Gå til innhold

Stryke klær til mannen

Anbefalte innlegg

Gjest Chiffon
Skrevet

Her i huset er det han som stryker alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du burde sikte den kanonen....

MOT DEG SELV.

KABOOOm! Dumme, dumme kvinnfolk.

Man er ikke dum for å like å gjøre slikt arbeid. I alle de år har det vært mannfolka som jobbet hardt for å forsørge og kvinnfolka var husmødre (flertallet), bare fordi vi lever i 2009 betyr ikke det alle kvinner skal la mannen gjøre slike feminine ting. Ja jeg synes faktisk stryking er feminint. Men noen liker det, skal ikke dømme noen :P

Samboeren min vet knapt hvilket kammer som brukes til hva i vaskemaskina :fnise:

Så lenge jeg vet at han faktisk kan klare det om jeg er vekke et par uker, så er jeg fornøyd.

Skrevet
Man er ikke dum for å like å gjøre slikt arbeid. I alle de år har det vært mannfolka som jobbet hardt for å forsørge og kvinnfolka var husmødre (flertallet), bare fordi vi lever i 2009 betyr ikke det alle kvinner skal la mannen gjøre slike feminine ting. Ja jeg synes faktisk stryking er feminint. Men noen liker det, skal ikke dømme noen :P

Samboeren min vet knapt hvilket kammer som brukes til hva i vaskemaskina :fnise:

Så lenge jeg vet at han faktisk kan klare det om jeg er vekke et par uker, så er jeg fornøyd.

Husmødre i tidligere tider utførte like mye slitsomt arbeid som mannen, om ikke mer! Husholdet var langt mer arbeidskrevende før man fikk alle de elektroniske hjelpemidler man har i dag, og i tillegg hadde man ofte flere barn enn det som er vanlig nå, og disse måtte selvsagt kvinnen stelle med på egenhånd.

Mannen var familiens ubestridte overhode, og kunne tvinge igjennom viljen sin på de fleste områder. Seksuelle sidesprang var i mange kulturer fullt akseptert for mannen, han kunne lettere få skillsmisse dersom han ønsket det, han rådet selvsagt over alle økonomiske midler, og sto i det hele tatt et godt stykke hevet over kvinnen.

I forhold til hvordan makt og arbeid var fordelt i ekteskapet, er det altså utvilsomt at mennene ikke var den tapende part. Og det er derfor absolut ingenting som taler for at dagens kvinner står i en slags kollektiv takknemlighetsgjeld til menn, slik du åpenbart har innbilt deg.

Du har et urealistisk bilde av fortiden, og bruker dette som en unskyldning ovenfor deg selv og andre til å fortsette å leke husmor for den late mannen din. Tror du lurer deg selv litt, jeg. En måte å unngå konflikten som du vet vil oppstå dersom du skulle forsøke å innføre en mer rettferdig ordning mellom dere, kanskje?

Tilbake til historie igjen: Har fortidens arbeidsfordeling mellom kjønnene egentlig noen betydning i praksis for dagens mennesker? Som du selv har oppdaget: Vi lever i en annnen tid nå, der kvinner omsider har greid å tilkjempe seg rettigheter nok til at vi kan anse oss som likeverdige med menn. Forhold deg til virkeligheten i stedet for å drømme deg vekk i et urealistisk glansbilde fra de dager der kvinnens funksjon var å avle barn og passe huset.

Og at stryking er "feminint" er ikke et faktum, men en subjektiv (feil)oppfatning, som du av en eller annen grunn har gjort deg. ;)

Skrevet
Husmødre i tidligere tider utførte like mye slitsomt arbeid som mannen, om ikke mer! Husholdet var langt mer arbeidskrevende før man fikk alle de elektroniske hjelpemidler man har i dag, og i tillegg hadde man ofte flere barn enn det som er vanlig nå, og disse måtte selvsagt kvinnen stelle med på egenhånd.

Mannen var familiens ubestridte overhode, og kunne tvinge igjennom viljen sin på de fleste områder. Seksuelle sidesprang var i mange kulturer fullt akseptert for mannen, han kunne lettere få skillsmisse dersom han ønsket det, han rådet selvsagt over alle økonomiske midler, og sto i det hele tatt et godt stykke hevet over kvinnen.

I forhold til hvordan makt og arbeid var fordelt i ekteskapet, er det altså utvilsomt at mennene ikke var den tapende part. Og det er derfor absolut ingenting som taler for at dagens kvinner står i en slags kollektiv takknemlighetsgjeld til menn, slik du åpenbart har innbilt deg.

Du har et urealistisk bilde av fortiden, og bruker dette som en unskyldning ovenfor deg selv og andre til å fortsette å leke husmor for den late mannen din. Tror du lurer deg selv litt, jeg. En måte å unngå konflikten som du vet vil oppstå dersom du skulle forsøke å innføre en mer rettferdig ordning mellom dere, kanskje?

Tilbake til historie igjen: Har fortidens arbeidsfordeling mellom kjønnene egentlig noen betydning i praksis for dagens mennesker? Som du selv har oppdaget: Vi lever i en annnen tid nå, der kvinner omsider har greid å tilkjempe seg rettigheter nok til at vi kan anse oss som likeverdige med menn. Forhold deg til virkeligheten i stedet for å drømme deg vekk i et urealistisk glansbilde fra de dager der kvinnens funksjon var å avle barn og passe huset.

Og at stryking er "feminint" er ikke et faktum, men en subjektiv (feil)oppfatning, som du av en eller annen grunn har gjort deg. ;)

Om dette er slik du har tolket innlegget mitt så er det ganske feil. Jeg leker ikke husmor og er fullstendig klar over at de før hadde mye og tungt arbeid.

Og det er ikke et urealistisk glansbildet, som du sikkert vet fremstod de fleste familier som "perfekte" mens problemene dvellet i hjemmet.

Men jeg snakker for min del. Jeg trives i hjemmet, og det er et sabla hardt arbeid selvom jeg ikke har unger enda, x-antall dyr sørger for nok å gjøre. Jeg er ikke en lat hobby kone som tror jeg er flink bare fordi jeg tar ut av oppvaskmaskinen. Jeg har heller ikke problemer med at det er mannen som har makten, det er slik jeg trives. Selvom sidesprang etc ikke er å foretrekke, så var det jo heller ikke alle menn på den tiden som gjorde det, og slo konene for den del.

Der var da menn som ikke tok seg så høytidelig og viste litt respekt for konen sin.

Klart at stryking er feminit ikke er et faktum, det har jeg heller ikke sakt. Men folk tolker ting forskjellig. Jeg kan mene at folk som synes stryking er maskulint oppfatter det helt feil, men det gjør jeg altså ikke. Slikt finnes det ingen fasit på. Min grunn for at jeg synes det er mer kvinnelig er pga utformingen av kvinnekroppen vs mannekroppen. Jeg holder meg til den robuste typen menn med digre hender fulle av olje. Klart jeg da som har rene slanke og velstelte hender er den som skal ta på nyvasket tøy.

Tror ikke alle har forstått at enkelte kvinner faktisk ikke har noe imot å være i bunnen av kjeden, men de finnes altså.

Skrevet
Tror ikke alle har forstått at enkelte kvinner faktisk ikke har noe imot å være i bunnen av kjeden, men de finnes altså.

Jeg forstod ditt synspunkt, jeg! Helt til du kom med dette.....

Jeg synes det er kjempekoselig å "leke husmor" som jeg sier... Venninnene mine sier hele tiden til mannen min at han har kapret seg det siste husmoremnet! ;)

Jeg liker å pusle i hjemmet, jeg fryder meg i rollen som vertinne, og jeg kan forstå alt du har nevnt om din ønskede rollefordeling, selv om vi ikke gjør det helt likt hos oss.. :)

MEN; jeg får problemer når du sier at du er i bunnen av kjeden... Du bør verdsette deg selv mer, og det burde mannen din også hvis han støtter denne tankegangen.

De fleste kvinner idag som har dine synspunkter på ting, og som fortsatt er sosialt oppegående (vi eksluderer nemlig div sekter her ;) hehe...), blir nemlig "hyllet" og satt pris på, spesielt av menn, og beundret av de som elsker et nystelt hjem, men som ikke gidder selv.

Nyt rollen din som husmor, men for guds skyld, ikke eliminer deg selv som likeverdig menneske!

Det er i alle fall min erfaring....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...