Gå til innhold

Hva forventer du av en servitør?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Servitører i Norge lever ikke på tips, så det er ikke nødvendig. Jeg forventer at en servitør er tilstedeværende, blid, effektiv og diskret, i tillegg til kunnskap om maten/vinen som serveres, litt avhengig av standarden på restauranten.

Jeg gir ikke tips når servitøren bare gjør jobben sin, men jeg gir tips når maten eller servicen er BEDRE enn forventet og servitøren gjør mer enn det som er jobben.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppmerksom, blid, kunskap om maten/vinen.

Er servitøren omgjengelig og klarer å føre lette samtaler i tillegg er dette et stort pluss.

Det kommer mye an på spisestedet i tillegg, hva som forventes av servitøren.

Jeg tipser i Norge hvis servicen og maten er bedre en normalen/gjennomsnittet. Er jeg misfornøyd så kommer det ikke en krone ekstra, og jeg kommer mest sansynlig ikke tilbake.

Jeg ser på tips som en måte å si at jeg er fornøyd med servicen, og håper servitøren ser det på samme måte. (da siden de fleste steder går tipsen direkte til servitøren, mens betalingen går til spisestedet)

Skrevet

Jeg girikke tips til servitøren om maten er bedre enn forventet. Maten er kokkens fortjeneste.

Norsk servicenæring får ikke driks fra meg. Mat og vin koster mer enn nok ute i dette landet.

• 3 uker senere...
Skrevet

Lønna er lavere i andre land ja.. men det er veldig mye billigere å bo der også! og leve..

Tror det er en del av dere som ikke har jobbet i service bransjen, som selger/servitør .. det er en del som ikke forstår hvor tungt det kan være.. og dere gjester kan være en god del uforskammelige og MANGE klarer ikke å klage på en usaklig måte..

Ta dere sammen å vær litt mennesklige, hva gjør det om du legger igjen en 10er?

er man så gnien på pengene blitt?

greit at man ikke tipser når man ikke er fornøyd, men er en del av dere som vi servitører jobber alt vi kan for.. og uanett hvor blid og hjelpsom og rask man er, blir man aldri fornøyd.. HOLD dere HJEMME da for guds skyld.. om det er såååå vanskelig..

Elsker å jobbe i service bransjen, men skal love dere.. at det er mange ufforskammelige og utakknammelige folk der ute! (NORGE!!!!)

Skrevet (endret)

Til siste taler: Jeg har selv jobbet som servitør, og dersom man jobber i en bedrift med tariffavtale, tjener man faktisk til å overleve og mer til på på en heltidsstilling.

Og uhøflige og vemmelige folk? Welcome to the real world. Jeg treffer på mange flere bastards i jobben jeg har utdannet meg til enn jeg gjorde som servitør.

Endret av Wadjet
Skrevet
Lønna er lavere i andre land ja.. men det er veldig mye billigere å bo der også! og leve..

Tror det er en del av dere som ikke har jobbet i service bransjen, som selger/servitør .. det er en del som ikke forstår hvor tungt det kan være.. og dere gjester kan være en god del uforskammelige og MANGE klarer ikke å klage på en usaklig måte..

Ta dere sammen å vær litt mennesklige, hva gjør det om du legger igjen en 10er?

er man så gnien på pengene blitt?

greit at man ikke tipser når man ikke er fornøyd, men er en del av dere som vi servitører jobber alt vi kan for.. og uanett hvor blid og hjelpsom og rask man er, blir man aldri fornøyd.. HOLD dere HJEMME da for guds skyld.. om det er såååå vanskelig..

Elsker å jobbe i service bransjen, men skal love dere.. at det er mange ufforskammelige og utakknammelige folk der ute! (NORGE!!!!)

Gir du tips til bussjåføren? Gir du tips til hun som vasker på kontoret ditt? Gir du tips til den unge herren i kassen på Rimi? Gir du tips til hun som sitter i skranken i banken din? Gir du tips til læreren din? Nei?

Det er absolutt ingen som helst grunn til å gi tips til servitører. Tror du servitører har den hardeste jobben her på jord tar du feil. Servitører skal få lønn av sin arbeidsgiver, akkurat som alle vi andre, som også jobber hardt og møter på uforskammede folk i løpet av arbeidsdagen.

Om du takler mennesker så dårlig som du tydeligvis gjør, bør du finne deg en annen jobb, i stedet for å sutre over at kundene dine ikke betaler deg ekstralønn for å gjøre jobben din.

Skrevet

Jeg forventer at h*n ikke setter meg i forlegenhet.

Skrevet

Jeg har jobbet som servitør i Oslo, og kan dessverre bekrefte at norske kvinner er alltid de kjipeste kundene. De er så å si alltid, med noen hederlige unntak, sure, uhøflige og tipser aldri.

Gjest Melchizedek
Skrevet

Jeg forventer at hun\han kommer med det jeg har bestilt.

Skrevet

Detter forventer jeg av en servitør:

Høflig

serviceinnstilt

kommer raskt med menyen

Ha kunskap om det hun/han faktisk serverer.

Dette setter jeg pris på av en servitør:

Ser raskt når vi trenger påfyll av drikke

Spør om maten smakte og faktisk mene det.

Ikke være overivrig med å rydde bordet før vi faktisk har fått svelget maten.

At servitøren er lett å få fatt i om det skulle være noe.

Gi beskjed om maten kommer til å ta litt tid å tilby oss brød e.l i mellomtiden.

Som kunde eller gjest så gjelder normal folkeskikk, greit jeg har hatt en dritt dag på jobb og mannen min har gått fra meg men det er fader meg ikke servitøren sin feil så svar hyggelig å vis respekt for meneskene rundt deg.

Skrevet

Jeg forventer at servitøren er blid og imøtekommende. At de tørker over bordet dersom det er skitt eller smuler når jeg setter meg.

Dersom maten er forsinket forventer jeg at servitøren gir beskjed om det, så slipper jeg å ergre meg over at maten ikke kommer.

Jeg synes det er fin å se at de ulike servitørene har en hyggelig tone seg i mellom, uten at det nødvendigvis er et krav.

Skrevet

Jeg forventer en blid, hyggelig (men ikke smørblid, helst naturlig) servitør, som sørger for rask service, og er oppmerksom om h*n blir vinket på.

Jeg forventer også kunnskap om hva som er på menyen, og anbefalinger om man spør.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg forventer:

- at servitøren nokså raskt kommer med menyen, og gjerne tar bestilling på drikke med en gang

- at servitøren gir oss tid til å lese menyen og finne ut hva vi skal ha og ikke kommer bort og "maser" før jeg har hatt sjans til å finne ut hva jeg vil ha. Når jeg lukker menyen er jeg klar for å bestille, og da forventer jeg at servitøren kommer i løpet av kort tid for å ta bestilling (hva som er kort tid vil avhenge litt av hvor travelt det er i lokalet)

- at servitøren enten selv har kunnskap om menyen, eller uopfordret forhører seg med kjøkkenet, slik at man kan få svar hvis man lurer på noe. Kun noen få ganger stiller jeg spørsmål ang. en rett, og hvis servitøren bare sier "vet ikke" uten å vise noe initiativ til å undersøke videre blir jeg grinete

- at servitøren har et våkent øye og jevntlig ser rundt i lokalet for å se om det er noen som ønsker noe. Det verste jeg vet er å måtte rope på en servitør for å få bestille mer å drikke, dessert, få regningen osv. Var ute å spiste for noen dager siden, og servitøren der var nokså håpløs. Vi satt lenge å ventet på å få regningen. Hun hjalp bordene rundt oss, men så aldri i vår retning. Jeg måtte tilslutt rope på henne og spørre om å få betale. Da hadde vi til og med hatt Visa-kortet liggende på bordet en stund, da vi håpet at hun i det minste skulle se det. Irriterende! Hater å måtte rope på restaurant.

Ellers forventer jeg at servitøren er noenlunde velstelt, og blid. I det minste ikke sur. De trenger selvsagt ikke boble over av glede.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Enig med gjest over meg.

Jeg kan legge til en ting til på denne lista: At servitøren aldri spør om vi skal ha igjen noe penger når vi betaler regninga med kontanter. Man kommer tilbake med korrekt beløp, og man overlater til gjestene å avgjøre om de vil tipse eller ikke.

Jeg var borti dette på en restaurant i Tønsberg, og jeg ble direkte himmelfallen over spørsmålet. Jeg synes det var mildt sagt frekt spurt, og ja, selvfølgelig forventer jeg å få tilbake vekslepengene mine. Legger jeg igjen tips, så tar jeg det etter at jeg har betalt regninga. :kjefte: Trenger jeg å nevne at den servitøren ikke fikk noe tips?

Skrevet
Delvis enig i denne,det er ikke kundens jobb å gjøre arbeidsmiljøet til f.eks servitører/butikkansatte positivt, MEN jeg synes det koster så utrolig lite å gi ett lite smil og si takk. Det går ann å være hyggelig selv om man har en dårlig dag,men det er bare min mening

Men det er stor forskjell på kunder som er dritsure når de kommer inn døra, men som ikke gjør noen sak ut av, og på de kundene som er totalt urimelig, hovne, frekke og rett og slett heslige. For eksempel kunder som blir forbannet på personellet fordi DERES kort ikke virker, eller andre totalt urimelige ting. En klassiker er at en kunde blit forbannet over noe den ansatte faktisk ikke har noe med å gjøre, og ikke kan gjøre noe som helst med. Og når den ansatte prøver å roe ned situasjonen ved å si beklager, men dette kan jeg desverre ikke gjøre noe med forbi blablabla, så blir situasjonen enda verre.

Dermed er det så fint med kunder som er normale, og som ikke tror at "kunden har alltid rett" betyr at hvis en kunde sier at paprikaen som er på pizzaen er tomat, så må bare den ansatte godta at dette er tomat, og ikke paprika, selv om det ER paprika.

Når jeg er på resturant, så forventer jeg ikke annet enn at servitøren er immøtekommende, blid, gir meg det jeg har bestilt og er oppmerksom i tilfelle det skulle være noe mer. :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Minimumskravene er at servitøren er vennlig og oppmerksom.

Når jeg spiser på finere steder forventer jeg topp standard, det vil si oppmerksomhet, fagkunnskap, plettfri uniform, perfekt oppdekning (også en del av servitørens jobb) og så videre. Tipser veldig godt dersom en servitør greier å innfri disse forventningene, noe de fleste med fagbrev i alle fall klarer helt fint :)

Setter stor pris på seritører og bartendere som kan sine saker og syns det er verdt å tipse ekstra når noen har stor fagkunnskap. Utdanning skal jo helst lønne seg ;)

Skrevet
Minimumskravene er at servitøren er vennlig og oppmerksom.

Når jeg spiser på finere steder forventer jeg topp standard, det vil si oppmerksomhet, fagkunnskap, plettfri uniform, perfekt oppdekning (også en del av servitørens jobb) og så videre. Tipser veldig godt dersom en servitør greier å innfri disse forventningene, noe de fleste med fagbrev i alle fall klarer helt fint :)

Setter stor pris på seritører og bartendere som kan sine saker og syns det er verdt å tipse ekstra når noen har stor fagkunnskap. Utdanning skal jo helst lønne seg ;)

For det første så er det derfor folk med fagbrev har høyere lønn enn ufaglærte.

for det andre, så regner jeg med at du da tipser alle du møter i din vei med noen form for utdanning. F.eks. frisøren, hjelpepleieren, hun med fagbrev i butikkarbeid, osv. Også regner jeg med at siden du mener at utdanning skal lønne seg, så tipser du sykepleieren enda mer enn hjelpepleieren, og legen enda mer enn det. For ikke å snakke om at han som har mesterbrev i frisørfaget får mye mer tips enn hun med "kun" fagbrev.

Gjest strykebrett
Skrevet
For det første så er det derfor folk med fagbrev har høyere lønn enn ufaglærte.

for det andre, så regner jeg med at du da tipser alle du møter i din vei med noen form for utdanning. F.eks. frisøren, hjelpepleieren, hun med fagbrev i butikkarbeid, osv. Også regner jeg med at siden du mener at utdanning skal lønne seg, så tipser du sykepleieren enda mer enn hjelpepleieren, og legen enda mer enn det. For ikke å snakke om at han som har mesterbrev i frisørfaget får mye mer tips enn hun med "kun" fagbrev.

Mange i slike jobber interesserer seg for faget sitt og holder seg oppdatert på vin/cognac/whisky-fronten på fritiden og for egen regning. Slikt engasjement kommer meg som gjest tilgode, og det er ofte servitører uten fagbrev også som sitter på mye slik kunnskap.

Derfor ønsker jeg å tipse en servitør som imponerer meg med kunnskapen sin.

Når det gjelder resten av eksemplene dine:

Går ikke til frisør, får en venninne til å klippe meg mot at jeg lager middag. Etter hva hun forteller meg er det forresten ikke uvanlig at frisører får tips.

Har ikke vært hos lege på 4 år, langt mindre snakket med en sykepleiereller hjelpepleier så der vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort.

Folkene i butikken veksler jeg kun få ord med så jeg har ingen forutsetning for å kunne vite om de er flinke eller ikke.

Om du ikke gidder å tipse flinke servitører er opp til deg, men jeg synes i alle fall det er fint å vise at man setter pris på servicen ved å gi noe ekstra til servitøren. Det får man ofte igjen for også, i form av ekstra god service ved senere anledninger.

Jeg gir forøvrig julegave til postbudet og avisbudet også, men ikke til drosjesjåfører. Kanskje jeg burde slutte å gi til post/avisbudet da etter din logikk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...