Gå til innhold

Røyking og sosiale antenner


Gjest No wonder woman

Anbefalte innlegg

Gjest No wonder women

Alle som røyker sier at røykere er mer sosiale mennesker. Men jeg tror heller det er slik at de røyker fordi de har problemer med de sosiale evnene. Vi andre som ikke røyker trenger ingen påskudd for å treffe mennesker. :gjeiper:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er ikke mer sosiale, men vi sosialiserer kanskje litt mer i enkelte situasjoner. Er en forskjell der. Men det er ikke derfor jeg røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tine_*

Å røyke var sosialt før i tiden, når man var flere som hadde røykepauser sammen.

Nå er det så få som røyker at det er blitt asosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Alle som røyker sier at røykere er mer sosiale mennesker. Men jeg tror heller det er slik at de røyker fordi de har problemer med de sosiale evnene. Vi andre som ikke røyker trenger ingen påskudd for å treffe mennesker. :gjeiper:

Det som er asosialt og tyder på dårlige sosiale antenner er å hetse røykere kun fordi de røyker. Det er faktisk ikke totalforbud mot røyking i Norge, og ei heller noen grunn til hets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke, men er verken mer eller mindre sosial enn de jeg kjenner som røyker.

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No wonder women
Det som er asosialt og tyder på dårlige sosiale antenner er å hetse røykere kun fordi de røyker. Det er faktisk ikke totalforbud mot røyking i Norge, og ei heller noen grunn til hets.

Synes du jeg hetser? Og jeg som trodde jeg undret meg og prøvde å få i gang en debatt....

Jeg merker hver gang det blir dratt i gang en debatt, kommer de sårbare frem og ødelegger den med sin sårbarhet. Dvs. de blir personlige og går til motangrep.

En annen ting man bør merke seg, er at denne tråden ligger på skråblikk og generaliseringer, så den bør jo tas med en klype salt.

Bless you.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
Synes du jeg hetser? Og jeg som trodde jeg undret meg og prøvde å få i gang en debatt....

Jeg merker hver gang det blir dratt i gang en debatt, kommer de sårbare frem og ødelegger den med sin sårbarhet. Dvs. de blir personlige og går til motangrep.

Ja, jeg synes du hetser. Du mener at alle som røyker har dårligere sosiale antenner enn andre, og at de som ikke liker at røykere hetses hele tiden er sårbare og ødelegger tråden din. Nei, veit du hva. Du startet tråden, og da kan du forvente et motsvar. Og ja, jeg så at tråden ligger på "skråblikk og generaliseringer", men det hindrer ikke meg å si min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du jeg hetser? Og jeg som trodde jeg undret meg og prøvde å få i gang en debatt....

Jeg merker hver gang det blir dratt i gang en debatt, kommer de sårbare frem og ødelegger den med sin sårbarhet. Dvs. de blir personlige og går til motangrep.

En annen ting man bør merke seg, er at denne tråden ligger på skråblikk og generaliseringer, så den bør jo tas med en klype salt.

Bless you.

Nei du hetser ikke.

Apropo det jeg uthevet; Det var da enda godt, hehe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er asosialt og tyder på dårlige sosiale antenner er å hetse røykere kun fordi de røyker. Det er faktisk ikke totalforbud mot røyking i Norge, og ei heller noen grunn til hets.
Nei, det er jo så hyggelig av dem å dele røyken med oss andre.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg tente ekstra på jenter som røyket dengang jeg var femten, var at jeg visste at dette var uskikkelige jenter som ikke hørte på mora si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No wonder women
Grunnen til at jeg tente ekstra på jenter som røyket dengang jeg var femten, var at jeg visste at dette var uskikkelige jenter som ikke hørte på mora si...

Du ble tidlig analytisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Alle som røyker sier at røykere er mer sosiale mennesker. Men jeg tror heller det er slik at de røyker fordi de har problemer med de sosiale evnene. Vi andre som ikke røyker trenger ingen påskudd for å treffe mennesker. :gjeiper:

Selvfølgelig har røykere mindre sosiale evner enn resten av oss. Vi andre går ikke av bussen for.eks og fiser fordi vi bare må? Røykerne derimot drar frem pakken med røyk med engang og plager alle rundt seg.

En person som ikke klarer å forstå at de plager andre med røykingen sin må ha mindre sosiale evner enn andre. De drar frem røyken uansett, andre sitter ikke å piller seg i nesen overalt for.eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Alle som røyker sier at røykere er mer sosiale mennesker. Men jeg tror heller det er slik at de røyker fordi de har problemer med de sosiale evnene. Vi andre som ikke røyker trenger ingen påskudd for å treffe mennesker. :gjeiper:

Har aldri tenkt/sagt at røykere er mer sosiale jeg, selv om jeg røyker. Ja, du må få mene hva du vil. :ler:

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes folk som røyker av og til kan være pent på fotografier og kanskje på film (hvis folkene er pene). i virkeligheten er det mest plagsomt og ikke særlig sjarmerende. særlig de røykerne som ikke tar hensyn og omtrent blåser røyken opp i ansiktet på de rundt seg. da må de nesten tåle å få høre hvor kvalmt jeg synes røyking er.

men hvem røyker nå egentlig? jeg har inntrykk av at røyking er en litt flau ting for tiden. (det burde i alle fall være det)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvem røyker nå egentlig? jeg har inntrykk av at røyking er en litt flau ting for tiden. (det burde i alle fall være det)

Spørs vel hvor "veik" du er i forhold til trender og at "alle syns ditt og datt er harry", om man lar seg affisere av andres mening på det punktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle som røyker sier at røykere er mer sosiale mennesker. Men jeg tror heller det er slik at de røyker fordi de har problemer med de sosiale evnene. Vi andre som ikke røyker trenger ingen påskudd for å treffe mennesker. :gjeiper:

Som allergisk og anti ikke-røyker synes jeg ikke alltid de er så sosiale. Inmari festlig når alle andre går ut for å røyke, blir stående å skravle vel og lenge, mens jeg sitter igjen alene og blomstrer.

De har nok ikke mer problemer med å være sosiale enn andre, men det er klart at når man står ute og røyker er det lettere å komme i kontakt med andre som også står der og røyker. Blir en sosial felles greie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes du hetser. Du mener at alle som røyker har dårligere sosiale antenner enn andre, og at de som ikke liker at røykere hetses hele tiden er sårbare og ødelegger tråden din. Nei, veit du hva. Du startet tråden, og da kan du forvente et motsvar. Og ja, jeg så at tråden ligger på "skråblikk og generaliseringer", men det hindrer ikke meg å si min mening.

Mulig du sier din mening, men jeg aner litt "såret sau" fra disse to innleggene dine. Dvs. at du tar det som personlig kritikk. Og at du tar det som personlig kritikk tyder jo på at du synes (og vet) at dette med røyking ikke er noe særlig, og at det blir mindre og mindre sosialt akseptert etter hvert som årene går. Dermed får du behov for å forsvare deg. Og så klart skal røykere hetses. Det er en uting som både skader miljøet og andre rundt røykeren. Ser virkelig ikke hvorfor de som har valgt å ikke gjøre det, selv om man faktisk (jeg liker det i alle fall) synes det er godt med røyk i forskjellige sammenhenger, ikke skal få lov til å bemerke hvor stor uting det er å røyke. Og årsaken til at jeg ikke vil røyke, er fordi det er helsefarlig, ser ikke bra ut, plager andre, sluker penger og det skader miljøet. Men at jeg liker følelsen en røyk gir? Ja, det gjør jeg. Likevel avskyr jeg røyken.

Men når det er sagt..Røykere har nok ikke dårlige sosiale antenner. Dvs. noe mangler de, enten det er dømmekraft, den ekstra fornuften eller styrken (viljen) til å slutte, det vet jeg ikke.

Nå snakker jeg forøvrig ikke så mye om de som har røket i 20-30 år, men de som er i min generasjon, og noen år mer. Jeg har sett på min mor hvor uhorvelig vanskelig det er å slutte, men hun har røyket siden hun var 14. De som kun har røyket i noen år derimot, burde ta fornuften tilbake, spør du meg. Vi som er så opplyste i dag om alle farene ved røyken..Hvorfor i all verden gidde å utsette seg for det?

Jeg har sett hva røyken kan gjør mot en person, mot min farmor. Hun lider en sjebne jeg ikke en gang ønsker min værste fiende.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så klart skal røykere hetses. Det er en uting som både skader miljøet og andre rundt røykeren. Ser virkelig ikke hvorfor de som har valgt å ikke gjøre det, selv om man faktisk (jeg liker det i alle fall) synes det er godt med røyk i forskjellige sammenhenger, ikke skal få lov til å bemerke hvor stor uting det er å røyke.

Mulig jeg tar ting litt ut av kontekst eller at det var litt uheldig formulering der, men at noe er en uting gir lov for å hetse noen?!

Jeg har røyket selv, men gjør det noen ganger i året nå om dagen kanskje, så regner meg som ikke-røyker, så det er ikke noe forsvarsmekanisme her, men jeg synes at det må være utrolig slitsomt å høre folk kommentere røyking hele tiden.

Greit nok at man kommenterer om noen gjør det ved siden av deg og plager deg direkte og skader deg, men så lenge folk som røyker ute eller i et annet lukket sted, hvorfor burde andre bry seg om det? Folk har jo i alt lov å bestemme selv hva de vil med helsa si?

At det skader miljøet? Hmm, dette visste jeg faktisk ikke, men er sigarettproduksjon eller røyk virkelig en så stor miljøversting?

At noen lukter røyk, vel.. kommenteres det også hvis noen lukter litt svette eller for mye parfume?

Eller kommenterer man også hvis noen er overvektig? Det er jo helsekskadelig også, men gir det lov for å hetse folk?

Veldig fint om man bryr seg om andre og hjelper sine nærmeste å slutte, men å hetse folk eller mase og kommentere hele tiden hjelper sannsynligvis ikke.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar ting litt ut av kontekst eller at det var litt uheldig formulering der, men at noe er en uting gir lov for å hetse noen?!

Jeg har røyket selv, men gjør det noen ganger i året nå om dagen kanskje, så regner meg som ikke-røyker, så det er ikke noe forsvarsmekanisme her, men jeg synes at det må være utrolig slitsomt å høre folk kommentere røyking hele tiden.

Greit nok at man kommenterer om noen gjør det ved siden av deg og plager deg direkte og skader deg, men så lenge folk som røyker ute eller i et annet lukket sted, hvorfor burde andre bry seg om det? Folk har jo i alt lov å bestemme selv hva de vil med helsa si?

At det skader miljøet? Hmm, dette visste jeg faktisk ikke, men er sigarettproduksjon eller røyk virkelig en så stor miljøversting?

At noen lukter røyk, vel.. kommenteres det også hvis noen lukter litt svette eller for mye parfume?

Eller kommenterer man også hvis noen er overvektig? Det er jo helsekskadelig også, men gir det lov for å hetse folk?

Veldig fint om man bryr seg om andre og hjelper sine nærmeste å slutte, men å hetse folk eller mase og kommentere hele tiden hjelper sannsynligvis ikke.

Nei altså med hetsing mente jeg vel heller at man må få lov til å påpeke det, og å vise at man ikke synes det er greit. Men det er jo en klar forskjell på det å snakke med sine nærmeste om det, enn å gå bort til folk som står ved et hjørne og røyker. Og når det er en diskusjon om røyk, så synes jeg godt at det er greit at man kan fortelle akkurat hva man synes om det. Men det jeg da synes er litt irriterende, er når de som røyker og som ikke ønsker å slutte, kommer og forsvarer røykingen, og som går rett til motangrep fordi de føler seg truffet.

Selv om røyking ikke er et like stort problemt som f.eks. eksosrøyk fra biler, så er det likevel litt. Alle monner drar. Dessuten kan ordet miljø bety mye. Med miljø kan jeg også mene de som er rundt røykerne, og som kanskje ikke har mulighet til å forlate situasjonen. Mente riktignok selve miljøet her da, men.

Å sammenligne røyking med overvekt blir for min del såpass fjernt fra hverandre at det gidder jeg egentlig ikke å kommentere så veldig mye annet enn at det er stor forskjell på å lide av noe som ene og alene går utover en selv, det kan dessuten være gode grunner til at en person er overvektig, enten det er spiseforstyrrelse, andre psykiske problemer, eller fysiske problemer. Mens med røyking så går det utover flere enn deg selv, ikke minst setter det et svært dårlig eksempel for den yngre garde. For eksempel en mor som røyker. Jeg husker jeg pleide å tenke mye negativt i forhold til min mors røyking.

Og ja, jeg synes det er mye verre å måtte sitte og lukte sur røyklukt, enn noen som har overparfymert seg, eller om noen er uheldig og lukter litt svette en dag.

Til slutt må jeg legge til at folk må for all del få gjøre hva enn de vil. Men aldri om jeg kommer til å slutte å bry meg om røykingen til mine nærmeste.

Har riktig nok kommet litt feil ut hele greia her. Er ikke noen storfanatiker som slenger spydige kommentarer om røyking til noen, var vel bare en litt krass motkommentar til SmartTalk som så ut til å reagere så kraftig på ts sitt innlegg. Og det er vel det jeg er litt lei av. At røykere ikke klarer å innfinne seg med at flertallet synes ikke noe om røyking, og at kommentarer kan komme i hist og pist. Det må de rett og slett bare tåle, synes jeg. Kunne røykere heller kommet med holdninger som "ja jeg røyker, og jeg har full forståelse for at mange synes det er en dum uting, men for øyeblikket er jeg ikke tilbøyelig til å slutte, derimot prøver jeg så godt jeg kan å vise hensyn". I stedet for "jeg er et fritt menneske og om jeg vil røyker så røyker jeg uansett hva andre mener, og jeg er så dritt lei av at folk skal bry seg om ting som ikke angår dem og bla bla bla".

Folk kommer alltid til å ha sterke meninger om ting som ikke gjør annet enn å forårsake skade. Sånn er det bare. Liker man det ikke, så slutt med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...