Gjest GjestANT Skrevet 3. august 2009 #1 Skrevet 3. august 2009 Ble plutselig syk denne helgen, og får ikke no hjelp. På lørdagen var jeg helt fin, men plutselig innen jeg la meg var jeg dårlig med frysninger, feber, vond hals, rennende nese og vondt i hodet. Ringe legevakten søndag for å høre om hva jeg skulle gjøre. Fikk beskjed om at de ikke kunne ta meg imot. De spurte meg om jeg har vært i utlandet nylig, og fortalte at jeg kom hjem 1. juli fra utlandet. Men fortalte at jeg hadde vært på to konserter denne uken i tillegg til at jeg møter mange utenlanske mennesker på jobben. Fikk bare beskjed om å ringe fastlegen. Da jeg ringte fastlegen fikk jeg beskjed om at det var fullt, selvom jeg ringte med en gang de åpnet og ba om akkuttime. Fikk beskjed om å ringe legevakten. Fortalte at jeg allerede har gjort det, men at de ba meg om å ringe fastlegen. Hva skal jeg gjøre? Nå drar jeg på jobb, ettersom jeg føler at jeg kan, men er redd for å smitte andre hvis det skulle være svineinfluensaen. Men siden jeg er "ung og frisk" vil jo ingen ta meg imot for å sjekke dette? Føles som om de behandler meg som om jeg har en pest eller noe lignende. Noen som har opplevd lignende? Hva gjør jeg? Er det stor sjanse for at jeg har fått svineinfluensa eller kan det være en forkjølelse?
lille_mei Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 Kommer ann på hva du jobber med, men jeg ville ikke reist på jobb hvis du var i kontakt med barn, eller mennesker generelt. Høre med sjefen hva h*n tenker om dette?
Amadea Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 Orker du i det hele tatt å jobbe med feber da? Det generelle rådet er vel å holde seg hjemme når en har influensasymptomer. Du skal vel kunne få en legetime senere i uka og sykemelding kan tilbakedateres til da du ringte mener jeg. Ring til fastlegen en gang til du. God bedring!
Gjest Gjest_nassern_* Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 Nå skal det vel være slik at du kan være borte fra jobb pga evt svineinfluensa, og få rekvisisjon etterpå, hvis du sier i fra når du blir syk, for deretter å få time når du er frisk igjen. Jeg synes ikke du burde gå på jobb hvis du har influensasymtomer. Det er vel nettopp derfor de ikke tar deg i mot på legevakten. Fra nå av skal de vel kun prioritere de som er i faresonen for komplikasjoner. Bli hjemme!
Trampe Skrevet 3. august 2009 #5 Skrevet 3. august 2009 Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt vurderer å dra på jobb når du har symptomer. Hold deg hjemme, og ring legen på nytt i morgen tidlig.
suzie Skrevet 3. august 2009 #6 Skrevet 3. august 2009 Hod deg hjemme om du har influensasympomer!!! Jeg ville blitt skikkelig irritert om en av mine kollegaer dukket opp på jobb med slike symptomer som du beskriver!!!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #7 Skrevet 3. august 2009 Er vel anntakelig derfor det fort blir pandemi. Media hauser opp svineinfluensaen Legene våger ikke ta i mot en eller ta prøver for å finne ut hva det er. Legevakten og leger er oversvømt av bekymrede mennesker. Spessielt med tanke på medias sterke innflytelse som får det til å høres ut som nærmest alle kommer til å dø av dette viruset. Det skremmer opp alle som om de kjenner etter kanskje kan ha symtomer og løper til legen.. for ALLE skal jo bli syke og det sprer seg som ill i tørt gress. Så har du de som er usikker og mer rolig som får symtpmer. Tenker som så at jeg må jo på jobb, er sikkert ikke influensa bare forkjølelse. Uten testen aner en ingenting og legen\legevakt vil ikke ta i mot eller teste. Så går en på jobb (som en ofte gjør om en ikke er sengeliggende og ting ikke føles så altfor ille... ) Og ender opp med å gå rundt som en smittebombe,,, og dermed sprer dette greiene seg enda raskere og enda flere blir syke. Virker nærmest som helsenorge har blidt tatt på senga og ikke har kappasitet til å undersøke folk. Dermed skaper det usikkerhet. Er Helsenorge på sitt beste dette bare.... Har nok selv utallige ganger gått på jobb både med symptomer og vært ganske syk. Forde jeg følte jeg ikke kunne være hjemme,,, eller følte meg ikke SÅ syk. En vet jo heller ikke HVOR mye\lite syk en blir og hvordan vær enkelt reagerer på det. Men nå,,, tja.. en vet ikke hva en bør\ikke bør gjøre lengre. Er en hjemme for noe en tror kanskje kan være svineinfluensa som kanskje senere viser seg å være vanlig forkjølelse... Får en jo dårlig samvittighet. Og om en da får denne influensan senere og IGJEN blir hjemme fra jobb... hva sier arb.giver da...(en er jo imun om en har hatt det en gang) Men siden en ikke får testet så vet en jo ikke... Nei.. jeg skjønner godt ts, problemstilling og usikkerhet. Kan ikke komme med annet råd en at hadde det vært meg ville jeg kanskje holdt meg hjemme en dag eller to og sett ann. Føler en seg veldig influensasyk og tror det er svineinfluensa mener jeg å ha hørt at en bør holde seg unna folk i 7 dager.
Avalon Skrevet 3. august 2009 #8 Skrevet 3. august 2009 Med hvilken som helst influensa bør en holde seg borte fra jobb. Du er en smittekilde uansett, og dine kollegaer og klienter/kunder blir da utsatt for smittefare. For å unngå smitte må man stoppe smittekjeden. De fleste influensaene smitter via -dråpesmitte, dvs nysing, hosting -direkte kontakt, dvs at du f.eks tar på den personen som er syk -indirekte kontakt, dvs at du som er syk har tatt på et dørhåndak som andre, friske også tar i Så det er lurest å holde seg hjemme. Holder du deg ikke hjemme, vil du nok smitte noen, og flere på arbeidsplassen din vil bli syke og mange vil da bli borte fra jobb med sykemelding Hold deg hjemme til du blir frisk!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #9 Skrevet 3. august 2009 I disse svineinfluensatider: Retningslinjene går på å være solidarisk med de som ikke er syke - og spesielt de som er i "risikosonen"! Særlig nå før vaksinen er klar. Helsemyndigheten ønsker å kjøpe seg tid, for å unngå at samfunnet blir satt ut. Hold deg hjemme!! En er stort sett mest smittefarlig når en har symptomer, så en skal holde seg hjemme til en føler seg (helt) frisk. Når det gjelder det å bli avvist på legevakt og hos fastlegen: Ikke godta det uten videre!! Men en må jo spørre seg HVORFOR ØNSKER JEG HJELP? Det er ikke kapasietet til å teste alle for svineinfluensa. Men det kan være flere godt begrunnede argumenter for å komme inn for testing. F.eks. hvis du er i risikogruppen eller kanskje du planlegger graviditet. Da er det nyttig å vite om en har hatt svineinfluensa og dermed vil bli immun. Er du syk og ønsker behandling (Tamiflu) må en få tak i medisinen INNEN 48 timer etter symptomdebut. En har da ikke tid til å la seg avvise. Send noen du kjenner som er friske på apotek etter Tamiflu, da smitter du ikke de du møter på din vei!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #10 Skrevet 3. august 2009 Ringe legevakten søndag for å høre om hva jeg skulle gjøre. Fikk beskjed om at de ikke kunne ta meg imot. De spurte meg om jeg har vært i utlandet nylig, og fortalte at jeg kom hjem 1. juli fra utlandet. Som om det er nødvendig å ha vært i utlandet for å bli smittet :gjeiper: . Legevakten og fastlegen kunne da i det minste ha vært redelige nok til å be deg holde deg hjemme fra jobben.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #11 Skrevet 3. august 2009 Det er en skremmende at en som føler behov for akutt-time hos legen, avvises med at det er fullt. Fastlegen må kunne dekke behovet for akutthjelp til sine listepasienter selv om det krever litt kveldsarbeid i spesielt pressede perioder. Dersom legevaktslegene ikke klarer å rekke over alle som oppsøker dem, må kommunen beordre leger til å bemanne legevakten slik at alle får hjelp. Pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp, må ALDRI avvises, verken hos fastlege eller på legevakt.
Cullen Skrevet 3. august 2009 #12 Skrevet 3. august 2009 Om du virkelig tror du har fått svineinfluensa ville jeg ringt til legevakten i oslo og lagt frem problemstillingen og spurt de hva du burde gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #13 Skrevet 3. august 2009 Om du virkelig tror du har fått svineinfluensa ville jeg ringt til legevakten i oslo og lagt frem problemstillingen og spurt de hva du burde gjøre. Dersom alle syke i hele landet skal bruke legevakten i Oslo som informasjonskilde, forstår jeg at de som jobber der, får det rimelig hett og vanskelig klarer å holde tritt med tilstrømningen av pasienter.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #14 Skrevet 3. august 2009 Årsaken til at man blir bedt om å ikke komme på helsestasjon er selvfølgelig at helsepersonellet ikke skal bli syke også. Det er såpass mange smittede nå og så få som får komplikasjoner at det er greit å ikke vite om det er svineinfluensa eller ikke. Skulle man få komplikasjoner som følge av influensa, må man selvfølgelig få behandling, men den beste behandlingen for influensa er jo nettopp å la den gå sin gang. For å begrense smitten, må folk som er dårlige være hjemme fra jobb (og alle kan ikke møte på legekontorene for å ta blodprøve, det vil vi aldri ha kapasitet til og det må man akseptere når symptomene er såpass milde for de fleste). Du vil ikke få noen problemer med sykemelding som følge av influensasymptomer denne høsten - akkurat DET er jeg helt overbevist om!!!
Cullen Skrevet 3. august 2009 #15 Skrevet 3. august 2009 Dersom alle syke i hele landet skal bruke legevakten i Oslo som informasjonskilde, forstår jeg at de som jobber der, får det rimelig hett og vanskelig klarer å holde tritt med tilstrømningen av pasienter. Nå er det litt forskjell på vondt i hodet og svineinfluensa da Poenget er at tror man virkelig at man har svineinfluensa gir man ikke opp og går på jobben, da tar man det skrittet videre når de man har kontaktet ikke tar en alvorlig.
Sola^ Skrevet 3. august 2009 #16 Skrevet 3. august 2009 På jobben hos oss er retningslinjene å holde seg heime så lenge ein har symptomer, og minimum 7 dager.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #17 Skrevet 3. august 2009 Er i samme båt som TS. Vond hals, varm og sliten og føler meg dårlig. Har ikke vært i utlandet og har sannsynligvis bare en vanlig runde men syns det er ubehagelig å ikke vite. Hvor lenge varer en influensa? Kan man få Tamiflu uten å ha vært hos legen? Er det greit å ta Tamiflu selv om man ikke er 100% sikker på at det er influensa?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #18 Skrevet 3. august 2009 Nå er det litt forskjell på vondt i hodet og svineinfluensa da Poenget er at tror man virkelig at man har svineinfluensa gir man ikke opp og går på jobben, da tar man det skrittet videre når de man har kontaktet ikke tar en alvorlig. Skrittet videre må være en klage til fylkeslegen over ikke å få nødvendig hjelp og ikke å bli tatt på alvor ved mulig alvorlig sykdom.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #19 Skrevet 3. august 2009 Skrittet videre må være en klage til fylkeslegen over ikke å få nødvendig hjelp og ikke å bli tatt på alvor ved mulig alvorlig sykdom. Lykke til. Det er overhode ikke nødvendig for alle som blir syke med influensasymptomer (som nå sannsynligvis er svineinfluensa) å komme seg til legen eller ta Tamiflu. De i risikogruppene, derimot.
Nique Skrevet 4. august 2009 #20 Skrevet 4. august 2009 Det er gitt melding i media (aviser for det meste) at mennesker som ikke er i risikogrupper, vil mest sansynlig bli avvist hos fastlege/legevakt. Normalt friske mennesker kan behandle s.influensaen hjemme, som en vanlig influensa. De kan også få utlevert Tamiflu av fastlege uten å ha fått påvist s.influensa. Med så mange mennesker i risikogrupper, så er det kanskje ikke rart. Men TS burde ihvertfall få råd om å holde seg hjemme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå