Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Hva er vanlig lønn for en arealplanlegger?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 I kommunen er startlønnen fopr en rett fra universitetet kr 380.000 - 400.000.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Ok, takk. Som arealplanlegger i kommunen jobber man først og fremst med utbygging (reguleringsplaner) osv, ikke sant? Hva med i det private, hva er vanlig startlønn, og vanlige arbeidsoppgaver, der?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 Ok, takk. Som arealplanlegger i kommunen jobber man først og fremst med utbygging (reguleringsplaner) osv, ikke sant? Hva med i det private, hva er vanlig startlønn, og vanlige arbeidsoppgaver, der? Ja, stemmer, i kommen jobber arealplanleggere gjerne med reguleringsplaner, utbyggingsplaner, og andre arbeidsoppgaver relatert til utvikling i en kommune/region: relatert til helhetstenkning omkring kultur, næring, politikk og jus. Spesielt på mindre steder kan man få sjansen til å jobbe veldig tverrfaglig og bredt. I privat sektor, for eksempel i Asplan Viak, kan startlønnen for en nyutdannet arealplanlegger i grunnlønn være ca 410.-460.000, men sden i kommunen kan starte på ca 385.000.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Ja, stemmer, i kommen jobber arealplanleggere gjerne med reguleringsplaner, utbyggingsplaner, og andre arbeidsoppgaver relatert til utvikling i en kommune/region: relatert til helhetstenkning omkring kultur, næring, politikk og jus. Spesielt på mindre steder kan man få sjansen til å jobbe veldig tverrfaglig og bredt. I privat sektor, for eksempel i Asplan Viak, kan startlønnen for en nyutdannet arealplanlegger i grunnlønn være ca 410.-460.000, men sden i kommunen kan starte på ca 385.000. :O 460 000 som nyutdannet?? Det er jo mer enn advokater og leger får! Hvorfor er det ikke flere som utdanner seg til arealplanlegger? Er studiet vanskelig? Eller kanskje jobben er kjedelig?
Gjest Gjest_Student_* Skrevet 29. juli 2009 #6 Skrevet 29. juli 2009 :O 460 000 som nyutdannet?? Det er jo mer enn advokater og leger får! Hvorfor er det ikke flere som utdanner seg til arealplanlegger? Er studiet vanskelig? Eller kanskje jobben er kjedelig? Nå føler jeg at jeg har valgt riktig utdanning gitt Har gått 2 av 5 år så langt. Studiet er ikke vanskelig etter min mening. Har hørt det kan være greit å begynne i kommunen, for deretter å ta steget til en privat bedrift etter hvert. Har dog ingen anelse om hvor lett det er å få seg jobb. Noen som vet dette?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 Nå føler jeg at jeg har valgt riktig utdanning gitt Har gått 2 av 5 år så langt. Studiet er ikke vanskelig etter min mening. Har hørt det kan være greit å begynne i kommunen, for deretter å ta steget til en privat bedrift etter hvert. Har dog ingen anelse om hvor lett det er å få seg jobb. Noen som vet dette? Det stemmer. Utsiktene er meget gode for arealplanleggere i kommunen (gjerne distriktene), for senere privat sektor. Pengene er gode.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Hvor er det du studerer dette? Synes det høres interessant ut!
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 Det heter Universitetet for Miljø- og biovitenskap. Tidligere Ås Landbrukshøyskole.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #11 Skrevet 2. august 2009 Hva er forskjellen på by- og regionplanlegging vs landskapsarkitektur (planlegginglinjen) på UMB? Får man de samme jobbene med de to studiene? De er jo omtrent identiske.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 2. august 2009 #12 Skrevet 2. august 2009 Det som er unikt med Landskapsarkitektur i forhold til de andre planleggingsstudiene er det kreative. På LA har du tegnefag og kreative fag de første 2-3 årene og det er den "ekspertisen" de andre ikke får. Ellers er det nok mye like fag(særlig mellom planl. linjen LA og de andre), noe som gjør at det nok er mange stillinger der landskapsarkitekter, arealplanl. og folk med by og reg. planl (ny retning det, er det ikke?) vil konkurrere med hverandre, og gjøre en like bra jobb. Men vil du ha den kreative delen, så studerer du landskapsarkitektur. Det gjør jeg:)
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #13 Skrevet 2. august 2009 Det som er unikt med Landskapsarkitektur i forhold til de andre planleggingsstudiene er det kreative. På LA har du tegnefag og kreative fag de første 2-3 årene og det er den "ekspertisen" de andre ikke får. Ellers er det nok mye like fag(særlig mellom planl. linjen LA og de andre), noe som gjør at det nok er mange stillinger der landskapsarkitekter, arealplanl. og folk med by og reg. planl (ny retning det, er det ikke?) vil konkurrere med hverandre, og gjøre en like bra jobb. Men vil du ha den kreative delen, så studerer du landskapsarkitektur. Det gjør jeg:) Hvordan er gjennomsnittslønnen for en landskapsarkitekt vs en arealplanlegger da? By- og regionplanlegging er forresten det samme som det gamle arealplanleggerstudiet, tror jeg.
Gjest Gjest_mimi_* Skrevet 2. august 2009 #14 Skrevet 2. august 2009 Det som er unikt med Landskapsarkitektur i forhold til de andre planleggingsstudiene er det kreative. På LA har du tegnefag og kreative fag de første 2-3 årene og det er den "ekspertisen" de andre ikke får. Ellers er det nok mye like fag(særlig mellom planl. linjen LA og de andre), noe som gjør at det nok er mange stillinger der landskapsarkitekter, arealplanl. og folk med by og reg. planl (ny retning det, er det ikke?) vil konkurrere med hverandre, og gjøre en like bra jobb. Men vil du ha den kreative delen, så studerer du landskapsarkitektur. Det gjør jeg:) Så gøy at du studerer landskapsarkitektur! Jeg har tenkt til å søke meg inn på det neste år nemlig! Synes det virker som et kjempeinteressant studie! Er landskapsarkitektur mer eller mindre vanskelig og tidkrevende i forhold til arealplanlegging/by- og regionplanlegging? Jeg har hørt man må være på skolen nesten hele dagen, på landskapsarkitektur...? :O Også leste jeg at sted at de omtrent ikke har juleferie eller sommerferie, pga kjempelange semestre - er det sant?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 2. august 2009 #15 Skrevet 2. august 2009 Ser det nå at by og reg.planl. blir det samme som areal planl... Er litt omorganiseringer for tiden tror jeg. Tror nok startlønnen for landskapsarkitekter og arealplanleggere i det offenlige ligger ganske likt, rundt 400 000, og det er nok ganske likt videre også, mens en LA nok kan regne med å tjene litt mer etterhvert i det private enn en arealplanlegger samme sted, men det er mulig jeg tar feil... Vanskelig å si om LA er mer vanskelig enn by.reg, men det er nok mer tidkrevende, og jeg kan ikke legge skjul på at det er et krevende studie til tider. For meg var det mest krevende de første tre årene, da man har mye design-fag og prosjektering, og man har en del prosjekter der det blir laange dager hvis man ikke er veldig strukturert. Jeg er faktisk ganske strukturert, og har hatt ganske lite nattjobbing, mens en del jobber omtrent 24/7 de siste ukene av et prosjekt. De første årene er også veldig lagt opp i utgangspunktet, slik at det blir som regel 8 t hver dag med forelesninger og annet. Men mange av fagene er jo mer praktiske, så man sitter ikke i 8 t og hører på noen som prater, man sitter bl.a mye og tegner, får veiledning, osv. Men dette er også noe av grunnen til at man bruker mye kvalder/netter på oppgaver, fordi man har fulle dager på skolen og ikke får jobbet så mye med ting der... Etter to år velger man linje og da er det nok designlinjen (detalj) som er mest TIDkrevende, men jeg tror alle linjene er like krevende. Jeg går forvaltning, fordi jeg ikke er så interessert i den kreative delen. Når det gjelder lengden på semestre: UMB har et sånt blokksystem, der man har augustblokk (hele august), høstparallellen (fram til jul), januarblokk (hele jan.), vårparallellen (fram til mai) og juniblokk (juni). De første (2?)årene på LA har man fag i alle blokkene (en del fag som BARE går i en blokk, mens noen overlapper), i tillegg til parallellene, derfor blir det til at man bare får ca 1 mnd sommerferie og "vanlig" lengde på juleferien (2-3 uker). Det er frustrerende når man er der, men det er så veldig mange fag som skal inn i "grunnblokka" i LA, så jeg skjønner forsåvidt at de gjør det sånn... Etter andre året får man littegrann mer frihet til å legge opp studieplanen sin selv, og da skal det litt til at man får fag i absolutt alle blokkene. Jeg har hatt "lang" sommer i år, men det er første året jeg har hatt ferie fra mai til september, de andre årene har jeg hatt juniblokk. (jeg skal begynne på femte året nå). Det er vel det første året som er mest stress, mye fordi det er så veldig mye nytt, og en ny måte å jobbe på, i tillegg til at det tar så mye tid, andre året er også slitsomt, men man får en bitteliten pust i bakken i vårparallellen, og så fra tredje året så har man som sagt litt mer valgfrihet. Når det er sagt så er jeg veldig fornøyd med studiet, og man får en veldig "klassefølelse" i forhold til andre studier, der man ikke fungerer som en klasse. Så man blir godt kjent med folk, og man får være med på mange interessant prosjekter:)
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 2. august 2009 #16 Skrevet 2. august 2009 Det kan jo hende en del av det jeg har sagt over er litt foreldet, for det er jo fire år siden jeg gikk i første klasse, men i hovedsak er det det samme:)
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #17 Skrevet 2. august 2009 Oj, det hørtes ut som et ganske tidkrevende studie, ja! Får man ekstra lån fra lånekassen når man må gå på skolen halve sommeren? Hvis ikke, hvordan klarer man seg i juni, når man ikke får lån (jeg antar at man ikke får tid til å jobbe ved siden av, med et så krevende studie)?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 2. august 2009 #18 Skrevet 2. august 2009 Man kan søke ekstra lån for juni, men man får det bare hvis man har BÅDE januar og juni-blokk. Da får man bare en bekreftelse av studieveilederen som man sender med søknaden til lånekassen. Jeg har fått det en gang, første året visste jeg ikke om det. Nå tror jeg det har blitt strengere når det gjelder juni-lån, så du må også gå hele juni på skole, ikke bare deler av det. Det går an å overleve i juni selv om man ikke får lån, men man må spare til det resten av året, så ja, det blir litt trangt kan du si... Det er en del som jobber ved siden av skolen hele året, men det er også de som må sitte oppe å jobbe hver natt i innspurtene, så da ofrer man jo den normale arbeidstiden. Jeg har prioritert å ikke ha jobb, men har jobb om somrene (bortsett fra en sommer). Det kan selvsagt være vanskelig å finne en sommerjobb der du kan jobbe bare en mnd/halvannen, men de fleste får det til... Jeg gjør det sånn at jeg sparer en del av de pengene jeg tjener om sommeren, og setter de av spesielt til juni, for da vet jeg at det er vanskelig. Det er det jo uansett, for lønn fra sommerjobben kommer jo ikke før utpå sommern som regel... Så det blir å søke på det man kan få, og spare... Også bor man jo billigere på Ås enn i Oslo f.eks da, så det er sikkert ikke noe værre enn å studere i Oslo med leieutgiftene der, selv om man går litt lenger på skole utover sommeren.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #19 Skrevet 4. august 2009 Det er virkelig tragisk at ikke staten øker studielånet og innfører minst en måned ekstra med lån/stipend. Som om ikke studier er krevende nok fra før, uten at man må leve i fattigdom i tillegg! Hva går arbeidsoppgavene til en arealplanlegger eller landskapsarkitekt ansatt i det private, ut på? Noen som har et slikt yrke her, som vil fortelle litt om en "typisk dag på jobben"? Finnes det muligheter for å jobbe med å hindre utbygging, bevare natur osv med en slik utdannelse, eller jobber man kun med nye utbygginger?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 4. august 2009 #20 Skrevet 4. august 2009 Ja, jeg syns vi skulle fått en måned ekstra stipend og lån uansett jeg, selv om man ikke går på skole i juni... En landskapsarkitekt i det private jobber ivertfall med ting som planlegging av nye anlegg både vei og park/plass osv, forvaltning av eksisterende anlegg (det grønne), lage reguleringsplaner og bebyggelsesplaner---> planlegge boligomr. m.m Sikkert noen som allerede jobber som LA som kan utfylle meg her... Hvis du jobber som landskapsarkitekt/arealplanlegger i f.eks en kommune så går vel jobben din like mye ut på å bevare de grønne områdene som å planlegge så mye utbygging som mulig. Ofte er vel jobben man gjør å finne best mulig løsning for å kombinere både behov for naturområder og utbyggingsområder. Men hvis du vil jobbe BARE med å bevare natur er vel kanskje naturforvaltning et bedre studie. (Det skal sies at jeg gikk nat.forv. på videregående, og er nok mer "natur-rettet" enn en del andre på LA, noe som har gjort at jeg har lagt opp utdanningen min(og masteren) slik at jeg har en god del kompetanse på vegetasjon/grønt og forvaltning på ulike nivåer, slik at jeg kan jobbe mer med forvaltning av både natur og utb.områder, enn å planlegge nye anlegg...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå