Gå til innhold

Røyking og sosiale antenner


Gjest No wonder woman

Anbefalte innlegg

Jeg røyker og syns det er enklere å snakke med fremmede som røyker enn fremmede som ikke røyker.

Vi har på en måte noe til felles der vi står ute å røyker...

Men en ting jeg lurer på er:

Jeg er ofte først på bussholdeplassen fordi jeg skal røyke. Stiller med da tilside for busskuret. Etter en stund kommer det flere som skal med bussen, noen skal på død å liv stille seg helt klin inntil meg selv om de ser at jeg røyker. Ofte begynner vedkomende å hoste høylytt å se anklagende på meg. :klaske:

Hvor mye mer hensyn kan jeg ta???

Kanskje de titter litt ekstra på deg siden du er GRAVID og røyker. Jeg blir hvertfall kvalm av gravide som står å innhalerer i seg gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke lest mer enn åpningsinnlegget i denne tråden, og jeg mintes før i tiden, for ikke så mange år siden da vi hadde røykerom på arbeidsplassene. Da ble det ofte sagt at vi røykere var mer sosiale enn ikke-røykerene, da røykerommet var en samlingsplass, der man alltid traff andre (i min bedrift med 3 avdelinger til samme røykerom så var det alltid folk der)

Der kom også ikke-røykerene for det "var jo her de sosiale folka var"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå røyker ikke jeg mer, men da jeg begynte å røyke var det mye pga. det sosiale. Jeg røyket da jeg startet på studiet, og ble fort kjent med de andre som også røyket. På fest var det også lettere å komme i kontakt med folk når vi stod ute og tok oss en røyk.

Nå har jeg og nesten alle jeg kjenner som tidligere røyka sluttet. Er jo selvfølgelig veldig glad for det, og har ingen planer om å bli fast røyker igjen (kan ta meg en sigarett i festlig lag en sjelden gang). Sluttet jo først og fremst for helsens del, men det at røyk ble "ut" hadde faktisk også en liten del å si. Jeg var veldig hensynsfull, gikk alltid langt unna, røyket aldri i arbeidstiden etc. Men likevel var det noen som måtte skule olmt på meg, hoste demonstrativt etc. hvis de så meg røyke.

Vil ikke påstå røykere verken er mer sosiale eller mangler sosiale evner, men røyken skaper på en måte en sosial setting der man "må" prate med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solmåne

Jeg tror at noen mennesker er mer sosial som røykere enn andre. Da moren min røykte før fikk hun mye oftere besøk der de satt og røykte i stuen osv. Hun reiste oftere til andre for å røyke og prate.

Nå har hun vært røykfri noen år og jeg merker at hun nesten ikke reiser på slike småbesøk og får heller ikke besøk. Hun fikk dårlig selvtillit etter hun slutta og sa f.eks: " X vil ikke komme til meg lenger fordi jeg ikke røyker"

Og man kan jo egentlig begynne å lure om det er grunnen? Isåfall synes jeg at det nesten er fascinerende hvor mye røyking har å si for en person.

Drar ikke alle over en kam nå, men jeg tror at det kanskje finnes flere mennesker som min mor. Håper iallefall at hun slutter å tenke sånn :) Isåfall er det ikke venner som er verdt å ta vare på hvis de bryter all kontakt bare fordi man har sluttet å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inmari festlig når alle andre går ut for å røyke, blir stående å skravle vel og lenge, mens jeg sitter igjen alene og blomstrer.

De har nok ikke mer problemer med å være sosiale enn andre, men det er klart at når man står ute og røyker er det lettere å komme i kontakt med andre som også står der og røyker. Blir en sosial felles greie.

Kanskje røykeloven ikke var så bra for alle ikke-røykere likevel? Før var der vill klaging på røyking inne, nå er det hysteri for de stakkars folkene som blir sittende alene inne. Jaja, velg da! Pest eller kolera? Jeg for min del går ikke ut lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje røykeloven ikke var så bra for alle ikke-røykere likevel? Før var der vill klaging på røyking inne, nå er det hysteri for de stakkars folkene som blir sittende alene inne. Jaja, velg da! Pest eller kolera? Jeg for min del går ikke ut lenger.

Et vittig poeng i grunn!

Likevel,jeg har aldri forstått meg på folk som frivillig begynner å røyke. Jeg syntes oppriktig synd på 12-13 åringer som står rundt omkring på diverse terminaler og busstopp og tvinger røyken i seg.

De hoster. De harker. Gutten manner seg opp, utrykker at det er godt og vil imponere jenten. Jenten skal ikke være dårligere og blir smigret når gutten spanderer en "sigg" på henne...Kom ikke her og si at de første pakkene som ble "fyrkt opp" smakte godt.

Øl smaker forresten heller ikke godt, ikke de 3 første ihvertfall, men når vi kommer til den 4, ja da begynner vi å snakke... :fnise:

Og kaffe uten melk og sukketter smaker egentlig "gruff", men kurere "gruffen", det gjør den...ja, så jeg kan vell egentlig ikke dømme noen, jeg bare syntes det er så trist å se at 13 åringer røyker opp lommepengene.

Endret av Skorpion_21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synes det er unødvendig å hakke ned på røykere jeg, de er blitt så flinke på så mange områder at det er flisespikkeri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som røyker sier at røykere er mer sosiale mennesker. Men jeg tror heller det er slik at de røyker fordi de har problemer med de sosiale evnene. Vi andre som ikke røyker trenger ingen påskudd for å treffe mennesker. :gjeiper:

Du har store problemer selv hvis du tror det er derfor vi røyker :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de titter litt ekstra på deg siden du er GRAVID og røyker. Jeg blir hvertfall kvalm av gravide som står å innhalerer i seg gift.

Hun skrev svaret i 2009, så la oss bare håpe at hun ikke røker når hun er gravid :)

Endret av ^littletoomuch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...