Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #141 Del Skrevet 10. februar 2010 Once you go Asian, u never again go Caucasian. Sorry jenter, men det er sant. Det skal riktignok sies at ingenting er vakrere enn høye, sunne og flotte skandinaviske jenter. Men når det gjelder oppdragelse, væremåte, respekt for mannen, personlighet, etc så blir dere slått grundig av asiatiske damer, uansett thailand eller andre land i regionen. Det at stadig fler og fler menn nå om dagen heller velger seg asiatisk dame fremfor norsk bunnen i at de forholdene er langt mer harmoniske. Så jenter. Vi menn tenker faktisk ikke bare utseende heller. Drømmen hadde dog vært en smellvakker nordisk gudinne med thai personlighet og væremåte, men man kan vel ikke få i pose og sekk her i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann_28 Skrevet 11. februar 2010 #142 Del Skrevet 11. februar 2010 (...) Men når det gjelder oppdragelse, væremåte, respekt for mannen, personlighet, etc så blir dere slått grundig av asiatiske damer, uansett thailand eller andre land i regionen. Hahahaha. Jeg elsker disse debattene, så fulle av tøv at det ikke er til å tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtend Skrevet 11. februar 2010 #143 Del Skrevet 11. februar 2010 Hahahaha. Jeg elsker disse debattene, så fulle av tøv at det ikke er til å tro. Hva er egentlig tøv? Greit å utdype litt bedre enn "hahahaha". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stillness Skrevet 11. februar 2010 #144 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg tenker at endel av disse forholdene kanskje ikke var basert på kjærlighet da de møtte hverandre(nå snakker jeg om de som drar ned kun for å hente seg ei jente),men det kan vel utvikle seg. De fleste som jeg har sett er eldre menn med en veldig ung kone og jeg stiller egentlig litt spørsmål ved hvorfor en kvinne vil ha en mann som 50-60 år gamle når de selv er under 30,det virker unektlig litt merkelig på meg. Men jeg skjønner jo hva som appelerer med asiatiske kvinner,de er jo ofte pene,slanke og er vel litt mer tradisjonelle enn hva norske kvinner er. Selv er jeg glad for at det er menn som setter pris på oss moderne kvinner også,for jeg hadde ikke passet i et forhold med en mann som er veldig tradisjonell av seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #145 Del Skrevet 11. februar 2010 Det er opplest og vedtatt - har sett altfor mange eksempler selv også, at menn som får seg Thai-damer eller postordrebruder har gitt opp og lykkes ikke i Norge hos norske damer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann_28 Skrevet 11. februar 2010 #146 Del Skrevet 11. februar 2010 Hva er egentlig tøv? Greit å utdype litt bedre enn "hahahaha". Jeg tror vel jeg siterte ganske bra hva jeg mener er tøv? Når det gjelder hvorfor det er tøv, så krever vel det noen flere linjer for å forklare, ja. Utkjørt akkurat nå, men jeg kan godt ta en enkel gjennomgang i morgen, hvis du har lyst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jensemann Skrevet 12. februar 2010 #147 Del Skrevet 12. februar 2010 Så mye skillsmisse vi har her i Norge, så hjelper det tydeligvis ikke å basere ekteskapet på ekte kjærlighet heller... Jensemann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtend Skrevet 12. februar 2010 #148 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg tror vel jeg siterte ganske bra hva jeg mener er tøv? Når det gjelder hvorfor det er tøv, så krever vel det noen flere linjer for å forklare, ja. Utkjørt akkurat nå, men jeg kan godt ta en enkel gjennomgang i morgen, hvis du har lyst? Selvfølgelig, jeg er veldig spent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #149 Del Skrevet 12. februar 2010 Hvorfor tror alle at hvis en mann finner dame i utlandet, så er dem sjanseløse på markedet i Norge.? Jeg er ikke sjanseløs, og kunne fått mange damer jeg. Mitt valg er derimot thai, da jeg personlig mener de er bedre enn Norske. Å slike menn som meg.. Vel kan vel si at det blir fler og fler av oss. Myten med bare gamle griser i thailand stemmer ikke lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #150 Del Skrevet 12. februar 2010 Så mye skillsmisse vi har her i Norge, så hjelper det tydeligvis ikke å basere ekteskapet på ekte kjærlighet heller... Jensemann 10 Poeng til deg jensemann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciyanna Skrevet 12. februar 2010 #151 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeez, her er det mange selvmotsigelser ute og går. I et forsøk på å se det fra den utenlandske dama sitt synspunkt (jeg har selv en mor som er halvt filipinsk); hvem er vi i Vesten til å dømme hva som er korrekt og ikke-korrekt kjærlighet? Samme hvordan man vrir og vender på det vil våre oppfatninger av hva som er "korrekt" kjærlighet være preget av kulturen vi vokser opp i. Det er for eksempel ikke mange tiår siden det var "utelukket" at kvinner i øvre middelklasse og oppover skulle jobbe utenfor hjemmet. I dag er det i stor grad karrierekvinner som dominerer disse miljøene. Det er ikke mange år siden det var familie og sosioøkonomisk status som avgjorde hvem man endte opp med. Mine besteforeldre på min far sin side er et resultat av dette, og et lykkeligere par skal man lete lenge etter. Han kysser jorda hun går på, og hun snakker fremdeles om ham som den store, altoppslukende kjærligheten som har satt farge på livet hennes. Ekteskapet deres var i stor grad arrangert, og det er ikke til å legge skjul på at min farmors familie var svakere stilt enn farfars. Man kan selvfølgelig si at "hun giftet seg med ham for pengene sin skyld", men når man ser hvor godt de har det sammen, tror jeg ikke det er noen som kan stille spørsmål ved om dette er reell kjærlighet. For kvinner fra asiatiske land er økonomisk trygghet viktig. Mange er oppvokst i fattige familier og har hatt en barndom preget av få muligheter. De som har vært heldigere stilt og har tatt høyere utdanning (som noen av kvinnene som kommer til Norge har gjort), ser ofte på utdanningen som sin "forsikring" om at de kan klare seg selv til de finner en egnet mann. Jeg må si at jeg synes mange av innleggene i denne debatten er preget av manglende forståelse for hvordan andre kulturer og politiske systemer fungerer. Det er en evigvarende klisjé, men det gjør den ikke mindre sann av den grunn; vi nordmenn _er_ heldige. Vi har alle mulighet til å få høyere utdanning om vi ønsker det. Vokser man opp i slummen i Asia er det en drøm man kan se langt etter. Jeg tror ikke jeg er alene om å ønske mine fremtidige barn det best mulig utgangspunkt her i livet. Altså, at jeg ønsker at jeg og min fremtidige ektemann har anledning til å gi dem alt de har behov for både på det personlige og det økonomiske plan. At asiatiske kvinner ønsker det samme for barna sine, gjør dem tydeligvis til golddiggere. Jeg er selvfølgelig enig i at det er noen verdier som bør ligge til grunn for et godt og stabilt forhold. Man bør ha respekt for, være glad i, og ha omsorg for hverandre. Si at en nordmann drar til Thailand og møter ei jente. Det er klart at hun vil ha egne fremtidsutsikter i tankene når hun vurderer om han er aktuell for henne (men det ville hun også hatt om det var en thailandsk mann), men det er viktig å huske at det bare er ett av mange kritierier. Svært mange asiatiske kvinner er sterkt knyttet til familiene sine, og vil ha en mann som setter familien høyt. I tillegg ønsker de selvfølgelig å bli elsket, og å kunne elske ham tilbake. De tenker og prioriterer kanskje ikke på samme måte som oss, men gjør det deres kjærlighet mindre verdt? Det jeg synes er relativt ironisk er norske kvinner som legger ut om sine krav i det vide og det brede. Jeg synes ofte at deres liste er ganske mye lenger enn de thailandske kvinnene sine, for å si det sånn. Betyr det imidlertid at man ikke skal se på forholdet til den de møter som reeelt? Skal man sitte og tolke hvorvidt det var de økonomiske eller utseendemessige kravene som gjorde at hun valgte partneren? Jeg vet at jeg setter ting på spissen nå, men jeg bare spør. Ja, man ser eksempler på menn som mishandler kvinnene sine. Ja, man ser eksempler på kvinner som skiller seg bare måneder etter de blir regnet som norske statsborgere, men det betyr ikke at det gjelder alle. Som flere var inne på i tidligere innlegg, det er litt av en papirmølle som må klareres før kvinnen kan komme til Norge og gifte seg. Det vil alltid finnes kvinner og menn som utnytter hverandre, både i forhold mellom etnisk norske, og norsk/asiater. Sånt skal ikke forekomme, og jeg håper at de som har begått lovbrudd på dette området blir straffet. Når det er sagt synes jeg det blir feil at slike eksempler skal føre til at man trekker generaliseringer som "bare stygge og fattige menn har damer fra Thailand" og "asiatiske kvinner som kommer hit, er her bare for velsstandens skyld." På samme måte synes jeg flere av mennene i denne tråden er minst like dyktige til å kategorisere norske kvinner. Hvorfor ikke akseptere at man har ulike ønsker og behov her i livet? Noen menn vil gifte seg med norske karrierekvinner, la dem gjøre det. De som ønsker en asiatisk kvinne som prioriterer familien må gjerne finne det. Det betyr ikke at det ikke finnes asiatiske karrierekvinner eller norske kvinner som prioriterer barn og familie. Man kan tenke det man vil, men jeg tenker at man generelt bør være forsiktig med å generalisere andre folkegrupper. Ved å gjøre det bidrar man til å forsterke fordommer som allerede eksisterer, og i de aller, aller fleste tilfeller er virkeligheten mer kompleks enn som så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann_28 Skrevet 12. februar 2010 #152 Del Skrevet 12. februar 2010 Selvfølgelig, jeg er veldig spent. OK, jeg får prøve, men først en takk til Ciyanna. Først og fremst, så er Asia så stort at en hvilken som helst generalisering vil bli latterlig. Også regionalt og nasjonalt kan forskjellene - i religion, i økonomi, i utdannelse og i grad av tradisjonalisme - være svært store. Alt dette er likevel underordnet at individer er forskjellige selv i Asia. For å ta punktvis det jeg sa "hahaha" til: -Oppdragelse: Jeg tror enhver som kan et asiatisk språk og har bod en tid i området skjønner at dette varierer voldsomt fra person til person. Blant foreldre har jeg møtt alt fra de totalt uinvolverte og uegnede til de overbeskyttende og overbekymrede. Det samme gjelder barn. Alt fra de som tilsynelatende ikke har noen oppdragelse i det hele tatt, til de som har så mye at de ikke klarer å fungere for seg selv. M.a.o: Asia er omtrent akkurat som Norge. I den grad det går an å komme med brede generaliseringer, så må man i det minste spesifisere land, by eller bygd og økonomisk status. -Væremåte: Ærlig talt, de individuelle forskjellene du kan observere her er like store som i Norge. Hvis han mener at de er "mer feminine", så er det vrøvl. Mange asiater, både kvinner og menn, er opphengt i utseende og kler seg deretter, men det har ikke noe med femininitet å gjøre (Og asiatiske jenter som bruker høye hæler uten å kunne gå i dem burde kanskje slutte?). -Respekt for mannen: Denne må jeg innrømme at jeg ikke skjønner helt. Nordmenn og asiater flest gir mennesker den "respekten" de føler at de fortjener. Det finnes endel asiatiske kvinner - ikke at jeg har møtt så mange - som liker å ha en mann til å bestemme for seg, men jeg vet ikke om jeg vil kalle det "respekt". Det dreier seg uannsett om et bittelite mindretall. -Personlighet: Igjen, å tro at asiatiske kvinner er like alle sammen, eller at spekteret i personlighetstype, både for dem og norske kvinner, er så lite at det kan generaliseres på denne måten er tøvete og det er ingen vits i å kalle det noe annet. Merk: Jeg er ikke interessert i å "ta" menn som gifter seg med asiatiske kvinner - jeg er forlovet med en jente fra øst-asia selv - men folk som med brede veimalingsstrøk generaliserer både asiatiske kvinner, norske kvinner og norske menn fortjener etter min mening å bli sagt "hahaha" til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diane Skrevet 15. februar 2010 #153 Del Skrevet 15. februar 2010 Alt det er mulig å irritere seg over... Jeg undrer på hvor myten om at menn som henter seg utenlandske damer er mye mer voldelige kommer fra. Som nevnt tidligere i tråden er vel sannsynligheten for å lykkes med ekteskapet omtrent på linje med ekteskap inngått mellom etniske nordmenn. Videre må jeg si at jeg finner det fascinerende at det er mulig å generalisere en hel folkegruppe på denne måten. Ja, noen thaidamer er nok underdanige, men jeg har inntrykk av at svært mange vet hva de vil ha, og hvordan de vil ha det. Det er også sånn at de kvinnene som kommer hit, og har hatt en grei jobb/utdannelse i utlandet, ikke er typen til å la mannfolka kjøre over dem. Hva angår "golddiggere" må jeg signere Ciyanna. De er vokst opp i en annen kultur enn vår, og har nok et litt annet syn på hva som er viktig her i livet. Det kan være at noen utnytter mennene sine, men jeg tror nok de fleste er takknemlige for sjansen til å begynne et nytt og bedre liv her i Norge. Alle kvinner vil at barna skal få det best mulig, disse har opplevd å vokse opp uten utdannelse, og ser hvor få muligheter de har. Hvis de får anledning til å gi barna en solid barndom, tror jeg ikke det er mange som hadde takket nei til sjansen. Det er veldig lett å sitte her og se verden gjennom egne, perfekte briller. Som Ciyanna er inne på, og det synes jeg er et viktig poeng, hvem er vi til å dømme andres kjærlighet? Hvordan vet vi at vårt syn er det riktige? Mennene her på forumet klager til stadighet over hvor overfokuserte kvinner er på "materielle" verdier, høy utdannelse, og gjerne maktposisjoner i utlandet. Det er vel få som hadde valgt å bli sammen med en som var uføretrygdet, eller som hadde problemer med inkassovarsler, skal man tro det som har kommet frem i andre tråder. Jeg dømmer verken thaidamer eller menn som henter dem hjem. Hvis en mann ønsker å stifte familie med en kvinne fra en annen kultur, får det være opp til ham. Her tenker jeg det først og fremst er snakk om kultursyn. Svikter mannens kultursyn med vestlige kvinners, hva er da problemet med at han finner seg ei dame fra et annet land? Det er kanskje ikke "politisk korrekt" å være hjemmeværende den dag i dag, men så lenge begge parter er enige om det, og de har et godt liv ellers, hvem er vi til å dømme hvordan de skal leve? Det vil alltid finnes menn og kvinner som utnytter hverandre, innen- og utenfor landegrenser. Det er synd, men å skjære alle over en og samme kam er enda verre, spør dere meg. De fleste eksemplene vi får høre om, er typiske skrekkeksempler. Her har for eksempel media en jobb å gjøre. Jeg støtter selvfølgelig ingen form for vold eller psykologisk trakassering, men jeg vil tro at thai (og andre) kvinner som kommer til Norge, raskt får innblikk i sine rettigheter. Oppfører mennene seg dårlig, blir de forlatt, det ser man ofte eksempler på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 17. mai 2010 #154 Del Skrevet 17. mai 2010 Morsom diskusjon Jeg er gift med en norsk dame, (vi har det bra) og merker at jeg fortsatt har drag på norsk damer. Men, hvis jeg skulle komme i den situasjon at jeg skulle finne meg ei ny, ville jeg sterkt vurdert thai-kvinne. Fordi: De er svært høflige og vennlige. Har ikke store krav. Tar seg av familiene sine. God mat. Er vante med hard arbeid. (noe jeg også er tilhenger av) Har en livsfilosofi som overgår den kristne vi kommer fra. (jeg er ateist) De er pene! (ikke minst ) Hvis man behandler dem med respekt, viser de respekt tilbake. Jeg skulle også gjerne flyttet til Thailand, men har barn. De må bli voksne før jeg ville vurdert å flytte. Jeg kjenner mange familier fra slike ekteskap, der de fleste har det bra. Språk, kultur, sosialt nettverk, arbeid osv kommer av seg selv hvis man bare står på. Jeg innrømmer at jeg var mer enn skeptisk da jeg så den første thai-dama i gata, som giftet seg med en nylig fraskilt mann. Naboene var enige om å følge godt med, det var visst svært trolig at hun var sex-slave eller noe slikt. Jeg tror det største problemet ligger i fordommer hos oss selv, meg innkludert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søstertusenfryd Skrevet 18. mai 2010 #155 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg har ei svigerinne som er thai,hun og min bror traff hverandre i norge og har vært godt gift i 20 år.Hun har sine sider som oss alle andre.Hun har en ledende stilling i Servicebransjen og har skikkelig bein i nesa.Jeg er veldig glad i henne og den kulturen (ikke minst maten) hun har latt oss bli kjent med. Ikke rakk ned på disse kvinnene som gifter seg med Norske menn ,det er mange skjebner der ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #156 Del Skrevet 18. mai 2010 Once you go Asian, u never again go Caucasian. Men når det gjelder oppdragelse, væremåte, respekt for mannen, personlighet, etc så blir dere slått grundig av asiatiske damer, uansett thailand eller andre land i regionen. Det at stadig fler og fler menn nå om dagen heller velger seg asiatisk dame fremfor norsk bunnen i at de forholdene er langt mer harmoniske. Det stemmer - vi er lei av masete og kranglete norske kvinner, så reiser heller til harmoniske kvinner i Asia: de er lette å dominere, er slanke og feminine. Akkurat slik vi menn vil ha dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 19. mai 2010 #157 Del Skrevet 19. mai 2010 Det stemmer - vi er lei av masete og kranglete norske kvinner, så reiser heller til harmoniske kvinner i Asia: de er lette å dominere, er slanke og feminine. Akkurat slik vi menn vil ha dem Og samtidig så klager dere over at norske kvinner er kravstore, men dere er fankern ikke hakket bedre selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søstertusenfryd Skrevet 20. mai 2010 #158 Del Skrevet 20. mai 2010 Og samtidig så klager dere over at norske kvinner er kravstore, men dere er fankern ikke hakket bedre selv! [ signerer i sin helhet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 20. mai 2010 #159 Del Skrevet 20. mai 2010 Det stemmer - vi er lei av masete og kranglete norske kvinner, så reiser heller til harmoniske kvinner i Asia: de er lette å dominere, er slanke og feminine. Akkurat slik vi menn vil ha dem Lette å dominere ja.. Jeg tror ikke du kan svare for alle menn at menn generelt er ute etter damer som er lette å dominere. Hvor du velger damen fra spiller ingen rolle for meg, masse flotte damer overalt. De asiatiske damene jeg vet om, i nærmiljøet og i familien er ikke spesielt lette å dominere, de vet hvor skapet skal stå og det får de også lov til av mannen å vite. Men så klart, unntak finnes nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest green tea Skrevet 20. mai 2010 #160 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg har ingen ting i mot at menn velger tai damer eller fra et annet land. Men idene å kjøpe seg ei kone for meg til å riste på hode. Utro dammer fines i alle land så det hjelper ikke velge en fra utelansk opprinnelse hvis det er grunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå