Gjest Sandbekken Skrevet 1. august 2009 #21 Skrevet 1. august 2009 Det er faktisk mulig å ta ansvar for å ringe opp igjen dagen etterpå, selv om man ble lovet at kontoret skulle ringe. Dersom legen var borte neste dag også, skulle altså helsesekretæren ta minst 50-60 tlf pga fraværet, da er det forståelig hvir man ikke får tid til alle. Du er sikker ikke enig i det, men sånn er det altså. ^ Jeg har forlengst gitt opp å ringe til legekontoret, man kommer altid i en telefonkø som ikke ligner noe. Og som fattig 20 åring har jeg ikke råd til å sitte i telefonen å vente på å "rykke frem i køen". Når legen er syk og ikke ringer dagen etter tenker jeg jo selvfølgelig at hun er syk den dagen også. Og at det ikke har noe hensikt å ringe å mase. Man er ikke synsk i helsevesenet, ting må sies for at de skal bli gjort noe med. (Selv om veldig mange pasienter forventer at alle helsearbeidere er tankelesere) Selvfølgelig vet jeg det. men greia her er at jeg sa det med en gang jeg kom for å hente sykemeldingen (20 min etter telefonsamtalen) men da var det ikke snakk om at det gikk, jeg måtte bestille time for at det kunne gjøres noe med. ..og derfor kan man ikke forvente alt de skal oppfylle alle underlige pasienters minste lille ønske og mening om hva som skal gjøres. Er det et så underlig ønske å få en henvisning? når man kan skrive en sykemelding i mellom pasientene kan man vel raskt skrive en henvisning også?? I steden for å klage på KG, burde ts heller ringe legesenteret å foklare seg og gi tilbakemelding enn å holde på som dette. Fastlegen hennes går neppe inn på siden her for å lete etter tilbakemelding. Ja jeg har faktisk sagt i fra til legesenteret mitt om dette, og de har beklaget. Om jeg vil skrive om dette på kg er vel ikke et brudd på noen lov?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 1. august 2009 #22 Skrevet 1. august 2009 Heisann! Jeg vet ikke om dette er vanlig, men jeg har en fastlege som jobber i BHT (bedrifthelsetjenesten) på en fabrikk her jeg bor. Han har få faste pasienter, fordi arbeiderne naturlig nok går foran, men der bruker jeg å få time på dagen. Har aldri ventet mer enn en uke. Og når det kommer til henvisninger fra han, så sier han at han vil ha meg inn på time, selv om han kjenner situasjonen, fordi han vil være grundig og få med eventuell ny informasjon i henvisningen. Kanskje derfor de ville ha deg inn på time også? Jeg vet jo ikke, men var en tanke bare.... Så om dere bytter lege, og har mulighet til det, vil kanskje det være en ide med en BHT-lege?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #23 Skrevet 3. august 2009 På sommeren er hele norge "STENGT" Virker slik i allefall. På grunn av helsetilstanden min går jeg til lege, behandling, trening og undersøkelser gjevnlig. Blir fort et til tre turer til behandling\ trening i uka. Legebesøk ca 2-3 uker mellom (ofte for å få henvisning til div. behandling\undersøkelser) + å få gjort undersøkelsene også da. Har gått slik i 3 år nå. Og vært år på sommertiden (ca 2 \ 3 mnd) er det full stopp på det aller meste pga. ferietid. Problemet er da at manglende behandling\ trening gjør at tilstaden forværrer seg og at jeg må bruke noen mnd på å komme tilbake til der jeg var før ferien. Ekstra lang tid til nye undersøkelser samt resultater av disse har endt med feil behandling flere ganger. (Er jo så lang tid på å få time til det meste så en ender ofte også ellers opp med mye feilbehandlinger på veien. Og desværre mye forværring av ting som en ikke engentlig burde fått problemer med) Nei.. norsk helsevesen er elendig. Norge er STENGT på sommeren... slik er det bare. Er derfor jeg ofte ender opp med å bestille timer privat. For en ØNSKER jo ikke å gå syk\skadet\ ubehandlet i "evig tid".
Gjest Gjest_gro_* Skrevet 3. august 2009 #24 Skrevet 3. august 2009 Når legen avlyser timer pga egen sykdom, bør pasientene h*n skulle hatt den dagen, få time straks legen er blitt frisk igjen. Det er uhørt at legen går ut i ferie før pasientene fikk den timen de skulle hatt. Da bør legen heller droppe de første feriedagene til fordel for pasientene. Nei, alvorlig talt!!! Hva med bitte-litt innlevelse her? Vikar, heter det... Skal legen avlyse ferie for pasientene, mens andre arbeidstakere faktisk har rett til ekstra ferie dersom de blir sykemeldt i ferien...???
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #25 Skrevet 3. august 2009 Kan jeg kreve penger av legen når han av visse grunner ikke kan stille på kort varsel? Dette hadde vært et rimelig krav, men jeg tviler på at overbetalte leger er villig til å yte såpass.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #26 Skrevet 3. august 2009 Nei, alvorlig talt!!! Hva med bitte-litt innlevelse her? Vikar, heter det... Skal legen avlyse ferie for pasientene, mens andre arbeidstakere faktisk har rett til ekstra ferie dersom de blir sykemeldt i ferien...??? Får legen tak i vikar som straks kan gjøre det h*n ikke fikk gjort pga sykdom, er det ok. Hvis ikke, synes jeg faktisk at en må forvente at legen bruker noen feriedager til å stille opp for pasientene som måtte få timen utsatt.
Cullen Skrevet 3. august 2009 #27 Skrevet 3. august 2009 Får legen tak i vikar som straks kan gjøre det h*n ikke fikk gjort pga sykdom, er det ok. Hvis ikke, synes jeg faktisk at en må forvente at legen bruker noen feriedager til å stille opp for pasientene som måtte få timen utsatt. Jeg er ganske sikker på at de som skulle til legen den dagen og hadde grunner som var viktige og alvorlige fikk time igjen med en gang. De som hadde bestilt time for ting som ikke hastet burde fått tilbud om time hos vikar uken etter. Jeg er ganske så sikker på at om legen blir syk så timen din må avlyses og det er akutt vil ikke legen be deg vente 3 uker, men finner alternativer til deg på dagen. Å kreve at man skal utsette ferien sin fordi man er lege og har vært syk høres helt umennskelig ut. Hvem skal betale for at billettene skal forandres? For at hele familien sin ferie må byttes om osv osv?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #28 Skrevet 3. august 2009 Å kreve at man skal utsette ferien sin fordi man er lege og har vært syk høres helt umennskelig ut. Hvem skal betale for at billettene skal forandres? For at hele familien sin ferie må byttes om osv osv? Dersom ekstraarbeidet medfører at ferieplanene må endres, er dette legens private anliggende, og dette må legen betale for selv. Det grunnleggende prinsippet må være at pasientene ikke skal lide mer enn nødvendig bare for at legen skal få ferien sin.
Hildegard Skrevet 4. august 2009 #29 Skrevet 4. august 2009 Jeg har også fastlege i Stavanger, og kan skrive under på at det kan ta både to og tre uker før man får time.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #30 Skrevet 4. august 2009 Jeg har også fastlege i Stavanger, og kan skrive under på at det kan ta både to og tre uker før man får time. Dersom det tar å lang tid å få time, er det på tide at legen utvider arbeidstida og åpningstidene ved legesenteret. De fleste legekontor stenger allerede i 15-16-tiden, og en utvidelse av åpningstiden med kun 3-4 timer ville trolig være tilstrekkelig til å løse problemet med lang ventetid.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #31 Skrevet 4. august 2009 Bytt lege Tar ca 1 mnd å få ny lege. Svært enkelt på NAVs hjemmeside. (en er altfor "trofaste" med fastlegen sin. Er en ikke fornøyd så bytt. Det kan en gjøre 2 ganger i året.) Jeg blir IKKE å være "trofast" hos noen leger igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå