølet igjen før feilene har blitt utbedret. Jepp. Skikkelig kvalmt. Jeg skal ringe kommunen i morgen. Sendte de mail om muggsoppen i dag. Da unnlot huseier å svare. Bare latet som ingenting, og at jeg selvfølgelig skulle ha visningen. Merker jeg er skikkelig irritert... Leste noe på nettet et sted at symptomene på muggsopp ikke trenger å komme med en gang. Håper ikke jeg har fått en alvorlig lungesykdom eller noe. Skjønner ikke hvorfor de ikke svarte på det om muggsoppen. De vurderte en befaring, men de var ikke sikre. De måtte se det an.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #13 Skrevet 5. august 2009 Når det gjelder visningen er det ihvertfall bare til å avvise alle som ringer på din tlf og spør om det. Smell gjerne på røret før de får snakket ferdig så de får skikkelig noia og bestemmer seg for å finne en annen leilighet isteden. Og ikke glem å gi beskjed til huseier at det er uakseptabelt av han å gi ut ditt tlf num til noen! Om det skulle dukke opp noen på døren din for å se på leilighet uten at huseier er med eller har gitt beskjed aviser du de bare. Lukk gjerne døren i ansiktet deres. Han har ikke lov til å ha visning uten å gi deg beskjed på forhånd. Men hva sa du egentlig til huseier i mail om visning? Og har du gitt han beskjed om muggsoppen tidligere?
Yummy_Mummy Skrevet 5. august 2009 #14 Skrevet 5. august 2009 Er det noe jeg kunne gjort for min egen del, for å stille sterke Du skulle ha hevet kontrakten straks du ble oppmerksom på muggsoppen og hvor farlig den er. Da hadde du kunne flyttet straks. De hadde vel sikkert ikke akseptert det, og hadde gitt deg mye pes for det, men det er i alle fall en vesentlig feil/mangel ved leiligheten, og du kan kreve prisavslag. Visning skal du selvsagt ikke gå med på. De skal avtale med deg om visning, men det er bedre at de avtaler en fellesvisning slik at du slipper å ha folk rennende inn og ut i oppsigelsesperioden. Det vil jeg i så fall kalle vesentlig ulempe og ville krevd prisavslag i husleie for.
Gjest husleier Skrevet 5. august 2009 #15 Skrevet 5. august 2009 Når det gjelder visningen er det ihvertfall bare til å avvise alle som ringer på din tlf og spør om det. Smell gjerne på røret før de får snakket ferdig så de får skikkelig noia og bestemmer seg for å finne en annen leilighet isteden. Og ikke glem å gi beskjed til huseier at det er uakseptabelt av han å gi ut ditt tlf num til noen! Om det skulle dukke opp noen på døren din for å se på leilighet uten at huseier er med eller har gitt beskjed aviser du de bare. Lukk gjerne døren i ansiktet deres. Han har ikke lov til å ha visning uten å gi deg beskjed på forhånd. Men hva sa du egentlig til huseier i mail om visning? Og har du gitt han beskjed om muggsoppen tidligere? I mailen skriver huseier at hun skal formidle mitt tlf. nr videre til meg, så jeg skal avtale når det passer. Ang. visning sa jeg at (angrer på at jeg sa det også); jeg kunne ha evt. en fellesvisning, men da måtte jeg få vite om dette på forhånd. Altså; ikke at noen skal ha mitt telefon.nr, osv. Jeg forklarte at det måtte gå gjennom dem. Har ikke fått noe svar etter det. Jeg har gitt beskjed til vaktmesteren her om manglene i leiligheten for omlag to år siden. Han sa ingenting var å gjøre. Om muggsoppen fikk jeg høre at hele veggen måtte rives ut til gata. Heller ikke noe å gjøre. Muggsoppen skjønte jeg ikke var muggsopp før en lege spurte om jeg hadde muggsopp hjemme etter mye sykdom. Regnet med at han tok det videre opp med huseier, men tydeligvis ikke, ellers later huseier som ingenting? Du skulle ha hevet kontrakten straks du ble oppmerksom på muggsoppen og hvor farlig den er. Da hadde du kunne flyttet straks. De hadde vel sikkert ikke akseptert det, og hadde gitt deg mye pes for det, men det er i alle fall en vesentlig feil/mangel ved leiligheten, og du kan kreve prisavslag. Visning skal du selvsagt ikke gå med på. De skal avtale med deg om visning, men det er bedre at de avtaler en fellesvisning slik at du slipper å ha folk rennende inn og ut i oppsigelsesperioden. Det vil jeg i så fall kalle vesentlig ulempe og ville krevd prisavslag i husleie for. Ja, jeg vet. Jeg så muggsoppen når eg flyttet inn. visste ikke at det var det. skjønte at det var det når jeg etter to år med sykdom fikk beskjed av legen at det var muggsopp. Kanskje jeg er dum som ikke forsto det, men mener nå at det er dems ansvar å vite hvordan muggsopp er og fungerer. ikke mitt. Jeg skrev at jeg kunne ta en fellesvisning, men ikke noe svar tilbake. Hmm..
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #16 Skrevet 5. august 2009 En fellesvisning som du selv må arrangere? Jeg hadde ikke godtatt det engang, og om du angrer kan du bare sende ham en mail og si at "beklager, men det passer ikke likevel". Det er ikke ditt ansvar å arrangere visningen, og om huseier krever at du skal gjøre det, kan du kreve å få betalt for det.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #17 Skrevet 5. august 2009 I mailen skriver huseier at hun skal formidle mitt tlf. nr videre til meg, så jeg skal avtale når det passer. Ang. visning sa jeg at (angrer på at jeg sa det også); jeg kunne ha evt. en fellesvisning, men da måtte jeg få vite om dette på forhånd. Altså; ikke at noen skal ha mitt telefon.nr, osv. Jeg forklarte at det måtte gå gjennom dem. Har ikke fått noe svar etter det. Jeg har gitt beskjed til vaktmesteren her om manglene i leiligheten for omlag to år siden. Han sa ingenting var å gjøre. Om muggsoppen fikk jeg høre at hele veggen måtte rives ut til gata. Heller ikke noe å gjøre. Muggsoppen skjønte jeg ikke var muggsopp før en lege spurte om jeg hadde muggsopp hjemme etter mye sykdom. Regnet med at han tok det videre opp med huseier, men tydeligvis ikke, ellers later huseier som ingenting? Ja, jeg vet. Jeg så muggsoppen når eg flyttet inn. visste ikke at det var det. skjønte at det var det når jeg etter to år med sykdom fikk beskjed av legen at det var muggsopp. Kanskje jeg er dum som ikke forsto det, men mener nå at det er dems ansvar å vite hvordan muggsopp er og fungerer. ikke mitt. Jeg skrev at jeg kunne ta en fellesvisning, men ikke noe svar tilbake. Hmm.. Send en mail med en gang før du får svar fra de med der du skriver at du trekker de 500 du tar for visningen fra neste leie Ikke spør, bare gjør det klart at sånn blir det. Hvis/når de protesterer sier du bare at da må de nok ta visningen selv.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. august 2009 #18 Skrevet 5. august 2009 Hei. Jeg har bodd et sted i 3 år. jeg sa opp leieforholdet mitt, og bor her ut oppsigelsestiden. Jeg sender så huseieren en mail om at de skal si i fra i god tid før visning. Da får jeg beskjed om at huseier kommer til å gi mitt telefon-nr til potensielle leietagere, slik at jeg må ta meg av visningen. Dette har jeg opplevd før, men da har jeg gjort det fordi jeg har flyttet før oppsigelsestiden, men nå mener jeg at dette ikke er min oppgave? Jeg skjønner ikke helt at de ikke ser at jeg har en jobb, og at dette blir vanskelig for meg? I tillegg til det blir jeg nødt til å ljuge til disse leietagerne og da, det er proppfullt av muggsopp og andre feil her som var her siden starten av. Har selv vært utrolig mye syk det siste året pga muggsoppen. Hva tror dere er det riktige oppi det hele her? Har du forståelse for at utleier prøver å leie ut fra den dagen din oppsigelse går ut? I den forbindelse så må en kanskje regne med visninger. Hadde det vært greit at han arrangerte visninger i den leiligheten du bor mens du var på jobb? Jeg ville vel sett problemstillingen slik at det er bedre at disse evnt. leietakerene avtale med deg om når det passer for deg at de kommer og kikker - enn at andre disponerer som det passer for dem. Jeg prøver bare og se en løsning som kan være til det beste for flere parter og hvor du har kontrollen over dine ting. Hjelp til selvhjelp
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #19 Skrevet 5. august 2009 Har du forståelse for at utleier prøver å leie ut fra den dagen din oppsigelse går ut? I den forbindelse så må en kanskje regne med visninger. Hadde det vært greit at han arrangerte visninger i den leiligheten du bor mens du var på jobb? Jeg ville vel sett problemstillingen slik at det er bedre at disse evnt. leietakerene avtale med deg om når det passer for deg at de kommer og kikker - enn at andre disponerer som det passer for dem. Jeg prøver bare og se en løsning som kan være til det beste for flere parter og hvor du har kontrollen over dine ting. Hjelp til selvhjelp Det er utleier sitt ansvar å arrangere visninger og utleier kan ikke bare låse seg inn uten å ha fått leietakers godkjenning først. TS er selvfølgelig klar over at det blir visninger - men ikke at hun skal ha jobben med å avtale tider med de interesserte og vise dem rundt. Da er det bedre at utleieren avtaler tid med henne og at hun ikke er hjemme når det er visning.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. august 2009 #20 Skrevet 5. august 2009 Det er utleier sitt ansvar å arrangere visninger og utleier kan ikke bare låse seg inn uten å ha fått leietakers godkjenning først. TS er selvfølgelig klar over at det blir visninger - men ikke at hun skal ha jobben med å avtale tider med de interesserte og vise dem rundt. Da er det bedre at utleieren avtaler tid med henne og at hun ikke er hjemme når det er visning. Ja, hvorfor gjøre det enkelt når en kan gjøre ting vanskelig? Smidighet for alles parter er ikke så himla dumt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå