Gå til innhold

esercizio e degli alimenti


Gjest Fancy Nancy

Anbefalte innlegg

Gjest Fancy Nancy

Se her! nå er jeg her og!

er allerede i gang med styrketrening 1 dag i uken (med personlig trener) og mosjonering.

er i denne boken ønsker jeg å får ned alle tankene mine ang mat og kosthold, skrive hva jeg spiser og hvor mye jeg trener/mosjonerer.

saken er den, jeg er godt i gang men lider av latskap. dette skal jeg få gjort noe med da jeg nå forplikter meg her! nå skal de bli saker! jeg skal bli strammere, sterker og gå ned i vekt!! (har alt gått ned 1,2kg..skal veies igjen snart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fancy Nancy

For å gå ned i vekt og spise sunnere har jeg lånt meg noen bøker på biblioteket i sommer. litt ymse hvor interessante jeg syntes de var, uansett.. de skulle tilbake på biblioteket og da trengte jeg å ta notater..

her fra fedon lindberg

prosessen for nedbrytingen av proteiner i magen er mer energikrevende enn fett og karbohydrater. derfor blir ca 25% av proteinets energiinnhold brukt til å produsere varme. altså vi får i oss mindre energi fra proteiner enn hva kcal anntallet sier.

ved å spise proteiner til hvert måltid forbedrer vi kroppens fettforbrenning, eks:

til frokost vil litt youghurt, kesam eller cottage cheese øke forbrenningen.

nøtter særlig sammen med frukt som mellommåltid eller snacks gir proteiner og sunne fettstoffer fra nøttene.

bønner, linser og kikerter er fulle av proteiner og varer fremstilt av soya. (pass bare på innholdsfortegnelsen at det ikke er for mye kjemiske tilsetningsstoffer i soyaproduktet)

fedon har et litt anstrengt forhold til endel karbohydrater, disse sier han er bra/bedre å bruke: sammal hvetemel fra steinmølle, pasta av durumhvete og brun paraboild basmatiris.

fruktose bør erstatte sukkeret, da vil produktene holde seg lengre og det vil bli mindre tannråte.

yoghurt, cultura, kefir, rømme, kesam og ost med en blanding av grønnsaker, havre og bygg stimulerer tarmfloraen og øker opptaket av nærigsstoffene i maten vi spiser.

det er bedre å drikke vin enn øl, men bør begrenses til 1 - 2 glass.

fortsettelse følger..............

Endret av Fancy Nancy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple

Gratulerer med treningsdagbok!

Har tenkt på å lage meg en jeg også, men har ikke kommet så langt ennå... Føler det blir så mye press da, men det er kanskje nettopp derfor jeg burde gjøre det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy

oki... tilbake...

fett:

når du leser innholdsdeklerasjonen på matvarene unngå matvarer med delvis herdede vegetabilske oljer. dette er absolutt ikke bra for deg.

noe av det beste fettet du får finner du i fet fisk, de har et høyt innhold av omega 3.

fet fisk kan være lask, makrell og sardiner.

linfrø inneholder også mye omega 3.

omega 9 finners i avocado, oliven og nøtter (mandler, cashewnøtter, oekannøtter, pistasjnøtter osv)

den beste oljeblandingen til matlagning er 2/3 olivenolje og 1/3 rapsolje, det gir enumettet fett (selv ved oppvarming) naturlige antioksidanter, omega 3 og plantesteroler som reduserer kolesterol.

hvorfor øke inntaktet av omega 3?

det øker forbrenningen, gir god cellevekst, styrker benbygningen og holder deg frisk og sterk.... og:

kan forhindre fødselsdepresjoner, bedrer alzheimers og senil demens, MS, parkinson, irritabel tykktarm, crohns syndrom, demper abstinenser for rusmidler, sigaretter og alkohol, bedrer leddgikt, smører huden, hindrer svulstvekst.

kvinner som har forlite omega 3 under graviditeten kan føde barn med lærevansker...... oki, vet ikk om alt er like tilfelle, men greit nok er overbevist om at omega 3 er bra saker!

drikk grønn te!! er full av kraftige antioksidanter!

Fibere:

fibere deler vi inn i to grupper vannløslige og uløselige...

vannløselige sørger for at nærign blit tatt opp bedre i kroppen og at karbohydratene tas opp saktere over tid. vannløselige fibere finner vi i bønner, linser, havregryn, grove kornprodukter, frukt og bær.

uløslige finner vi i hele korn.

det er viktig å drikke mye vann når man øker inntaktet av fibere.

spis 2 posjoner frukt og bær og 3-4 posjoner grønnsaker hver dag! (ganske mye!! så det blir litt av en prøvelse!)

Vann:

vi bør drikke ca 8 store glass med vann hver dag. dette vil hjelpe kroppen med å forbrenne den lagrede energien (kroppsfettet vårt) og hjelpe kroppen å skille ut avfallstoffer.

Syre:

syre kan forsinke opptaket av karbohydrater. så før hvert måltid (ja særlig) spis en grønn salat med litt presset sitronsaft over. (før hvert måltid blir litt overekstremt for meg.. grønn salat til frokost? nix.. men kan jo godt spise det før lunsj og middag.. og bare sitronsaft?? kan vel lage en liten vinagrette?)

Morgenmosjon er noe av det beste for å forbrenne særlig magefettet. da er blodsukkeret på sitt laveste og kroppen vil bruke det lagrede fettet til å forbrenne energien. turen må være på minst 20 min for å gi resultater og max 90. det skal være rask gange.

ikke spis karbohydrater før trening! det kan du med god samvittighet spise etter. før trening ca 1 time før bør du spise noe protein.

dette var mine notater.. greit for meg å sette dem i system, og kanskje noen kan får et tips eller to.

nå leser jeg fredrik pauluns bok om fettforbrenning.. notater om den vil komme.

ha en god kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy
Gratulerer med treningsdagbok!

Har tenkt på å lage meg en jeg også, men har ikke kommet så langt ennå... Føler det blir så mye press da, men det er kanskje nettopp derfor jeg burde gjøre det ;)

takk!

så koselig at du var innom :klemmer:

jeg trenger å sette litt press på meg selv da jeg har susa rundt med mening om å trene og spise sundt altfor lenge men ikke gjort noe med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy

oki.. mandag! ny start på ny uke.

forrige uke gikk så som så med sundt kosthold, ble en pizza på tirsdag og noe ostepopp både onsdag og torsdag.. men den posen er nå borte!

skal lage handleliste og kjøpe inn sunn mat for hele uken!

en av utfordringene jeg har fått av treneren min er å drikke en smoothie om dagen. med banan og bær og cultura. jeg har liten erfaring med smoothie fra tidligere men liker. tar litt tid å drikke den, men det er godt. har bare prøvd en variant så skal lete etter noen flere oppskrifter som jeg vil dele her.

kl 12.30 bærer det til trening med meg! styrke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

Høres ut som om vi er litt i samme situasjon. Jeg har startet dagbok her i dag. Skal passe på å få med meg dine framskritt!

Jeg er kjempe glad i smoothies. Jeg synes de er best uten melkeprodukter i, men det er jo smak og behag. Banan gjør de søtere, men bær som jordbær og blåbær er supre og kjøpe frosne og ha rett i.

Min beste, til 2 pers:

1/3 pose jorbær -frosne

1/4 pose blåbær -frosne

1 pære

1 banan

litt appelsin juice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy

styrketrening i dag...

treneren liker å variere litt på øvelsene, og i dag har jeg "hogget ved" "startet gressklipperen" og mye mer...og flere ganger!

var vist mye av de stabiliserende musklene jeg trente i dag... akkuratt de jeg er litt ømme i etter lek med min nevø på lørdag.

uansett, skikkelig gøy, særlig når jeg klarer det dobbelte av enkelte øvelser jeg har gjort før. da vi takket for timen sa han at han var skikkelig stolt over innsatsen min, det er koselig å høre selv om jeg er litt for sliten til å ta det inn over meg der og da.

snart er sommermodusen på senteret over også.. den nye timetabellen har kommet og trer i kraft fra og med den 17 august! det gleder meg. er endel nye treningstyper jeg har lyst til å prøve meg på.

jeg har drukket min smoothie i dag, banan, nektarin, jordbær og cultura. men jeg synes den er så mektig og ikke er jeg vant til å spise nevneverdig mye på dagtid så det ble til at jeg tok halve før trening og halve etter.

har også kjøpt meg noen knekkebrød fra helsekosten. de er skikkelig gode og mektige. et knekkebrød og jeg føler meg mett.

til middag: kylling, brunparboild ris, og grønnsaksblanding. kjøpte en frossen variant da jeg var sulten etter trening og ikke orket å så og hakke grønnsaker. det ble godt, hadde i litt chilli, hvitløk og ingefær.

kommende ukes utfordring fra treneren min er forstatt å bytte ut et brødmåltid med fruk eller grønt. særlig viktig er det at jeg spiser gullerøtter, brokkoli og spinat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal bli spennende å følge med her!

Har du lyst til å fortelle mer om hvordan styrke/kondisjon du trener? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy
Hvor mye betaler du i uken for personlig trener, og er det verdt det? Merker at det frister litt selv... =)

hei!

for personlig trener kjøper jeg et slags klippekort. jeg kjøper et vist anntall timer 3, 5, 10, 20 o.l.... det blir billigere jo fler klipp jeg kjøper. tror jeg nå ligger på 350 kr timen. for meg er det absolutt verdt det. jeg har vært medlem på treningssenteret siden august i fjor. trente en gang spinning i september og en gang for meg selv litt i februar... nå har føler jeg meg forpliktet til å trene, i tillegg til at jeg lærer en masse. vi går igjennom målsettning og spise vaner og innimellom ringer han meg i løpet av uken for å høre hvordan formen er. jeg er veldig fornøyd. klart det koster litt.. men det er jo en investering... da får jeg heller bruke mindre penger på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy
Hei :)

Høres ut som om vi er litt i samme situasjon. Jeg har startet dagbok her i dag. Skal passe på å få med meg dine framskritt!

Jeg er kjempe glad i smoothies. Jeg synes de er best uten melkeprodukter i, men det er jo smak og behag. Banan gjør de søtere, men bær som jordbær og blåbær er supre og kjøpe frosne og ha rett i.

Min beste, til 2 pers:

1/3 pose jorbær -frosne

1/4 pose blåbær -frosne

1 pære

1 banan

litt appelsin juice

oi så spennede, tusen takk for oppskrift. skal prøve ut å lage uten melkeprodukt. er helt ny i smoothies verden så tips er alltid velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy
Hei! Skal bli spennende å følge med her!

Har du lyst til å fortelle mer om hvordan styrke/kondisjon du trener? :)

ja.. kondisjon er jeg ikke så flink til å trene, men det jeg skal gjøre er å trene det med interval av 6 x 4 min på tredemølle og stepmaskin med staver. (jeg vet ikke hva den maskinen heter men du går nesten stavgang i trapper med den)

i tillegg er det gruppetimer på treningssenteret som jeg vil delta i. en time som er kondisjon på en halv ball. det høres ganske gøy ut. ellers har jeg vært med på div dansetimer og der er det jo høyttempo og veldig morro.

styrketrening trener jeg kun med treneren min foreløpig. der variere vi.. i begynnelsen var det endel vekt-apparater, så gikk vi litt vekt fra det og trente mye frievekter og med strikk. men i går var vi tilbake på apparatenen igjen, men en type apparat der du har mye større bevegelses frihet.

har ikke helt oversikten over alt vi gjorde i går da øvelsene var relativt nye, men dette er hva jeg har trent tidligere: (vekt vet jeg ikke, skal spørre treneren min neste gang, er han som holder styr på det der)

knebøy første repetisjon 10, andre repetisjon øker vi vekten og jeg gjør så mange jeg klarer

tåhev på et ben av gangen, to ganger på hvert ben andre gangen med 15kg vekt

triseppress 30kg 10 ganger så 35kg så mange ganger jeg orker.

bisepcurl (der er jeg usikker på vekt igjen) samme som over 10 vanlige og så øker vi vekten og gjør så mange jeg klarer.

lårcurl 25kg 10ganger så 35kg

benstrekk samme som over

situps med higfive (jeg må gi treneren min en higfive hver gang jeg kommer opp hvis ikke tells ikke situpsen og jeg må gjøre den på ny) 20 repetisjoner første gang 10 andre gang.

omvendte flyers vet ikke kg men innstillignen er på 2.. kanskje det er 2 kg?? 10 rep to ganger.

ryggløft og planken det pleier å gå på tid.. så mange ryggløft jeg klare på 30 sek og så klare jeg å holde planken i ca 20 sekunder.

dette var ikke det jeg trente i går.. bare så det er påpekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye betaler du i uken for personlig trener, og er det verdt det? Merker at det frister litt selv... =)

Både lucy og jeg har veldig god erfaring med Personlig Trener. Det er veldig greit å ha noen som pusher deg lenger enn du selv klarer (og trodde var mulig) og som kan hjelpe deg å finpusse på teknikk og gi deg tips om hva du bør konsentrere deg om. I tillegg har du jo da noen som gjør at du komme deg på trening, selv de gangene du ikke har lyst ;)

Synes du er kjempeflink, Fancy Nancy! Blir morsomt å følge med her og se framgangen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy
Både lucy og jeg har veldig god erfaring med Personlig Trener. Det er veldig greit å ha noen som pusher deg lenger enn du selv klarer (og trodde var mulig) og som kan hjelpe deg å finpusse på teknikk og gi deg tips om hva du bør konsentrere deg om. I tillegg har du jo da noen som gjør at du komme deg på trening, selv de gangene du ikke har lyst ;)

Synes du er kjempeflink, Fancy Nancy! Blir morsomt å følge med her og se framgangen din :)

tuusen takk!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy

ok.. dette med mat og sånn gjøre jeg ikke helt riktig enda...

i går spiste jeg min faste mûseli til frokost, smoothie, så to ganger et knekkebrød med vegetarpostei (noe jeg kjøpte med meg i helsekosten forrige gang, kjempegodt) og til middag spinatsuppe med et kokt egg.

mest sannsynlig må jeg spise litt mer på dagtid (vanligvis spiser jeg ingenting mellom frokost og middag, så 6-8 timer "faste" som min trenere kaller det)

det er ikke så lett synes jeg, men et knekkebrød og smoothie har jeg klart å få i meg. eller om det var middagen som ikke var nok? kanskje jeg skulle hatt to egg oppi suppen? i allefall.... ca 1 1/2 time etter suppemiddagen min fikk jeg så veldig lyst på ost.. så jeg spiste litt ost.. og så litt mer.. og tilslutt har jeg ingen anelse om hvor mye ost jeg spiste og et par knekkebrød gikk ned i samme slengen!

dette er jo akkurat det jeg prøver å unngå! sånn ukontrolert spising. så blir å jobbe med å spise litt mer kontrollert i dag, prøve meg på en lunsj som er noe annet enn bare smoothie... samboeren er hjemme i dag så han skal være med å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ok.. dette med mat og sånn gjøre jeg ikke helt riktig enda...

i går spiste jeg min faste mûseli til frokost, smoothie, så to ganger et knekkebrød med vegetarpostei (noe jeg kjøpte med meg i helsekosten forrige gang, kjempegodt) og til middag spinatsuppe med et kokt egg.

mest sannsynlig må jeg spise litt mer på dagtid (vanligvis spiser jeg ingenting mellom frokost og middag, så 6-8 timer "faste" som min trenere kaller det)

det er ikke så lett synes jeg, men et knekkebrød og smoothie har jeg klart å få i meg. eller om det var middagen som ikke var nok? kanskje jeg skulle hatt to egg oppi suppen? i allefall.... ca 1 1/2 time etter suppemiddagen min fikk jeg så veldig lyst på ost.. så jeg spiste litt ost.. og så litt mer.. og tilslutt har jeg ingen anelse om hvor mye ost jeg spiste og et par knekkebrød gikk ned i samme slengen!

dette er jo akkurat det jeg prøver å unngå! sånn ukontrolert spising. så blir å jobbe med å spise litt mer kontrollert i dag, prøve meg på en lunsj som er noe annet enn bare smoothie... samboeren er hjemme i dag så han skal være med å hjelpe meg.

Med mindre det er en kraftig smoothie så synes jeg en smoothie virker litt lite til lunsj? Særlig hvis den f.eks bare består av juice og bær, evt. litt banan. Viktig at smoothien inneholder litt proteiner også altså melk, yoghurt eller lignende da proteiner gjør at du føler deg mett lenger. Hva har treneren din sagt om lunsj egentlig? Uansett skulle du vel ha i deg en del flere måltider enn 3 om dagen så vidt jeg forstod? 4 hovedmåltider: frokost, lunsj, middag og kveldsmat er vel minimum, også gjerne et mellommåltid som kan være en yoghurt, en frukt, gulrot eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. dette med mat og sånn gjøre jeg ikke helt riktig enda...

i går spiste jeg min faste mûseli til frokost, smoothie, så to ganger et knekkebrød med vegetarpostei (noe jeg kjøpte med meg i helsekosten forrige gang, kjempegodt) og til middag spinatsuppe med et kokt egg.

mest sannsynlig må jeg spise litt mer på dagtid (vanligvis spiser jeg ingenting mellom frokost og middag, så 6-8 timer "faste" som min trenere kaller det)

det er ikke så lett synes jeg, men et knekkebrød og smoothie har jeg klart å få i meg. eller om det var middagen som ikke var nok? kanskje jeg skulle hatt to egg oppi suppen? i allefall.... ca 1 1/2 time etter suppemiddagen min fikk jeg så veldig lyst på ost.. så jeg spiste litt ost.. og så litt mer.. og tilslutt har jeg ingen anelse om hvor mye ost jeg spiste og et par knekkebrød gikk ned i samme slengen!

dette er jo akkurat det jeg prøver å unngå! sånn ukontrolert spising. så blir å jobbe med å spise litt mer kontrollert i dag, prøve meg på en lunsj som er noe annet enn bare smoothie... samboeren er hjemme i dag så han skal være med å hjelpe meg.

Er dette jeg sliter med også. Hvis det er noen trøst:-) Er flink en hel dag, men på kveldene blir det ofte veldig usunne ting! Dette skal bli bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy
Med mindre det er en kraftig smoothie så synes jeg en smoothie virker litt lite til lunsj? Særlig hvis den f.eks bare består av juice og bær, evt. litt banan. Viktig at smoothien inneholder litt proteiner også altså melk, yoghurt eller lignende da proteiner gjør at du føler deg mett lenger. Hva har treneren din sagt om lunsj egentlig? Uansett skulle du vel ha i deg en del flere måltider enn 3 om dagen så vidt jeg forstod? 4 hovedmåltider: frokost, lunsj, middag og kveldsmat er vel minimum, også gjerne et mellommåltid som kan være en yoghurt, en frukt, gulrot eller lignende.

tror kanskje jeg skrev det litt feil.. men hvert av de knekkebrødene var med 2 timers mellomrom og jeg regnet det som et lite mellommåltid.

men du har helt rett.. jeg skal spise mellom 5 og 6 måltider hver dag faktisk. saken er at jeg de siste årene har spis 2.. kanskje en skjelden gang 3 pr dag. og dermed har jeg vent meg til at jeg ikke føler sult før kvelden. for da å pluselig skulle spise lunsj og mellommåltider føler jeg meg litt kvalm. så jeg regnet da en smoothie som lunsj fordi jeg synes jeg ble så mett.

i dag derimot, har kjærligheten og jeg hatt fri og dermed har vi passet på å spise ikke så stort men heller ofte og jeg føler meg vel og har ikke overspis.

Er dette jeg sliter med også. Hvis det er noen trøst:-) Er flink en hel dag, men på kveldene blir det ofte veldig usunne ting! Dette skal bli bedre!

JA! det skal det :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy

jeg liker smoothien som jeg nå har en av hver dag. synes den er god og føler den ikke så kvalmende mektig som jeg syntes den var før.

videre skal jeg spise mer grønnsaker! jeg spiser altfor mye brød og min trener har bedt meg om å bytte ut et brødmåltid med grønnsaker. (smoothien har allerede erstattet et brødmåltid) saken er den at den oppgaven synes jeg har vært litt mer utfordrende, til jeg kom til å tenke på de gangene jeg har spist mye grønt. det har vært på vegetarcafeer o.l i oslo, og det har vært godt!!

nå har jeg altså funnet en nettside med masse fristende vegetaroppskrifter. spise en vegtetar rett om dagen så vil jeg kanskje greie grønnsaks målet mitt også!

her er linken http://www.vegetar.com/mt/2006/05/oppskrifter.html

forresten, i går spiste jeg pasta med brokkoli! slik lagde jeg den:

i en gryte har jeg i vann og salt og lar det koke opp før jeg har i pastaen. her kommer det ann på hva slags pasta man velger, jeg valgte tagliatelle som har 7 min koketid. jeg skar brokkolig i mindre biter og da det var 5 min igjen av koketiden hadde jeg brokkolien i vannet sammen med pastaen.

i en stekepanne hadde jeg i litt olje, hvitløk og chilli (smakssak men jeg elsker hvitløk og chilli) og da pastaen og brokkolien var klar helte jeg av vannet og hadde blandingen i stekepannen. der fikke den blandet seg godt med oljeblandingen, rev parmesan over og vips var det klart til å spises!! kjempegodt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...