kaprifolen Skrevet 31. juli 2009 #41 Skrevet 31. juli 2009 Mannen min stryker skjortene sine selv, siden han er MYE flinkere enn meg til det... Da tar han gjerne kjolen min også! Har en kjole som alltid er krøllete, med flere "plisseringer" og pyntebånd som er vanskelige å få til... Da står mannen min og pirker for å få den fin for meg! Når jeg skal stryke duker, eller evt sengetøy (hvis jeg får innfallet før vi f.eks får overnattingsgjester), så tar jeg det selv! Men han hadde selvsagt gjort det hvis jeg hadde spurt om hjelp til det fordi jeg f.eks var opptatt med selskapsmiddag!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #42 Skrevet 31. juli 2009 Her hos oss er det jeg som har mest stryketøy - hans begrenser seg til pentøy som blir brukt noen få ganger i året. Jeg stryker mitt ukentlig. Hvis jeg har tid stryker jeg skjorten hans til jul og begravelse. Hvis jeg ikke har tid stryker han det selv. Tidligere strøk jeg sengetøyet også - er så deilig med glatt sengetøy. Nå har jeg dessverre ikke tid mer og ønsker meg veldig en rulle slik at jeg raskt kan sende gjennom sengetøy, duker og slikt. Noen som vet hva slikt koster?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #43 Skrevet 31. juli 2009 Jeg sier som den svenske femministen Gudrun Schyman: "enkelte kvinner stryker mannens skjorter, de kaller det kjærlighet. Jeg kaller det stell av frisk mann i hjemmet"
Amadea Skrevet 31. juli 2009 #44 Skrevet 31. juli 2009 Jeg stryker mannens klaer ja. Det er det eneste han ikke gjör av husarbeid, saa det synes jeg er helt greit. Naa bruker han ikke skjorte saa veldig ofte da, arbeidstöyet hans gaar i egen vask og strykes ikke. Og jeg pröver aa unngaa aa stryke olabukser og i noen grad t-skjorter (kommer litt an paa hva de skal brukes til) Jeg synes det er litt snodig med dere som stryker hvert sitt. Det normale ville for meg vaert aa gjöre det ca. annenhver gang. Er det fordi dere stryker klaerne rett för dere skal bruke de da eller? Jeg liker helst aa stryke og saa henge opp. Og vi vasker jo begges klaer i samme vask, dermed kommer de i samme bunke naar de er törre ogsaa.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #45 Skrevet 1. august 2009 Jeg sier som den svenske femministen Gudrun Schyman: "enkelte kvinner stryker mannens skjorter, de kaller det kjærlighet. Jeg kaller det stell av frisk mann i hjemmet" Egentlig ganske dårlig sitat.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #46 Skrevet 1. august 2009 Nei, slikt leier man inn hushjelp til, eller mannen tar tak selv. Det er hans skjorter.
EllenAnnichen Skrevet 1. august 2009 #47 Skrevet 1. august 2009 Kjente bare et gufs fra fortiden her.....
Bolligator Skrevet 1. august 2009 #48 Skrevet 1. august 2009 Men i jøss.. Personlig får jeg dårlig samvittighet om gubben prøver å nærme seg strykejern eller vaskemaskin. Det er da for pokkern min plikt som kvinnfolk! Dessuten er det også koselig å glede andre, og særlig de som er mindre begavet innen stryking fra naturens side.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #49 Skrevet 1. august 2009 "potensialet til kjolen" Jeg skjønner jo faktisk den tankegangen og så lenge du synes det er motiverende nok er det jo ingen grunn til å disse det. Høres ut som dere har en grei fordeling på arbeidet, det eneste "gale" er at dere sikkert har det mye renere og ryddigere og mer nystrøket enn mange av oss. Her stryker vi nesten ingenting, det eneste er klær til høytidelige anledninger. Blir vel oftest til at jeg stryker da, men det er fordi samboern somler sånn med andre ting
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #50 Skrevet 2. august 2009 Hvorfor skulle det være en selvfølge at kvinnen stryker mannens skjorter, dersom mannen ikke stryker hennes klær? Nå har ikke jeg dette "problemet", siden verken jeg eller samboeren min bruker klær av typen som må strykes, men dersom han hadde gjort det hadde han selvsagt strøket klærne sine selv. Noe annet hadde bare vært unaturlig og komisk. Jeg er tross alt ikke moren hans. Til dere som får dårlig samvittighet eller blir skremt og bekymret av tanken på at mannen deres skal stryke sine egne klær: Dere blir lurt trill rundt av de late mennene deres. Voksne menn er tross alt nettopp det.... voksne. Og voksne mennesker er selvsagt fullt kapable til å lære seg stryking og vasking og alt annet som hører voksenlivet til. Forsøk å se på mannen som et selvstendig individ. Han kommer faktisk ikke til å dø dersom dere flytter fra han, hvor trist (?) den tanken enn måtte være. Det er ikke så voldsomt store krav dere behøver å stille før dere får det mye mer behagelig i hjemmet selv. Det er ikke verre enn at dere begynner å kreve at han gjør sin del. Så lenge dere viser at dere mener det, kommer han ikke til å nekte å bidra med sitt, dersom han er interessert i å fortsette ekteskapet/forholdet. For jeg antar at ingen av dere liker å leke mamma og hushjelp for en forvokst, bortskjemt baby... :klø:
Bolligator Skrevet 2. august 2009 #51 Skrevet 2. august 2009 Det minste man kan gjøre for en mann som tilbringer halve livet på jobb for å betale for Gucci-skoene dine må vel være å la han få slippe å bekymre seg for huslige plikter på fritiden. Han ville aldri krevd at jeg skulle måke snø eller vedlikeholde bilen, på samme måte som at jeg aldri ville krevd at han skulle gjøre innendørs husarbeid. Jeg forstår ikke dagens mentalitet...
Gjest bare bea Skrevet 2. august 2009 #52 Skrevet 2. august 2009 Men i jøss.. Personlig får jeg dårlig samvittighet om gubben prøver å nærme seg strykejern eller vaskemaskin. Det er da for pokkern min plikt som kvinnfolk! Dessuten er det også koselig å glede andre, og særlig de som er mindre begavet innen stryking fra naturens side. Du burde sikte den kanonen.... MOT DEG SELV. KABOOOm! Dumme, dumme kvinnfolk.
Gjest bare bea Skrevet 2. august 2009 #53 Skrevet 2. august 2009 Det minste man kan gjøre for en mann som tilbringer halve livet på jobb for å betale for Gucci-skoene dine må vel være å la han få slippe å bekymre seg for huslige plikter på fritiden. Han ville aldri krevd at jeg skulle måke snø eller vedlikeholde bilen, på samme måte som at jeg aldri ville krevd at han skulle gjøre innendørs husarbeid. Jeg forstår ikke dagens mentalitet... Så hva gjorde du før du fikk deg en mann da, og hva gjorde mannen din før han ble sammen med deg? Fikk han besøk av mamman sin slik at hun kunne stryke klærne hans, vaske klærne hans, vaske gulvet han gikk på, lage maten som han dreit ut i dass? Og du ringte hjem til fattersen og bad ham komme og måke snø?
Nuith Skrevet 2. august 2009 #54 Skrevet 2. august 2009 Jeg kjøper ikke klær som trenger å strykes. Om mannen er så dum å bruke klær som trenger stryking, får han stryke selv. Nå har vi bodd sammen i nesten et år, og han har så langt strøket èn skjorte. Jeg har ikke rørt strykejernet. Gjør nok endel mer husarbeid enn ham, men slike "forfengelighetsting" får han ordne selv.
Gjest Smaragd Skrevet 2. august 2009 #55 Skrevet 2. august 2009 Jeg måker snø om jeg er hjemme først, han om han er der først. Sånne ting kan en da ikke gå å vente på mannen for vel? Da kommer jo ikke bilen seg inn på plassen?! (Altså, så lenge en er frisk og kan gjøre slikt arbeid.) Syns vi har en fin fordeling på ting egentlig. Er kun stryking han ikke gjør her hjemme, og det er forsåvidt greit. Ja, jeg blir lei til tider, men siden han er såpass flink ellers, så er det greit. Kan ikke komme på noenting jeg aldri gjør, men vaske bil er ytterst sjelden.. Ellers er det jeg som tar gressklipping og hagestell, men så liker jeg det og da! Nyter å få vere ute å jobbe og ikke inne i huset!!! Uansett vær egentlig Men noe jeg maser på mannen på, er vel det å lage middag. Har jeg senvakt på jobb, så forventer jeg faktik at mannen har begynt på middagen til jeg kommer. Men det han gjør da, er å jobbe litt lenger så han helller kommer hjem samtidig med meg, og DET liker jeg ikke! Så der har han bare å skjerpe seg altså, og det har jeg sagt til ham! Prøver å forklare ham at det faktiske er vanskelig å bestemme middag hver eneste dag i uka! Han er flink å lage mat i helgene når vi begge har fri, men det er stort sett jeg som har bestemt hva vi skal ha uansett... Men han er en god mann, så jeg klager egentlig lite... :rødme:
TanteBrun Skrevet 2. august 2009 #56 Skrevet 2. august 2009 Her i huset strykes det sjelden. Veldig sjelden. Han har nesten bare strykefri skjorter. Og jeg kjøper stort sett ting som ikke bør strykes. Når han først trenger noe som skal strykes er det riktignok jeg som gjør det, men det er av pur egeninteresse, for han bryr seg ikke og går gjerne med skrukkete plagg. Det er kanskje en gang i året. Det overlever jeg. Imidlertid oppdaget jeg for en del år siden damp på en ny måte. Sånn som butikkene gjør. Fenomenalt. Perfekt for meg som ikke synes spesielt mye om strykekanter. En annen ting som jeg har gjort noen ganger å spraye vann med en "dæsj" tøymykner i på plagget en stund før, gjerne noen timer/kvelden før og lar det henge på badet som da gjerne er det varmeste rommet. Resultatet er i alle fall godt nok for meg. Dagens tips. Ellers skjønner jeg ikke dette med å stryke klær som enten retter seg etter noen minutter på kroppen eller som skrukker seg så fort man har tatt det på seg. Med andre ord, strykejernet støver ned.
Gjest Smaragd Skrevet 4. august 2009 #57 Skrevet 4. august 2009 Imidlertid oppdaget jeg for en del år siden damp på en ny måte. Sånn som butikkene gjør. Fenomenalt. Perfekt for meg som ikke synes spesielt mye om strykekanter. En annen ting som jeg har gjort noen ganger å spraye vann med en "dæsj" tøymykner i på plagget en stund før, gjerne noen timer/kvelden før og lar det henge på badet som da gjerne er det varmeste rommet. Resultatet er i alle fall godt nok for meg. Dagens tips. Hei! Hva mener du med damp - sånn som butikkene gjør det? Jeg er nemlig heller ikke glad i strykekenter
Wonders Skrevet 4. august 2009 #58 Skrevet 4. august 2009 noe, han er flink til å stryke selv. Vi har damp i jernet, nytteløst uten. Ikke slik som butikkene har. Drømmer om det. Hvor får jeg tak i en slik skikkelig en? Har jobbet i butikk, men ikke sett noe bra nok på elkjøp osv... Kollegaer nevnte den som tv-shop solgte, at den var bra, men jeg liker ikke tanken på varm damp og plastikk...
Amadea Skrevet 4. august 2009 #59 Skrevet 4. august 2009 Jeg har en sånn som man kan dampe verikalt med. Det er som et vanlig strykejern som er knyttet til en beholder som lager damp. Man kan henge opp plagget og före jernet over plagget mens det kommer ut damp. Vet ikke om det var dette tantebrun tenkte på.
TanteBrun Skrevet 4. august 2009 #60 Skrevet 4. august 2009 (endret) Jeg kjøpte en for mange år siden på tv-shop som funket helt til i fjor. Men det var tungvint fordi den var liten og derfor måtte fylles opp altfor ofte og fordi man skulle ha en klype salt oppi også. Lignet et lite reisestrykejern. Den var med på reise også. I fjor kjøpte jeg Tobi på Tvins (den selles visst andre steder også nå). Trass i dårlige kritikker på FBI på NRK er jeg fornøyd. Sammen med Tobi kjøpte jeg også en til ha med på reise. Funker bra den også. Damp fra kokende vann ER varmt, uansett, men det er ikke noe problemer med det og plastikk som endestykket er laget av. Tror kanskje det lik den som Amadea har. Man kan ikke forvente å få samme effekt som vanlig strykejern, her presser man jo ingenting, man snarere løfter og lufter plagget vil jeg si. Det er som Amadea sier - man henger opp plagget og fører jernet over plagget mens det kommer ut damp. Og nei, det er ikke like bra på og/eller man må jobbe mye lenger med et plagg som har vært skrukkete/ustrøket lenge. Men så lenge man vet det, blir man flinkere til sine forholdsregler. Og som tidligere nevnt, en sprayflaske med vann med en ”dæsj” tøymykner i gjør også underverker. La det henge på det varme badet og la varmen og tyngdekraften gjøre jobben. I prinsippet kan man vel henge plagget over en kjele med kokende og dampende vann. Samme effekt. Eller som Gro Harlem Brundtland visstnok gjorde på reisene sine; fylte badekaret med varmt vann og hang klær over. Uansett, jeg stryker ikke mer for det. Skjortene til mannen og andre ting som kanskje er et ”strykeemne” henges rett og riktig og nøye på en henger - får mye gratis da Hmm, man lærer nye veier når man er lat... Endret 4. august 2009 av -TanteBrun-
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå