Gå til innhold

Hjelp, jeg mistrives så i jobben!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Blue Lady

Hei,- er det noen som kan dele gode erfaringer med meg? Jeg mistrives noe så forferdelig i jobben, og skjønner ikke hvor jeg skal finne motivasjon til å komme på jobb hver dag. Jobber på en av landets mest attraktive arbeidsplasser, og vil gjerne jobbe her pga cv'en. Men det har jeg funnet ut at det ikke er verdt! Men hvordan kommer jeg meg ut av dette? Har en høgskoleutdanning som det er vanskelig å få jobb med, så å finne ny jobb er nesten umulig. Har tenkt på å si opp, og så søke jobb gjennom et vikarbyrå. Men det ser jo ikke særlig bra ut i attesten å si opp uten en ny jobb å gå til. Har vurdert å gå mer på skole, men vet ikke hva det skal bli, og da må jeg evt ta opp mer studielån. Har studielån fra før, og huslån, og har egentlig ikke økonomi til å studere mer. Setter enormt pris på om noen har gode råd til meg!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Intern overflytting?

Arbeidsutveksling med utlandet?

Uansett: ikke bytt før du vet hva du skal etterpå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du mistrives så veldig? Hvis du kan sette ord på det, er det lettere å hjelpe deg, tror jeg...

Hadde selv en periode i vinter/vår hvor jeg hatet jobben min. Men så tok jeg mer tak i ting selv, og nå synes jeg egentlig ikke at den er så ille. For meg handlet det om å ta tak i problemene, jobbe med meg selv og dermed løste jeg noen av de andre problemene på veien.

Er det kollegaene du er misfornøyd med?

Arbeidsoppgavene?

Arbeidstiden?

Lønna?

Yrket?

Forsøk å sette ord på hva det er som er ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

I en organsisasjon finnes det to typer endringer.

Den ene er den du selv starter.

Det r jo et setd å begynne.

Har selv vantrivdes ufattelig i en jobb og da, ja da byttet jeg jobb.

Da hadde jeg lenge prøvd å gjøre det hele levelig, men til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Lady

Takk for svarene!

Jeg har kun viakriat, og det ble forlenget i vår til neste vår. Var veldig i tvil om jeg skulle si ja til nytt vikariat, men i mangel av alternativer gjorde jeg det. Kollegaene mine er veldig koselige, men ettersom jeg stort sett jobber for meg selv, er det jo litt uvesentlig. Problemet mitt er arbeidsoppgavene. Jeg jobber med kjemikalier, som både er kreftfremkallende og brannfarlige. Har bra mer verneutstyr, men trives uansett ikke. Jeg er egentlig en person som gjerne vil gjøre en god jobb, men med motivasjonen på bånn merker jeg at jeg er utrolig ineffektiv. Jeg vil ikke jobbe med dette, men hva kan jeg gjøre? Si opp? Får vel ikke arbeidsledighetstrygd hvis jeg sier opp selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Du får da trygd om du sier opp selv, men da er det vel en ventetid før du får stønad...tror den kan være på 8 uker??...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du får vel ledigh tryg etter at du har vært ledig i 8 uker når du sier opp selv. men det er jo dumt å si opp for å ikke ha noe å gjøre, det er ikke så bra for selvtillit eller noe, du kan jo faktisk gå ledig en stund slik som du beskriver arb marked innen din utdann..

visst du vil studere mer kan du jo ta noe brevkurs gjennom nki eller noe nett opplegg. man får jo noe stipend, men kan jo være tøft uten inntekt med alle lånene. kanskje du bør ta en prat med din overordnede og forklare situasjonen, kanskje det finnes en greiere løsning enn å si opp!?!?!

ønsker deg lykke til.

var forresten i en slik situasjon selv for noen år tilbake, gruet meg for å gå på jobb hver dag, dette fordi jeg satt halve dagen og ikke hadde noe å gjøre.. jeg ble gravid jeg, så fikk jeg et år hjemme, og når jeg skulle ut i jobb igjen var det svært dårlige tider i bransjen, så jeg ble enig med sjefen at jeg kunne slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må ikke finne på å si opp jobben før du har noe annet på hånda, da vil du få atskillig værre bekymringer!

Er du aktiv jobbsøker? Vil råde deg til å begynne der, så føler du ihvertfall at du foretar deg noe! Hvorfor ikke prøve en helt annen bransje en stund? Mulig du må se gjennom fingrene med lavere lønn, men du kan få en a-ha opplevelse på mange måter. Har du høyskoleutdanning er det i seg selv noe som gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet i forhold til mange andre!

En kollega av meg ble lei jobben (en stilling innen reklamebransjen) og gikk faktisk over til å støpe sementgulv. Nå driver han bedriften samtidig som han jobber "på gølvet" og ELSKER det :wink:

Har du arveidserfaring og utdanning vil du alltid være ønsket, helt sant :P

Så ikke gi opp håpet, du lever bare én gang så det å undersøke alternativene er en verdifull investering :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

Jeg var liknende situasjon som deg i fjor og jeg skal fortelle litt om valgene jeg gjorde.

Jeg mistrivdes i jobben, mest fordi jeg ikke hadde noen arbeidsoppgaver, men også fordi de ansatte frev med regelrett mobbing bak min rygg. Det var uholdbart, og det var flere ganger jeg satt alene på kontoret mitt og gråt. Men så tok jeg det opp med sjefen min, men han var en av mobberene så der var det ikke mye å hente. Jeg gikk dermed til sjefen over ham, og fikk ikke noe støtte der heller. Følte meg rimelig nedkjørt når jeg ikke fikk forståelse noe sted. Snakket mye om dette med mannen min hjemme, og jeg bestemte meg faktisk for bare å si opp. Jeg orket ikke mer og jeg hadde ikke noe mer i denne bedriften å gjøre. Dermed leverte jeg oppsigelsen, slapp å være på jobb i min oppsigelsestid og fikk dermed 3 mnd hjemme med lønn til å hente meg inn igjen og finne meg ny jobb.

Dette er det mest vågale jeg har gjort noen gang, men jeg angrer ikke! Nå har jeg en kjempeflott jobb med flotte kollegaer og jobben kom akkurat i grevens tid. Det ordner seg som regel, og det å mstrives på jobben er ikke bra!

På intervjuet til jobben jeg har nå fortalte jeg rett ut at jeg hadde mistrivdes og derfor hadde sagt opp. Dette ble faktisk sett positivt på, forsi jeg hadde gjort noe selv for å forbedre situasjonen og hadde tatt tak i det.

Vil anbefale deg å snakke med sjefene dine først og høre om muligheter. Hvis ikke du får forståelse er det faktisk en mulighet å si opp. Meld deg for vikarbyråer, søk på alle mulige jobber...vær aktiv. Jeg jobber nå innenfor noe helt annet enn det jeg er utdannet innen, men får bruk for min utdannelse daglig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...