Gå til innhold

Ikke kristen, men stemme KRF?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er overhodet ikke kristen, har meldt meg ut av statskirken. Men jeg får KRF som resultat på alt jeg tar av partitester. Noen som stemmer KRF uten å være religiøse? Hva i hovedsak står KRF for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg er ikke-kristen, og det å stemme krf er for meg helt uaktuellt. Blant annet på grunn av at de favorisrer kristendommen, og helst vil at alle andre skal få den presset ned over hodet.

Krf er også veldig fokusert på familiepolitikk, og da skal det selvsagt være mann og kone, ikke kone-kone, mann-mann. Og konene skal helst være hjemme med barna, og barna skal få kristendommen tredd nedover øra på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D-shol

Nå er jeg ikke så veldig politisk bevisst, men har tenkt på dette.

Hørte ei som sa: Jeg synes KRF har de beste sakene, men skal søren meg ikke stemme på et kristent parti. Hallo? Det er jo bare bakvendt.

Om man mener at KRF har det beste programmet og at de kan styre landet vårt på best mulig måte, hvorfor skal man la være å stemme på dem bare fordi de er kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
Jeg er overhodet ikke kristen, har meldt meg ut av statskirken. Men jeg får KRF som resultat på alt jeg tar av partitester. Noen som stemmer KRF uten å være religiøse? Hva i hovedsak står KRF for?

For meg hadde det vært uaktuelt. Ikke fordi de er et kristent parti, men fordi de på et par saker som er viktig for meg har et syn som er elendig. Om du skal stemme Krf eller ikke syntes jeg først og fremst blir et spørsmål om verdier, ikke om du er kristen eller ikke. Passer KRFs verdier med dine, så stem på de.

Her kan du lese litt: http://www.krf.no/ikbViewer/page/krf/polit...va-mener-krf-om

Personlig syntes jeg KRF har et fint syn på en del ting, men det er som sagt to-tre saker som gjør det umulig formeg å vurdere en stemme til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Personlig syntes jeg KRF har et fint syn på en del ting, men det er som sagt to-tre saker som gjør det umulig formeg å vurdere en stemme til de.

Hvilke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå er jeg ikke så veldig politisk bevisst, men har tenkt på dette.

Hørte ei som sa: Jeg synes KRF har de beste sakene, men skal søren meg ikke stemme på et kristent parti. Hallo? Det er jo bare bakvendt.

Om man mener at KRF har det beste programmet og at de kan styre landet vårt på best mulig måte, hvorfor skal man la være å stemme på dem bare fordi de er kristne?

Fordi det at de er et kristent parti og derfor har flere saker for å fremme kristendommen er så negativt at det ødelegger for de positive sakene? Man kan fint synes at et parti har de beste sakene, men la være å stemme på dem fordi de også har de -verste- sakene. Det er som med meg og et visst annet parti: jeg synes de har mange bra saker som jeg gjerne ville stemt på, men så sier de ja til eu, og det er så negativt at de bra sakene ikke veier opp for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen
Hvilke er det?

Som noen her nevner, synet på homofili er en ting. Krf har vel hatt en litt mer subtil linje utad, men de har noen medlemmer høyt opp som er rene svovelpredikanter.

Så er det også dette med abort, kritendom i skolen og at enkelte i partiet forfekter et ganske ensidig Hallelujah forhold til Israel i forbindelser med konflikter der nede. Uansett hvem man støtter i den konflikten, så vil jeg høre politikere med kunnskap om politikk, kultur og historie, ikke en som avfeier alt med at Jødene er Guds folk og Hallelujah. Det jeg misliker med KRF kan egentlig oppsummeres med to navn, Anita Apelthun Sæle og Dagrun Eriksen. :lur: Jeg får fnatt hver gang disse to slipper til i debatter, og det kunne ikke ramle meg inn å gi en stemme til et parti som består av folk som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke kristen, men lot meg likevel lure til å stemme KrF for 4 år ? siden.

ALDRI MER !

Årsaken var at jeg trodde på påstanden deres om at det var viktig å ivareta barn og familie. Isteden har det vist seg at det er et av de mest barnefiendtlige partiene vi har her i landet. Selv er jeg ikke homofil, men pga en slektning som sliter med KrF's holdning til lesbiske har jeg et problem med dette partiet.

I tillegg til deres ekstremt barnefiendtlige politikk har de en dobbeltmoral som overgår det meste av annet jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg er heller ikke kristen, men lot meg likevel lure til å stemme KrF for 4 år ? siden.

ALDRI MER !

Årsaken var at jeg trodde på påstanden deres om at det var viktig å ivareta barn og familie. Isteden har det vist seg at det er et av de mest barnefiendtlige partiene vi har her i landet. Selv er jeg ikke homofil, men pga en slektning som sliter med KrF's holdning til lesbiske har jeg et problem med dette partiet.

I tillegg til deres ekstremt barnefiendtlige politikk har de en dobbeltmoral som overgår det meste av annet jeg har sett.

Det er ganske drastisk å si at KRF er det mest barnefiendslige partiet pga deres syn på homofli. De jobber bra for barn på andre ting. Feks med kontantstøtte. Skjønner at det er vanskelig for ikke kristne å forstå dette med homofili og barn. Hva er det du mener de er så barnefiendlige for? Fordi de ikke vil at homofile ikke skal få adoptere barn?

Når det gjelder homofili og barneadopsjon så hjelper det faktisk veldig lite om Norge sier ja til at homofile kan få adoptere, når majoriteten av land som adopterer barna sine til Norge ikke vil adoptere til homofile par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske drastisk å si at KRF er det mest barnefiendslige partiet pga deres syn på homofli. De jobber bra for barn på andre ting. Feks med kontantstøtte. Skjønner at det er vanskelig for ikke kristne å forstå dette med homofili og barn. Hva er det du mener de er så barnefiendlige for? Fordi de ikke vil at homofile ikke skal få adoptere barn?

Når det gjelder homofili og barneadopsjon så hjelper det faktisk veldig lite om Norge sier ja til at homofile kan få adoptere, når majoriteten av land som adopterer barna sine til Norge ikke vil adoptere til homofile par.

Homofili saken er ikke en relasjon som har med barn å gjøre. Dette er 2 forskjellige saker i min argumentasjon.

Årsaken til at de er barnefiendtlige er at de I PRAKSIS viser null interessse for de barn som idag har lite eller inget samvær med samværsforelder. De er et av de få politiske partiene i Norge som fortsatt er tilhenger av konflikt mellom skilte foreldre og retten til å begrense barns samværsmuligheter. Legg merke til at de KUN snakker om "familien" som mor, far og barn. Når denne familien blir redusert til andre kostellasjoner velger de å snu seg bort.

Det er viktig å skille hva de sier i sine programmer og hva de sier i debatter og andre konfrontasjoner mellom landets beboere og politikere. Jeg har selv forsøkt å få klare meldinger fra KrF's øverste ledelse, og det eneste de gjør er å se på meg og snu seg bort. Dette viser at de også snur seg bort fra en debatt om hvilke rettigheter et barn skal ha mht samvær, økonomi, etc.

KrF er slik jeg ser det et parti som vil stoppe nærmest ethvert forsøk på abort. Men så snart barnet er født snur parteiet seg også bort fra barnet og viser INGEN interese for å ivareta barnas behov.

Indirekte er altså KRF DIREKTE BARNE- OG MENNESKEFIENDTLIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette er dessverre i ferd med å skli vekk fra det TS spurte om, og over til en "derfor stemmer ikke VI krf"-tråd. For å svare TS på spørsmålet, så JA, selvsagt bør du stemme krf hvis det er de som ligger deg nærmest på politiske saker. Man kan godt være enig i krfs verdier uten å være kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det at de er et kristent parti og derfor har flere saker for å fremme kristendommen er så negativt at det ødelegger for de positive sakene? Man kan fint synes at et parti har de beste sakene, men la være å stemme på dem fordi de også har de -verste- sakene. Det er som med meg og et visst annet parti: jeg synes de har mange bra saker som jeg gjerne ville stemt på, men så sier de ja til eu, og det er så negativt at de bra sakene ikke veier opp for det.

Det hadde vært interessant å høre hva som er KRF´verste saker.

Jeg går ikke god for alt de foretar seg, men det er vanskelig å forstå at mennesker skyr den kristne moral, bare fordi den legges fram av kristne.

Nå tror jeg heller ikke at alle i KRF er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donnie Darko (ikke innlogget)
Nå tror jeg heller ikke at alle i KRF er kristne.

Så vidt jeg har forstått av deg så mener jo du at de som ikke er bokstavtro heller ikke er kristne, så din båt har vel ikke så mange pasasjerer i politikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melchizedek

Jeg stemte faktisk KRF i det første valget jeg stemte i. At jeg gjorde det kan jeg ikke fatte jeg må fått et kraftig slag i bakhodet eller noe

mens jeg sov

Men jeg synes at man skal stemme på det parti man er mest enig med. Og om man er mest enig med KRF uten og faktisk være kristen så synes jeg at man skal stemme KRF. Stem på det parti man er enig med....... Vel borsett fra FRP IKKE STEM FRP

Endret av Melchizedek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke kristen, men lot meg likevel lure til å stemme KrF for 4 år ? siden.

ALDRI MER !

Årsaken var at jeg trodde på påstanden deres om at det var viktig å ivareta barn og familie. Isteden har det vist seg at det er et av de mest barnefiendtlige partiene vi har her i landet. Selv er jeg ikke homofil, men pga en slektning som sliter med KrF's holdning til lesbiske har jeg et problem med dette partiet.

I tillegg til deres ekstremt barnefiendtlige politikk har de en dobbeltmoral som overgår det meste av annet jeg har sett.

Og hva består denne barnefiendtligheten i?

At de vil at moren skal være hjemme hos barna de første leveårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått av deg så mener jo du at de som ikke er bokstavtro heller ikke er kristne, så din båt har vel ikke så mange pasasjerer i politikken...

Hei sann!

Lenge siden sist. Utrolig at du husker meg enda.

Men fortsatt gjelder at de som ikke tror på Kristus, ikke kan være kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Man behøver ikke være kristen for å stemme på et kristent verdikonservativt parti som KrF - men det hjelper nok å være kristen, da KrF har noen holdninger og meninger som gjelder kristen formpålsparagraf i skolen, abort, homofili, barn/hjemmeværende mødre/kotnantstøtte og annet.

Men du kan jo være enig i mye av dette uten å være kristen, bevares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frpjente

Er det virkelig noen her inne som er enige i ALT hos deres favorittparti, eller stemmer dere på bakgrunn av hjertesakene? KRF ville aldri fått medhold i regulerte lover for abort, homofilt ekteskap osv.. også innad KRF finnes det politikere som er uenige i dette...

..OG; var det virkelig så grusomt når bondevik-regjeringen hadde "makten"?

Stem KRF dersom du står for det DU mener er viktigst. Jeg stemmer frp. Ikke fordi jeg er enig i alt, men fordi politikken deres jevnt over stemmer overens med mine egne meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange punkter kunne jeg ha stemt KrF, selv om jeg ikke har et kristent bein i kroppen. Du har rett i at en ikke kan være enig i alle sakene til et parti, men noen ting er så viktige at jeg ikke kan avvike fra de uansett hvor enig jeg er i andre ting.

For meg er en av desse overordnete sakene menneskerettigheter, og det betyr at jeg ikke kan stemme på et parti der homofiendtlige holdninger er stuerent.

Jeg kunne heller aldri stemt på et parti som hadde rasistisk grums bak de fine ordene sine, uten at jeg hevder at KrF har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange punkter kunne jeg ha stemt KrF, selv om jeg ikke har et kristent bein i kroppen. Du har rett i at en ikke kan være enig i alle sakene til et parti, men noen ting er så viktige at jeg ikke kan avvike fra de uansett hvor enig jeg er i andre ting.

For meg er en av desse overordnete sakene menneskerettigheter,

...

...

Jeg er enig med deg i dette og vi har alle våre begrunnelser for å stemme som vi gjør.

For meg er også KrF et av de aller siste partiene jeg kan stemme på. Hovedårsaken er deres manglende vilje til å ivareta barnas behov. Det de skriver på papiret (og delvis sier i debatter) er noe helt annet enn det de virkelig gjør i virkeligheten, og dette er bare et av eksemplene på deres dobbeltmoral (eller skal vi kalle det manglende moral).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...