Gå til innhold

Eliza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gratulerer meg vognkjøpet :klapper:

Synes nettopp du testet positivt og nå er du over halvveis og snart ferdig med innkjøpene :o Tiden har visst gått fortere enn jeg trodde!

Kos deg videre :kose:

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå er andre kontroll hos jordmor overstått! Alt sto bare bra til, og hjertet til lillejenta slo med 152 slag i minuttet. Blodtrykk og urin var også fint, og fundusmålet helt på normalen. Kan det bli bedre da?

I morgen drar vi på påskeferie! :P Skal besøke familien til mannen i påska, og det blir veldig hyggelig. Har ikke møtt dem siden bryllupet vårt i august. På vei dit skal vi ha en natt på hotell i Oslo, og kanskje blir det litt shopping der også. Det har vært et fryktelig stress på jobb i det siste, så jeg gleder meg noe vanvittig til ferie nå. Skal bare kose oss med masse frisk luft, sol (håper jeg) og krimbøker! Så når vi kommer tilbake er vi forhåpentligvis brune og blide, og magen har vokst noen centimeter til!

GOD PÅSKE ALLE SAMMEN! :kul:

• 2 uker senere...
Skrevet

Håper du har hatt en koselig påskeferie og fått slappet av fra jobbstresset! :blomst:

Godt å høre om fine kontroller, det kan ikke bli bedre enn når de sier at alt er som det skal være!

Skrevet

Tilbake på jobb etter påskeferien! Hadde vært deilig med noen flere dager fri, men nå er jo mai snart her med alle sine røde dager :-) Hadde en rolig og avslappende påskeferie sammen med familien. Vi fikk også hentet vogna vår, og den var kjempefin! Skal bare tørke over den med en fuktig klut for å fjerne noen små flekker, ellers ser den helt strøken ut. Ellers skal jeg få med meg min mor ut og kjøpe stellekommode snart (hun spanderer). Trenger et sted å oppbevare de få plaggene jeg har kjøpt hittil. Vi må vel etterhvert gå til innkjøp av litt mer utstyr, men det er jo ingen hast enda.

Nå er det ganske nøyaktig 3 mnd. igjen til termin, og det aner meg at den siste tiden kommer til å gå litt tregt... Bekkenet har vært litt kranglete de siste dagene, men det er ikke noe dramatisk. Får bare ta det litt med ro og stresse litt mindre på jobb. Jeg synes selv at magen begynner å bli ganske stor, men andre sier den ikke er så stor i forhold til hvor langt jeg er kommet. Mamma var ikke så enormt diger hun heller, så det er jo ikke sikkert at jeg får så stor mage jeg heller. Har gått opp ca. 8,5 kg til nå, og det er jo ikke så verst. Har ellers begynt å gjøre knipeøvelser hver kveld når jeg har lagt meg, og jeg merker at disse musklene er ganske lette å trene opp. Allerede etter noen dager merket jeg stor forbedring i styrken. Skulle kanskje vært flinkere til å trene ryggen og de skrå magemusklene, men jeg er dessverre litt for lat...

Våren har endelig kommet, og jeg blir så glad av å se hestehov og hvitveis i veikanten! En del busker og hekker har faktisk begynt å få litt grønnskjær allerede, så jeg regner med at det er helt grønt til 1.mai i år også (det har det iallfall vært de siste to årene). Til helga er det meldt pent vær, og da har jeg store planer om å rigge meg opp på verandaen med solbriller og strikketøy! :kul:

Håper alle har hatt en fin påske!

Klem fra Eliza, 26+5

Skrevet

Savner oppdatering jeg.. :wink:

Håper allt står bra til med deg og den lille, og at dere koser dere :)

:klem:

Skrevet

OK, oppdatering følger...

I morgen er jeg 28 fullgåtte uker, og det er kun 9 arbeidsuker igjen til jeg går ut i permisjon! Lurer litt på hvordan jeg skal rekke å bli ferdig med alt før jeg forlater kontoret den 28.juni... Nurket i magen har vært veldig livlig denne uka, og har sparket masse. Tidligere har jeg bare kjent små dult en gang i ny og ne, men nå kan jeg kjenne flere dult på flere plasser samtidig, og jeg kan også kjenne at babyen flytter rundt på seg inne i magen. Ganske festlig egentlig, og jeg blir ofte bare sittende med et smil rundt munnen når det skjer. Begynner å bli litt vanskelig å finne en god liggestilling om natta nå, noe som resulterer i at jeg er trøtt som en strømpe om morgenen... Får vel bare innse at jeg må begynne å gire litt ned på tempoet nå. Håper arbeidsgiveren min er forståelsesfull og skjønner hvorfor jeg enkelte dager ikke kommer på jobb før kl 9...

Eneste skåret i gleden for tida er at mannen min er fryktelig sliten grunnet stress på jobben, og han er vel i ferd med å få de fleste symptomer på utbrenthet. Det er ikke noe morsomt nå som vi venter barn og alt, men vi finner nok en løsning. Tror nok at det eneste riktige er at han prøver å finne en ny jobb. Får håpe det løser seg før det blir for ille iallfall.

Nå skal det bli deilig med helg og total avslapning. Tror jeg skal ta meg en tur til byen i morgen og fornye gravid-garderoben min litt. Trenger noen t-skjorter og kanskje en capri-bukse eller et kort skjørt. Det er jo snart sommer!

GOD HELG!

Hilsen Eliza og lillejenta, 27+6

Skrevet

Trist at mannen din ikke har det så bra, men fint at dere er løsningsorienterte og tenker på hva som kan gjøre det bedre. Hvis jobben er for stressende, kan det nok tenkes det er lurt å skifte, ja! Veldig vanskelig å plutselig skulle slakke ned på tempoet hvis arbeidsgiver er vant til noe annet. Håper uansett han tar mer hensyn til seg selv og til deg, enn til arbeidsgiver!

Så gøy at du kjenner masse bevegelser!

Skrevet

Takk for oppmuntrende hilsen, Havsulen. Mannen min ble sykmeldt i går... :-( Ikke noe morsomt, men dessverre den eneste løsningen slik ting har blitt. Nå får han et par uker til å tenke på og komme til hektene igjen, så får vi se hva som skjer etterpå. Stillingen hans må iallfall endres ganske mye før det er aktuelt for ham å fortsette. I mellomtiden er det bare å søke på andre jobber og håpe han får napp. Han er heldigvis ikke så kresen, og det viktigste er tross alt å holde seg i aktivitet, ikke nødvendigvis jobbe med noe som er relevant ift. utdannelse og tidligere praksis.

På lørdag var jeg i byen for å shoppe litt :evil: Ble helt oppgitt over det elendige utvalget i mammaklær som finnes i Trondheim! Det er en butikk som har OK bukser, men de koster jo en formue! Jeg er ikke villig til å betale 700 kroner for en capribukse som jeg bare kan bruke i 2,5 måneder! Og på H&M er de jo alltid utplukket for str. M. Grrrr.... Får håpe de får påfyll i riktig størrelse snart, hvis ikke blir det en varm sommer for meg med kun en svart bukse + jeans å ha på!

I morgen er det klart for 30-uker-sjekken hos legen (selv om jeg bare er i uke 29). Skal visstnok ta ekstra mange blodprøver denne gangen eller noe. Og så får vi høre hjertelyden til nurket igjen! :danse: Mannen skal få være med til legen denne gangen, kan jo være koselig for ham å høre liv i magen min igjen (han har ikke hørt hjertet siden uke 16).

Skrevet

Tilbake fra legesjekk! Skulle visst ikke ta noen blodprøver i dag likevel jeg... Sist gang jeg var der sa de jo at jeg skulle ta litt ekstra prøver denne gangen, men det stemte tydeligvis ikke. Men det gjør ikke meg noe å slippe unna blåmerker oppover armene (har nemlig så utydelige blodårer at de sjelden finner dem på første forsøk)! Mannen skulle egentlig vært med, men han var det umulig å få våken i morges! Han er jo tross alt sykmeldt også da, så han trenger vel litt ekstra hvile.

Uansett - bebisen hadde det helt flott, og hadde lagt seg med hodet ned for anledningen. Legen mente at den lå med hodet ned 90% av tiden nå, og han viste meg også hvordan jeg kunne kjenne etter om hodet lå ned. Det var kult - første gang jeg kunne kjenne konturene av hodet der inne i magen. BT og urin var fint, og fundusmålet lå like under den røde streken. Har lagt på meg 8,5 kg hittil i svangerskapet, og synes i grunnen det er helt OK! Selv om magen begynner å bli stor, så føler jeg meg lett og rask i kroppen enda.

Så spurte jeg legen om det her med kynnere. Jeg trodde ikke jeg hadde noen, men han sa at på denne tiden har alle masse kynnere, men ikke alle merker dem så godt. Jeg får jo av og til en mage som er hard som en fotball, men trodde det skyldtes at babyen lå med rompa ut eller noe. Men det var nok mest sannsynlig kynnere sa legen. Så da har jeg vel kynnere da! Trodde de skulle gjøre litt vondt jeg, men det gjør de jo ikke. Blir bare litt ekkelt å gå...

Etter legeturen var jeg innom en garnbutikk og kjøpte mønster på en kjempesøt sommerhatt til meg selv. Gleder meg til å jeg kommer hjem i ettermiddag, da skal jeg slange meg på sofaen med strikketøy og "Nr. 19" på TV!

Skrevet

I går var vi på SparKjøp... Har aldri vært der før, og kommer nok ikke akkurat til å bli stamkunde der heller. Men vi kjøpte iallfall babydyne+pute til en billig penge. Tror det kostet 80 kroner for dyna og 40 kroner for puta (eller noe sånn). Og så kjøpte jeg en amme-BH til 79 kroner. Den var faktisk veldig behagelig, så jeg tror jeg skal kjøpe noen flere når fødselen nærmer seg. Mannen synes riktignok SparKjøp var en helt tragisk butikk, men vi sparte sikkert noen kroner i forhold til hvis vi hadde kjøpt dyne og pute på en babyutstyrsbutikk. Merker at "bygge rede"-tendensene begynner å melde seg. Er jo under 3 mnd. igjen nå, og det er masse som skal gjøres klart før den lille melder sin ankomst!

Ellers håper jeg at pusen vår kommer hjem igjen snart :-( Nå har han vært borte i en hel uke, og vi savner ham fælt! Jeg har alltid vært av den oppfatning at mine barn skal vokse opp med dyr i huset (jeg tror det er veldig bra med tanke på utviklingen av barns følelsesliv), men nå ser det jo ut til at katten har funnet det for godt å stikke av fra oss. Dette er den andre katten vi har på 2 år (den forrige ble påkjørt), og jeg tror ikke jeg orker en katt til med det første dersom denne ikke kommer tilbake. Vi har snakket om å anskaffe hund, men det må være en relativt liten en siden vi ikke har egen hage (men vi bor landlig til med skogen rett utenfor døra). Hadde jo vært gunstig å skaffe hund mens vi har fødselspermisjon, for da får man god tid til å dressere hunden og være sammen med den mens den er liten. Men det kan nok være greit å få babyen først, og kanskje kjøpe hund litt lenger ut på høsten. Vi får se. Hvis pusen kommer tilbake blir det nok ikke noen hund før vi flytter inn i en større bolig. Jeg ønsker meg nemlig et lite småbruk på landet! :P

Skrevet

Hei Eliza!

Så koselig å høre at det går så bra med deg og bebisen. Synd at mannen din ikke er i toppform, men det er vel noe som går seg til. Du får ta godt vare på han :wink:

Jeg er så enig i at mammaklær utvalget i Trondheim er elendig!!! Har gitt opp jeg... Vi skal muligens en tur til Amsterdam i mai, så da blir det vel shopping der. :-) Gleder meg veldig, det er så kjedelig å bare gå hjemme for tida...

Lykke til videre!

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for hilsen Rioja! Nå er uke 30 unnagjort, og vi tar fatt på de siste 10 ukene av svangerskapet. Merkelig å tenke på - synes ikke det er lenge siden jeg ventet på å passere de første 12 ukene slik at vi kunne fortelle familie og venner om familieforøkelsen. Nå sitter jeg her med en tydelig gravid mage (synes den er ganske flott egentlig...) og teller ned til termin i juli. Først nå begynner graviditeten å "plage" meg litt. Fram til nå har jeg jo nesten ikke merket noe til babyen i magen, men nå begynner det å bli litt tyngre å leve normalt. Etter en lang dag på kontoret hovner beina ganske mye opp, og jeg har kynnere støtt og stadig som gjør det ekkelt å gå i normalt tempo. I tillegg til de små bekkenplagene jeg har hatt foran (symfysen), så har jeg også begynt å kjenne det på den ene siden bak. Og det å finne en behagelig sovestilling om natten er jo et kapittel for seg selv... Men i det store og det hele er jeg i fin form, og det er gøy å ha en ordentlig mage som gir tydelige signal om hva som står for døren! Det er også utrolig moro at vi kan begynne å kjenne de ulike kroppsdelen til jenta vår. Stadig vekk er det en liten fot som sparker ut til siden, og det er heller ikke noe problem å kjenne hvor hodet er. I morgen skal vi på omvisning på føden, og det blir jo spennende. Og i neste uke blir det ultralyd for å se hvordan morkaka ligger.

Men pusen vår har ikke kommet hjem igjen... :cry: Vi har hengt opp lapper i nabolaget, og mange har revet av telefonnummeret vårt, men ingen har ringt. Et par naboer har sett en påkjørt katt nede i veien har for en ukes tid siden, og vi frykter at det kan ha vært vår. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å vent og se om han dukker opp, og hvis han ikke gjør det så må vi vel bare innse at vi har mistet 2 katter på under ett år. Blir ikke noen flere katter her i gården med det første iallfall. Kanskje en hund etterhvert, men det får bli når babyen har blitt litt større.

Nå skal jeg gå ut på verandaen og nye sola og varmen (i dag er det godt over 20 grader i Trondheim)! :kul:

Skrevet

Tenk det, 31. uke! :hoppe:

Ikke rart du merker mer til hele graviditeten - nå nærmer du deg jo oppløpssiden! Håper plagene ikke blir verre!

Så fint med ny ultralyd, håper morkaken samarbeider. Har kjempelyst på en ultralyd selv - vi har funnet et sted som gir deg seansen på video, koster 700 kroner for en halv times konsultasjon. Kanskje jeg kan ønske meg det i bursdagsgave? :wink:

Skrevet

Takk for hilsen, Havsulen! Video-opptak av UL høres jo helt genialt ut. Deilig å ha noe og trøste seg med når ventetiden blir litt lang...

Da er 17.mai overstått, og det er ganske nøyaktig 2 mnd. igjen til termin. Nasjonaldagen ble feiret i Trondheim, men det gufne været gjorde at vi ikke orket å være i byen så lenge. Etter borgertoget dro vi derfor bare hjem og koste oss med kaffe, sjokolade og en god bok. Om kvelden var vi invitert på middag til mine foreldre, så da ble det trøndersodd for alle pengene! Alt i alt en koselig dag, men veldig rolig.

Er nå godt i gang med uke 32, og i morgen er det ultralyd for å sjekke morkakens posisjon. På den ene siden håper jeg at det blir planlagt KS, for da blir barnet forløst 2-3 uker før termin. På den andre siden håper jeg at det ikke blir planlagt KS, for jeg har egentlig veldig lyst til å oppleve en "ordentlig" fødsel, iallefall for den førstefødte. Får vel bare vente og se hva bildene viser. Er mye mer nervøs for denne UL-undersøkelsen enn den forrige, sikkert fordi vi nå har fått et mye nærere forhold til babyen. Sist gang hadde jeg jo ikke begynt å kjenne liv enda, og hadde derfor ikke så sterke følelser for nurket enda. Nå er det helt anderledes, for nå kjenner jeg jo liv nesten hele tiden, og jeg vet at det bare er et par måneder igjen av svangerskapet... Håper så inderlig at alt ser bra ut i morgen, og at jenta vokser og trives!

Ellers begynner jeg å bli rimelig klar for permisjon fra jobben snart... Er skikkelig daff og giddesløs for tida, og har mest lyst til å ligge på sofaen og lese en bok eller sove i stedet for å jobbe. Det er så rart med det, det er liksom ingenting som er viktigere enn det lille barnet vårt akkurat nå, så det er vanskelig å engasjere seg i alle mulige trivialiteter på jobb. Jeg lengter så vanvittig etter å møte jenta vår, og synes det er en evighet til termin! Formen er heldigvis stort sett bra, men bekkenet blir jo ikke akkurat noe bedre ettersom ukene går. Men det hindret meg jo ikke i å stå og gå sammenhengende i 3 timer i går, så jeg skal vel ikke klage. Har en del kynnere som begynner å bli litt plagsomme, men de skal jeg vel også bare være glade for siden de er med på å modne livmorhalsen etterhvert. Ellers har jeg det bra, har gått opp 10 kg totalt så langt, men føler meg fremdeles ganske lett i kroppen (bortsett fra om natta, da føler jeg meg som en hvalross hver gang jeg skal snu meg i senga).

Jaja, da får jeg vel prøve å jobbe litt igjen. Håper alle gravide og ikke-gravide har hatt en fin 17.mai-feiring!

• 2 uker senere...
Skrevet

Da er det vel på tide med en oppdatering... Var på UL i forrige uke for å sjekke morkakens plassering, og den hadde skjøvet seg pent opp og sperrer ikke lenger for åpningen! :P Så nå ligger alt til rette for en normal fødsel. Vi fikk også noen flotte bilder av lillejenta (denne gangen var det forresten ingen tvil om kjønnet), bl.a. kunne vi se at hun blunket til oss og at hun viftet med de små tærne sine. Hun er så søt :hjerte: Størrelsesmessig ligger hun 5% under gjennomsnittet, men det var helt normalt sa jordmor. Vi fikk likevel tilbud om en ny UL-undersøkelse i uke 37, og det takket vi ja til. Vi jo gjerne se så mye av jenta som mulig før fødselen! I dag var vi hos jordmor og fikk informasjon om fødselen. Vi skal ikke delta på noe svangerskapskurs, men jeg føler likevel at jeg har fått den informasjonen jeg trenger nå. Får vel etterhvert begynne å øve på pusteteknikker, samt smøre inn mellomkjøttet med jordnøttolje (tips fra jordmor). Høres litt guffent ut, men det er sikkert lurt... Barnet ligger med hodet ned, men har fremdeles et stykke ned til bekkenet, så hun kan fremdeles snu seg. Håper hun blir liggende der hun er jeg, vil nødig ha setefødsel...

Ellers er formen fin, synes faktisk bekkenet har blitt litt bedre de siste dagene. Er litt trøtt om ettermiddagene, men det er vel helt normalt. I dag har vi også shoppet stellekommode og bleiebøtte på salg, så nå har vi det meste klart til babyen kommer!

Hilsen Eliza, 32+4

Skrevet

33+4! Og formen blir bare bedre og bedre for hver dag som går! På mandag gikk vi laaang tur i skogen, og jeg kravlet meg oppover de bratteste bakkene uten problem (OK, litt anpusten var jeg jo da, men...)! Det er liksom et eller annet merkelig som har skjedd med bekkenet mitt, for nå har jeg nesten ikke vondt lenger, og jeg har like frisk gange som før jeg ble gravid. Kan det skyldes at hodet til babyen ligger der nede og stabiliserer tro? Nurket vårt begynner forresten å virke litt utålmodig der hun ligger. Av og til kaver hun noe forferdelig, hun prøver sikkert desperat å snu seg men har oppdaget at hun sitter bom fast... Stakkar :roll: Ellers begynner permisjonsstart å nærme seg med stormskritt for meg, nå er det bare 3 uker og 3 dager igjen å jobbe! Gleder meg til å ta fri, men ser for meg noen lange dager mens vi venter på at fødselen skal sette i gang.

Det var en liten statusrapport fra meg!

• 2 uker senere...
Skrevet

På tide med en liten oppdatering igjen kanskje? Tror ikke dette innlegget blir like sprudlende som det forrige men... Er 35+3 i dag, og begynner å bli litt smålei. Får ikke sove noe godt om natta, ligger bare og vrir meg og føler at jeg ikke får puste liksom. Etter å ha trasket rundt i byen på lørdag har jeg fått dritvondt i bekkenet igjen, og i tillegg er jeg i skikkelig sippe-humør for tida... Tåler liksom ingenting før tårene begynner å trille. Håper det er normalt å ha det sånn på slutten av svangerskapet, for jeg føler meg bare så teit som oppfører meg på den måten. Sexlivet er rett og slett elendig, siden nesten alle stillinger er vonde og jeg blir sliten etter bare noen minutter med kos. Lysten er vel ikke helt på topp den heller... Jeg beundrer mannen min som holder ut med meg, uten å ha bedt meg om å skjerpe meg en eneste gang :hjerte:

Trøsten får være at jeg bare har en og en halv uke igjen å jobbe, og at termindatoen nærmer seg med stormskritt. Tror nok jeg skal få opp geipen litt mer når jeg går ut i permisjon og kan sove litt lenger om morgenen. Det er ikke noe morsomt å gå på jobb lenger nå...

I kveld skal vi på kino og se Harry Potter, og det blir koselig! Skal bli greit med et avbrekk fra fotballkampene...

Klem fra en litt trist og lei Eliza :-?

Skrevet

Skjønner godt du gleder deg til å gå ut i permisjon! Når det ikke er gøy å gå på jobb lenger, må det være slitsomt!

Håper de siste ukene går greit! Håper du får sove bedre. (kan det hjelpe med en vifte og/eller glatte laken?) Forsøk å kose deg, vips er svangerskapet over, og en helt ny tilværelse begynner. Spennende ting skal skje de nærmeste ukene, Eliza!

Og ikke ha dårlig samvittighet for mannen, synes ikke det er rart at han ikke har bedt deg skjerpe deg! Det er tross alt du som merker alle disse forandringene på kroppen. Flott at mennene støtter oss, altså! Men det skulle bare mangle, synes jeg.

Skrevet

Takk for koselig hilsen, Havsulen! Humøret er litt bedre i dag... Har på en måte innfunnet meg med at jeg begynner å nærme meg fødsel, og at jeg dermed ikke kan stille like store krav til meg selv som tidligere. Litt deilig å komme til en slik erkjennelse. Har bestemt meg for å kose meg de siste ukene, og skjemme bort meg selv litt. Skal prøve å ikke få dårlig samvittighet når mannen kommer inn i dusjen og barberer leggene mine, masserer beina mine og vasker ryggen min... Han er så snill!

I går satte vi opp huskeliste for den berømte "sykehusbagen". Kanskje greit å ha den klar snart. Skal på apoteket en tur etterpå og kjøpe ammeinnlegg og engangstruser. I tillegg skal jeg kjøpe hvetekimolje eller jordnøttolje som jeg skal smøre inn mellomkjøttet med de siste ukene (etter tips fra jordmor). Og så må det vel hamstres bind... Har jo ikke brukt bind på en evighet, og det eneste jeg hadde i skapet var Always Invisible - kan ikke tenke meg at det hjelper noe særlig etter en fødsel!

Babyen har fått påfyll i kommoden sin av 4 nye bodyer i str. 56, samt en nydelig rosa kjole som hun kan ha på når hun skal vise seg frem for besteforeldrene sine :hjerter: Nå mangler bare bleier og litt såpe og salver, så er stelleplassen komplett! Og så trenger vi et par sengesett. Jaja, det blir nå litt å ta tak i når jeg går ut i permisjon også ser jeg...

Harry Potter-filmen var forresten dødsskummel! Nesten hakket før det skulle vært 18-årsgrense spør du meg :ler: Det var flere barn i salen som begynte å gråte når det sto på som verst... Men den anbefales så absolutt!

Nå er det straks lunsj! Har dårlig matlyst for tiden, men får vel presse i meg et rundstykke og litt frukt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...