buttergirl Skrevet 1. august 2009 Forfatter #21 Skrevet 1. august 2009 Gir av prinsipp ikke driks i Norge. Kan forstå dere som ikke gir driks, men det er en nedtur for oss servitører med 0 driks. Kan virke som kunden da misliker servitøren, eller maten. Så om dere ikke gir driks, bør dere være flinke til å rose mat om dere er fornøyde!
Gjest D-shol Skrevet 2. august 2009 #22 Skrevet 2. august 2009 Kan forstå dere som ikke gir driks, men det er en nedtur for oss servitører med 0 driks. Kan virke som kunden da misliker servitøren, eller maten. Så om dere ikke gir driks, bør dere være flinke til å rose mat om dere er fornøyde! Idag lot vi være å tipse helt, fordi servitøren dreit seg skikkelig ut. Hun var sur og stressa og da hun skulle rydde, brukte hun 5 minutter på å stable tallerkener slik at hun slapp å gå flere ganger, og slapp maiskorn opp i ølen til en av oss.... = null tips. Håper bare hun skjønte at vi ikke tipsa fordi hun ikke var flink, og ikke fordi vi er gjerrige...
kristian82 Skrevet 2. august 2009 #23 Skrevet 2. august 2009 Er det nok at servitøren er blid og hyggelig, eller forventer du noe mer? I hvilke tilfeller gir du mest driks?? Jeg forventer extraservice. De som får mest i driks er de som stryker meg over håret, setter seg på fanget mitt osv.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 2. august 2009 #24 Skrevet 2. august 2009 Jeg forventer at servitøren er blid og hyggelig, og at han eller hun er oppmerksm på om vi går tom for vann, om det tar veldig lang tid før maten kommer på bordet etc. Jeg forventer også at servitøren skal kunne noe om maten som serveres, og dersom det er ett sted som har vin så må servitøren også kunne anbefale hvilken vin som går godt til de forskjellige matrettene.
Aricia Skrevet 2. august 2009 #25 Skrevet 2. august 2009 (endret) At servitøren er normalt hyggelig og imøtekommende kvalifiserer ikke i seg selv til at jeg gir driks - det anser jeg som et minimum av det man må kunne forvente seg på restaurant. Likeledes at man ikke må sitte og vente uforholdsmessig mye. Når jeg gir bra tips, er det mest fordi jeg er fornøyd med maten - det er tross alt den som er det viktigste. En smørblid servitør hjelper ikke det spor om maten var skuffende, og da blir driksen fra meg deretter. Jeg forventer også av en servitør at vedkommende har god kunnskap om maten og vinene på menyen, og kan gi tips om viner som passer til de enkelte rettene. Når dette (en sjelden gang) holder stikk, vanker det også godt med tips fra meg. Endret 2. august 2009 av Aricia
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #26 Skrevet 2. august 2009 Likeledes at man ikke må sitte og vente uforholdsmessig mye. Dette er jo ikke servitørenes feil, det er jo kokkene som lager maten. Servitørene kan bare levere den ut når den er ferdig. . .
Gjest D-shol Skrevet 2. august 2009 #27 Skrevet 2. august 2009 Dette er jo ikke servitørenes feil, det er jo kokkene som lager maten. Servitørene kan bare levere den ut når den er ferdig. . . nja...en sannhet med modifikasjoner. En servitør som aldri kommer for å ta bestilling, levere regningen eller ta betalt, har ingenting med kjøkkenet å gjøre.
Gjest Chiffon Skrevet 2. august 2009 #28 Skrevet 2. august 2009 Jeg forventer en hyggelig servitør som kan menyen, vet hva de forskjellige rettene består av og ikke bare anbefaler husets vin for sin egen enkelthets skyld. Jeg forventer at maten blir servert med et smil og ikke slengt på bordet av en stressa servitør og jeg forventer at de følger opp angående drikke.
Aricia Skrevet 2. august 2009 #29 Skrevet 2. august 2009 Dette er jo ikke servitørenes feil, det er jo kokkene som lager maten. Servitørene kan bare levere den ut når den er ferdig. . . Det bryr ikke jeg meg om, dessverre - det er vel neppe servitørenes feil om maten smaker dårlig heller, men gjør den det, innvirker det på driksen.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #30 Skrevet 2. august 2009 Er det nok at servitøren er blid og hyggelig, eller forventer du noe mer? I hvilke tilfeller gir du mest driks?? Nei, det er ikke nok. Servitøren må kunne mer om vin enn å si "den går det mye av", eller "den er veldig populær". Når servitøren ikke vet at vinen skal være riktig temperert, og forstår ikke at det skal følge vann til vin, og h*n ikke vet nok om råvarene og maten som vi kan velge i, og ikke vet hvorfor h*n jobber på stedet, og ser ut som om h*n kjeder seg og vil hjem, da ser jeg ingen grunn til å gi tips. I Norge er mat og drikke ute så uhørt dyrt uansett, så jeg tipser aldri. De som jobber der har det ikke som i USA, der tipsen utgjør store deler av lønnen. I Norge er det egne minstesatser/tarifflønn for ansatte i servicenæringen.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #31 Skrevet 2. august 2009 Kan forstå dere som ikke gir driks, men det er en nedtur for oss servitører med 0 driks. Kan virke som kunden da misliker servitøren, eller maten. Så om dere ikke gir driks, bør dere være flinke til å rose mat om dere er fornøyde! Hvorfor det? Vi er ute for å hygge oss, ikke for å tekkes andre..jeg ønsker ikke et forhold til de ansatte, jeg vil bare spise og hygge meg ute med folk jeg kjenner, betale og gå. Vi betaler for en vare og oppfyller den ikke forventningene sier vi i fra. Syns det blir feil om servitøren skal klenge seg innpå og få et så nært forhold til folk, og tar ting personlig? Ser ingen grunn til å gi driks i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #32 Skrevet 3. august 2009 Er det nok at servitøren er blid og hyggelig, eller forventer du noe mer? I hvilke tilfeller gir du mest driks?? blid oppmerksom uten å mase diskre kunnskap om maten kunnskap om vinen Skjer for ofte at de ansetter noen med serveringskurs igjennom nav. De blir da ikke ansatt på de gode resturantene,men de er overalt. Om du spør om vinen eller maten så har de null peiling. Slike får ikke tips av meg. Bestilte en rett med kjøtt som jeg ikke hadde hørt om før, og spurte hvilke kjøtt de brukte. Det e no okskjøtt ja.........svarte trønderjenta. Ba om en type vin til maten, med hun svarte: vi har no både rød og hvitvin. Kiss my ass............................
LukaFrost Skrevet 3. august 2009 #33 Skrevet 3. august 2009 LOL Jeg er en dårlig tipser i Norge. På steder der man går til bardisken og bestiller eller om man må hente maten selv fra en buffet gidder jeg ikke tipse. Om jeg ber om noe ekstra, samt hvis maten og opplevelsen er særdeles god, er det større sjangse for at jeg tipser.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. august 2009 #34 Skrevet 3. august 2009 Er det nok at servitøren er blid og hyggelig, eller forventer du noe mer? I hvilke tilfeller gir du mest driks?? Hvorfor skal man tipse i det hele tatt egentlig? Andre gjør da jobben sin, og det forventes. At vi gjør det vi er ansatt for og lønnet for å gjøre, medfører da ikke tips.
cilja Skrevet 3. august 2009 #35 Skrevet 3. august 2009 Jeg forventer at en servitør skal være hyggelig, oppmerksom og personen har litt kunnskap om maten som står på menyen. Det skjer ofte at jeg spør hva som er i en rett, og jeg får svar som "um, ja det er litt sånn i, og um, eh, um, og litt sånn etc etc"
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #36 Skrevet 3. august 2009 På en restaurant forventer jeg at servitøren er høflig, hyggelig og imøtekommende. Jeg forventer at vedkommende kan menyen, kan forklare rettene på en god måte og vet eller kan finne ut hvilke ingredienser som finnes i hver rett. Han/hun bør også vite hvilke viner som passer til hver rett - eller sende bort en kollega som kan hjelpe til med det. Jeg forventer at de ikke søler når de serverer og at de er tilgjengelige for gjestene ved sine bord, så man slipper å sitte og vente veldig lenge eller måtte gå bort selv for å få tak i f.eks. krydder, ny gaffel, flere servietter eller regningen. Jeg prøver så langt det går å bare bruke den servitøren som har mitt bord, men noen ganger fordufter personen og kan bli borte ganske lenge av gangen. Da må jeg noen ganger kontakte en av de andre servitørene og da blir det noen ganger litt rot i systemet, merker jeg. De gangene jeg gir mest driks er de gangene hvor jeg blir imponert over servitørens innsats for å gi gjestene en god opplevelse. Hvis de f.eks. ikke selv kan vinmenyen, men gjør en liten innsats for å finne ut av det. Eller hvis de har mye å gjøre og kanskje for få folk på jobb, at de fort gir oss menyen, en vannkaraffel og en brødkurv og forklarer at det kan ta litt tid, men at de håper at vi kan være litt tålmodige, så skal de hjelpe oss så fort de kan. I går ble jeg for første gang der jeg bor nå imponert over et pizzabud. Han smilte, sa hei og hadet og til og med "håper det smaker!". Han tok heller ikke driksen for gitt, men takket pent.
Gjest Kaya83 Skrevet 3. august 2009 #37 Skrevet 3. august 2009 Mange her som ikke helt forstår seg på en servitørs arbeidssituasjon.. Sånn ang tipsing altså.. Jeg kjenner endel folk i den bransjen, i 2 forskjellige byer.. Ei venninne av meg jobber på en restaurant på Aker Brygge, hun har 110kr i timen, ingen tillegg, verken kveld, helg eller helligdag.. Tipsen er ganske grei, ligger på mellom 70 og 100 kr i timen.. Ei anna venninne av meg jobber i en mindre by i Krsand, hun tjener 140 kr i timen, og tipsen ligger på ca 50 kr i timen.. Hvis vi da regner en timelønn på rundt 200 flatt, så tjener de ganske greie penger.. Men for dems vedkommende har de knapt tjent ei krone i hele juli, pga regnværet.. De har heller ingen minimumsutbetaling kun for å være ansatt, for restauranteiere er sleipe på den måten.. Og skal man jobbe som servitør i en heltidsstilling, så finnes det også andre måneder i løpet av året hvor inntekten kan bli ganske lav.. For at man da skal kunne overleve som servitør er man faktisk avhengig av enten ordentlige kontrakter (som er ytterst vanskelig å få) eller å tjene såpass mye enkelte måneder at man har litt ekstra på kontoen til måneder hvor det kommer til å bli trangt.. Så de som sier at servitører egentlig ikke trenger tips, tar faktisk litt feil.. Men for all del, i Norge skal egentlig ikke gjestene være den som betaler lønna til servitøren direkte.. Men sånn er det dessverre blitt..
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #38 Skrevet 3. august 2009 Mange her som ikke helt forstår seg på en servitørs arbeidssituasjon.. Sånn ang tipsing altså.. Jeg kjenner endel folk i den bransjen, i 2 forskjellige byer.. Ei venninne av meg jobber på en restaurant på Aker Brygge, hun har 110kr i timen, ingen tillegg, verken kveld, helg eller helligdag.. Tipsen er ganske grei, ligger på mellom 70 og 100 kr i timen.. Ei anna venninne av meg jobber i en mindre by i Krsand, hun tjener 140 kr i timen, og tipsen ligger på ca 50 kr i timen.. Hvis vi da regner en timelønn på rundt 200 flatt, så tjener de ganske greie penger.. Men for dems vedkommende har de knapt tjent ei krone i hele juli, pga regnværet.. De har heller ingen minimumsutbetaling kun for å være ansatt, for restauranteiere er sleipe på den måten.. Og skal man jobbe som servitør i en heltidsstilling, så finnes det også andre måneder i løpet av året hvor inntekten kan bli ganske lav.. For at man da skal kunne overleve som servitør er man faktisk avhengig av enten ordentlige kontrakter (som er ytterst vanskelig å få) eller å tjene såpass mye enkelte måneder at man har litt ekstra på kontoen til måneder hvor det kommer til å bli trangt.. Så de som sier at servitører egentlig ikke trenger tips, tar faktisk litt feil.. Men for all del, i Norge skal egentlig ikke gjestene være den som betaler lønna til servitøren direkte.. Men sånn er det dessverre blitt.. Mener du her å si at fast ansatte mennesker ikke får komme på jobb når det regner eller er lavsesong forøvrig og at de da heller ikke får ei krone betalt? Det er isåfall horribelt og mat for både arbeidstilsyn, fagforeninger, media og politi. Det er da ikke kundenes feil.
Gjest D-shol Skrevet 3. august 2009 #39 Skrevet 3. august 2009 (endret) Mener du her å si at fast ansatte mennesker ikke får komme på jobb når det regner eller er lavsesong forøvrig og at de da heller ikke får ei krone betalt? Det er isåfall horribelt og mat for både arbeidstilsyn, fagforeninger, media og politi. Det er da ikke kundenes feil. Jeg "jobber" også der. Dvs. jeg var på intervju og "opplæring", så var jeg på en opplæringsvakt der jeg egentlig ikke fikk noen opplæring, bare learning-by-doing og kjeft når jeg gjorde feil. Så fikk jeg tre vakter, som jeg ikke "trengte" å komme på pga. regn. Ringte for å få nye vakter, og ble bedt om å sende e-post... som jeg ikke har fått svar på. Har jo fått beskjed om at dette er en "lavterskel arbeidsplass" fra starten, men er ganske overrasket over hvor lav terskelen faktisk er.... Det er lagt opp til at vi skal jobbe for tips, og at kundene ikke skal forvente så mye av oss fordi vi er sesongarbeidere.... ulogisk spør du meg Endret 3. august 2009 av D-shol
Gjest Coarvi Skrevet 3. august 2009 #40 Skrevet 3. august 2009 Mange her som ikke helt forstår seg på en servitørs arbeidssituasjon.. Sånn ang tipsing altså.. Jeg kjenner endel folk i den bransjen, i 2 forskjellige byer.. Ei venninne av meg jobber på en restaurant på Aker Brygge, hun har 110kr i timen, ingen tillegg, verken kveld, helg eller helligdag.. Tipsen er ganske grei, ligger på mellom 70 og 100 kr i timen.. Og det mener du er noe å klage på? Timelønna altså? Har hatt dårligere timelønn enn det der (100 kroner timen da jeg var 20), uten tillegg (kveldsjobbing), serviceyrke og helt uten tips. Det var absolutt ikke synd i meg og jeg synes ikke min arbeidssituasjon var så ille. Da jeg jobbet i matbutikk fikk jeg 120,- i timen, fortsatt ingen tillegg i det hele tatt og ingen tips. Så beklager, lønna skal de ikke klage på en plass, den er mer enn god nok til at de "trenger" tips. Vil folk gi tips, så værsågod, men selv gir jeg aldri, rett og slett fordi det ikke er nødvendig. I utlandet der lønningene er dårligere tipser jeg derimot bra. Når det gjelder resten av innlegget ditt er det selvfølgelig IKKE bra at det er sånn, og jeg håper virkelig at de gjør noe med sin situasjon eller skaffer seg ny jobb. Jeg akter fortsatt ikke å tipse bare fordi den finnes noen arbeidsgivere der ute som oppfører seg som idioter - det ville jo vært å belønne arbeidssteder der forholdene suger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå