Gjest fastlegen Skrevet 4. august 2009 #21 Skrevet 4. august 2009 Hvis man normalt er frisk og sunn og ikke gravid, samt ikke har verre symptomer enn at man er litt usikker på om det er forkjølelse eller (svine)influensa, har man ikke behov for verken blodprøve, legebesøk eller Tamiflu. Man bør holde seg hjemme fra jobb (og borte fra legekontoret, for ikke å smitte helsepersonalet eller de pasientene som er der med hjerte- og lungesykdommer...) til man er frisk og feberfri. Sykmelding kan ordnes på telefon og med time når man er bra igjen, som flere har skrevet. Er man derimot VIRKELIG dårlig - pustevansker, svært dårlig allmenntilstand eller annet, blir man neppe avvist verken hos fastlegen eller på legevakta.
Trampe Skrevet 4. august 2009 #22 Skrevet 4. august 2009 Da slenger jeg ut et spørsmål og lurer på om noen vet: Hva gjøres med sykedager for barn? Om min sønn får symptomer må jeg holde ham hjemme ei uke, og siden jeg jobber med barn selv bør jeg også holde meg hjemme hvis jeg har symptomer i huset. Hva om det da er falsk alarm, og han får symptomer igjen etter noen uker? Hva gjør man med oppbrukte sykt barn-dager? Kan jeg få sykemelding når mitt barn har symptomer?
Nique Skrevet 4. august 2009 #23 Skrevet 4. august 2009 Nå synser jeg, men logisk sett burde du få sykemelding på deg i så tilfelle.
LilleBille Skrevet 4. august 2009 #24 Skrevet 4. august 2009 Jeg lurer også på det med sykemelding. Man må jo til legen for å få det - og når ikke legen vil/kan ta imot.. hva gjør man da? Alternativet for meg ville være å sette meg på venteværelse (forrom til venteværelse .. bittelite) - i en time for å prøve å få en akuttime - her kan det sitte/stå opp til 30 mennesker omtrent oppå hverandre - så da ville jeg garantert smitte en hel del.
Gjest fastlegen Skrevet 4. august 2009 #25 Skrevet 4. august 2009 Du har ikke rett til sykmelding for deg selv med mindre du selv er syk. Arbeidsgiver kan kreve legeattest (for barnet), dersom du er hjemme pga sykt barn. Det er ikke særlig hensiktsmessig i en influensasituasjon, ta dette opp med arbeidsgiver. Det er fullt lovlig for legen å vente med å ta deg inn til time til du ikke er smittefarlig lenger, men datere sykmeldingen din fra den dagen du tok kontakt og fortalte legen at du er syk. Det er derimot ikke lov å skrive en sykmelding for "forrige uke" dersom du først tar kontakt i dag. Legen må kunne dokumentere datoen for første kontakt ang. sykmeldingstilfellet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå