Gjest Sandbekken Skrevet 1. august 2009 #1 Skrevet 1. august 2009 Vet ikke helt hvor dette skal hen, men jeg fikk bare lyst til å klage litt på legen min nå.. Jeg bestilte time hos legen og fikk en kl halv 9 denne onsdagen som var. Jeg bor ganske langt fra der legekontoret mitt er så jeg måtte stå opp veeeldig tidlig og ta buss leenge.. Når det var 5 min til timen min og jeg var på vei inn på venteværelset ringer de fra legekontoret og sier at legen min er syk og at hun skal ringe meg opp neste dag. OK!? Neste dag gikk, ingen telefon kom.. I dag satt jeg på bussen og DA ringte legen.. Jeg forklarte at jeg trengte en fornying av sykemelding, det fikset hun. Men det jeg ikke turte å rope ut i bussen var at jeg nå, etter flere mnd med plager og kurer fra henne som ikke har virket, trenger henvisning til gynekolog.. Jeg tok turen inn til legesenteret og fortalte dette. Svaret jeg fikk var at legen min nå tar ferie i 3 uker, og at jeg kunne komme på time etter dette!! DET ER ALT FOR LENGE Å VENTE! Jeg spurte om hun ikke bare kunne skrive ut en henvisning, eller få en annen lege til å gjøre det, hun har jo historien min på databasen uansett.. men neeeida.. Jeg skal vente 3 uker til jeg! Og når jeg først får henvisningen må jeg jo vente på plass hos gynekologen også! Ååå.. hyyyl!! Er dettei det heletatt lov?? kan jeg ikke få en annen lege til å skrive ut det lille papiret??
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #2 Skrevet 1. august 2009 Legen din skal ha en som vikarerer for seg når h*n har ferie. Du skal kunne gå til vikaren akkurat som du går til fastlegen din. Og de skal opplyse om hvem denne vikaren er.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #3 Skrevet 1. august 2009 Jeg irriterer meg også over leger her i norge,de skjønner ingenting. Men du kan jo prøve en privat lege og gynekolog,trenger ingen henvisning da.Men det er jo litt dyrere...
Gjest Sandbekken Skrevet 1. august 2009 #4 Skrevet 1. august 2009 Jeg irriterer meg også over leger her i norge,de skjønner ingenting. Men du kan jo prøve en privat lege og gynekolog,trenger ingen henvisning da.Men det er jo litt dyrere... Takk for svar folkens Har du anelse om ca hvor mye dyrere det pleier å være hos privat gynekolog? Trenger man henvisning da?
Sola^ Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Tja....mannen min bestilte time i slutten av juni og fekk i slutten av august, så synes ikkje dine 3 veker er så ille. Det er normal ventetid hjå legen vår når det ikkje er ferietid...Legen vår har ferieavvikling. Er ikkje vikarlege for han heller...tipper legevakten er alternativet viss det er noko som haster.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #6 Skrevet 1. august 2009 Tja....mannen min bestilte time i slutten av juni og fekk i slutten av august, så synes ikkje dine 3 veker er så ille. Det er normal ventetid hjå legen vår når det ikkje er ferietid...Legen vår har ferieavvikling. Er ikkje vikarlege for han heller...tipper legevakten er alternativet viss det er noko som haster. Det er bare hvis du velger en lege som er fullstendig overbelastet med pasienter at du skal måtte regne med slike ventetider. Folk som bor sentralt kan velge seg leger som ikke har mange mange flere pasienter enn de egentlig burde hatt lov til. Slike leger har ikke tid til pasientene sine. Men myndighetene kan vel ikke legge noe påbud fordi da må de sørge for flere leger i utkantstrøk, der dette er normale tilstander. Mtp henvisning - jeg skjønner ikke hva som skulle ta så lang tid? Legen min legger seg ikke mye opp i hva jeg skal hos spesialist. "jeg trenger henvisning til spesialist X" å hvorfor det? "fordi jeg vil ha en utredning om *sett inn problem*" "åja, ja men da får du få det da" Det burde vikaren til legen din klare å gjøre dersom ikke legen din klarer å gjøre det. Evt kan du bytte til en lege du ikke trenge å ha så lang reisevei til og som du kanskje ikke trenger å bli så frustrert over.
Cullen Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 Jeg vet ikke hvordan det fungerer hos deg. Men her så ringer man gynekologen når man har fått en henvisning for å få en time og tar med henvisningen den dagen man skal dit. Om det er sånn for deg også vil jeg foreslå at du ringer og sier at du har henvisning, får en time en eller annen gang etter 3 uker. Går til legen din får en henvisning og vips problemet er løst. Uansett høres denne episoden helt sinnsyk ut, men dette kunne kanskje vært en løsning?
Gjest Sandbekken Skrevet 1. august 2009 #8 Skrevet 1. august 2009 (endret) Tja....mannen min bestilte time i slutten av juni og fekk i slutten av august, så synes ikkje dine 3 veker er så ille. Det er normal ventetid hjå legen vår når det ikkje er ferietid...Legen vår har ferieavvikling. Er ikkje vikarlege for han heller...tipper legevakten er alternativet viss det er noko som haster. Hvis det er venetetiden min du betviler så kan jeg si at den timen jeg egentlig skulle ha onsdag hadde jeg ventet på i 2 uker. Så om vi da plusser på 3 uker til og ventetid hos gynekologen blir det ganske lenge å gå slik jeg går nå med plager.. Synn at din mann må vente så lenge på timen! jeg tror jeg hadde bytta på flekken! Jeg vurderer ihvertfal sterkt å bytte.. Endret 1. august 2009 av Sandbekken
Gjest Sandbekken Skrevet 1. august 2009 #9 Skrevet 1. august 2009 Jeg vet ikke hvordan det fungerer hos deg. Men her så ringer man gynekologen når man har fått en henvisning for å få en time og tar med henvisningen den dagen man skal dit. Om det er sånn for deg også vil jeg foreslå at du ringer og sier at du har henvisning, får en time en eller annen gang etter 3 uker. Går til legen din får en henvisning og vips problemet er løst. Uansett høres denne episoden helt sinnsyk ut, men dette kunne kanskje vært en løsning? Ja kansje det kan gå? Da blir det ihvertfal litt mindre ventetid.. eneste er at da må jeg være garantert legetime før gynekologtimen..
Cullen Skrevet 1. august 2009 #10 Skrevet 1. august 2009 Ja kansje det kan gå? Da blir det ihvertfal litt mindre ventetid.. eneste er at da må jeg være garantert legetime før gynekologtimen.. Ja, jeg ville ringt legen på mandag og bedt om første time du kan få. Og deretter ringt gynekologen og bedt om en time etter den datoen. Og når de spørr hva det gjelder vet du jo det alt selv så trenger jo ikke et papir og lese opp fra.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #11 Skrevet 1. august 2009 Er det andre leger på legekontoret? I såfall burde jo sekretæren gitt deg en kjapp time hos en annen så du kan få henvisning. Jeg hører også til et legekontor hvor det er sinnsykt lange ventelister på timer hvis man ikke oppgir en viktig nok grunn så man må ha time før, men det er blant annet mulig hos oss å komme eller ringe om morgenen og få time på dagen - og da hos den av legene som har tid. Disse hastetimene er ofte kortere enn vanlig time, og det burde jo ikke være noe problem når du kun skal ha en henvisning. Kan skjønne at det er ubehagelig å måtte stå på krava for noe som de egentlig burde tilbudt deg, men jeg synes du bør henvende deg til sekretæren en gang til og høre om det er mulig å få presset inn en kjapp time hvis du møter opp når de åpner... Ellers er alternativet å gå til en privat lege eller gynekolog. Det er dyrere, men kan kanskje være verdt det for å slippe plager og enda mer usikkerhet rundt når du faktisk får time...
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2009 #12 Skrevet 1. august 2009 Jeg synes det er helt horribelt at du er blitt behandlet slik. Sykdom kan ikke legen alltid for, men de vet da mer enn 5 minutter før om de er syk eller ikke. Når du da kommer en gang til og trenger henvisning burde hun skrevet den som et plaster på såret for forrige gang. Det handler om litt smidighet. Hvis du har mulighet til det ville jeg byttet lege på flekken.
Sola^ Skrevet 1. august 2009 #13 Skrevet 1. august 2009 Det er bare hvis du velger en lege som er fullstendig overbelastet med pasienter at du skal måtte regne med slike ventetider. Folk som bor sentralt kan velge seg leger som ikke har mange mange flere pasienter enn de egentlig burde hatt lov til. Slike leger har ikke tid til pasientene sine. Men myndighetene kan vel ikke legge noe påbud fordi da må de sørge for flere leger i utkantstrøk, der dette er normale tilstander. Bur i den lille byen Stavanger...
Gjest Gjest_Maggie_* Skrevet 1. august 2009 #14 Skrevet 1. august 2009 Leger har da like mye rett til å bli syk eller få syke barn som alle andre i samfunnet. Normalt begynner folk på et legekontor i 8-8.30 tiden om morgenen, og så skal de ringe alle 25-30 pas legen skulle ha den dagen og si at det ikke ble noe av timen, og ombooke. Og da hender det faktisk at det tar tid og man ikke når de som skal ha time like etter at de åpner, det ville de jo uansett ikke gjort når du måtte dra kjempetidlig hjemmefra. Leger er faktisk vanlige folk de også, med de samme rettigheter til fravær som andre (dvs, egentlig taper de penger på å være hjemme, fordi allmennleger er selvstendig næringsdrivende og ikke får sykepenger de første 16 dagene). Hvis du har lang reiseveie eller er misfornøyd på andre måter er du faktisk i din fulle rett til å bytte fastlege, det er gjort på 2 min på nav.no, og kan gjøres inntil 2 ganger i året. Er så utrolig lei av de som anser legen som sin private tjener som skal stille opp med en gang, på flekken, alltid uansett hva som er problemet. Det er MEG først og alle andre som har vansker etterpå. Utrolig hvor lite mange som klager på fastlegen sin her inne vet om systemet, og har av forståelse for hvorfor det er slik. Du hadde heller ikke trengt å skrike ut på bussen at du ville til gynekolog. Du kunne sagt i rolig toneleie; "jeg har vært hos legen min med samme problem flere ganger, og ønsker nå henvisning til spesialist" og "jeg sitter på bussen og ønsker derfor ikke å utdype her". Helsesekretæren leser journalen din og kan forstå hva det dreier seg om.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2009 #15 Skrevet 1. august 2009 (endret) Leger har da like mye rett til å bli syk eller få syke barn som alle andre i samfunnet. Normalt begynner folk på et legekontor i 8-8.30 tiden om morgenen, og så skal de ringe alle 25-30 pas legen skulle ha den dagen og si at det ikke ble noe av timen, og ombooke. Og da hender det faktisk at det tar tid og man ikke når de som skal ha time like etter at de åpner, det ville de jo uansett ikke gjort når du måtte dra kjempetidlig hjemmefra. Akkurat ja. Hvis nå trådstarter hadde blitt dårlig og ikke hadde greid å komme til legetimen, hadde det holdt å avlyse 5 minutter før? Vet du hvordan man løser dette? Hvis legen begynner 8-8:30 så ringer man først til de som skal ha de første timene, er ikke det naturlig? Hvordan kan de ha gjort det når det var 5 minutter igjen til legetimen? Ja jeg forstår at det nok ikke var mulig å nå trådstarter før hun dro hjemmefra, men tror du trådstarter hadde syntes dette var litt mer akseptabelt dersom hun ikke siden hadde blitt behandlet som en brysom pasient? Leger er faktisk vanlige folk de også, med de samme rettigheter til fravær som andre (dvs, egentlig taper de penger på å være hjemme, fordi allmennleger er selvstendig næringsdrivende og ikke får sykepenger de første 16 dagene). Jada dette har de fleste av oss stor forståelse for. Nå er mitt spørsmål: hva slags forståelse har denne legen for en pasient med store plager som bare ville ha en henvisning til en ny gynekolog og blir avvist med henvisning til egen ferie og ingen hjelp i mellomtiden? Går det an å være litt mer samarbeidsvillig - spesielt siden man allerede selv har avlyst timen som trådstarter hadde ventet lenge på? Hvorfor er det bare trådstarter som skal være forståelsesfull? Er så utrolig lei av de som anser legen som sin private tjener som skal stille opp med en gang, på flekken, alltid uansett hva som er problemet. Det er MEG først og alle andre som har vansker etterpå. Utrolig hvor lite mange som klager på fastlegen sin her inne vet om systemet, og har av forståelse for hvorfor det er slik. Og jeg mener at flere av de som er leger, som ikke lytter til pasienten, som ikke er villig til å være litt fleksible mht. å gjøre noe ekstra for en plaget pasient burde ikke vært leger i utgangspunktet. Jeg har dessverre truffet noen slike. Og har skiftet lege. Nå er det slik at trådstarter har et underlivsproblem som hun trenger spesialisert hjelp for. Det var det eneste hun ba om, siden hjelpen legen hadde gitt ikke fungerte. Å begynne med en ny lege og underlivsproblemer er kanskje ikke det letteste alltid. Det er likevel noe jeg anbefaler trådstarter på det sterkeste. Og så anbefaler jeg deg å ikke bli hårsår på alle egoistiske og dårlige kollegeres vegne. Da slipper du å forsvare oppførsel som er helt meningsløs og egoistisk. Endret 1. august 2009 av Blondie65
Gjest Gjest_Maggie_* Skrevet 1. august 2009 #16 Skrevet 1. august 2009 Blondie 65: De har sannsynligvis ringt de som har time først på morgenen. Men det tar altså tid å snakke, forklare og ombookep å tlf, og derfor rakk de ikke ts før fem på halv ni. Og ja, det er ikke uvanlig at pas avbestiller i siste øyeblikk eller ikke dukker opp. Pleier ikke være vanskelig, det har som oftest en grunn. Det handler ikke om å bli behandlet som en brysom pasient, men du kan jo forsøke å ta den trivelige jobben med å fortelle alle pas at timen deres dessverre må avlyses den dagen. Det er faktisk mulig å ta ansvar for å ringe opp igjen dagen etterpå, selv om man ble lovet at kontoret skulle ringe. Dersom legen var borte neste dag også, skulle altså helsesekretæren ta minst 50-60 tlf pga fraværet, da er det forståelig hvir man ikke får tid til alle. Du er sikker ikke enig i det, men sånn er det altså. Ang henvisning, jeg tror legen har stor forståelse for at pas ønsker videre utredning for sine plager, men det innbefatter jo faktisk at hun gir beskjed om det når de ringer. (Fin måte å si dette på har jeg allerede gitt eksempel på) Dersom de tror hun kun trenger sykmelding, hvilket hun fikk, tenker de kanskje at problemet er løst (kan også vøre derfor hun ikke ble ringt tilbake) Man er ikke synsk i helsevesenet, ting må sies for at de skal bli gjort noe med. (Selv om veldig mange pasienter forventer at alle helsearbeidere er tankelesere) Jeg blir ikke hårsår på kollegers vegne, men det er utrolig lite forståelse for legers situasjon å hente både i denne tråden og på KG generellt. Det handler om mennesker som gjør en jobb, men som bare er mennesker, ikke roboter, og derfor kan man ikke forvente alt de skal oppfylle alle underlige pasienters minste lille ønske og mening om hva som skal gjøres. I steden for å klage på KG, burde ts heller ringe legesenteret å foklare seg og gi tilbakemelding enn å holde på som dette. Fastlegen hennes går neppe inn på siden her for å lete etter tilbakemelding. Og igjen, det er lov å bytte fastlege dersom du ikke er fornøyd.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #17 Skrevet 1. august 2009 Når legen avlyser timer pga egen sykdom, bør pasientene h*n skulle hatt den dagen, få time straks legen er blitt frisk igjen. Det er uhørt at legen går ut i ferie før pasientene fikk den timen de skulle hatt. Da bør legen heller droppe de første feriedagene til fordel for pasientene.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #18 Skrevet 1. august 2009 Time hos gynekolog uten henv. koster ca 700 kr....
Cata Skrevet 1. august 2009 #19 Skrevet 1. august 2009 Det er faktisk mulig å ta ansvar for å ringe opp igjen dagen etterpå, selv om man ble lovet at kontoret skulle ringe. Dersom legen var borte neste dag også, skulle altså helsesekretæren ta minst 50-60 tlf pga fraværet, da er det forståelig hvir man ikke får tid til alle. Du er sikker ikke enig i det, men sånn er det altså. Ja, det er bare det at man ikke er den eneste som ringer. Så sitter man der da, med telefonen klistret til øret og "De rykker stadig fremover i køen, vennligst vent" i det uendelige. Sier meg forøvrig i at legen burde/skulle ha en vikar ved ferieavvikling - det pleier i allfall min fastlege ha, eller hvis det er legesenter med flere leger så burde det være mulig å få time hos en annen av legene ved senteret.
Gjest Chiffon Skrevet 1. august 2009 #20 Skrevet 1. august 2009 Og ja, det er ikke uvanlig at pas avbestiller i siste øyeblikk eller ikke dukker opp. Pleier ikke være vanskelig, det har som oftest en grunn. Ja, de er veldig forståelsesfulle så lenge du betaler for timen Kan jeg kreve penger av legen når han av visse grunner ikke kan stille på kort varsel?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå