Gå til innhold

Skravletråd jan/feb 2010

Nótt

Anbefalte innlegg

Oj! Vi var jo så og si like langt på vei :overrasket:

Men utrolig godt å høre at det går så bra, skummelt med så mye for tidlig..

Gratulerer til LilleRamona!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer LilleRamona! :strix: Håper dere kommer dere kjapt! :klem:

Jeg passet på å melde meg på fødselsforberedendekurs i dag! ;) Begynner i begynnelsen av desember. Fikk en liten påminnelse om at ting faktisk kan skje utrolig kjapt. :lur: Er egentlig litt tidlig ut, men neste kurs er ikke før ut i januar og det blir litt nære 1. februar, synes jeg.

Fikk meg et lite sjokk hos jordmor i dag! JMstudenten fant hodet til litja laaangt ned i bekkenet mitt og var redd hun var på vei å feste seg. Er litt tidlig! :sjokkert: Heldigvis likte ikke litja all trykkingen fra JM og studenten og flytta seg oppover! *puh!*

Ellers sto alt bra til! Symfysen har vokst 2,5 cm på to uker og 5,5 i løpet av siste mnd. og fulgte kurven fint. Jeg la på meg 3 kg de første 5 mnd og 3 kg den siste mnd og fikk faktisk skryt av vektoppgangen. :eeeh: Er ikke like fornøyd selv, men men... Det er ikke rart en plutselig føler seg SVÆR!

JM ville ha meg tilbake allerde om to uker. Jeg føler selv at ting går greit, sett bort i fra et herkens bekken. Hun vil vel passe litt ekstra godt på meg mtp pappa og sånn, så jeg klager ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at alt var bra da Missiw!

Hørtes ut som babyen var på vei ned riktig vei i alle fall, ikke som min som tror hun skal ligge på tvers.. har tydligvis arvet pappaens dårlige stedssans :fnise:

Vi var på svangersskapskurs forrige uke, men syns ikke det kom frem noe nytt egentlig. Men er sikkert greit å ha gått igjennom. Fikk en brosjyre fra Ammehjelpen, og en oversikt over hvilken smertelindring som er mulig å få på sykehuset her. Og resten var info som jeg har lest/hørte ganske mange ganger allerede. Vi måtte gå allerede nå fordi det er ikke så mange som har termin i januar, så det ble ikke noe kurs i desember...

Jeg har gått opp 9 kg til sammen nå.. .høres mye ut syns jeg, men merker det i grunn ikke på kroppen. Har ikke lagt på meg noe særlig på kroppen i grunn... føler mest det er magen og puppene som har vokst. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som babyen var på vei ned riktig vei i alle fall, ikke som min som tror hun skal ligge på tvers.. har tydligvis arvet pappaens dårlige stedssans :fnise:

:skratte:

Jeg har faktisk lest veldig lite om fødsel. Det skremmer meg ikke det hele tatt og jeg gruer meg ikke, men har kanskje et litt for avslappet forhold til det, så jeg synes det kan være greit med kurset og så får jeg heller lese litt mere etterpå.

Det er mye mage og pupper på meg. Har faktisk blitt litt smalere ellers, men så har jeg litt å ta av fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på jordmorkontroll i dag - og målte symfysen til 26 cm. Altså en cm under den røde streken - og helt etter frøknas egen kurve... Grunnen til at hun ligger litt under hele tida er fordi hun ligger på tvers... og har gjort det hele tiden.. så dersom hun ikke har snudd seg til neste kontroll 8 desember, så blir jeg satt opp på kontroll på sykehuset i uke 36 (ca 20 des). Da skal de ta stilling til om det blir planlagt keisersnitt eller ikke. Så håper ho skjønner sitt eget beste og snur seg med hodet nedover snart!

Hei!

Tenkte bare jeg skulle "beroligge" deg med å si at nå har jenta mi endelig snudd seg :-)Jeg er uke 29+4 i dag.

Jeg var hos jordmor i dag tidlig og hun kunne fortelle at nå lå jenta med hodet ned. Endelig..... :jepp: Vesla har også ligget på tvers i lange tider. Med hodet på venstre side nede, ryggsøylen opp mot brystene mine og bena ned og mot venstre igjen. Magen har sett litt firkantet ut mens nå er den fin/rund og spiss :fnise: Merkelige greier!

Krysser fingrer og tær for at jenta di snur seg også :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Tenkte bare jeg skulle "beroligge" deg med å si at nå har jenta mi endelig snudd seg :-)Jeg er uke 29+4 i dag.

Jeg var hos jordmor i dag tidlig og hun kunne fortelle at nå lå jenta med hodet ned. Endelig..... :jepp: Vesla har også ligget på tvers i lange tider. Med hodet på venstre side nede, ryggsøylen opp mot brystene mine og bena ned og mot venstre igjen. Magen har sett litt firkantet ut mens nå er den fin/rund og spiss :fnise: Merkelige greier!

Krysser fingrer og tær for at jenta di snur seg også :klemmer:

Ja er visst rundt denne tida de skal begynne å snu seg riktig.. var derfor jordmora mi la merke til at hun ikke hadde gjort det enda hos meg... men satser på at hun skjønner sitt eget beste i løpet av den neste mnd.. Foreløpig ligger hun med hodet til høyre, ryggen ned mot bekkenet mitt og beina ut på venstre side.. så kjenner bare bevegelse i nedre del av magen.. sånn sett er det jo i alle fall lett for meg å kjenne når hun evnt snur seg...

Venter på spark i øvre del av magen =)

Godt at alt var bra hos deg da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleRamona: Gratulerer så mye med den lille som har kommet til verden! :babygutt:

Hørtes ganske dramatisk ut etter det jeg leste i dagboka di, men det virker jo som det går riktig så bra med dere begge nå!:)

Missiw; Kondolerer med tapet av pappaen din! Kan ikke forestille meg hvordan du har det nå, men føler med deg, og håper du klarer å komme deg gjennom tiden fremover, og at den lille i magen gir deg mange gleder i hverdagen:)

Jeg var på ultralyd igjen i går da. Vesla ligger fortsatt i hodeleie, og det er jo vel og bra. Jeg trodde nesten hun lå andre veien nå, siden jeg stort sett bare kjenner spark helt nederst i magen, men da er hun vel en bokser da!;)

Jeg går til både jordmor og lege på sykehuset, og nå de siste gangene har jeg endelig fått fast jordmor og lege..trodde jeg.

Når jeg dukket opp på sykehuset i går var det både ny jordmor og ny lege. Jordmora var forsåvidt koselig hun, men det var verre med hun legen som tar ultralyden. Jeg begynner å bli litt lei av å måtte forholde meg til bøttevis med nye folk på sykehuset hver gang jeg er der.

Har bestemt meg for å ringe sykehuset og høre litt om jeg kan få en annen lege til ultralyden neste gang da, forhåpentligvis en av de jeg hadde før, så jeg slipper hun sure gamle dama nok en gang :fnise:

Pulsen til vesla var temmelig høy da, men det var visst ikke noe å bekymre seg for, siden alt annet så bra ut. Hørtes ut som jeg var på en travbane, når jeg hørte hjertet hennes slå. Fl./min var på 155..Noen av deres som har hatt så høy puls? Jeg skal jo ikke bekymre meg da, men det er jo ikke alltid like lett..

Nå har vekta begynt å stige her også. Lagt på meg tre kilo sånn alt i alt. Vet jeg bare må godta det, selv om jeg syns det er kjipt. Uansett kan jeg jo trøste meg med at jeg ikke kom til å kjempestor under graviditeten. Det var det jeg var så redd for, at jeg skulle legge på meg 20-30 kilo, siden jeg er så stor fra før av. Uansett må jeg vel nesten regne med at jeg legger på meg litt nå på slutten. Det er vel temmelig normalt. :fnise:

Nå er det bare 8 uker igjen til terminen. Håper disse siste ukene går like fort som før, for nå gleder jeg meg så vanvittig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla mi hadde puls på 150 nå siste kontroll, og det var helt fint.. så da er vel ikke 155 så veldig mye høyere? Er helt sikkert ikke noe å bekymre seg over, da hadde de nok sagt i fra.

Er glad jeg holder til på en liten helsestasjon jeg, så er det de samme folkene hele tida. Virker slitsomt å bytte lege/jordmor for hver gang..

men en ender vel opp med den som er på jobb den dagen fødselen setter i gang, så er vel ikke så mye å få gjort med det til slutt.. men er jo veldig greit å ha samme person på oppfølgingen frem til da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pulsen er nok hetl fin. Mener snuppa mi hadde puls på 164 ene gangen, uten at det var noe uvanlig ved det. Og er de veldig aktive så blir pulsen høyere.

Denne gang blir det visst gutt, og da har pulsen lagt på 144.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Skogtussa! Nå når det værste sjokket har lagt seg og "hverdagen" har som smått begynt å innhente oss, hjelper både litja ï magen og niesa mi på 3 år veldig på!

Litjas puls har vært på mellom 140 og 150. Enig med Thumbalina om at de sikkert hadde sagt ifra om det var noe galt!

Synd det med at du ikke får fast JM og lege! Er ikke alltid like imponert over ting kommunen gjør, men de har heldivis gjort en bra jobb med JM-tjenesten etter mange dårlig år, når du kunne risikere å få JM først etter fødsel.

Ellers er det godt å høre at det går bra med dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

155 er ikke noe høy og farlig puls det :)

Med førstedama hadde jeg et par ganger 160 uten at det var noe galt. Denne gangen har jeg ligget på 150-155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at dere sier den pulsen ikke er noe å bry seg om! :klemmer: Jordmora virka nemlig litt engstelig, men skulle liksom ikke vise det føltes det som. Hun bad meg prøve å legge meg på siden og sånn også, for å se om det hjalp. Hun nevnte noe sånt som at "jaja, du skal jo på ultralyd nå, så da ser de hvordan det står til der"..

Må jo fortelle dere om kommentaren jeg fikk fra en av barna på jobben i går. Gutten tar meg på magen og sier "jeg tror babyen din sprekker snart".. :skratte:

Håper dere alle får en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom en snartur og hilser på dere andre i terminklubben. Tenk at vi har hatt vår første fødsel allerede! Gratulerer så mye til LilleRamona :) Håper dere får kost dere masse med babyen og at alt fortsatt står bra til med dere alle sammen.

Missiw: Kondolerer så mye. Kan ikke engang tenke meg hvordan det er å miste en så nær! Håper alt går bra :klem:

Mye å gjøre for tiden så jeg får veldig lite tid til kg, men sniker innom som gjest av og til bare for å oppdatere meg litt :) Ellers tror jeg bekkenet mitt har begynt å krangle litt, kjenner iallefall en del smerter i korsryggen og spesielt rundt høyre rumpeball når jeg har gått mye eller stått mye. Men hver gang det har skjedd har jeg lagt meg på sofan og slappet av resten av dagen og neste dag har jeg ikke merket noe som helst.. Hadde liksom trodd at dersom jeg fikk plager med bekkenet hadde det vært litt mer konstant! Kanskje jeg får nevne det til legen siden jeg uansett skal dit om en uke.

Håper alle har hatt en fin helg og får en trivelig søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har fått kvalmen tilbake i 3 trimester? De siste ukene har jeg begynt å bli småkvalm og løs i magen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har fått kvalmen tilbake i 3 trimester? De siste ukene har jeg begynt å bli småkvalm og løs i magen igjen..

Ehhh...jaaaaa.... :kjefte:

Er faktisk ganske irritert over det. Forrige uke kastet jeg opp nesten hver morgen og lå i senga eller sofaen så fort jeg hadde mulighet. Var hos legen på fredagen som var og fikk sykemelding, så nå sitter jeg i sofaen og ser på Futurama. Nå spiser jeg bare fordi jeg må, og går på toalettet oftere enn før :sjenert: Men kan vel ha med at jeg spiste klementiner støtt og stadig. Det eneste som jeg har lyst på for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ehhh...jaaaaa.... :kjefte:

Er faktisk ganske irritert over det. Forrige uke kastet jeg opp nesten hver morgen og lå i senga eller sofaen så fort jeg hadde mulighet. Var hos legen på fredagen som var og fikk sykemelding, så nå sitter jeg i sofaen og ser på Futurama. Nå spiser jeg bare fordi jeg må, og går på toalettet oftere enn før :sjenert: Men kan vel ha med at jeg spiste klementiner støtt og stadig. Det eneste som jeg har lyst på for tiden.

Ok "godt" å høre at det ikke bare er meg! :fnise: Ikke det at jeg unner deg en kvalmebølge til Puserjenta! Du har vel hatt nok kvalme for alle oss til sammen i flere svangerskap fremover du!

Jeg har ikke kastet opp heldigvis, men kvalmen ligger liksom der lurende... ekkel følelse.. og må på do med en gang jeg står opp, også etter frokost igjen... prøver å drikke så mye som mulig for å holde veskebalansen ved like i alle fall.. men er jo litt slitsomt.. Glad jeg ikke er på jobb fysisk for tida! Lukter jo ikke akkurat godt.. :fnise:

Er vel sikkert bare bra med klementiner da, selv om det sikkert ikke hjelper magen noe.. men er i alle fall masse c vitaminer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe til kvalmen, og magen har oppført seg overraskende bra igjennom hele svangerskapet, sett bort i fra litt ekstra luft.

Jeg sliter mest med halsbrann og sure oppstøt om dagen. :sinna: Knasker Link (æsj!) og Love Harts om en annen og det hjelper på halsbrannen, når jeg kommer på å ta dem. Men de sure oppstøtene er det lite å gjøre med. Det værste er at det er en sånn "kraft" i dem. :eeeh: Det er ikke sånn at det bare kommer opp litt gulp, men det fosser/styrtspruter om jeg kan kalle det for det... :rodme: Det er bare å passe på å holde munnen lukket! :fnise:

Har forresten begynt med pute i mellom bena om natta etter påpakk fra JM for å stabilisere bekkenet, men jeg greier alltid å sparke den ned i gulvet i løpet av natta. Aner ikke hvordan jeg skal greie å holde den på plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe til kvalmen, og magen har oppført seg overraskende bra igjennom hele svangerskapet, sett bort i fra litt ekstra luft.

Jeg sliter mest med halsbrann og sure oppstøt om dagen. :sinna: Knasker Link (æsj!) og Love Harts om en annen og det hjelper på halsbrannen, når jeg kommer på å ta dem. Men de sure oppstøtene er det lite å gjøre med. Det værste er at det er en sånn "kraft" i dem. :eeeh: Det er ikke sånn at det bare kommer opp litt gulp, men det fosser/styrtspruter om jeg kan kalle det for det... :rodme: Det er bare å passe på å holde munnen lukket! :fnise:

Har forresten begynt med pute i mellom bena om natta etter påpakk fra JM for å stabilisere bekkenet, men jeg greier alltid å sparke den ned i gulvet i løpet av natta. Aner ikke hvordan jeg skal greie å holde den på plass...

Jeg har heldigvis sluppet unna det meste av halsbrann og sure oppstøt.. håper det varer.. hadde litt da ryggen var på det verste siden jeg lå nede rett etter måltider.. men der kan jeg vel skylde mg selv hehe..

Jeg må bygge opp dyna til å stabilsere meg på siden, for hvis jeg ligger på siden med pute mellom knærne så føler jeg at jeg ligger på babyen... hun ligger jo på tvers, så jeg føler jeg skviser hodet hennes når jeg ligger på høyresiden - hvis jeg kommer for langt frempå.. Kjenner ofte litt "hissig" sparking hvis jeg legger meg feil :fnise: "Øy flytt deg, du moser meg!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...