Gå til innhold

Er jeg lavtutdannet, slik menn ikke vil ha?

Gjest Gjest_Elisa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_blabla_*
Utifra hva jeg leser/hører i norsk presse, så har jeg ikke inntrykk av at journalister er reflekterte.

Nå finns det jo flere journalister enn de som skriver for tabloidpressen i norge da, bare så det er sagt. Litt synd at alle journalister blir sett på ut ifra de få som jobber i se&hør, vg og dagbladet.... :P

Og journalistutdanning er da vitterlig en reflekterende greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_dame_*

..sentralstyrt eller ei..utdanningsystemet er så vidt at man får virkelig utviklet seg på egne premisser innenfor dette...og man opplæres til en spesiell evne til refleksjon og evne til å tenke selvstendig som ingen får gjennom bare livserfaring...og så tar man jo ansvar og bidrar med noe til samfunnet..problemet med de som ikke tar utdanning er at de som regel vanker i et snevert nærmiljø og får ikke utviklet seg noe særlig..de er omtrent den samme når de er 20 som når de er 40...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einstein
Enig i at mennesker med lav utdanning kan være litt kjedelige og lite reflekterte.

Jeg lurer på.. Det må være noe mellom lav og høy utdannelse. Faren min er journalist, og er da reflektert. Han har jo ingen høy utdannelse sånn jeg ser det, men det er absolutt ikke lav utdannelse heller..

Det er ikke slik at en utdanning gjør en person plutselig reflektert. Det er gjerne motsatt: reflekterte personer tar en utdanning. Eller reflekterte gjør ikke det.

Er man reflektert, så er man det, utdanning eller ikke.

Jeg har møtt så utrolig mange med "en utdanning" so er helt fjerne og ureflekterte. Så det er nok ikke utdanningen som gjør folk intelligent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke du, men mange her virker som har den oppfatningen..

Det er sant. Mange helse- og sosial-, og omsorgsyrker generelt blir det, desverre!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
..sentralstyrt eller ei..utdanningsystemet er så vidt at man får virkelig utviklet seg på egne premisser innenfor dette...og man opplæres til en spesiell evne til refleksjon og evne til å tenke selvstendig som ingen får gjennom bare livserfaring...og så tar man jo ansvar og bidrar med noe til samfunnet..problemet med de som ikke tar utdanning er at de som regel vanker i et snevert nærmiljø og får ikke utviklet seg noe særlig..de er omtrent den samme når de er 20 som når de er 40...

Uttalelsen din om at mennesker uten utdanning er den samme når de er 40 som når de er 20, viser jo høy evne til refleksjon. Skrivestilen din imponerer også. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke slik at en utdanning gjør en person plutselig reflektert. Det er gjerne motsatt: reflekterte personer tar en utdanning. Eller reflekterte gjør ikke det.

Er man reflektert, så er man det, utdanning eller ikke.

Jeg har møtt så utrolig mange med "en utdanning" so er helt fjerne og ureflekterte. Så det er nok ikke utdanningen som gjør folk intelligent...

Enig. Jeg har ikke utdanning, men innbiller meg at refleksjonsevnen har litt sammenheng med type studier man har valgt. Studerer du humanistiske fag er det nesten garantert at du er reflektert. Studerer du til ingeniør, trenger du ikke være reflektert i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harem

i det korte løp så har vi alle preferanser.

men ikke alt dette fngerer i et lange løp. noen velger utfra dette, andre ikke.

så altettersom hvem du støter på vil du kunne treffe ulike menn/kvinner:

- de som selv har høy utdannelse, og ønsker en kvinne med det samme.

her må begge to kunne gi rom for den andres karriere, og stille like mye opp på hjemmebane.

ikke alle klarer/vil dette, og dermed ryker forholdet.

- de som selv vil ha en karriere, og velger make utfra dette - altså en som jobber mindre. dermed velger man selv en med lav utdannelse fordi denne personen ikke vil ha samme press i arbeidslivet, og dermed kan være hjemme med barna.

det er jo ikke dermed sagt at denne kvinnen/mannen er fornøyd med en ektefelle som stiller lite opp i hjemmet, så dette er jo ikke alltid et sikkert valg.

så jeg har vel møtt begge deler, de som sier de ønsker kvinner med høyere utdannelse(men som ikke tar høyde for realiteten i dette) og de som ønsker seg kvinner med høyere utdannelse for å ha en å konversere med om akademiske ting etc.

men uansett hvordan man argumenterer så koker alt ned til personlighet.

jeg har selv høy utdannelse, men har ikke dermed sagt masse til felles med mine mannlige/kvinnelige kollegaer.

vi er alle interesserte i ulike ting uansett, og har totalt forskjellige personligheter.

selv har jeg ingenting imot menn med lavere utdannelse, men jeg må nok innrømme at jeg møter få av dem lengre da jeg stort sett henger sammen med folk fra studietiden/kollegaer. og de har alle høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Å jobbe i barnehage er da både viktig og helt sikkert veldig givende! Hvorfor skal det være lavstatus å jobbe i?

Fordi alle arbeidssteder hvor det er en samling av lavt utdannede individer er lavstatus. Sånn er det bare. Har egentlig ingenting mot barnehagedamer personlig men har klarer ikke å bli vennr vanligvis med sånne damer. Flate, kjedelige og rett og slett dumme flesteparten av dem. Ikke absolutt alle selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi alle arbeidssteder hvor det er en samling av lavt utdannede individer er lavstatus. Sånn er det bare. Har egentlig ingenting mot barnehagedamer personlig men har klarer ikke å bli vennr vanligvis med sånne damer. Flate, kjedelige og rett og slett dumme flesteparten av dem. Ikke absolutt alle selvfølgelig

Har jobbet som ped leder og også som støttepedagog for barn med spesielle behov. Mennesker er i konstant utvikling, det blir viktigere enn dere tror å se hele barnet, følge dem opp og være gode omsorgspersoner. Ser på mine kollegaer som smarte, morsommer og åpne mennesker- langt i fra dumme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Enig. Jeg har ikke utdanning, men innbiller meg at refleksjonsevnen har litt sammenheng med type studier man har valgt. Studerer du humanistiske fag er det nesten garantert at du er reflektert. Studerer du til ingeniør, trenger du ikke være reflektert i det hele tatt.

de som studerer ingeniørfag tenker at de som studerer humanistiske fag er lite smarte og reflekterte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har jobbet som ped leder og også som støttepedagog for barn med spesielle behov. Mennesker er i konstant utvikling, det blir viktigere enn dere tror å se hele barnet, følge dem opp og være gode omsorgspersoner. Ser på mine kollegaer som smarte, morsommer og åpne mennesker- langt i fra dumme!

Det du jobber med er ikke "barnehage". Faktisk stor respekt for denne typen arbeid fra folk flest vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå finns det jo flere journalister enn de som skriver for tabloidpressen i norge da, bare så det er sagt. Litt synd at alle journalister blir sett på ut ifra de få som jobber i se&hør, vg og dagbladet.... :P

Og journalistutdanning er da vitterlig en reflekterende greie.

tror ærlig talt hun ikke baserer sim mening på vg og se og hør. er av samme oppfatning som henne og mener de "seriøse" avisene. eneste forskjellen på dem og vg er at vg bruker større tegninger. kvaliteten på stoffet er det samme og løgn og forvrengte fakta benytter de seg av og like stor grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
tror ærlig talt hun ikke baserer sim mening på vg og se og hør. er av samme oppfatning som henne og mener de "seriøse" avisene. eneste forskjellen på dem og vg er at vg bruker større tegninger. kvaliteten på stoffet er det samme og løgn og forvrengte fakta benytter de seg av og like stor grad

edit: i like stor grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Faktum er at teknologifag/ingeniørfag/realfag er langt tøffere å gjennomføre enn mer humanistiske fag. At slike fag fra utsiden kan virke som mindre refleksjonsbaserte og mer praktisk orienterte kan jeg kanskje være enig i, men det er absolutt ikke tilfelle.

Uten evne til å reflektere over teorier, metodikk, formler og hvordan man skal angrepe ulike problemer kommer man ikke langt.

Med mindre jeg skulle ansatt noen til en spesifikk stilling som krever kompetanse innen humanistiske fag vet jeg godt hvem jeg ville ansatt til f. eks en mer generell lederstilling. Hadde valget eksempelvis stått mellom en med Master i et humanistisk fag og siv. ing. og alt av erfaring, personlighet o.l. hadde stått noenlunde likt, hadde ikke valget vært så vanskelig. Forstå meg rett, sikker mange bra og nyttige studier innen humanistiske fag, og kandidaten hadde således ikke nødvendigvis vært dårlig. Men når man ser det i sammenheng med hvilken arbeidsinnsats som kreves i et realfagsstudium versus et samfunnsfagsstudium ville jeg vurdert gjennomføringsevnen til å være bedre med vedkommende med siv. ing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Faktum er at teknologifag/ingeniørfag/realfag er langt tøffere å gjennomføre enn mer humanistiske fag. At slike fag fra utsiden kan virke som mindre refleksjonsbaserte og mer praktisk orienterte kan jeg kanskje være enig i, men det er absolutt ikke tilfelle.

Uten evne til å reflektere over teorier, metodikk, formler og hvordan man skal angrepe ulike problemer kommer man ikke langt.

Med mindre jeg skulle ansatt noen til en spesifikk stilling som krever kompetanse innen humanistiske fag vet jeg godt hvem jeg ville ansatt til f. eks en mer generell lederstilling. Hadde valget eksempelvis stått mellom en med Master i et humanistisk fag og siv. ing. og alt av erfaring, personlighet o.l. hadde stått noenlunde likt, hadde ikke valget vært så vanskelig. Forstå meg rett, sikker mange bra og nyttige studier innen humanistiske fag, og kandidaten hadde således ikke nødvendigvis vært dårlig. Men når man ser det i sammenheng med hvilken arbeidsinnsats som kreves i et realfagsstudium versus et samfunnsfagsstudium ville jeg vurdert gjennomføringsevnen til å være bedre med vedkommende med siv. ing.

Fra en som har studert begge. Humanistiske fag er piss i forhold til ingeniørfag + at de førstnevnte bruker en 1/4 av tiden på studier i forhold til ingeniørene. fordi det er for enkelt rett og slett. man blir smartere på alle måter av ingeniørstudiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Caroline_*
men da har han kanskje lav utdannelse selv ?..poenget er at like barn leker best..kjeder vettet av meg med folk med lav utdannelse fordi de er så lite reflekterte..og så sier jo det litt om hvilke mål og selvfølelse vedkommende har ?

Ehhh .. hvorfor tror du det? Kan ikke jeg som sekretær finne meg en mann med høy utdannelse?

Tror du virkelig at alle menn med høyere utdannelse kun velger kvinner utifra vitnemålet?

Det finnes heldigvis menn som er istand til å falle for kvinner pga av kvinnens kvaliteter utover eksamenspapirer.

Jeg har alltid vært en åpen og sosial person, har et vinnende vesen og har i alle år fått høre at jeg er et naturlig midtpunkt på jobben .. en person som alle liker og som virker samlende på de andre. Jeg er sporty, sjarmerende og har alltid godt humør ... for enkelte er heldigvis DET viktigere enn hvor mange år jeg har gått på høyskole. Dessuten mener mannen min at jeg er den mest sexy kvinnen han har truffet på :ler:

Studerte IT et par år på høyskolen - og noen mindre sosiale og omgjengelige mennesker skal man lete lenge etter :ler:

Og - fordi om man kun har videregående, maks et par år på høyskolen, og MANGE års praksis fra arbeidslivet så betyr ikke det at man kun klarer å lese Se og Hør ... Jeg har mer interesser enn de fleste - faktisk mer interesser enn de fleste jeg jobber sammen med - hvor alle som en er utdannet ingeniører innen petroleum, elektro, maskin, sivilingeniører, siviløkonomer .. osv. Det er svært få av disse jeg kan diskutere feks kunst med, det er svært få som er interessert i hunder, hagestell osv ... Jeg synes det er gørr kjedelig å sitte en hel lunsj med de verste "nerdene" på jobben - flere av disse klarer ikke snakke annet enn jobb - DET er ihvertfall ikke en god kvalitet etter mitt syn.

Jeg blir så til de grader provosert av endel av innleggene her ... Det skulle virkelig vært morsomt om vi kunne treffes en kveld, prate sammen og se hvem som kjedet hvem :ler:

Så til TS - slapp av. Vil du ikke ta mer skole så tar du ikke mer skole. Skikkelige menn finnes der ute - og skikkelige menn lar seg ikke stoppe av vitnemålet ditt - de er istand til å se litt lenger enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*
Det var mange motsetninger!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...