Gå til innhold

Underlivsopp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Okei folk. Min situasjon: For ca 2 og et halvt år siden var jeg hos legen for å sjekke om jeg hadde klamydia, det hadde jeg heldigvis ikke,men jeg hadde fått et forferdelig utbrudd av underlivsopp!! Og jeg satte i gang med å smøre meg med canesten, både pille og krem, og det funka og jeg var glad:) Meen, så fikk jeg det tilbake ca 2 mnd etterpå, og jeg gjentok behandlig(gikk ikke til lege da). og det funket.. så møtte jeg verdens beste gutt som jeg er sammen med den dag idag:) Men altså den underlivsoppen min,den forsvinner aldri. og vi ble sammen for litt over 2 år siden, og har selvølgelig endel sex. Og soppen kommer tilbake nesten hver eneste måned, og jeg er så lei så lei.

Kan noen hjelpe meg??

Tro meg, jeg vet ALT omtrent om sopp,så ikke kom med svar som masse forhåndsregler, fordi jeg vet alt og gjør alt. går med ordentlig undertøy, ikke særlig trange bukser,, bruke nøytral såpe og alt det der:P har vært hos lege og gynekolog gjentatte ganger, men ingen som klarer å fjerne soppen fra kroppen min, er det noen der ute som har vært igjennom det samme og har fått en slutt på dette tullet?? er innmari fortvilet over dette her:/

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket blodsukkeret ditt? Går du med høyt blodsukker er det lettere å få underlivssopp. Det er faktisk lettere å få underlivssopp dersom du spiser mye søtt, selv om blodsukkeret ditt reguleres som normalt.

Du har sikkert forsøkt Diflucan tabletter?

Husk også at din partner må ta en kur også, ellers smitter dere hverandre og blir aldri kvitt soppen.

Fikk tips av gynekologen min om at en del damer reagerer på skyllemiddel som sitter i trusene. Hun anbefalte å kutte det ut på trusevasken.

Skrevet
Sjekket blodsukkeret ditt? Går du med høyt blodsukker er det lettere å få underlivssopp. Det er faktisk lettere å få underlivssopp dersom du spiser mye søtt, selv om blodsukkeret ditt reguleres som normalt.

Du har sikkert forsøkt Diflucan tabletter?

Husk også at din partner må ta en kur også, ellers smitter dere hverandre og blir aldri kvitt soppen.

Fikk tips av gynekologen min om at en del damer reagerer på skyllemiddel som sitter i trusene. Hun anbefalte å kutte det ut på trusevasken.

Nei har ikke sjekket det, hadde kanskje vært greit:P kan innrømme at jeg drikker endel brus:)

har brukt Diflucan flere ganger, og hjelper egentlig veldig bra, og holden soppen borte lengre enn med bare canesten, men kommer desverre igjen og igjen:S

Skrevet

Ok, jeg lurer på hva du mener med at du kan "alt" om dette, da hadde du vel neppe trengt råd?

Hvis du drikker endel brus må du kutte ut på flekken! Sukker er mat for soppen, det samme er stress.

Jeg har slitt med det samme i mange år og leger er helr duste på dette området, bortsett fra de som gidder å følge med i timen. Det er faktisk vitenskapelig bevist at sukker og stress er mat til soppen, men det var det ikke når jeg begynte å slite med det samme. Jeg spiste endel godteri og hvitt mel. Det er så enkelt som å kutte ut det samt å stresse ned. Jeg sliter fortsatt i perioder, fordi jeg ikke klarer å spiser bra pluss stresser på jobben. Men jeg har testet dette i ti år og vet hva det kommer av og hvordan bli kvitt det. Det er likevel ganske vanskelig, selv om det høres enkelt ut. Det er uansett ikke noe vits i å ta alle disse soppkurene, de bare slutter å virke.

Jeg tror personer som får fort lavt blodsukker er mer utsatt enn andre, jeg må ihvertfall spise ofte og det har visst noe med insulinet å gjøre.

Jeg har forresten en venninne som hatet jobben sin og hadde hatt sopp konstant i måneder, det forsvant med en gang hun sa opp jobben.

Lykke til!

Skrevet

Glemte å si:

poenget er jevnt blodsukker, dvs at det f.eks er bedre å spise sukker etter mat, så hopper ikke blodsukkeret fra kjellern og opp i taket.

Alt som gir stabilt blodsukker er bra!

Skrevet

Det er også lurt å forebygge nytt sopputbrudd etter behandling, ved å bruke melkesyrestikkpiller. HUsker ikke i farta hva merket heter, men produktet er plassert sammen med soppkurene på apoteket.

Skrevet

Hormonprevendjon utelukket som synderen her?

Skrevet

Enig i det de andre spør om her. Dessuten lurer jeg på om det er tatt dyrkningsprøver for å artsbestemme den soppen du har, noen sopper er nemlig resistente mot de vanlige behandlingene. Er kjæresten din behandlet samtidig som deg? Det virker også som endel får sopp jevnlig når de bruker ppiller, uansett antall kurer og forholdsregler, så det kan være et alternativ å finne annen prevensjon.

Jeg kan også skrive under på at stress har mye å si. Og ikke bare sånt stress man er bevisst på som høyt tempo og store krav på jobb, men hvis man ikke er fornøyd med ting og går og tenker, er deppa, sover dårlig (og døgnrytme kan ha noe å si) osv, alt sånt kan spille inn fordi det påvirker hormonnivåene i kroppen.

Gjest Jennie
Skrevet
Tro meg, jeg vet ALT omtrent om sopp,så ikke kom med svar som masse forhåndsregler, fordi jeg vet alt og gjør alt. går med ordentlig undertøy, ikke særlig trange bukser,, bruke nøytral såpe og alt det der:P har vært hos lege og gynekolog gjentatte ganger, men ingen som klarer å fjerne soppen fra kroppen min, er det noen der ute som har vært igjennom det samme og har fått en slutt på dette tullet?? er innmari fortvilet over dette her:/

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg:)

Det er litt vanskelig å svare når du sier at du vet alt allerede... Men jeg har hatt det samme problemet som deg, og kan i alle fall si hva jeg har gjort for å bli kvitt soppen (og det er jeg nå:)

Jeg har gjort alt det der som du sier du kan fra før, så det skal jeg ikke gjenta :)

Men det viktigste er det jeg har gjort med kostholdet. Soppen lever i tarmene, og sprer seg derfra til skjeden, så sunne tarmer er viktig! Da kan kroppen bekjempe infeksjonen selv. Dette har jeg kuttet ut:

- Søt gjærbakst

- Kaker

- Is

- Snop

- Sjokolade

- Yoghurt

I det hele tatt minst mulig sukker, gjær og fint hvetemel. Dette er mat for soppen, og det virker å kutte det ut, selv om det tar litt tid. Soppen krever denne maten, så det er ikke så lett, men det gir resultater.

I tillegg får jeg i meg melkesyrebakterier, for å gjenopprette balansen i tarmene.

Ønsker deg god bedring!

Gjest Gjest_missE_*
Skrevet
Dette har jeg kuttet ut:

- Søt gjærbakst

- Kaker

- Is

- Snop

- Sjokolade

- Yoghurt

Hvorfor kuttet ut youghurt? Det er jo melkesyrebakterier? Eller tenker du på youghurt med sukker i?

Ellers er jeg helt enig i det du skriver. Jeg vil også anbefale ts å søke på probiotika på nett. Jeg har nettopp bestillt ny flaske av det, veldig bra for å forebygge sopp (blant annet), bra for fordøyelsen, bra for alt egentlig! Kaller det bare for vidunderdrikken jeg :ler:

Skrevet

Tusen takk for svar dere:) jeg mente ikke at jeg kan alt,men kan veldig mye dette med forhåndregler å sånne ting:) Både jeg og partner behandler oss:) Dummeste jeg har hørt er når folk sier det ikke smitter til gutter!!hehe:P Det gjør det,hvis det var noen her som ikke visste det:)

Generelt spiser jeg ganske sunt,så jeg må nok bare klare å kutte ned på den:)

Jeg går på p piller,men er så fornøyd med de,så vil ikke slutte på de,men er det noen som har gode erfaringer med noen andre typer p piller? Bruker Yasmin:)

Jeg bruker også melkesyretabletter:)

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg går på p piller,men er så fornøyd med de,så vil ikke slutte på de,men er det noen som har gode erfaringer med noen andre typer p piller? Bruker Yasmin:)
Jeg byttet fra Yasmin til Cerazette og har ikke hatt soppinfeksjon en eneste gang siden. Jeg var ikke sterkt plaget av det før heller, men fikk det men jevne mellomrom, særlig om sommeren.
Skrevet
Bruker Yasmin:)

Yasmin er jo "kjent" for å øke sjansen for sopp. Soppinfeksjoner står t.o.m. oppført som en vanlig bivirkning i pakningsvedlegget. Det har jeg ikke sett hos andre p-pilletyper - sjekket Felleskatalogen nå.

Har dessverre ingen merker å anbefale siden det stort sett er Yasmin jeg har brukt selv (uten å få sopp, faktisk).

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Ceracette har jeg også gått på,og det er det verste halve året jeg har hatt,ikke pga sopp,men de pillene skal jo gjøre så man ikke får mensen, men jeg derimot blødde hele tiden:S så de begynner jeg nok ikke på igjen:P

Aldri lest eller hørt om at Yasmin er kjent for å gi sopp, synes det høres litt rart ut:P :)

Skrevet
Ceracette har jeg også gått på,og det er det verste halve året jeg har hatt,ikke pga sopp,men de pillene skal jo gjøre så man ikke får mensen, men jeg derimot blødde hele tiden:S så de begynner jeg nok ikke på igjen:P

Aldri lest eller hørt om at Yasmin er kjent for å gi sopp, synes det høres litt rart ut:P :)

http://felleskatalogen.no/pasientutgave/?m...%3D0%26href%3D0

Vanlige bivirkninger (hos flere enn 1 av 100, men færre enn 1 av 10 kvinner): Menstruasjonsforstyrrelser, blødning mellom menstruasjoner, brystsmerter, hodepine, humørsvingninger, migrene, kvalme, tyktflytende, hvit utflod fra skjeden og soppinfeksjon i underlivet.

Skrevet

Da er jeg tydeligvis litt spesiell:)^^

Det jeg synes er merkeligst med alt dette som dere forteller og som jeg selv har funnet ut av,er at ingen leger vet noenting om dette og har ikke peiling!! Jeg er jo tydeligvis ikke den eneste her i verden som sliter med sopp,så legene kunne jo ha lest litt de også synes jeg:)

Skrevet
Da er jeg tydeligvis litt spesiell:)^^

Det jeg synes er merkeligst med alt dette som dere forteller og som jeg selv har funnet ut av,er at ingen leger vet noenting om dette og har ikke peiling!! Jeg er jo tydeligvis ikke den eneste her i verden som sliter med sopp,så legene kunne jo ha lest litt de også synes jeg:)

Nåja, et sted mellom 1 og 10 av 100 er ikke så uvanlig ;)

Skrevet

Hei på deg,

Candida kan henge sammen med en diett med for mye sukker og gjær. Om du ser på tunga du, så er det godt mulig du har ett noe hvitt belegg lenger bak, som kan si noe om at du har for mye gjærsopp i kroppen.

Har du prøvd å kutte ut sukker,gjær og sopp fra dietten din? Jeg har selv hatt problemer med candida, og har lagt merke til en KLAR forbedring når jeg kuttet ut matprodukter som gjør at soppen trivest.

Man kan behandle sopp i underlivet med canesten, men soppen vil komme tilbake om du legger opp til at soppen får florere.

I steden for brus kan du feks drikke utvannet jus, med litt sitron i. eller bonaqua med litt jus og sitron,feks. husk at jus inneholder sukker, så bland ut dette. Anbefaler deg også å kutte ut ferdigmat ala grandis og toro, og ferdigsauser som tomatsaus,ketchup,dressing osv!. All ferdigmat inneholder mye sukker,ettersom produsentene ønsker å selge mest mulig. ;)

Etterhvert vil du helt sikkert merke en forbedring du også.

Skrevet

Jeg var veldig plaget med soppinfeksjoner før (en gang i måneden omtrent), og prøvde "alt". Det som til slutt tok knekken på problemet for meg var at mannen min også gikk over fra å bruke vanlig dusjsåpe til å bruke intimsåpe nedentil, og at jeg byttet ut tamponger og bind med Diva Cup.

De siste to månedene har jeg av ulike grunner imidlertid brukt tamponger under mens igjen, og det har gått bra. Det er derfor mye som tyder på at det var mannen min sin bruk av vanlig såpe som var utslagsgivende for soppinfeksjoner for min del.

Skrevet

Vi vasker oss begge med mild underlivsåpe, så er nok desverre jeg som er problemet uansett:S

Men takk for kloke svar dere:) skal prøve så godt jeg kan å kutte ned på colaen, og gjæren:) så håper jeg at jeg slipper dette tullet:) Kan jo ikke være avhengig av Diflucan til evig tid heller!! Men det er et vidundermiddel jaa:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...