Gå til innhold

Er barnet ditt med på mye utenom skolen?

destiny

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor vanlig det er at barn i 7-8-9 års alderen er med på fritidsaktiviteter, og hvis h*n er med på det. Er det fordi h*n selv ville, eller fordi dere mener det er det riktige å gjøre?

Er mamma til en gutt på 8 år, og han interesserer seg ikke for å være med på noe, han er av den stille og rolige typen som ikke har et kjempebehov for kontakt med andre barn utenom skolen. Derfor lurer jeg litt på hvor mye jeg skal "tvinge" han til å bli med på? Holder det at jeg krever at han er sammen med en kamerat etter skolen, eller bør jeg melde han på et eller annet, sånn at han ser at det finnes andre ting(selv om han jo vet om dette, så blir det kanskje noe annet å prøve det). Men jeg må tilslutt legge til at vår økonomi ikke er den beste, derfor er det dumt å betale masse, for noe som kanskje blir helt bortkastet. Tips om rimelige fritidssysler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 9 åring har spilletime en kveld i uken (tverrfløyte), og spiller i aspirantkorps en kveld i uken. Fritidsklubb en kveld i uken. I fjor spilte han fotball også, men da han begynte på spillingen, syntes han selv det ble for mye, og valgte korpset (foreløbig...).

Ellers er det masse han har lyst til å begynne på, Taekwondo, Hockey etc., men vi avventer dette. Syns det er viktig at barna også har ettermiddager/kvelder uten fastlagte aktiviteter når de er såpass små.

Min 6 åring går ikke på noe foreløbig, men jeg regner med han kommer til å være med på fritidsklubben en ettermiddag i uken fra høsten av.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Min gutt skal opp i 2.klasse nå.

Han gikk på turner fra han var 4 år.

I fjor gikk han på fotball en gang i uken og turner en gan i uken.

Nå ville han slutte på turneren fordi det er ikke mange gutter som deltar...

Så dette året blir det fotball om mandagen og go-cart om tirsdagen.

Onsdag er han hos pappaen.

Da føler jeg det er nok...:wink:

La gutten selv bestemme. Det er jo ikke noe morsomt å dra en hylende unge som ikke vil avgårde på en eller annen aktivitet...

En gutt i klassen til min sønn kjøpte alt fotballutstyr for nærmere 1000,-.

Gutten sa han ikke ville mer allerede etter 1. trening.

Hun dro han med 4-5 ganger til - men måtte bare gi opp...

Så konklusjonen må være at du ser om han virkelig vil begynne med en aktivitet før en går til dyre anskaffelser...

Ellers sitter en der med boden full av diverse unyttig dyrt utstyr... :ler:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er 4 og 8 og går ikke på noe. Litt av grunnen er at jeg jobber om kvelden, så det er vanskelig å følge de til og fra. Men for hun på 8 var det veldig bevisst at hun ikke skulle ha noe fast utenom skolen da hun begynte der. Synes det var nok nytt med skole, lekser + fritidsklubben som vi arrangerte på skolen. Nå ha vi flyttet, og jeg vet egentlig ikke hva som finnes av aktiviteter i nærheten her...... Hun gikk på turning for noen år siden, men det kræsjer med de kveldene jeg jobber.

Hun på 4 har aldri gått på noe. Men jeg har veldig lyst til å prøve henne på ballett! Hun er en liten ballerina her hjemme..... :) Men det kommer oxo an på mine jobbedager.

Synes det er ok at de får gå på en aktivitet hver, men fler er ikke nødvendig. Hvis ikke det er noe barna veldig gjerne vil selv, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jenter på 4 og 5 år skal begynne sitt

tredje semester på ballettskolen..

(men nå går jo ikke de på skolen da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg ville i utganspunktet latt barnet bestemme selv, men det kan jo være nødvendig noen ganger å prøve noe for å finne ut om en liker det!

Eldstesønnen vår har hatt mange flotte opplevelser med speideren, de har opplevd veldig mye spennende. Om det er dyrt? Vel, leire og utstyr koster jo endel, selv om selve kontigenten er billig. (Ca 500 kr i året i kontigent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Vår datter på 9 har forrige år gått på idretskole, det går over til idrett en gang i uken nå. 6 kvelder i halvåret har hun vært på hobbykurs.

Hun liker å kunne gjøre hva hun vil de andre dagene.

Vår sønn på 7...

Der er det bare å se på tråden om fotball inne på barn og familie.

Ønsker litt at han skal gå på et eller annet med fysisk aktivitet.

Han prøvde idrettskole i fjor, men ønsket ikke å fortsette.

Han vil i allefall bruke ettermiddagen til det han selv har lyst til uten å være bundet op i noe.

Han sier han skal prøve fotball 5 ganger, så skal han bestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter på fem går på turn en ettermiddag i uken og på svømming en gang i uken. Synes det har vært nok ved siden av skolen med disse to ekstra hobbyene. Begge deler har hun gjort siden hun var tre. Nå vil hun begynne på karate også, men vi har ikke bestemt oss helt for om hun skal få lov til en tredje ting ved siden av skolen. Det kan bli litt formye også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine barn er med på noen aktiviteter. Er bare en av de som er begynt på skolen og hun ønsker ikke å være med på noe. Syns ikke det er så viktig, må jo være det beste at hun får velge selv. Jeg spør, sier hun nei, sier jeg OK.

...dessuten er det jo ikke allverden med tilbud her vi bor, det begrenser seg til korps og fotball.... :ler: ....og som kjent er jo ikke alle fan av det.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...