Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #1 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg har ikke fullført vgs, har ikke førerkort og er alene med to små. I vår mistet jeg jobben min. Føler ikke jeg har noe å stille opp med i sosiale sammenhenger, alle lurer på hva man "gjør", og "gjør" man ingenting så lurer de på hva man er utdannet. Og vips dør samtalen ut. For å unngå pinlige pauser og situasjoner, har jeg begynt å unngå sammenkomster med folk jeg ikke kjenner. Savner barndommen, hvor alt man trengte var å ha en hobby eller et idol til felles før man var bestevenner. Til dere som er (eller har vært) uten jobb over lengre tid: Hva gjør dere når folk spør om sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. august 2009 #2 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg har ikke fullført vgs, har ikke førerkort og er alene med to små. I vår mistet jeg jobben min. Føler ikke jeg har noe å stille opp med i sosiale sammenhenger, alle lurer på hva man "gjør", og "gjør" man ingenting så lurer de på hva man er utdannet. Og vips dør samtalen ut. For å unngå pinlige pauser og situasjoner, har jeg begynt å unngå sammenkomster med folk jeg ikke kjenner. Savner barndommen, hvor alt man trengte var å ha en hobby eller et idol til felles før man var bestevenner. Til dere som er (eller har vært) uten jobb over lengre tid: Hva gjør dere når folk spør om sånt? Kan du ikke si at du er hjemme med to små barn? Ellers går det jo ann å si at du søker jobb, men arbeidsmarkedet er vanskelig for tiden. Det er jo alltid et aktuelt tema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 2. august 2009 #3 Del Skrevet 2. august 2009 Viktigste er å ikke skamme seg over at du ikke går på skole eller jobber. Si sannheten: du har to små hjemme som tar opp veldig mye tid, og akkurat nå har du ikke tid til å gå på skole. Du leter etter jobb, men markedet er vanskelig fra før, og enda verre når du har småbarn. Hvis folk ikke forstår det er de ikke verdt å snakke med engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 3. august 2009 #4 Del Skrevet 3. august 2009 Viktigste er å ikke skamme seg over at du ikke går på skole eller jobber. Si sannheten: du har to små hjemme som tar opp veldig mye tid, og akkurat nå har du ikke tid til å gå på skole. Du leter etter jobb, men markedet er vanskelig fra før, og enda verre når du har småbarn. Hvis folk ikke forstår det er de ikke verdt å snakke med engang. Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeeCee Skrevet 3. august 2009 #5 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg er også enig med de over. Hvorfor skulle forresten noen se ned på deg fordi du ikke jobber, når du har to små barn? Om noen gjør det; Vil du virkelig være venner med så overfladiske mennesker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #6 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg hater det spørsmålet.. Og "Hva er du for noe?"... Men du er jo strengt talt ALENE med 2 små krabater.. Det kan vel så og si kvalifiseres som en jobb^^.. Har ikke noen unger selv, men har nå hørt at det er mye arbeid i det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Øyvind Skrevet 3. august 2009 #7 Del Skrevet 3. august 2009 Å være fulltidsmamma tilsvarer to 100% jobber i følge en undersøkelse. Selv er jeg arbeidende mens min bedre (eller verre) halvdel er 50% i jobb og 110% hjemme med barna, figure that one out... Fysj, fikk dårlig samvittighet, må nok gå hjem å gjøre noe nå!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #8 Del Skrevet 5. august 2009 i disse tider er det vel ikke så ille å si at man er arbeidsledig? Nå som så mange er det? Men når det plager deg at du ikke har noe annet å si enn arbeidsledig og alene med to små barn - så må det jo være fordi det er en situasjon du ikke er stolt av? Så mitt råd til deg er å være en super mamma (mye mulig du allerede er det ) og vær stolt av det og si det med stolthet! Og bruk interesser i veien til å få deg jobb igjen! Selv har jeg god utdanning, er alene med et barn og har en jobb "alle" synes er spennende. Men når jeg spør andre om hva de jobber med/ gjør så er det ikke hvilken jobb de har som fanger min interesse, men hvor engasjert de er i det det gjør/planer de har - og som regel er det bare et standard spørsmål og ikke noe man henger seg opp i eller går rundt å tenker på senere. Det finnes da så mye annet enn jobb å snakke om også Så fortsett å sosialisere deg og kanskje kommer du deg nærmere en jobb også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #9 Del Skrevet 5. august 2009 ...kan du ikke melde deg på et studie innen noe du interesserer deg for? så har du noe å svare og kanskje en ny jobb snart også! Å si at man er alene med to barn og derfor ikke jobber kommer man ikke langt med - det er sikkert slitsom (mer slitsomt enn å jobbe) men de jeg kjenner som er alen med barn jobber jo likevel mens barna er i barnehagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 5. august 2009 #10 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) i disse tider er det vel ikke så ille å si at man er arbeidsledig? Nå som så mange er det? Men når det plager deg at du ikke har noe annet å si enn arbeidsledig og alene med to små barn - så må det jo være fordi det er en situasjon du ikke er stolt av? Så mitt råd til deg er å være en super mamma (mye mulig du allerede er det ) og vær stolt av det og si det med stolthet! Og bruk interesser i veien til å få deg jobb igjen! Selv har jeg god utdanning, er alene med et barn og har en jobb "alle" synes er spennende. Men når jeg spør andre om hva de jobber med/ gjør så er det ikke hvilken jobb de har som fanger min interesse, men hvor engasjert de er i det det gjør/planer de har - og som regel er det bare et standard spørsmål og ikke noe man henger seg opp i eller går rundt å tenker på senere. Det finnes da så mye annet enn jobb å snakke om også Så fortsett å sosialisere deg og kanskje kommer du deg nærmere en jobb også? Det er nok litt vanskelig for deg å se dette problemet objektivt ettersom du selv har en jobb som "alle" synes er spennende. Men jeg forstår selvfølgelig at du prøver å være positiv her Endret 5. august 2009 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #11 Del Skrevet 5. august 2009 ser at trådstarter spør hva andre i samme situasjon pleier å svare, Men som karrieremessig "vellykket" alenemor - så vil jeg bare si at jeg i allefall ikke henger meg opp i om en person er arbeidledig eller hvor høyt utdannet den er når jeg møter fremmede i sosiale situasjoener - men det er et standart spørmål å stille for å finne frem til noe å snakke om i slike situasjoner. Du kan jo prøve å komme i forkjøpet med andre spørsmål om hobbyer og interesser - så skaper du samtale uten at temaet jobb/utdanning kommer opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå