Bettie Skrevet 4. august 2003 #1 Del Skrevet 4. august 2003 Leste, desverre på nytt, at barn igjen blir brukt som soldater. Denne gangen er det i Liberia. Både regjeringshær og opprørsgrupper bruker barn ned i 9-årsalder som soldater, og utstyrer dem med våpen. Både gutter og jenter sloss, selv om jentene oftere blir brukt som "koner" enn som fotsoldater. Temaet barnesoldater har det vært jobbet med i flere år, men det er, så langt jeg vet, ikke utarbeidet noen retningslinjer for hvordan barnesoldater skal behandles. Det som er skummelt, er jo at så unge barn ikke har et verdisett innabords, og barn blir derfor de mest grusomme soltater. Og voksne har sperrer (ihvertfall mange voksne) mot å skyte et barn. For fredsstyrkene blir dette derfor en ekstra belastning. En soldat som nøler forran et barn med et våpen, kan sette både eget og andres liv i fare, og nøle vil han/hun antagelig gjøre satt overnfor et barn. Et barn med våpen er uberegnelig, og kan drepes som en soldat, men er et barn. En sak er jo at å bruke barn som soldater, det er forkastelig. Men hva når krigen slutter. Hva med disse barnesoldatene da. De vil jo trenge mye oppfølging for å kunne bli "normale" igjen. Men når verdens blikk rettes mot en ny konflikt, er disse barna glemt. Jeg bare håper Røde Kors og andre organisasjoner - og stater - går sammen om å hejlpe disse barna tilbake til en situasjon der de er trygge og kan leke og le. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. august 2003 #2 Del Skrevet 4. august 2003 Noen av dem vil sikkert troppe opp på gardemoen, men da sender vi dem hjem igjen så problemene slipper vi og ha her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2003 #3 Del Skrevet 4. august 2003 Som regel vet jeg hva jeg synes om ting, og det vet jeg her også Men hva skal man si?? Redd Barna og UNICEF er inne i bildet. Men ikke lett å rehabilitere i land der det er krig. Søkte på barnesoldater hos Redd Barna, fikk en del linker: http://reddbarna.wip.no/tools/wip/search.p...y=barnesoldater Samme hos UNICEF: http://www.unicef.no/sok/search_detail.asp For noen år siden gik det en dokumentar som hadde vunnet masse priser, som handlet om barnesoldatene i Liberia /Sierra Leone. En europeer hadde startet sitt eget rehabiliteringssenter, og det var utrolig å høre barna snakke om hva de hadde opplevd. Synes Bettie peker på noen viktige dilemmaer: barna er vel så farlige som vokse, hvordan skal man vinne over de når de ikke står for den rette vei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 5. august 2003 #4 Del Skrevet 5. august 2003 Jeg kan ikke tenke meg et værre helvete enn å sikte på et barn som sikter tilbake. Takk himmelen for at jeg slipper å oppleve noe slikt. Vi fikk problemstillingen teoretisk i gruppe, mens jeg fikk jeger-utdannelsen min i hæren. Poenget med barnesoldater er soleklar; lav forståelse for hvorfor man sloss, siden barn ser det meste sort/hvitt. Og definitivt faktoren at motstanderen sansynligvis vil nøle. Praksisen skal være soleklar; en trussel er en trussel uansett - kan du ikke leve med resultatet, så bør du ikke havne i situasjoner hvor dette kan bli aktuelt. Truer noe deg, så truer det patruljen/troppen/partneren din. Din egen sikkerhet er dine kollegaers garanti. Du sørger for å skyte først. Gå så etter mennesket som eier samvittighet nok til å plassere våpenet i barnets hender. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå