Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flinke dere er som klarer dere med bare én måneds sommerferie!Det høres helt sinnsykt ut i mine ører.. :riste:

Selv kom jeg inn på arealplanlegging. Jeg hadde landskapsarkitektur på UMB på førstevalg, men hadde ikke gode nok karakterer. :tristbla: Men nå når jeg ser hvor krevende det er, tror jeg nesten at jeg er glad for det... Det er helt umenneskelig å presse studenter til å slite seg ut slik. Fatter ikke hva UMB har tenkt på!

Dere får vel ikke tid til å ta dere noen ferie, når dere kun har én måneds fri fra skolen? For jeg regner med at de fleste må jobbe fullt den ene måneden, for å klare seg resten av året? At folk orker å ha det slik i fem år høres helt utrolig ut..

Lar det seg gjøre å ha en jobb i tillegg til studiet når man studerer landskapsarkitektur? Jeg er avhengig av å jobbe minst én dag/7 timer hver uke, og synes det er viktig å ha helgene helt fri. Alle trenger å slappe av i blant. Så jeg har alltid jobbet på ukedagene ved siden av studier. Men går det ann på et så krevende studie? Har aldri hørt om noe lignende jeg. Selv jusstudenter har mer fri enn dette. :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg har hatt ferie en av de 4 somrene jeg har gått LA, det var den første sommeren, for da hadde jeg både juni og august-blokk, og det er ikke så mange som vil ansette noen bare for en mnd... Så det er den eneste ferien jeg har hatt i tillegg til at jeg som regel har tatt meg litt ferie mellom sommerjobb og skole de årene jeg ikke har startet før i september. For som regel har man ikke alle blokkene ALLE fem årene... Men det skal sies at jeg har nok hatt det behageligere enn en del av de som går design f.eks, eller velger en del av de store prosjekteringsfagene som alltid begynner i august og januar... Som jeg har valgt veldig få av... Dessuten har jeg nok vært flinkere enn gjennomsnittet til å begynne tidlig med oppgaver og være strukturert. Men jeg jobber ikke best under stress, så da må jeg liksom være litt flink der...

Det er en del som jobber ved siden av skolen, men som tidligere sagt: det er jo ofte dem som bruker hele resten av døgnet på skole også. Jeg syns det er viktig å ha en tilnærmet normal arbeidstid, derfor har jeg ikke prioritert å jobbe ved siden av, noe som betyr litt dårligere økonomi, men samtidig litt mer fritid og normal "arbeidstid". Jeg føler på en måte at jeg fortjener å ta meg litt fri fra skolen av og til, og så lenge jeg har sommerjobb, så har jeg økonomi til å kunne la være å ha jobb ved siden av resten av året... Men så er jo det på en måte et minus på CVen til seinere, å ikke ha fullt så mye arb. erfaring som en del andre (forhåpentligvis betyr ikke den jobben andre har hatt på rema eller narvesen så veldig mye i den store sammenhengen...)

Vi er nok over gj.snittet irriterte på UMBs blokksystem ja;) Men på en eller annen måte må de vel få inn alle de faga vi skal ha. Og lånekassen burde ABSOLUTT gitt oss en ekstra måned stipend. Det fortjener alle studenter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...